• امروز : 10 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی سریال دوره فشرده عاشقانه (Crash Course in Romance)

author-img

توسط : مریم رحیمی پور ارزیاب کدومو

11 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2737 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 16 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«دورۀ فشردۀ عاشقانه» سریالی محصول کرۀ جنوبی است که با به تصویر کشیدن جزییات زندگی یک معلم ریاضی، ابعاد مختلف سیستم آموزشی و آزمون ورود به دانشگاه این کشور را نقد می‌کند. میزان خشونت و ناهنجاری این اثر مختصر است و نسخه پالایش شده آن قابل مشاهده در جمع خانوادگی و حاوی پیام‌های مثبت قابل توجهی است.

ژانر : کمدی رمانتیک

سال 2023 16 قسمت 70 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 8 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

دورۀ فشردۀ عاشقانه در مورد افرادی است که هر یک به نوعی با آزمون ورودی دانشگاه درگیر هستند و از حواشی آن لطمه دیده‌اند و تلاش دارد تا از نگاه‌های افراطی به موفقیت‌های آموزشی انتقاد کند. در این اثر شخصیت‌های مختلف مانند دانش‌آموزان، معلمان مدارس، معلمان آموزشگاه‌های خصوصی، والدین دانش‌آموزان و ... به تصویر کشیده‌می‌شوند. چند گروه از والدین افراطی با شرایط زندگی و شغلی متفاوت با سخت‌گیری‌های بیش از اندازه زندگی فرزندان خود را نابود می‌کنند، تا حدی که کار آن‌ها به خودکشی، انزوا یا قتل کشیده می‌شود. در طول داستان این افراد به اشتباهات خود پی می‌برند و در نهایت زندگی سالم و در آرامش را به موفقیت‌های تحصیلی ترجیح می‌دهند. به همین ترتیب این سریال می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای دانش‌آموزان و همین‌طور والدین آن‌ها باشد. در راستای انتقال این پیام که افراط والدین برای هموار کردن مسیر موفقیت فرزندان ممکن است نتیجه‌ای کاملاً معکوس داشته‌باشد و اثرات جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد.

به همین ترتیب وضعیت آموزشی کرۀ جنوبی نیز به نقد کشیده می‌شود. دانش‌آموزان پس از ساعات مدرسه به آموزشگاه‌های خصوصی می‌روند و تا پاسی از شب را در کلاس‌های حضوری یا آنلاین می‌گذرانند. خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندان خود در کلاس معلمین مشهور هزینه و وقت زیادی را صرف می‌کنند و افرادی که درآمد کافی را نداشته‌باشند از این آموزش‌های خصوصی و همین‌طور موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه محروم می‌شوند. به همین ترتیب می‌توان پس از مشاهدۀ این اثر به مواردی مانند نظام آموزشی رقابت‌محور و همین‌طور عدالت آموزشی و امکان یادگیری برابر برای همۀ اقشار جامعه توجه و در مورد آن گفت‌وگو کرد.

در این داستان علاوه بر زندگی دانش‌‌آموزان، زندگی خانواده و والدین آن‌ها نیز به خاطر آزمون ورودی دانشگاه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تا خیانت و جدایی والدین پیش می‌روند. حتی دبیران کنکور نیز از این رقابت نامناسب دور نیستند و مشکلاتی برای یکدیگر ایجاد می‌کنند، برای مثال یکی از همکاران چه‌یول برای نابود کردن شهرت او دائماً در حال انتشار اخبار و شایعات دروغ است. به طور کلی آسیب‌های این نظام آموزشی به دانش‌آموزان محدود نمی‌ماند و زندگی بخشی از جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

برادر هنگ‌سون در این داستان مبتلا به اوتیسم است و هنگ‌سون به خاطر مراقبت از او حاضر شده‌است که از تیم ملی هندبال انصراف دهد. به دلیل حضور این شخصیت نکاتی در مورد ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم و همین‌طور نحوۀ برخورد با آن‌ها گفته می‌شود.

این سریال ابعاد مختلف نظام آموزشی کرۀ جنوبی را به تصویر می‌کشد. مخاطبان با تماشای این اثر در می‌یابند که مسألۀ نظام آموزشی رقابت محور مختص به ایران نیست و در کشورهای دیگر نیز مشکلی جدی به حساب می‌آید و به طور کلی هر یک از این مشکلات راه‌حل‌هایی دارد که با تلاش جمعی به نتیجه خواهد رسید.

مادر نام هنگ‌سون در این اثر فردی است که در گذشته با مهربانی و حمایت خود جانِ چه‌یول را نجات داده و او را از افسردگی و انزوا دور کرده‌است. چه‌یول نیز به خاطر حمایت‌های او فردی موفق شده که در آینده از دختر و نوه‌اش مراقبت می‌کند. این بخش از داستان نشان‌دهندۀ تأثیر بلندمدت رفتار درست در حق دیگران است که حتی ممکن است نتیجۀ آن تا سال‌ها باقی بماند. هنگ‌سون نیز مانند مادرش الگویی مثبت برای کمک کردن به دیگران محسوب می‌شود و می‌توان در مورد رفتارها و تصمیم‌های او در طول داستان گفت‌وگو کرد.

به طور کلی دورۀ فشردۀ عاشقانه اثری مناسب برای تماشای دانش‌آموزان و خانواده آن‌هاست، این داستان به دغدغه‌هایی می‌پردازد که نوجوانان و خانواده‌های ایرانی نیز به نوعی درگیر آن هستند. تماشای نسخه پالایش شده این اثر به افرادی که فرزند نوجوان دارند توصیه می‌شود.

خلاصه آنچه لازم است والدین بدانند:

این اثر به مشکلاتی که سخت‌گیری بیش از اندازه در مسائل آموزشی به وجود می‌آورد می‌پردازد و برای افرادی که با این مدل سیستم آموزشی درگیر هستند پیشنهاد مناسبی است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

دربارۀ رفتار هر یک از شخصیت‌های داستان گفت‌وگو کنید. چرا چی‌یول به هنگ‌سون علاقه‌مند شد؟ هنگ‌سون و خواهرش چه تفاوت‌هایی در نگاه به خانواده خود داشتند؟ هر یک از شخصیت‌ها چطور بر زندگی دیگران اثری مثبت گذاشت؟

در مورد والدین سخت‌گیر و اثرات آن‌ها به زندگی فرزندانشان گفت‌وگو کنید. هر یک از والدین دلسوز فرزندان خود بودند اما ناخواسته موجب می‌شدند که آسیب‌هایی جدی به آن‌ها وارد شود.

در مورد مشکلات نظام آموزشی و راه‌حل‌های برطرف کردن آن گفت‌وگو کنید.

خلاصه با فرزندان خود صحبت کنید:

در مورد رفتار شخصیت‌ها و همین‌طور ابعاد مختلف نظام آموزشی گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

شخصیت اصلی سریال «دورۀ فشردۀ عاشقانه» یک دبیر ریاضی کنکور به نام «چوی چه‌یول» است. چه‌یول لقب مرد تریلیون وونی را دارد، زیرا موفق شده که با تدریس ریاضی کنکور به ثروت قابل توجهی دست پیدا کند اما زندگی او وجهۀ تاریکی نیز دارد. وضعیت زندگی خصوصی چه‌یول بسیار نابسامان است، او به علت اضطراب و فشار کاری مدت‌هاست که نمی‌تواند به درستی بخوابد یا غذایی بخورد و بسیار تنهاست.

شخصیت دیگر داستان زنی به نام «نام هنگ‌سون» است که پیش از این بازیکن تیم ملی هندبال بانوان کره جنوبی بوده‌است و حالا یک رستوران را اداره می‌کند. خواهر او ده سال پیش دخترش را رها کرده و هنگ‌سون سرپرستی او را به عهده گرفته‌است، خواهرزاده او در حال حاضر دانش‌آموز کلاس یازدهم و در حال آماده شدن برای کنکور است.

زندگی این دو شخصیت در نقطه‌ای با هم برخورد می‌کند که هنگ‌سون خواهرزاده خود را برای شرکت در کلاس‌های ریاضی چوی چه‌یول ثبت‌نام می‌کند و از طرفی چه‌یول غذای رستوران هنگ‌سون را می‌خورد و متوجه می‌شود این غذا، تنها غذایی است که با مزاج او سازگار است. چه‌یول پس از مدتی به هنگ‌سون علاقه‌مند می‌شود اما تصور می‌کند که خواهرزاده‌اش دختر واقعی اوست و هنگ‌سون نیز زنی متأهل است؛ به همین علت عشق خود را نادرست می‌داند. شهرت چه‌یول موجب می‌شود که ابعاد مختلف زندگی او در شبکه‌های مجازی منتشر شود، از طرفی یک قاتل ناشناس مشغول آسیب‌رساندن به افرادی است که به نوعی با چه‌یول در ارتباط بوده‌اند و همۀ این موارد در کنار هم سبب می‌شود که وضعیت نابسامانی برای همۀ شخصیت‌های داستان به وجود بیاید. در نهایت شخصیت‌ها موفق می‌شوند که چالش‌ها را پشت سر بگذارند و با مشکلاتی که کنکور و فشارهای درسی برای جامعه به وجود آورده مبارزه کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: یو جه‌وون Yoo Je-won

نویسنده: یانگ هه‌سونگ Yang Hee-seung

نام تهیه کننده: جو مون‌جو Jo Moon-joo

نام بازیگران: جون دو‌یون، جونگ کیونگ‌هو

Jeon Do-yeon, Jung Kyung-ho

نام شخصیت ها:

نام هنگ‌سون: بازیکن سابق تیم ملی هندبال بانوان است که اکنون یک رستوران را اداره می‌کند.

چو چی‌یول: یکی از مشهورترین دبیران ریاضی کنکور و بسیار ثروتمند است.

کشور سازنده: کره جنوبی

کمپانی سازنده: Studio Dragon

جوایز و افتخارات: Studio Dragon

مخاطب اثر: نوجوان، بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دوره فشرده عاشقانه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!