• امروز : 17 شهریور 1403
logo

نقد و بررسی فیلم سیزده زندگی (سیزده جان) (Thirteen Lives)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

1 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

7146 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +

سیزده زندگی یا سیزده جان روایتی واقعی از عملیات نجات 13 نفر از اعضای تیم فوتبال نوجوانان در تایلند است که در یک غار مرموز و هزارتو گیر افتاده‌اند. عملیات نجاتی گسترده که از تمام دنیا در آن حضور داشتند و حتی مردمان بومی آنجا حاضر به از بین‌رفتن محصولات کشاورزی‌شان برای نجات بچه‌ها شدند. این فیلم به کارگردانی ران هاوارد، پیام‌های مثبت بسیاری دارد که مهم‌ترین آن امیدواری و تلاش برای رسیدن به هدف و همینطور همکاری و کار تیمی است.

ژانر : درام

سال 2022 149 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

چرا +15 سال؟

زمان فیلم طولانی است و استرس و هیجان در اوج خود است. هر لحظه ممکن است کسی جان خود را از دست بدهد و از همه مهم‌تر پسران نوجوانی که در غار گیر افتاده‌اند و تا پایان هر لحظه ممکن است جان خود را از دست بدهند و البته به تصویرکشیدن ‌خفگی در آب که بسیار دردناک است دلایلی هستند که باعث می‌شوند تماشای این فیلم را به افراد زیر 15 سال توصیه نکنیم.

نقش ما چیست؟

این فیلم رویدادهایی واقعی را به تصویر می‌کشد. اتفاقی عجیب که در تایلند و در سال 2018 رخ داده است. هیجان و استرس فیلم برای افراد بالای 15 سال قابل هضم است و پایان خوشی نیز پس از شجاعت‌ها و فداکاری‌های بسیار، رقم می‌خورد. درباره پیام‌های فیلم می‌توانید با فرزندان خود گفتگو کنید و یکی از مستندهای تحسین‌شده درباره این اتفاق به نام The Rescue را نیز در کنار یکدیگر تماشا کنید. این سوالات می‌تواند راهگشای آغاز گفتگو باشد: حفظ آرامش و خونسردی در مواقع بحران چقدر اهمیت دارد؟ داشتن تجربه عملی برای انجام یک کار تا چه اندازه مهم است؟ علت موفقیت این عملیات چه بود؟ کدام شخصیت‌ها و کدام تصمیمات برای تو الهام‌بخش بودند؟

داستان اثر

شخصیت‌ها:

ریک و جان: دو غواص حرفه‌ای اهل کشور انگلیس که در غواصی در غارهای آبی جهان تجربه و مهارت بالایی دارند.

هری: از دوستان ریک و جان که علاوه بر غواصی، متخصص بیهوشی نیز هست.

کریس و جیسون: از دیگر غواصانی که به عملیات نجات کمک کردند و به دعوت ریک و جان به تایلند آمده بودند.

داستان اثر:

12 نفر از پسران نوجوان یک تیم فوتبال در تایلند به همراه مربی‌، بعد از تمرین تصمیم می‌گیرند برای تفریح و سرگرمی سری به غار توریستی تام لانگ بزنند. پس از ورود آن‌ها به غار باران شدیدی شروع به باریدن می‌کند به حدی که غار پر از آب شده و بچه‌ها در غار گیر می‌افتند. اورژانس، نیروی دریایی تایلند متشکل از غواصان کاربلد و مردم عادی به کمک می‌آیند اما شرایط پیچیده ورود به غار و آبی که تا ارتفاع زیادی در غار بالا آمده، کار را سخت می‌کند. روزها می‌گذرد اما هنوز آن‌ها موفق نشده‌اند نجاتشان دهند. خبر این اتفاق در دنیا می‌پیچد و افراد مختلف داوطلبانه برای کمک به تایلند می‌آیند. دو غواص غارنورد بریتانیایی به نام‌های اریک و جان نیز به کمک می‌آیند. اکنون ده روز از این ماجرا می‌گذرد و جان و اریک در 4 کیلومتری ورودی غار، ناباورانه، آن‌ها را زنده می‌یابند اما از آنجا که نمی‌توانند از غار خارجشان کنند از آن‌ها فیلم می‌گیرند و قول می‌دهند برای نجاتشان بازگردند. زنده‌بودن بچه‌ها و مربی خبر تلخ و شیرینی است! اکنون می‌دانند آن‌ها زنده زنده در آنجا می‌میرند چرا که باران‌های موسمی در راه است و از طرفی خروج آن‌ها در این سیل از غار غیر ممکن است. روزها می‌گذرد و آن‌ها فقط می‌توانند مقداری غذا برایشان ببرند. تا اینکه اریک پیشنهاد می‌دهد بچه‌ها را بیهوش کرده و با غواصان دیگری که بسیار حرفه‌ای‌تر از غواصان نیروی دریایی تایلند هستند، عملیات نجات را با خروج تک به تک‌شان پیش ببرند. ریسک این کار بسیار بالاست چرا که در میانه راه اثر داروی بیهوشی از بین می‌رود و ممکن است آن‌ها خفه شوند. اما اگر کاری نکنند باید جسد بچه‌ها را از آنجا خارج کنند. در نتیجه ریسک را می‌پذیرند و بالاخره بچه‌ها و مربی را در حالی که 16 روز از ورودشان به غار می‌گذشت، نجات می‌دهند.

جزئیات اثر

کارگردان: Ron Howard نویسنده:Don Macpherson / William Nicholson تهیه‌کننده:Brian Grazer/Howard/Karen Lunder/William M. Connor/P.J van Sandwijk/Gabrielle Tana بازیگران:/Viggo Mortensen/Colin Farrell/Joel Edgerton/Tom Bateman کشور سازنده:آمریکا شرکت سازنده:Metro-Goldwyn-Mayer/Bron Creative/Imagine Entertainment/Storyteller Productions/Magnolia Mae Films مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد سیزده زندگی (سیزده جان)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!