• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم ورود و خروج ممنوع

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

1 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

9662 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم «ورود و خروج ممنوع» یک طنز سیاسی-اجتماعی‌ست و به سخت‌گیری‌ها و افراط گروهی از مسئولین جامعه می‌پردازد؛ سخت‌گیری‌هایی که مردم را از دین، دور کرده‌است. در این فیلم می‌بینیم حاج یونس با اینکه قصد بدی ندارد، ولی بسیار افراطی عمل کرده و برای خودش دشمن‌تراشی می‌کند. او به خاطر ضمانت یک زندانی به زندان می‌افتد و هم‌زمان یک زندانی از زندان فرار می‌کند؛ زندانی فراری با قرارگرفتن در موقعیتی خاص، سر به راه می‌شود و حاج یونس با آشنایی با زندانیان، متوجه اشتباه خود برای افراط در امور می‌گردد. در این فیلم، با زبان طنز از مشکلات جامعه صحبت شده و در کنار آن، به زندگی زندانیان در حبس، با دیدگاهی کمدی توجه می‌شود.

ناهنجاری‌هایی که در «ورود و خروج ممنوع» وجود دارند، از آن دسته شوخی‌هایی‌ست که با تمسخر، لقب‌گذاری، رقص و اشعار کنایی، سعی بر خنداندن مخاطب دارند؛ در این شوخی‌ها، نکاتی وجود دارد که ممکن است همه افراد متوجه آن نشوند. در مجموع، این فیلم، برای تماشای گروه سنی کمتر از 12 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : اجتماعی کمدی

سال 1398 83 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 6 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

داستان «ورود و خروج ممنوع» در یک زندان رخ می‌دهد. زندانیانی که هرکدام خطایی مرتکب شده‌اند، در کنار هم قرار گرفته‌اند و با حضور روحانی سخت‌گیر، عرصه بر آن‌ها تنگ می‌شود. در فضای این زندان، شوخی‌هایی کنایه‌آمیز، رقص و بازخوانی ترانه‌های غیرمجاز، نمایش تصاویر خوانندگان زن و بدرفتاری و تحقیر با زندانیان وجود دارد که تماشای آن در جمع خانوادگی، به صلاح دید والدین بستگی دارد.

در این فیلم، روحانی سخت‌گیری وجود دارد که از قوانین الهی جلوتر زده، با سخت و خشک نشان دادن دین، زندانیان را با نیت نزدیکی به خدا و رحمت‌اش، از خداوند دور کرده است. او سبیل زندانیان را می‌تراشد و ساز دهنی یادگاری یک زندانی مسن را می‌شکند. وقتی این روحانی به خاطر ضمانت شخص دیگری به زندان می‌افتد، یک زندانی دیگر از زندان فرار کرده و تا جورشدن شرایط خروج‌اش از کشور، در مسجدی اقامت می‌کند. این زندانی با مشاهده رفتار خوب روحانی مسجد و حرف‌های دلی او، متحول شده و درست زمانی که می‌تواند از کشور خارج شود، برمی‌گردد و به کودکی تصادفی کمک می‌کند. روحانی زندانی نیز که سال‌ها مردم را موعظه می‌کرده، حالا در زندان با حرف‌های خودش روبه‌رو می‌شود و مورد امتحان الهی قرار می‌گیرند. هر دو نفر در بیرون و درون زندان، به خداوند و رحمت‌اش پی می‌برند و تحولی عمیق در آن‌ها شکل می‌گیرد.

داستان این اثر، مصداق بارز ضرب المثل «به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست» است. انسان باید با عمل خود، خوبی یا بدی یک کار را تایید یا رد کند و با صرفا صحبت‌کردن، نمی‌توان تاثیری بر روی دیگران گذاشت. این نکته، تلنگری برای والدین است که اگر می‌خواهند، ارزش‌ها و صفات پسندیده، در فرزندانشان نهادینه شود، باید اول آن‌ها را در وجود خود پرورش داده و در رفتارشان بروز دهند تا با گذشت زمان، بر جان فرزندشان بنشیند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا کارهای حاج یونس برای زندانیان ناراحت‌کننده بود؟ حاج یونس به چه دلیل به زندان افتاد؟ چرا بعد از زندانی‌شدن حاجی، زندانیان با او رفتار بدی داشتند؟ خسرو و سعید چگونه سر از مسجد در آوردند و حضور آن‌ها در مراسم اعتکاف، چه تاثیری بر زندگی‌شان داشت؟ چرا با اینکه حاج یونس و روحانی جوان مسجد، هر دو معمم بودند، تاثیرات متفاوتی بر روی زندگی سعید داشتند؟ تصمیم سعید در نهایت چه بود؟ حاج یونس در نهایت چه تغییری کرد؟

خلاصه: تفاوت حاج یونس و روحانی مسجد در چه بود؟ کدام یک باعث تحول سعید شدند؟

داستان اثر

در یک زندان با خلافکارانی متفاوت، آخوندی سخت‌گیر به نام حاج یونس دقتی، مسئول فرهنگی می‌شود تا خلاف‌کاران را به راه راست هدایت کند. حاج یونس قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد و بسیار قاطع رفتار می‌کند. از نظر او هر تفریحی اشکال دارد و زندانیان فقط باید به عبادت خدا مشغول شوند وگرنه خسران می‌بینند. او ضمانت یکی از زندانیان به نام خسرو را می‌کند تا به مادر مریض‌اش سر بزند و برگردد. اما خسرو به سعید که پای چوبه اعدام است کمک می‌کند تا از زندان بگریزد و از کشور خارج شوند. به دلیل این ضمانت، حاج یونس به زندان می‌افتد و ماجرا آغاز می‌شود. حاج یونس که در دوران مسئولیت، زندانیان را اذیت کرده، حالا توسط زندانیان مورد تمسخر و اذیت قرار می‌گیرد تا جایی که با آن‌ها درگیر شده و به انفرادی می‌رود. با انفرادی رفتن حاجی، برای زندانیان روشن می‌شود که او هزینه آزادی سه نفر از زندانیان را فراهم کرده و به خاطر ضمانت خسرو به زندان افتاده است. آن‌ها می‌فهمند که حاج یونس مرد خیرخواهی‌ست و منظور بدی از سخت‌گیری‌هایش نداشته است. همچنین حاجی درمیابد که افراط در هیچ امری صحیح نیست.

جزئیات اثر

کارگردان: امید آقایی

نویسنده: امید آقایی

تهیه کننده: مرتضی شایسته

بازیگران: محمدرضا شریفی‌نیا-اکبر عبدی-هادی کاظمی-محمدرضا هدایتی-

نیوشا ضیغمی-علی صادقی- پوریا پورسرخ

شخصیت ها: حاج یونس: حاج یونس دقتی، آخوندی سخت‌گیر و پای‌بند به اصول است که به عنوان مسئول فرهنگی زندان، مشغول به کار می‌شود. او خط قرمزهایی دارد که عمل به آن‌ها برای زندانیان سخت است.

موزون: یکی از زندانیان که بزرگ بند است. او بیشترین اختلاف را با حاج یونس دارد و می‌خواهد هرطور که شده، قوانین او را نادیده بگیرد.

خسرو:زندانی که به او حکم ابد و یک روز خورده است. خسرو به بهانه مریضی مادرش از زندان مرخصی می‌گیرد، ولی به فکر فرار با سعید است.

سعید: سعید که به جرم قتل در زندان است و به روز اعدامش نزدیک می‌شود. با برنامه خسرو از زندان می‌گریزد تا از مرز خارج شود. اتفاقاتی در طی فرار برای او می‌افتد که او را متحول می‌کند.

کشور سازنده: ایران

مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : Hasti Saeedfard

۱۱ فروردین ۱۴۰۳

مناسب سن 6 +

خیلی فیلم طنز بود و مناسب برای دیدن با خانواده

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد ورود و خروج ممنوع

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!