• امروز : 14 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم دسی-بل (Decibel)

author-img

توسط : راضیه سیف ارزیاب کدومو

4 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

8993 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

سینمایی دسی‌بل، محصول کره جنوبی داستان یک فرمانده نیروی دریایی به نام کانگ دو یانگ است که به وسیله‌ی یک تماس از وجود چندین بمب در مکان‌های عمومی و شلوغ مطلع می‌شود؛ این بمب‌ها، صوتی هستند و زمانی که صدای محیط اطراف از 100 دسی‌بل فراتر برود، منفجر می‌شوند؛ دو یانگ تلاش می‌کند تا این حملات را متوقف کند.

این اثر که در سال 2022 روی پرده نمایش رفت، مملو از لحظات ترسناک و حاوی خشونت است، به همین دلیل تماشای این اثر به مخاطبین حساس و و افراد زیر 15 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : اکشن درام

سال 2022 110 دقیقه جزئیات کامل اثر
39 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم دارای میزانی از  ترس و وهم است، همچنین در برخی از صحنه‌ها خشونت دیده می‌شود.

لازم است اگر مخاطب دارای حساسیت به ژانرهای ترسناک و دلهره آور است از دیدن این سینمایی خود داری کند؛ همچنین با توجه به ژانر و حجم بالای ترس در این اثر، دیدن این فیلم به مخاطب زیر 15 سال توصیه نمی‌شود.

عملیات‌های تروریستی که در اماکن عمومی انجام می‌شود می‌تواند برای مخاطب کم سن موجب حس نا امنی و استرس کند. مرگ یک برادر و انتخاب راه اشتباه انتقام برادر دیگر می‌تواند حس غم و اندوه را در مخاطب ایجاد کند.

همچنین در فیلم به خوبی طمع قدرتمندان و رسیدن آن‌ها به هدف خود از هر راه و استفاده از ابزارهایی مانند دروغ را به خوبی می‌شود مشاهده کرد؛ نتیجه ی آن دروغ، عملیات‌های تروریستی، به خطر افتادن جان شهروندان و برای ته سونگ تبدیل شدن از فردی عادی به تروریست است.

می‌توان از نظر علم روانشناسی این اثر را دارای اهمیت دانست، نمایش فدا شدن جمعی با دستور فرمانده برای بقای دیگران و ضربه‌ی روانی کسی که برادر و همکارانش را از دست داده و همچنین تبعات روانی آن تصمیم برای فرمانده‌ای که چاره‌ی دیگری ندارد؛ دردی است که با دروغ گفتن آن فرمانده درباره‌ی علت مرگ آن جمعیت به بازماندگان وارد شده و باعث به وجود آمدن یک فاجعه بزرگ می‌شود. هرچند توجه داشته‌باشید که اعمال ته سونگ نباید برای فرزند شما تطهیر شود او با اینکه گذشته‌ای دردناک را پشت سر گذاشته است اما باعث مرگ و وحشت افرادی می ‌شود که در این ماجرا نقشی نداشتند.

عوامل این اثر به خوبی توانسته‌اند پیوند برادری و فداکاری را به نمایش بکشند و لحظات دراماتیکی را خلق کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

اگر شما به جای کانگ دو یونگ بودید، چه تصمیمی می‌گرفتید؟

آیا انتقامی که ته سونگ از کانگ دو یونگ گرفت منطقی بود؟

به نظر شما چرا ته سونگ فرمانده خود را در این ماجرا مقصر می‌دانست؟

باتوجه به اینکه پیام فیلم از خودگذشتگی است، در این باره با فرزندان خود گفت‌وگو کنید.

خلاصه: پیام اصلی فیلم از خودگذشتگی افراد برای حفظ جان دیگران است، در مورد آن با فرزند خود صحبت کنید.

داستان اثر

کانگ دو یونگ فرمانده‌ای در نیروی دریایی کره است که حدود یک سال قبل وقتی  با نیروهایش به مانور دریایی رفته بود ترفیع گرفت، در همین حین زیر دریایی آن‌ها دچار سانحه شد و نیمی از افسران حاضر در زیر دریایی مجبور به فدا کردن جان خود شدند تا باقی افراد زنده و سالم بمانند؛ افراد کمی از آن واقعه جان سالم به در بردند، اما دو یونگ به دلیل تأکید سیاستمداران دلیل واقعی مرگ همکاران خود را مخفی کرده و به دروغ مرگ آن‌ها را در اثر ریزش دیواره زیر دریایی بیان می‌کند؛ همین ماجرا شروع شکل‌گیری عملیاتی است که جان مردم را به خطر می‌اندازد.

کانگ دو یونگ یک سال پس از این واقعه ، با یک تماس ناشناس متوجه بمب‌گذاری در سطح شهر می‌شود، او در ابتدا گیج می‌شود و نمی‌داند پشت این ماجرای تروریستی چه کسی قرار دارد اما با پیشرفت داستان به سرنخ‌هایی می‌رسد و درمی‌یابد چه کسی پشت این ماجرا است و قصد او چیست.

بمب‌گذاری‌ها در اماکن عمومی مانند: استخر، زمین بازی کودکان و استادیوم اتفاق می‌افتد و همچنان که دویونگ تلاش برای خنثی کردن بمب‌ها را دارد همسر و فرزندش گروگان گرفته می‌شوند.ته سونگ با شنیدن دروغ فرمانده خود به شدت عصبانی می‌شود و تصمیم به گرفتن انتقام می‌گیرد.....

جزئیات اثر

ژانر اثر: اکشن، درام

کارگردان: Hwang In Ho

نویسنده:  Hwang In Ho

تهیه کننده:

بازیگران: Kim Rae Won/Lee Jong Suk/Cha Eun Woo/Jo Dal Hwan/Park Byong Eun

شخصیت‌ها:

کانگ دو یونگ: افسر نیرو دریایی و فرمانده افسران حاضر در زیردریایی است؛ او با تماس تلفنی از بمب‌گذاری‌ها مطلع می شود و سعی در خنثی سازی عملیات‌های تروریستی دارد.

جون ته سونگ: او یکی از افسران نیروی دریایی حاضر در زیر دریایی بود که در اثر مرگ برادرش در همان واقعه دچار مشکلات روانی می‌شود و مغز متفکر عملیات‌های تروریستی است.

جون ته ریونگ: برادر ته سونگ و یکی از افرادی که برای زنده ماندن همکارانش جان خود را از دست می‌دهد.

جانگ یو جونگ: افسر پلیس و نیروی مخصوص عملیات خنثی‌سازی بمب و همچنین همسر کانگ دویونگ که به گروگان برده می‌شود.

کشور سازنده: کره جنوبی

کمپانی سازنده: Dream Sinopax

سال تولید: 2022

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دسی-بل

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!