• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم سر به مهر

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

2 هفته پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

5823 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
فیلم «سر به مهر» داستانی آرام از زندگی یک خانم جوان را بیان می‌کند که بعد از سال‌ها، تصمیم گرفته تا نماز بخواند. این تصمیم او، برای‌اش چالشی بزرگ ایجاد کرده و می‌ترسد کسی او را قضاوت کند. شروع این چالش و همزمانی آن با مسئله ازدواج‌اش، سبب شده تا شخصیت اصلی قصه ما، بر سر یک دو راهی گرفتار شود. «سر به مهر» مانند نام‌اش، ایهامی پر معنی دارد؛ سر به مهر نهادن یا این راز را برای همیشه سر به مهر نگه‌داشتن؟ مسیر خودشناسانه‌ای که صبا، در طول فیلم طی می‌کند، باعث ایجاد مفهومی عمیق است و زمینه گفت‌وگوهایی جذاب در جمع خانواده را فراهم می‌کند.

ژانر : اجتماعی درام

سال 1391 92 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 15 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

چرا 15 سال؟

فیلم «سر به مهر» یک اثر آرام و دور از تنش است و پیام و الگوی مثبتی را در خود دارد. دلیل رده سنی +15 سال، موضوع اعتماد به نفس و نمازخواندن است که ممکن است برای گروه سنی کمتر جذاب و کاربردی نباشد. در ضمن اینکه ریتم فیلم کند است و حوادث و اتفاقات، نیاز به کمی تامل دارند تا بهتر درک شوند. ناهنجاری یا خشونتی در اثر وجود ندارد که منع تماشا داشته باشد، و رده سنی فیلم، صرفا به خاطر کاربردی‌تربودن موضوع آن برای نوجوانان این رده سنی در نظر گرفته شده است.

نقش ما چیست؟

اعتماد به نفس و پذیرفتن خود، پیام اصلی فیلم است. صبا تا وقتی که سعی در پنهان‌کردن خود و عقایدش در چشم دیگران داشت، مدام اذیت می‌شد و موقعیت‌های خوب زندگی‌اش را از دست می‌داد. او با به‌دست‌آوردن اعتماد به نفس‌ توانست به یکی از چالش‌های مهم زندگی‌اش که ازدواج‌کردن بود پایان بدهد. بحث اعتماد به نفس، که از سال‌های اولیه تولد در کودک شکل می‌گیرد، با تایید و تثبیت در نوجوانی، می‌تواند به خصیصه‌ای درست تبدیل شود و در رسیدن فرد به موفقیت‌ها اثرگذار باشد. نقش والدین، در تقویت اعتماد به نفس بسیار اساسی‌ست؛ والدین باید تلاش کنند تا با بهادادن به نظرات نوجوانان، مشورت‌کردن با آن‌ها و محول‌کردن کارها به ایشان، این حس را در آن‌ها تقویت کنند تا در آینده ، افزایش اعتماد به نفس، به آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی کمک کند. مسئله دیگری که در فیلم به آن پرداخته می‌شود و نیازمند بحث و گفت‌وگو مفصل‌تری‌ست، بحث نماز خواندن و راز و نیاز با خداست. ممکن است نوجوانان، از اهمیت این موضوع و لزوم نمازخواندن بی‌خبر باشند. این ‌جا نقش والدین، در تبیین اهمیت این موضوع و تبدیل‌کردن نماز به یک روتین سودمند و آرامش‌بخش است. در آخر پیشنهاد می شود از کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم» بهره گرفته و نمازخواندن را به عنوان یک راه حل آرامش بخش به نوجوانان معرفی کنید.

بیشتر بدانید...

این اثر، برای نخستین بار در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین کارگردانی نگاه نو را از آن خود کند.

داستان اثر

شخصیت‌ها:

صبا: صبا، دختری بی‌اعتماد به نفس با خصوصیات اخلاقی منحصربه‌فرد است. او درباره تفکرات‌اش با کسی صحبت نمی‌کند و تنها آن‌ را در وبلاگ شخصی‌اش بازگو می‌کند. صبا از اینکه نماز می‌خواند، خجالت می‌کشد و نمی‌داند چگونه آن‌ را با خواستگارش درمیان بگذارد.

لیلا: دوست صمیمی صبا که برای زندگی او دلسوزی می‌کند و دل‌اش می‌خواهد با ازدواج صبا و برادرش، هر دو سروسامانی بگیرند.

حامد: برادر لیلا، که قصد ازدواج با صبا را دارد. او یکبار در زندگی متاهلی شکست خورده و حالا سعی دارد زندگی آینده‌اش را با صبا بسازد.

داستان اثر:

صبا که دختری زودرنج و بی‌اعتماد به نفس است، با لیلا، در یک خانه زندگی می‌کند. شغل او، نگه‌داری از نوزاد خانم همسایه است و می‌داند که با ازدواج لیلا، باید از آن خانه برود و به فکر شغل جدیدی باشد. او در بروز احساسات و تفکرات‌اش ناموفق است و سعی می‌کند تا امیال درونی‌اش را در وبلاگ شخصی‌اش و به صورت ناشناس بیان کند. صبا با بروز مشکلات در زندگی‌اش؛ از جمله عمل چشم خواهر، اجاره خانه جدید، بالارفتن سن‌اش برای ازدواج، افسردگی و... به فکر نمازخواندن می‌افتد. او که قبلا دوست نمازخوان‌اش را دست می‌انداخته، حالا خودش را در موقعیتی می‌بیند که گمان می‌کند دیگران، او را درک نخواهند کرد. با خواستگاری برادر لیلا از صبا، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود. صبا نمی‌داند که چطور باید درباره نمازخواندن‌اش به حامد حرفی بزند. او به خاطر این پنهان‌کاری، از گذشته بدخلق‌تر و حساس‌تر می‌شود و ممکن است موقعیت ازدواج‌اش را از دست بدهد. تا اینکه با خودش کنار می‌آید و راز سر به مهر زندگی‌اش که همان نمازخواندن است را به حامد می‌گوید.

جزئیات اثر

کارگردان:هادی مقدم‌دوست نویسنده:هادی مقدم‌دوست-حمید نعمت‌الله تهیه‌کننده:محمدرضا شفیعی بازیگران:لیلا حاتمی- خاطره اسدی- آرش مجیدی کشور سازنده:ایران مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : سیدمحمدحسین سیاحی

۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مناسب سن 15 +

فیلم سر به مهر فیلمی است که می توان با خانواده ها به تماشا نشست. اما شاید نسل جدید نتوانند با بخش وبلاگنویسی شخصیت اصلی فیلمی ارتباط برقرار کنند. چون امروزه وبلاگنویسی جای خودش را با اتفاقات جدیدی مثل تولید محتوا و بلاگری صفحات اجتماعی عوض کرده است.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد سر به مهر

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!