• امروز : 30 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال آلیس در سرزمین مرزی (Alice in Borderland)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

23893 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
«آلیس در سرزمین مرزی» سریالی در ژانر اکشن و تخیّلی است. پسری به نام آریسو ناگهان وارد دنیای موازی می‌شود و به‌ناچار باید در بازی‌های که طراحی شده شرکت کند. مهم‌ترین مشخصه‌ی این سریال، فضای بی‌رحمانه و سادیستی آن است؛ بازیکنان مجبور به ادامه‌ی بازی‌های وحشیانه هستند.

ژانر : اکشن

سال 2020 فصل اول، هشت قسمت، هر قسمت 47 دقیقه. 4 قسمت (1 و 2 و 7 و 8 جمعاً 187 دقیقه) بررسی شد. جزئیات کامل اثر
49 مناسب خانواده 149 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 13 +
بر اساس 12 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این سریال اکشن و تخیلی، براساس یک مانگای معروف ژاپنی ساخته شده است. داستان در مورد پسری است که ناگهان خود را در یک دنیای موازی می‌بیند و بالاجبار باید در بازی‌هایی که تدارک دیده شده، شرکت کند. این سریال بسیار هیجان انگیز و البته بی‌رحمانه است.

ویژگی مشترک تمامی بازی‌ها، نگاه پوچ‌گرایانه به دنیا و فضای سادیسمی آن‌هاست؛ این بازی‌ها کاملا بی‌رحمانه و وحشیانه طراحی شده‌اند به طوری که حتی به شخصیت‌های اصلی هم رحم نمی‌کنند، تا حدی که مخاطب، رفته رفته متوجه می‌شود که قضیه شوخی نیست و هر لحظه امکان دارد هرکسی حتی آریسو به عنوان اصلی‌ترین شخصیت، از داستان حذف شود. در برخی مراحل بازی، بازیکنان با خیانت و کشتن دوستانشان، برنده‌ی بازی می‌شوند؛ مثلا در یک مرحله، آریسو به قیمت حفظ جانش، دوستانش را از دست داد. این صحنه بسیار غم‌انگیز و متاثرکننده بود.

والدین عزیز توجه داشته باشید تماشای محصولات رسانه‌ای مهیج که همراه با درگیری و زد و خورد است، امکان بروز رفتارهای خشونت‌آمیز را در نوجوانان افزایش می‌دهد؛ نکته‌ی مثبتی که در این سریال وجود داشت، رفتار و عملکرد شخصیت‌های اصلی به ویژه آریسو بود. او از اشتباهاتش پشیمان می‌شد و علاوه بر حفظ جان خودش، به دیگران نیز کمک می‌کرد ولی مخاطبان همیشه از دید شخصیت‌های مثبت به حوادث نگاه نمی‌کنند؛ برخی مواقع، شخصیت‌های فرعی و منفی می‌توانند روی مخاطب تاثیرگذار باشند و توجه او را جلب کنند.

در قسمت‌های مختلف، شخصیت‌های جدیدی وارد داستان می‌شوند؛ پیشینه‌ی برخی از آن‌ها به مخاطب شرح داده می‌شود. اکثر بازیکنان، گذشته‌ی غم‌انگیز و ناخوشایندی دارند مثلا استخدام در یک شرکت بزرگ به قیمت رابطه با رئیس آن شرکت، علاقه به آرایش و لباس‌های دخترانه توسط یک پسر و طرد شدنش از سمت خانواده، ارتباط با دوست دختر رئیس و در نتیجه اخراج از کار، از جمله‌ی آن‌هاست.

در یک قسمت از سریال، مکانی به نام «ساحل» نشان داده می‌شود که همه‌ی افراد در آن لباس باز پوشیده و خالکوبی دارند، در اکثر نسخه‌های موجود در اینترنت این موارد تا حدودی اصلاح شده‌اند.

خلاصه: مهم‌ترین مشخصه‌ی این اثر، وجود بازی‌های بی‌رحمانه و وحشیانه است؛ برای همین تماشای این محصول مهیج، مخصوصا برای نوجوانان پرخاشگر مناسب نیست.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

سعی کنید درمورد کارهای درست و انسانی شخصیت‌ها با فرزندتان صحبت کنید تا این نوع رفتار و عملکرد خوب، در ذهن آن‌ها پررنگ‌تر شود به‌عنوان‌مثال درمورد فداکاری کاروبه و چوتا با فرزندتان گفت‌وگو کنید. کاروبه و چوتا حاضر شدند جان خودشان را از دست دهند تا آریسو زنده بماند، آریسو بلافاصله از کارش پشیمان شد و خواست دوستانش را نجات دهد. او پس از این واقعه، تصمیم گرفت برای نجات خودش، هرگز دیگران را فدا نکند. در یک مرحله با اینکه جان خودش در خطر بود، برای نجات یکی از بازیکنان که حتی او را به درستی نمی‌شناخت، اقدام کرد.

خلاصه: سعی کنید درمورد کارهای درست و انسانی شخصیت‌ها با فرزندتان صحبت کنید تا این نوع رفتار و عملکرد خوب، در ذهن آن‌ها پررنگ‌تر شود.

داستان اثر

پسری به نام آریسو، بیکار و بی‌انگیزه است و به شدت به بازی‌های ویدئویی علاقه دارد؛ روزی او و دوستانش متوجه می‌شوند همه‌ی مردم شهر ناپدید شده‌اند. با فرا رسیدن شب، علائم یک تابلو نئونی، آن‌ها را به سمت یک بازی هدایت می‌کند. به محض ورود به این عرصه، تلفن‌های هوشمندی برای آن‌ها صادر می‌شود که دستورعمل‌های این بازی را ارئه می‌دهد. هر بازی همراه با یک کارت مخصوص به خود است و علامت روی کارت، ویژگی‌های بازی را مشخص می‌کند. بعد از برنده شدن در هر مرحله، به بازیکنان ویزا تعلق می‌گیرد؛ ویزا، مدت زمان مشخصی است که بازیکنان مهلت دارند تا در یک بازی دیگر شرکت کنند؛ مجازات بازی نکردن، پرتوی لیزری مهلکی است که از آسمان به فرق سر فرد شلیک می‌شود. آریسو در مراحلی از بازی، نزدیک‌ترین دوستانش را از دست می‌دهد. او با دختری به نام یازوآ آشنا می‌شود، آن دو می‌خواهند حاکمان بازی را پیدا کنند تا بتوانند به دنیای اصلی برگردند. آن‌ها بعد از ماجراها و اتفاقات ناگوار و برنده شدن در یک مرحله دشوار، بالاخره ساختمان حاکمان بازی را پیدا می‌کنند ولی متوجه می‌شوند همه‌ی عاملان بازی کشته شده‌اند؛ در این لحظه زنی از یک مانیتور بزرگ نمایش داده می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد بازی جدیدی را شروع کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: Shinsuke Sato/ شینسوکه ساتو

نویسنده: Yoshiki Watabe/ Yasuko Kuramitsu/ Shinsuke Sato/ یوشیکی واتابه/ یاسوکو کورامیچو/ شینسوکه ساتو

تهیه کننده: Akira Morii/ آکیرا موری

بازیگران: Kento Yamazaki/ Tao Tsuchiya/ Nijirô Murakami/ کنتو یامازاکی/تائو چوچیا/ نیجیرو موراکامی

شخصیت‌ها:

ریوهی آریسو: آریسو تلفظ ژاپنی آلیس است. ریوهی آریسو، پسری بی‌انگیزه، ناامید و بیکار است و به شدت به بازی‌های ویدئویی علاقه دارد. او و دوستانش به صورت ناگهانی وارد دنیای موازی می‌شوند که باید بالاجبار در بازی‌های تدارک دیده شده، شرکت کنند.

کاروبه: او متصدی یک بار است که به خاطر ارتباط با دوست دختر رئیس‌اش، اخراج شده است. او از دوستان نزدیک آریسو است.

چوتا: او یک کارمند بی‌حوصله ولی خوش اخلاق است. او نیز از دوستان نزدیک آریسو است. در یک مرحله‌ از بازی، چوتا به همراه کاروبه و شیبوکی، جانشان را از دست می‌دهند.

شیبوکی: دختری که قبلا کارمند یک شرکت بزرگ بود، او برای اینکه در این شرکت استخدام شود با رئیس‌اش رابطه داشت.

یازوآ اوساگی: اسم او به معنای خرگوش سفید است. یازوآ در کوهنوردی مهارت ویژه‌ای دارد و دختری بسیار شجاع است. آریسو بعد از، از دست دادن دوستان نزدیکش، با یازوآ همراه می‌شود.

کلاه‌دوز: او مکانی به نام "ساحل" تاسیس کرده است که تمامی بازیکنان در آن جمع شده‌اند. هدف همه‌ی آن‌ها شرکت در بازی‌ها و جمع‌آوری کارت‌هاست؛ زیرا یک شایعه‌ی تایید نشده وجود دارد که براساس آن گفته شده این تنها راه فرار از جهان موازی و برگشت به دنیای اصلی است.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Robot Communications Inc.

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : مهدی فدائی

۷ اسفند ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

ماجراجویانه ولی لخت مادرزادی رو بودن کاراکترها در بیشتر قسمت های سریال رو نتونستم بفهمم

بزرگسال

توسط : ساحل سوداچی

۶ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

بببین من گردن میزارم این سریالو ببنید ضرر نمیکنید پایانششش برگاتون رو میریزونه اصن این سریال>>>

بزرگسال

توسط : اسماعیل سلطان

۲۳ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

من که خیلی خوشم اومد داستان ماجراجویانه . اکشن . معمایی و یکی از بهتریک سریالایی بود که دیدم

بزرگسال

توسط : آرتین طه

۲۱ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

عالی

بزرگسال

توسط : نگین توشه روز

۱۱ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

کاملا عالی بود تو هر قسمتش بیننده وادار میکرد مشتاق که بدونه قسمت بعدش چی میشه اینکه نشون میداد با ترس هات باید روبه رو شی و نترسی تو شرایط سخت فقط به خودت فکر نکنی به دیگرانم کمک کنی که لطف اونا شامل حالت بشه زود اعتماد نکن یاد بگیر هر کسی قابل اعتماد نیس زیادی برا هر کسی خوش قلب نباش همیشه ادمای بد کاملا بد نیست زیر اون پوستشون یک ادم زخم خورده و شکسته وجود داره

بزرگسال

توسط : Lili sssss

۵ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

عالی بود و پیچیده:))))))))))

بزرگسال

توسط : پنی چان

۲۸ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 13 +

هر لحظه از لحظه ی قبل هیجان انگیز تر میشه

بزرگسال

توسط : محمد حسین ناظم

۲۵ اسفند ۱۴۰۱

مناسب سن 15 +

خشن اما با مزه

بزرگسال

توسط : Alireza Ahadi

۲۷ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 14 +

ارزش دیدن داره

بزرگسال

توسط : نیما مهاجر

۱۰ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

اصلا سریال بدی نبود. اینطور نبود که فقط صحنه های اکشن و خشن داشته باشه و دیگر هیچ. صحنه های خشن داشت اما در خدمت داستان سریال بود. داستان سریال هم نسبتا پیچیده بود و سعی داشت به مفاهیم ذهنی و حتی متافیزیکی ورود کنه. این سریال من رو که زیاد به فکر وا می داشت. نه فقط به موضوع سریال بلکه به خویشتنم.

بزرگسال

توسط : عرفان عباس زاده

۶ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمیشود

بزرگسال

توسط : Lida Nazarzade

۱۱ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

بسیارهیجان انگیز وقابل تامل

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد آلیس در سرزمین مرزی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!