• امروز : 26 شهریور 1403
logo

نقد و بررسی فیلم روزی روزگاری آبادان

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

2 هفته پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

2384 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +

داستان «روزی روزگاری آبادان» در سال 1381 و در یک خانواده جنوبی روایت می‌شود. با نزدیک‌ شدن به آغاز بهار، خانواده مصیب، در تدارک جشن نوروز هستند. اعضای این خانواده به خاطر وجود راز و رمزهای زیادی که در آن وجود دارد، از یکدیگر فاصله گرفته‌ و رفتارشان را باهم بر اساس منفعت شخصی شکل داده‌اند. شیرازه خانواده در حال فروپاشی‌ست که ناگهان خطایی انسانی، همه را بهم نزدیک می‌کند و فرصت همدلی و شناخت بیشتر اعضای خانواده را فراهم می‌کند. این اثر، با نگاهی نو به جنگ و قربانیان آن، پیام مذمت جنگ‌طلبی را به مخاطب منتقل می‌کند.

ژانر : درام

سال 1399 90 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

اثر در دسته آثار ضد جنگ جای می‌گیرد که با زاویه دیدی جدید، به مسئله جنگ و قربانیان آن می‌پردازد. آنچه که بیشتر درباره جنگ می‌بینیم، از منظر حمله یا دفاع است، اما «روزی روزگاری آبادان» قربانیان ناخواسته جنگ را به تصویر می‌کشد و از این زاویه دید، جنگ با هر نیت و قصدی، مذمت می‌شود. مسئله مهمی که «روزی روزگاری آبادان» در کنار پیام، به آن پرداخته می‌شود، ترس یا عدم صمیمیت فرزندان، با یکی از والدین، به خصوص پدر است. دوری فرزند از یکی از والدین یا حساب بردن غیر منطقی از آن‌ها، موضوعی‌ست که می‌تواند نوجوان را به بیراهه بکشاند. وقتی فرزند، حمایت و تایید لازم را در خانواده دریافت نکند، به دنبال آن، به بیرون از خانواده کشیده می‌شود و این اتفاق ممکن است پیامد خوبی نداشته باشد.

پیام مثبت اثر، ارائه شخصیت‌هایی که الگویی مثبت هستند و روند تغییر مثبت خانواده، باعث شده که این اثر برای تماشا در جمع خانواده مناسب باشد، اما باید توجه داشته باشید که وجود مسئله اعتیاد پدر، که فرزندان هم از آن مطلع هستند و داستان تعلیق‌آمیز اثر، که مخاطب را در شک و ترس نگه می‌دارد، مانع از تماشای اثر، برای گروه سنی کمتر از 14 سال می‌شود.

داستان اثر

شخصیت‌ها:

مصیب: پدر یک خانواده پنج نفره. او به تریاک اعتیاد دارد و همین امر، زمینه اختلاف با همسرش را فراهم کرده‌است. خیری: همسر مصیب. او از بداخلاقی و اعتیاد مصیب خسته شده و می‌خواهد بعد از سال تحویل، او را ترک کند. سهیله: دختر نوجوان خانواده که به صورت خودآموز انگلیسی یاد می‌گیرد. او در زمان بحران، مترجم موشک می‌شود.

داستان اثر:

خانواده مصیب، در آستانه سال نو، همانند همه خانواده‌های ایرانی، در تدارک لباس نو و مقدمات نوروز هستند. خیری، همسر مصیب، که از دست بدخلقی‌ها و اعتیاد او به ستوه آمده، قصد دارد که بعد از سال نو، خانواده را ترک کند. در آستانه سال تحویل، اتفاقی ناگوار رقم می‌خورد. یک موشک آمریکایی که قصد حمله به عراق را دارد، با خطایی نیم اینچی، در سقف خانه مصیب فرود می‌آید. موشک در سقف گیر می‌کند و درها و پنجره‌های خانه، قفل می‌شوند و خانواده مصیب، باید هرطور که شده از این مخمصه نجات یابند. موشک، با آن‌ها صحبت می‌کند و سهیله، دختر خانواده، سعی می‌کند به زبان انگلیسی، راه نجات را از او بپرسد. با پیشرفت داستان، خانواده مصیب به یکدیگر نزدیکتر می‌شوند تا اینکه موشک از آن‌ها می‌خواهد که همه بیرون رفته و یک نفر در خانه بماند. با بیرون‌رفتن اعضای خانواده و ماندن مصیب، متوجه عمق تراژدی می‌شویم: همه اهالی خانه مرده‌اند و این گفت‌وشنود با موشک، نشان‌دهنده شوک آن‌ها از مرگ است.

جزئیات اثر

کارگردان: حمیدرضا آذرنگ نویسنده: حمیدرضا آذرنگ تهیه‌کننده: علی اوجی- عبدالله اسکندری بازیگران: محسن تنابنده- فاطمه معتمدآریا- هیراد آذرنگ محصول کشور: ایران

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد روزی روزگاری آبادان

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!