• امروز : 5 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن افسانه شاهدخت کاگویا (The Tale of the Princess Kaguya)

author-img

توسط : فاطمه نوری پور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

14198 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 10 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
انیمۀ سینمایی «افسانه شاهدخت کاگویا» برگرفته از یک افسانه عامیانه ژاپنی است. داستان مرد بامبوشکنی که از یک درخت بامبو، دخترکی را پیدا می‌کند. دخترکی که نمی‌تواند زمینی باشد؛ او را فقط باید در آسمان‌ها جست. داستان این انیمه دربارۀ ارتباط شاهدخت «کاگویا»ی زیبا با زمین است. جایی که باهمه دشواری‌ها، غم‌ها و شادی‌ها برای او دوست‌داشتنی و بکر است. این محصول دارای پیام‌های عمیق و جدی است. در عین حال ساخت فانتزی و کودکانه‌ای دارد. ساخت این انیمه 8 سال به طول انجامید و جزو گران‌ترین انیمه‌ها محسوب می‌شود. این اثر در سال 2015 برنده اسکار بهترین پویانمایی شد.

ژانر : فانتزی

سال 2013 137 دقیقه جزئیات کامل اثر
32 مناسب خانواده 15 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 9 +
بر اساس 6 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمه «شاهدخت کاگویا» در عین لطافت و فانتزی کودکانه‌ای که دارد، مشتمل بر مضامین عمیق و جدی است. کاگویا دنیای پر از خوبی و بدی زمین را به شهر رویایی و بدون غم ماه ترجیح می‌دهد. برخی از منتقدین این ترجیح را، رویگردانی از کائنات و ملکوت و ابدیت(بودا، خدای کائنات) تلفی می‌کنند. می‌توانید در این‌باره با فرزند نوجوان خود صحبت کنید. کدام پیام اصلی اثر است؟ ستایش رویگردانی از ملکوت یا نمایش حقیقت زمین(توأمانی خوب و بد)؟ کدومو همواره بر لزوم تفکیک واقعیت از خیال تأکید دارد؛ ضمن تأیید این اصل در مورد مخاطبان خردسال،  استثنائا می‌توان از بستر فانتزی این محصول برای ایده‌های خلاقانه استفاده کرد. می‌توانید با فرزندتان افسانه‌های بیشتری پیدا کنید. «افسانه» و «اسطوره» به عنوان وجهی مهم از هویت هر ملت، نقشی اساسی در تربیت فرزندانمان دارد. کاگویا دختری قوی است. او زودتر از بقیه کودکان رشد می‌کند. از ماه آمده و با خودش برکت آورده است تمام این خصائل از او یک «اسطوره» با ویژگی‌های انسانی و فراانسانی ساخته است. شخصیت‌های مشابهی در ادبیات کهن ایرانی وجود دارد. مانند «زال» در شاهنامه بعنوان کودکی تنومند یا «گردآفرید» بعنوان زنی لطیف و در عین حال توانمند و اسطوره‌ای. در مانگاها و فولکورهای ژاپنی نیز چنین است. خوب است فرزندتان را با اساطیر و افسانه‌های ایران و سایر ملل آشنا کنید.

خلاصه: ضمن صحبت در مورد دوگانه زمین و ملکوت، دریچه افسانه ملل را به روی فرزندانتان بگشایید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا کاگویا و سوتمارو به هم نرسیدند؟

چرا کاگویا از برگشت به ماه ناراحت بود؟

خطای پدر کاگویا چه بود؟

اگر جای پدر بودی برای شاهدخت چه می‌کردی؟

چرا آن همه ثروت و لبا‌س‌های زیبا برای کاگویا خوشحال‌کننده نبود؟

دنیا را در این انیمیشن چگونه دیدی؟

در این انیمیشن دنیای ما بهتر است یا ماه؟

خلاصه: تو اگر جای کاگویا بودی زمین را انتخاب می‌کردی یا آسمان؟

داستان اثر

در روزگاران دور، در اعماق جنگل‌های زیبای ژاپن، مردی میانسال، با تراشکاری چوب بامبو، با همسرش روزگار می‌گذراند. روزی ناغافل، از یکی از درختان بامبو، بجای شیره درخت، چیزی می‌یابد که در عقلش نمی‌گنجد. چه کسی می‌تواند باور کند که در تنه درخت بامبو، دخترکی زیبا، در محفظه‌ای از نیلوفر، به خواب رفته باشد؟ بامبوشکن که فرزندی ندارد، این موجود کوچک را هدیه‌ای ازسوی خداوند می‌داند. پس تصمیم می‌گیرد که او را بزرگ کند. او خبر ندارد که شاهزاده کوچک، یک انسان عادی نیست. این موجود کوچک زودتر از بچه‌های عادی رشد می‌کند. هرچه روزها می‌گذرد، برکت در زندگی این مرد و زن بیشتر سرریز می‌کند. پیرمرد مطمئن است که دخترکش یک موجود عادی نیست. پس باید از او به بهترین شکل مراقبت کند. دخترک بیخبر از برنامه‌های پدر در جنگل به همراه «سوتمارو»، پسر زحمتکش ده که در کودکی او را نجات داده، روزهای خوشی را می‌گذراند. می‌بیند و تجربه می‌کند. او دنیا را زیر پاهایش حس می‌کند و تا می‌تواند کار می‌کند. او عاشق هم شده است. در میانه این تجربه شگفت‌انگیز، باید همه چیز را رها کند و راهی پایتخت شود. چون پدرش معتقد است که دخترکش باید مانند شاهزاده‌ها زندگی کند. زندگی اشرافی برای شاهزاده جذابیتی ندارد. این درحالیست که همه اهالی شهر محو زیبایی و مهربانی او هستند. او «کاگویا» نامیده شده است. «لرد آکیتا»، کاهن اعظم، این نام را برای او برگزیده است؛ نور درخشان، پرنسس درخشان بامبوی لطیف؛ اما هیچکس خبر ندارد که او میان بندهای آداب تصنعی ژاپنی اسیر است. طولی نمی‌کشد که مقامات به خواستگاری او آمده و حاضراند هرکاری برای او بکنند. انگیزه‌های تباه آنان برای کاگویا تحمل‌ناپذیر است. هیچکس نمی‌داند که با غمگین شدن او، موکلین شهر ماه در 15 ام ماه او را خواهند برد. کاگویا بی‌قرار است. او زمین را با همۀ دشواری‌هایش دوست دارد. زمین خوردن و بلند شدن، تجربه کردن، پدر و مادر، طبیعت، همه و همه برای او عین زندگی است. اما او نمی‌تواند دربرابر کائنات بایستد. او زندگی زمینی را به ابدیت و جاودانگی ترجیح می‌دهد. اما خواست خداوندگاران کائنات چیز دیگری است...

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: ایسائو تاکاهاتا

نویسنده/ مترجم: ایسائو تاکاهاتا، ریکو ساکاگوچی

نام تهیه کننده: یوشیاکی نیشیمورا، توشیو سوزوکی، سیئیچیرو اوجیئیه

نام بازیگران: نوبوکو میاموتو، تاتسویا ناکادای، توموکو تاباتا

نام شخصیت ها:

شاهدخت کاگویا: دخترکی که در ماه متولد شده و طی اتفاقی عجیب به زمین آمده است؛ داستان انیمه، روایت ارتباط او با زمین و انسان‌ها است.

بامبوشکن: پیرمردی که کاگویا را می‌یابد و پدرخواندگی او را می‌پذیرد.

سوتمارو: پسری جوان و خودساخته است که کاگویا را از کودکی‌اش شناخته و به او علاقمند است.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Studio Ghibli

جوایز و افتخارات: اسکار بهترین پویانمایی ۲۰۱۵

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : ساناز محمدی

۵ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

عالی بودددد

بزرگسال

توسط : زهرا اقائی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

عالی بود عالی

بزرگسال

توسط : مها شکاری

۳۰ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 10 +

فیلم خوبی بود حتما نگاه کنید

بزرگسال

توسط : کیکو kiko nakahara

۱۷ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 7 +

اینکه میگین کاویانی چون از ماه به زمین اومده و نمیخواد برگرده یعنی رو برگردانی از کائنات داره واقعا مسخره هست ،جدا از همه چیزا ،هر داستانی خوب و بد داره و تقریبا انیمه ها همه‌شون جتی اونایی که ژانر طنز دارن هم یه بخش تاریک و غمگین دارن ،ولی اینکه کاگویا همه چیز رو همون طور که هست میخواد،باعث میشه که از نظرم جذاب باشه، واینکه اون با تمام سختی ها و بدی های دنیا به این اعتقاد داره که دنیا و زیبایی هاش حتی کوچکترین چیزها ارزش دارن و واقعا هم همینه هر چیزی که کاگویا دوست داره باعث آرامش جسمی و روحی میشه . اگه یکم به اطرافمون دقت کنیم ماهم کوچیکترین چیزای زیاید هستن که‌میتونن باعث آرامشمون توی این دنیای پر از سختی بشن ،پس کمی به چیزایی که از کنارش همه رد میشدین دقت کنید ،مهم نیست بقیه چه فکری میکنن ،این فقط احساسات خودتون است که مهمه .

بزرگسال

توسط : علیرضا محمدزاده

۴ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 9 +

در کنار مدفن کرم های شب تاب درخشان ترین کار ایسائو تاکاهاتا است

بزرگسال

توسط : ریحانه یافتیان

۱۵ فروردین ۱۴۰۱

مناسب سن 10 +

این انیمه عالیهههه. از لحاظ بصری بسیاااار زیبا و مثل یک دفتر نقاشی می‌مونه. از نظر کیفیت ساخت هم قابل قبوله واقعاً. درمورد محتوا هم به شخصه خیلی تحث تاثیرش قرار گرفتم و بنظرم پیام‌های مثبتِ زیادی رو به مخاطب می‌رسونه. بنظرم با استفاده از نسخه‌ی سانسورشده و دوبله (جهتِ فهمِ بهترِ پیام‌ها در زبان فارسی) والدین میتونن این اثر رو از سنین ۱۰ سال به بعد به راحتی برای فرزندانشون به نمایش بذارن و نگرانی‌ای هم نداشته باشن. نکته‌ی جالبی که تو این اثر وجود داره، شباهتِ داستانِ انیمه با ضرب‌المثل‌ها و داستان‌های باستانیِ خودمون در ایران هست که خیلی برام دلنشین بود.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد افسانه شاهدخت کاگویا

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!