• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم هری پاتر و شاهزاده‌ دورگه (Harry Potter and the Half-Blood Prince)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2883 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 16 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این فیلم ششمین قسمت از مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» است. در این قسمت، با بازیابی خاطره‌ی دستکاری‌شده‌ی پروفسور هوریس اسلاگهورن، راز زنده‌ماندن تام ریدل (لرد ولدمورت) برملا می‌شود. او سال‌ها پیش با ارتکاب به قتل هفت نفر، روح خود را به هفت قسمت تقسیم کرده و در هفت جان‌پیچ پنهان کرده است. دامبلدور که از حقیقت این امر آگاه شده است قصد دارد با کمک هری جان‌پیچ‌های باقی‌مانده را از بین ببرد و این‌چنین به حیات ولدمورت پایان دهد. اما هدف دامبلدور بی‌نتیجه می‌ماند و او به دست پرفسور اسنیپ (شاهزاده‌ی دورگه) کشته می‌شود.

ژانر : فانتزی

سال 2009 153 دقیقه جزئیات کامل اثر
11 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 12 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فضای حاکم بر فیلم تاریک، سرد و کمی استرس‌آور است. گویی همه منتظر یک اتفاق بد هستند. حضور ولدمورت و مرگ‌خواران کاملاً محسوس است. دامبلدور نیز شدیداً احساس خطر می‌کند، تاجایی‌که برای نابودی جان‌پیچ‌ها خود شخصاً وارد میدان نبرد می‌شود. با خیانتی که از سوی اسنیپ رخ می‌دهد، احساس امنیت و اعتماد مخاطب نسبت به شخصیت‌ها خدشه‌دار می‌شود. با مرگ دامبلدور، هری تنهاتر از همیشه می‌شود. او احساس می‌کند که بار مسئولیتش در قبال برقراری امنیت و مبارزه با نیروهای شر به‌مرور بیشتر خواهد شد.

برای خواندن ارزیابی تربیتی تمام قسمت‌های مجموعه‌ی هری پاتر اینجا را کلیک کنید.

از آنجایی‌که قهرمان یا انسان برگزیده (هری) در این اثر یک نوجوان است، ممکن است نوعی اعتمادبه‌نفس کاذب در مخاطب نوجوان نسبت به استعداد یا توانایی‌های خود شکل بگیرد و خود را به‌نوعی مرکز عالم تصور کند. والدین می‌توانند از فرزندان خود بخواهند که خیلی واقع‌گرایانه راجع‌به آرمان‌ها، آرزوها و توانایی‌های خود بنویسند و خود را به‌نوعی معرفی کنند. با طرح چنین پیشنهادی، والدین می‌توانند از دنیای فرزندان خود آگاه شوند و آن‌ها را برای رسیدن به تعادل یاری دهند. نوجوان نیز با نوشتن و پرداختن به خود، می‌تواند به شناخت بهتری از خود دست پیدا کند تا بتواند میان دنیای درون و بیرون، تعادل و پیوند برقرار کند.

ازآنجایی‌که در این قسمت، داستان کودکی، شخصیت و اهداف ولدمورت روایت می‌شود، ریشه‌ی عقده‌ها و تبهکاری‌های نماینده‌ی شر (ولدمورت) بر مخاطب آشکار می‌شود. دوران کودکی هر فرد از مهم‌ترین دوره‌های زندگی اوست. هر رخداد خوب و بدی که در این دوره برای کودک اتفاق می‌افتد می‌تواند شخصیت و مسیر زندگی او را در آینده تحت‌الشعاع قرار دهد.

این موضوع می‌تواند برای والدین یک زنگ هشدار جدّی باشد تا از کنار این دوره به‌راحتی و سادگی عبور نکنند. کودکان همه‌چیز را می‌بینند؛ درک می‌کنند و می‌آموزند. بنابراین بهتر است در طرز برخورد و رفتار با آ‌ن‌ها دقت شود و در هر شرایطی، روحیه و فضای زندگی و بازی آن‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد.

خلاصه: در این قسمت، مخاطب با کودکی و شخصیت ولدمورت آشنا می‌شود و ریشه‌ی بسیاری از اعمال او برای بیننده برملا می‌شود. ازسوی‌دیگر، چون هری به‌عنوان یک انسان برگزیده معرفی می‌شود، ممکن است نوجوانان راجع‌به استعداد یا توانای‌های خود کمی از حد تعادل خارج شده و اعتمادبه‌نفس کاذب پیدا کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا تام ریدل در ابتدای دوران نوجوانی خود به سمت جادوی سیاه کشیده شد؟ او چه چیزهایی در زندگی خود کم داشت و در کودکی با چه مشکلاتی روبه‌رو شد؟

چه چیزی عقده و کینه‌ی تام را نسبت به انسان‌های عادی (مشنگ‌ها) و جادوگران دورگه برانگیخت؟

چرا تام به‌جای کنترل خشم و کینه، به قدرت‌طلبی منفی روی آورد؟ چه چیزی او را به سمت جاودانگی متمایل ‌کرد؟ هدف تام از جاودانه‌شدن چه بود؟

آیا قدرت زیاد چیز خوبی است؟ آیا قدرت می‌تواند انسان را تغییر دهد؟  از قدرت چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟

هری و ولدمورت هرکدام چطور از قدرت‌های خود استفاده می‌کردند؟

بااینکه هری و تام کودکی و قدرت‌های مشابهی دارند، چرا مسیر و نگاه هریک از آن‌ها با دیگری متفاوت است؟ چرا هری مثل تام نشد؟

آیا جاودانگی وجود دارد؟ جاودانگی به چه کار می‌آید؟ ویژگی‌های مثبت و منفی جاودانگی چیست؟ آیا انسان جاودانه نیکبخت است یا در رنجی ابدی؟

آیا جاودانگی تنها به معنای زنده‌ماندن است یا به معنای باقی‌ماندن نام و یاد انسان؟ به نظر شما کدام یک ممکن است؟ زنده‌ماندن جسم یا زنده‌ماندن نام و یاد؟

خلاصه: با اینکه هری و تام، کودکی و قدرت‌های مشابهی دارند، چرا مسیر و نگاه هریک از آن‌ها با دیگری متفاوت است؟

داستان اثر

«هری پاتر و شاهزاده‌ی دورگه» ششمین قسمت از مجموعه‌ی محبوب و پربیننده‌ی «هری پاتر» است که براساس رمانی به همین نام از نویسنده‌ی معروف انگلیسی «جی.کی رولینگ» ساخته شده است.

سال‌ها پیش، زمانی‌که پروفسور هوریس اسلاگهورن استاد درس معجون‌سازی هاگوارتز بوده است، او دانش‌آموز مستعد و باهوشی به نام تام ریدل (ولدمورت) را به حلقه‌ی خود، یعنی محفل اسلاگ (محفل نوابغ هاگوارتز) راه داد و او را بیش از شاگردان دیگر مورد توجه و لطف خود قرار داد.

روزی تام ریدل از اسلاگهورن درباره‌ی جادویی به نام هورکراکس (جان‌پیچ یا جاودان‌ساز) می‌پرسد. اسلاگهورن که می‌دانست هورکراکس نوعی جادوی سیاه است، از روی اعتماد، راز این جادو را با او در میان گذاشت. تام ریدل سال‌ها بعد با کشتن هفت نفر، روح خود را به هفت قسمت تقسیم کرد و آن‌ها را در هفت جان‌پیچ پنهان کرد. تازمانی‌که جان‌پیچ‌ها وجود داشته باشند، ولدمورت نیز وجود دارد و این‌چنین می‌تواند به جاودانگی برسد.

دامبلدور که از این حقیقت آگاه شده است می‌خواهد به کمک هری جان‌پیچ‌های باقی‌مانده را نابود کند تا به حیات ولدمورت پایان بدهد. دفترچه‌ی خاطرات تام ریدل و حلقه‌ی مادر ولدمورت از جان‌پیچ‌هایی بودند که قبلاً توسط هری و دامبلدور نابود و بی‌اثر شده‌اند. ازطرف‌دیگر، دراکو مالفوی از سوی ولدمورت مأمور شده است که دامبلدور را بکشد.

اسنیپ نیز با فشارهای مادر مالفوی و بلاتریکس لسترنج، پیمانی شکست‌ناپذیر می‌بندد تا مالفوی را در این مأموریت یاری کند. مالفوی از انجام این مأموریت عاجر می‌ماند و درنهایت دامبلدور مقابل چشمان هری توسط پروفسور اسنیپ کشته می‌شود و لقب اسنیپ نیز برملا می‌شود. او کسی نیست جز شاهزاده‌ی دورگه!

جزئیات اثر

کارگردان: دیوید یتس/ David Yates

نویسنده: استیو کلاوز/ Steve Kloves‎

تهیه کننده: : دیوید هیمن، دیوید بارون/ David Heyman، David Heyman

بازیگران: دنیل ردکلیف، روپرت گرینت، اما واتسون، بانی رایت، مایکل گمبون، آلن ریگمن، جیم برودبنت، رابی کلترن، هلنا بونهام کارتر، تام فلتون، دیوید تیولیس، هیرو فاینس تیفین، هلن مک‌کوری

Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Bonnie Wright, Michael Gambon, Alan Rickman, James Broadbent, Robbie Coltrane, Helena Bonham Carter, Thom Felton, David Thewlis, Hero Fiennes Tiffin, Helen McCrory  

شخصیت‌ها:

هری پاتر: پسر نوجوانی است که در کودکی از طلسم جادوگر سیاه یعنی «لرد ولدمورت» جان سالم به در برده است و به همین سبب بدون آنکه خود متوجه باشد در میان جادوگران به شهرت زیادی رسیده است. پدر و مادر هری که هردو از بهترین جادوگران مدرسه‌ی علوم و فنون جادوگریِ هاگوارتز بوده‌اند به دست ولدمورت کشته شده‌اند. هری و ولدمورت هردو قدرت‌های مشابهی دارند و همین امر سبب شده است تا ولدمورت برای دست‌یابی به قدرت تام و تمام جادوی سیاه و سروری بر دنیا و گسترش سلطنت تاریکی، همواره در پی هری باشد.

رون ویزلی: پسر نوجوان موقرمزی‌ که از بهترین و وفادارترین دوستان هری پاتر در مدرسه‌ی هاگوارتز است. او و تمام اعضای خانواده‌‌ی پرجمعیتش جادوگرند.

هرمیون گرینجر: دختر نوجوان موفرفری که از پدر و مادری معمولی و غیرجادوگر (مشنگ) زاده شده است، اما استعداد ویژه‌ای در جادوگری دارد. او نیز از بهترین و وفادارترین دوستان هری پاتر در مدرسه‌ی هاگوارتز است.

جینی ویزلی: او خواهر رون و دوست‌دختر هری پاتر است.

پروفسور دامبلدور: او استاد بزرگ جادوگری و مدیر مدرسه‌ی هاگوارتز است.

پروفسور هوریس اسلاگهورن: او استاد بازنشسته‌ی درس معجون‌سازی است که به دعوت دامبلدور به هاگوارتز بازمی‌گردد. اسلاگهورن استاد تام ریدل (ولدمورت) بود که معنای جان‌پیچ‌ها یا همان جادوی «هورکراکس» را به او آموخت که بعدها از عمل خود بسیار پشیمان شد. ولدمورت از طریق این جادو روح خود را به هفت قسمت تقسیم کرد تا برای همیشه زنده بماند.

پرفسور سوروس اسنیپ: او استاد درس معجون‌سازی در هاگوارتز و رئیس گروه اسلیترین است. اسنیپ که به شاهزاده‌ی دورگه معروف است این‌بار در ظاهر به گروه مرگ‌خواران می‌پیوندد و حامی مالفوی می‌شود.

لرد ولدمورت (تام ریدل): او جادوگر قدرتمندی است که به جادوی سیاه دست پیدا کرده است، اما برای داشتن جسم و سروری بر دنیا نیاز دارد تا نیروی هری را کاملاً به دست بیاورد. او جادوگران را نژاد برتر می‌داند و قصد دارد با سپاه خود که به «مرگ‌خواران» شهرت دارند با تکیه بر جادوی سیاه بر تمام بشریت حکم‌رانی کند و نیروها و قدرت‌های پلید خود را در سراسر دنیا گسترش دهد.

بلاتریکس لسترنج: او زنی از سپاه مرگ‌خواران و قاتل سیریوس بلک است. زنی وقیح و ویرانگر که در گذشته شکنجه‌گر والدین نویل نیز بوده است.

دراکو مالفوی: او شاگرد مدرسه‌ی هاگوارتز از گروه اسلیترین است. پسری ترسو، خودخواه و بی‌ادب که به اصیل‌زادگی خود می‌بالد. او از هری متنفر است و این‌بار به دستور پدر و مادرش از سوی ولدمورت مأمور است که دامبلدور را بکشد.

کشور سازنده: آمریکا- انگلستان

کمپانی سازنده: Warner Bros

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : علیرضا خانی

۹ فروردین ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

خوب بود

بزرگسال

توسط : علیرضا خانی

۹ فروردین ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

خوب بود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد هری پاتر و شاهزاده‌ دورگه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!