• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم من پیش از تو (Me Before You)

author-img

توسط : الهام طالبی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

23520 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

داستان درمورد دختری نوجوان با یک زندگی معمولی است. او با ازدست‌دادن شغلش، به‌خاطر نیاز مالی مجبور است پرستاری یک پسر جوان که در تصادف دچار قطع ‌نخاع شده ‌است را قبول کند. این فیلم براساس رمان پرفروش «من پیش از تو» نوشته‌ی جوجو مویز در سال 2016 ساخته‌ شده‌ است. هدف کامیلا، مادر ویل، از استخدام لوییزا هم‌صحبتی با ویل بود تا پسرش امید به زندگی داشته ‌باشد و از خودکشی منصرف شود، اما ویل علی‌رغم علاقه به لوییزا و تغییر مثبت در زندگی او، دست به خودکشی می‌زند.

ژانر : عاشقانه

سال 2016 110 دقیقه جزئیات کامل اثر
34 مناسب خانواده 54 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 16 +
بر اساس 3 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

 «جسورانه زندگی کن کلارک!» شعار این فیلم سینمایی است که ویل به کلارک می‌گوید جسورانه زندگی کند و از تجربه‌های جدید نترسد تا زندگی بهتری داشته باشد. داستان این فیلم از روی رمان پرفروش «من پیش از تو» ساخته شده است. این رمان در سال 2012 منتشر شد و با استقبال خوبی در نیویورک مواجه شد. این کتاب در سه جلد نوشته‌ شده که داستان فیلم سینمایی به‌صورت خلاصه از جلد اول است.

ویل ترینر که در انتهای داستان از تصمیم خود منصرف نشد و با خودکشی در سازمان دیگنیتاس به زندگی خود پایان داد مخاطب را به فکر فرو می‌برد که آیا ویل کار درستی کرد یا خیر. جواب این سوال را آخر فیلم می‌توان پیدا کرد. ویل می‌گوید با این وضع نمی‌تواند درکنار عشقش دوام بیاورد، اما امروز نه بلکه فردا که روز موعودش فرا رسید باهم به زندگی جاودانه ادامه خواهند داد.

لوییزا که خانواده‌ای صمیمی دارد تمام مشکلاتش را با مشورت و صحبت‌کردن در خانواده‌اش رفع می‌کند مخصوصاً همراه با خواهرش ترینا. با توجه به اینکه ترینا از لوییزا خیلی باهوش‌تر است اما این مسئله باعث حسادت لوییزا نمی‌شود. این صمیمیت باعث می‌شود لوییزا هیچگاه حتی باوجود مشکلات احساس تنهایی نکند.

درکنار داستان اصلی در این فیلم به ناهنجاری‌هایی مثل همبستری و شوخی‌های جنسی اشاره شده که البته در نسخه‌ی سانسورشده حذف شده است. خیانت آلیسا به ویل پس از تصادفش آشکار شده و همچنین پاتریک دوست‌پسر لوییزا به‌خاطر توجه بیش از حد او به ویل رابطه‌ی خود را با او به هم می‌زند.

خشونت‌های روانی در فیلم با پشیمانی عاملین آن به پایان می‌‌رسد. این فیلم پایان باز دارد و از آسیب‌هایی که بعد از خودکشی ویل، برای لوییزا و همین‌طور خانواده‌ی ترینر که تنها پسر خود را از دست داده‌اند به وجود می‌آید چیزی نشان داده نمی‌شود. ممکن است برای فرزند شما سوال پیش بیاید که ویل با وجود اینکه انقدر به لوییزا امید می‌داد و می‌خواست او بهتر زندگی کند، چرا وضعیت و معلولیت خود را نپذیرفت؟ و یا حتی به افرادی که دارای معلولیت هستند این جسارت را بدهد که بخاطر شرایطی که دارند دست به خودکشی بزنند. راجع‌‌به سازمان دیگنتاس که چرا به افرادی که قصد خودکشی دارند این اجازه را می‌دهد، باید بدانید که این سازمان فقط و فقط به افرادی که از لحاظ جسمی بیمار هستند و بیماری لاعلاجی دارند این اجازه را می‌دهد که با دستگاهی به نام اوتانازی کمک می‌کند با کمترین درد از دنیا بروند و ممکن است سوالاتی درباره‌ی این سازمان برای فرزند شما پیش بیاید.

خلاصه: این فیلم جسارت شاد زندگی‌کردن را به نقش اول آن یعنی لوییزا کلارک می‌آموزد. لوییزا که وارد زندگی ویل شده بود تا باعث تغییر در زندگی‌اش شود حالا زندگی خودش تغییر کرده و می‌داند چگونه بهتر زندگی کند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا تصمیم ویل ترینر مبنی بر خودکشی آسان تصمیم درستی بود؟

آیا خودکشی آخرین راه برای نجات است؟ ویل با توجه به اینکه تمام بدنش فلج شده، چگونه می‌توانست به زندگی خود کمک کند؟

آیا خودکشی ویل عمل فداکارانه‌ای بود؟

آیا لوییزا بعد از مرگ ویل دچار افسردگی  و تنهایی نخواهد شد؟

آیا پدر و مادر ویل بعد از مرگ تنها فرزندشان می‌توانند زندگی خوبی داشته باشند؟

لوییزا کلارک به‌خاطر کدام ویژگی خوب ویل عاشق او شد؟

تلاش لوییزا برای کمک به ویل کافی بود؟

ویل برای منصرف‌شدن از تصمیمش به چه چیزی احتیاج داشت؟

ویل هنگامی که متوجه‌ شد لوییزا برای تأمین نیاز مالی خود از او پرستاری می‌کند، نه از روی دلسوزی، رفتارش با او عوض شد. آیا ویل به‌خاطر وضعیتش از ترحّم بیزار بود؟

با توجه به اینکه ترینا خواهر لوییزا از او باهوش‌تر بود، چه چیزی باعث شد که لوییزا به او حسودی نکند و در مشکلات با هم درددل و مشورت کنند؟ صمیمیت بین لوییزا و ترینا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

صمیمیت خانواده‌ی کلارک باعث چه چیزی شده بود؟

خانواده‌ی صمیمی چه تاثیری در زندگی انسان دارد؟

سازمان دیگنتاس که برای خودکشی آسان به افراد خاص کمک می‌کند آیا بهتر نیست بجای کمک به مرگ افراد، کمک کند تا زندگی خوبی داشته باشند؟ مثلا با دور هم جمع‌کردن افراد دارای معلولیت و ایجاد سرگرمی برای آن‌ها همچنین دادن روحیه به آن‌ها باعث بهبود حال آ‌ن‌ها شود؟؟

مرگ تنها راه حل نیست. از فرزند خود سوال کنید چه راهکارهایی برای امید‌دادن به دیگران پیشنهاد می‌دهد.

خلاصه: تلاش لویزا برای کمک به ویل کافی بود؟ ویل برای منصرف‌شدن از تصمیمش به چه چیزی احتیاج داشت؟

داستان اثر

 ویل پسر جوان و موفقی است که در جریان یک تصادف قطع نخاع می‌شود. 2 سال بعد دختر نوجوانی به نام لوییزا که شغلش را در یک کافه از دست‌ داده، برای تامین نیاز‌های مالی خانواده‌اش مجبور می‌شود پرستاری از ویل را قبول کند. هدف کامیلا، مادر ویل از استخدام پرستار برای ویل هم‌صحبتی با او بود که ویل را به زندگی امیدوار کند زیرا کامیلا درخواست او برای مرگ آسان از طریق دیگنیتاس (سازمان کمک به خودکشی‌ها) را رد کرده است. کامیلا‌ از ویل 6 ماه زمان خواست که او را از خودکشی منصرف کند. ویل و لوییزا پس از مدتی به یکدیگر علاقه‌مند شدند. ویل باعث شد لویزا تجربه‌های جدید و اعتماد به نفس بالای پیدا کند. اما زمانی که لوییزا عشقش را به ویل ابراز کرد، ویل از زندگی با او سر باز زد  و به او گفت که بعد از تعطیلات به دیگنتاس می‌رود. لوییزا ابتدا قبول ‌نکرد اما وقتی دید ویل از تصمیمش منصرف نمی‌شود نزد او رفت و تا آخرین لحظات زندگی‌ ویل در کنار او ماند. ویل پس از خودکشی ثروت ‌زیادی را برای لوییزا به‌جای گذاشت. لوییزا با این پول می‌توانست تحصیلاتش را ادامه‌ دهد و زندگی خوبی را تجربه کند. در انتهای داستان لوییزا در کافه‌ای در پاریس است و آخرین نامه‌ی ویل را می‌خواند که به او راه رسم لذت بردن از زندگی می‌آموزد.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Thea Sharrock / تئا شاروک

نویسنده/ مترجم: Jojo Moyes/ جوجو مویز

نام تهیه کننده Karen Rosenfelt/ کارن روزنفلت

نام بازیگران:

 Emilia Clarke, Sam Claflin, Janet McTeer/ امیلیا کلارک ، سام کلافلین ، جانت مک تییر

نام شخصیت ها:

لوییزا کلارک: دختری شاد که با خانواده‌اش رابطه‌ی صمیمی و خوبی دارد. او برای کمک به خانواده‌اش در یک کافه مشغول به کار است اما بعد از تعطیلی کافه بیکار شده و مجبور است پیشنهاد پرستاری از یک مرد جوان ثروت‌مند را که دوسال پیش در سانحه‌ی تصادف قطع نخاع شده را قبول کند.

 ویلیام ترینر: پسر جوان و ثروت‌مند که زندگی خیلی‌خوب و موفقی دارد اما بعد از تصادف دچار قطع نخاع شده و امید به زندگی‌اش را از دست می‌دهد. مادرش لوییزا را به عنوان پرستار برای او استخدام می‌کند. ویل باعث تغییر در زندگی لوییزا می‌شود.

ترینا: خواهر لوییزا که همیشه از او حمایت می‌کند. لویزا و ترینا در مواقع سختی و مشکلات با یکدیگر مشورت می‌کنند.

نیتن: پرستار مسائل‌ پزشکی ویل که در خوشحال‌کردن و امید‌دادن به زندگی ویل به لوییزا کمک زیادی می‌کند.

کامیلا و استیون: مادر و پدر ویل که لوییزا را برای هم‌صحبتی و کمک به زندگی ویل استخدام می‌کنند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: New Line Film Productions Inc

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : مهدیس طاهری

۶ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

میتونست بهتر هم باشه. یا مثلا بیشتر ادامه داشته باشه. شخصیت لوییزارو دوست داشتم. دختر خوشحال و سرزنده ای و مستقلی بود. ویل هم زندگی قبل تصادفشو دوست داشتم که ریسک پذیر بود و از زندگی لذت میبرد❤

بزرگسال

توسط : مهدیس طاهری

۶ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

میتونست بهتر هم باشه. یا مثلا بیشتر ادامه داشته باشه. شخصیت لوییزارو دوست داشتم. دختر خوشحال و سرزنده ای و مستقلی بود. ویل هم زندگی قبل تصادفشو دوست داشتم که ریسک پذیر بود و از زندگی لذت میبرد❤

بزرگسال

توسط : مهدیس طاهری

۶ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

میتونست بهتر هم باشه. یا مثلا بیشتر ادامه داشته باشه. شخصیت لوییزارو دوست داشتم. دختر خوشحال و سرزنده ای و مستقلی بود. ویل هم زندگی قبل تصادفشو دوست داشتم که ریسک پذیر بود و از زندگی لذت میبرد❤

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد من پیش از تو

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!