• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور ( Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore )

author-img

توسط : مریم رحیمی پور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2538 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این فیلم سینمایی، سومین قسمت از مجموعه‌ی جانوران شگفت‌انگیز و داستانی فرعی از مجموعه‌ی هری پاتر است. در این قسمت جادوگر شرور گلرت گریندل‌والد قصد دارد تا به مقام رئیس کل کنفدراسیون جادوگری برسد اما آلبوس دامبلدور، نیوت اسکمندر و دوستانشان تلاش می‌کنند تا مانع رسیدن او به اهدافش شوند. مبارزه با نیروی شر از جمله پیام‌های مثبت این فیلم است. خشونت و ترس نیز در این اثر شدت پایینی دارد، اما صحبت از همجنس‌گرایی دامبلدور و گلرت گریندل‌والد در آن وجود دارد.

ژانر : فانتزی

سال 2022 142 دقیقه جزئیات کامل اثر
13 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 6 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور» داستانی فرعی از مجموعه‌ی محبوب هری پاتر است. این داستان در دنیای جادوگری ساخته‌ی جی‌کی‌رولینگ اتفاق می‌افتد و برای طرفداران مجموعه‌ی هری پاتر صحنه‌ها و شخصیت‌های آشنایی دارد. برای مثال چندین صحنه در مدرسه‌ی هاگوارتز اتفاق می‌افتد یا جوانی شخصیت‌های آشنایی مانند آلبوس دامبلدور و منیروا مک‌گونگال به نمایش درمی‌آید. به همین ترتیب این اثر فارغ از هر نکته‌ی دیگری برای دوستداران هری‌ پاتر محبوب و خاطره‌انگیز است و می‌توان راجع به ارتباطات‌های دو قصه گفت‌وگو کرد.

باید توجه داشت که این داستان به طور کلی در دنیای جادویی اتفاق می‌افتد و شخصیت‌های آن اغلب جادوگر هستند. جادو در این داستان عنصری فانتزی است که گروهی از مردم از آن بهره‌مند هستند و در دنیای مخفیانه در کنار انسان‌های غیرجادوگر زندگی می‌کنند.

مسأله‌ی محوری این مجموعه نیز مانند مجموعه‌ی هری پاتر تقابل خیر و شر و همین‌طور مبارزه با نژادپرستی است. جادوگر شروری تلاش می‌کند با نابودی غیرجادوگرها و جادوگرهای غیراصیل دنیا را تحت سلطه‌ی خود دربیاورد، اما قهرمان‌های داستان مانع او می‌شوند. درست مانند آنچه در مجموعه‌ی هری پاتر در تقابل با لرد ولدمورت اتفاق می‌افتد. این مسأله به نوعی در دنیای واقعی هم دیده می‌شود، افراد و دولت‌هایی که نسبت به مردمان دیگر احساس برتری دارند و با از بین بردن آن‌ها تلاش می‌کنند تا بر همه حکومت کنند. در این داستان قهرمان‌ها برای نابودی این تفکر مبارزه می‌کنند.

باید توجه داشت که در این داستان قهرمان اصلی یعنی آلبوس دامبلدور فردی همجنس‌گراست. جی‌کی‌رولینگ پس از انتشار جلد آخر مجموعه‌ی هری پاتر این مسأله را در مصاحبه‌های خود مطرح کرده ‌بود. این نکته در این فیلم با گفت‌وگوی شخصیت‌ها تثیبت می‌شود. مسأله‌ی همجنس‌گرایی در فرهنگ کشور ایران پذیرفته نیست و علل ناهنجاری آن نیازمند طرح بحث و گفت‌وگو است به همین ترتیب برای تماشای این فیلم بهتر است از نسخه‌ی پالایش شده استفاده کرد. فارغ از این نکته دامبلدور در این داستان ابرقهرمان جبهه‌ی خیر است او در انتها توسط «چیرین» به عنوان فردی که باطنی کاملاً پاک دارد شناخته می‌شود. مخاطبانی که مجموعه‌ی هری پاتر را تماشا کرده‌اند می‌دانند که دامبلدور نیز در طول زندگی خود اشتباهاتی داشته ‌است؛ برای مثال به طور ناخواسته باعث مرگ خواهر کوچک‌تر خود شده است یا با اعتماد به گریندل‌والد باعث شده که او قدرتمند شود اما در قسمتی از داستان نیوت اسکمندر به دامبلدور یادآوری می‌کند که انسان خوبی بودن لزوماً به معنای اشتباه نکردن نیست، آنچه اهمیت دارد این است که برای جبران اشتباهات تلاش کرد. شما می‌توانید با تکیه بر این موضوع با فرزندان خود درباره‌ی اهمیت عذرخواهی و تلاش برای جبران اشتباهات صحبت کنید.

به طور کلی قسمت سوم مجموعه‌ی جانوران شگفت‌انگیز، علی‌الخصوص برای دوستداران دنیای هری پاتر دوست‌داشتنی و سرگرم‌کننده است و در کنار آن پیام‌های مثبتی را به بیننده منتقل می‌کند.

خلاصه آنچه لازم است والدین بدانند:

مجموعه‌ی جانوران شگفت‌انگیز داستانی فرعی از مجموعه‌ی هری پاتر است و در دنیای جادویی ساخته جی‌کی‌رولینگ اتفاق می‌افتد. این اثر برای دوستداران داستان هری پاتر خاطره‌انگیز است و پیام‌های مثبتی در راستای مقابله خیر و شر مطرح می‌کند. باید توجه داشت که جادو عنصر اصلی این داستان است و شخصیت اصلی این اثر نیز فردی همجنس‌گراست.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

در مورد تفکرات گلرت گریندل‌والد و پیروانش باهم صحبت کنید. آن‌ها چرا تصمیم داشتند غیرجادوگرها و جادوگرهای غیراصیل را از بین ببرند؟ در دنیای واقعی چه گروه‌هایی چنین تفکراتی دارند؟

در مورد تفکرات دامبلدور، نیوت اسکمندر و دوستانشان باهم گفت‌وگو کنید. آن‌ها به چه دلیل با گریندل‌والد و تفکرات او مبارزه می‌کردند؟

در مورد اشتباهات در زندگی با یکدیگر گفت‌وگو کنید، آیا اشتباهات فرد موجب می‌شود که او انسان بدی شود؟ یا با جبران اشتباهات می‌توان سرنوشت متفاوتی رقم زد؟

در مورد اینکه یک داستان فانتزی چطور می‌تواند مسائل دنیای واقعی را به تصویر بکشد باهم بحث کنید.

خلاصه با فرزندان خود صحبت کنید:

در مورد تفکرات دو طرف درگیر مبارزه باهم گفت‌وگو کنید و این ویژگی‌ها را با مسائل موجود در دنیای واقعی مقایسه کنید.

داستان اثر

«جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور» بخش سوم از سری فیلم‌های سینمایی جانوران شگفت‌انگیز است. این مجموعه یکی از داستان‌های فرعی یا اصطلاحاً «اسپین‌آف» مجموعه‌ی هری پاتر است و ماجرای آن در زمانی پیش از تولد هری پاتر و دوستانش اتفاق می‌افتد. در این داستان جادوگر شرور «گلرت گریندل والد» به قدرت رسیده‌ و پیروانی به دست آورده‌ است. در قسمت سوم او قصد دارد به مقام رئیس کل کنفدراسیون جادوگری برسد. از طرفی او و دامبلدور در جوانی به عنوان دو فرد همجنس‌گرا به یکدیگر علاقه‌مند بودند و در همین ایام پیوندی خونی بسته‌اند. این پیوند سبب می‌شود که نتوانند هیچ اقدامی علیه یکدیگر انجام بدهند. حالا دامبلدورِ جوان قصد دارد که این پیوند خونی را باطل کند تا بتواند مانع رسیدن گریندل‌والد به اهدافش بشود.

از طرفی «نیوت اسکمندر» که یک جانورشناسی جادویی است به تازگی موفق شده است که دو نوزاد «چیرین» به دنیا بیاورد. «چیرین» جانوری جادویی است که دو خاصیت ویژه دارد. او می‌تواند باطن انسان‌ها را تشخیص دهد و تنها به انسانی تعظیم می‌کند که باطنی کاملاً پاک داشته ‌باشد. علاوه بر این اگر فردی «چیرین» را بکشد می‌تواند در حوضچه‌ی خون او آینده را ببیند. گریندل‌والد یکی از «چیرین»ها را می‌دزدد و با کشتن او بخشی از آینده را می‌بیند، از طرفی خبر ندارد که نوزادی دیگر همچنان نزد نیوت اسکمندر است. حال که گریندل‌والد از بخشی از آینده خبر دارد کارِ دامبلدور، نیوت اسکمندر و هم‌پیمانانشان دشوارتر می‌شود. آن‌ها باید بدون هیچ برنامه‌ای مبارزه کنند تا مسیر آینده به شیوه‌ای رقم بخورد که گریندل‌والد را سردرگم کند. از طرفی انتخابات رییس کل کنفدراسیون جادوگری نزدیک است، گریندل‌والد با جادوی شرورانه‌ای بدن بی‌جان نوزاد «چیرین» را زنده می‌کند تا در مقابل همه‌ی جامعه‌ی جادوگری به عنوان فردی که باطنی پاک دارد به او تعظیم کند تا مردم او را به عنوان رییس کل جامعه‌ی جادوگری انتخاب کنند. او تقریباً موفق شده ‌است، تا اینکه دامبلدور و دوستانش از راه می‌رسند و نیوت اسکمندر به کمک نوزاد چیرین دیگری که در اختیار دارد دروغِ گریندل‌والد را برای مردم آشکار می‌کند و در همین درگیری پیمان خونیِ گریندل‌والد و دامبلدور باطل می‌شود. داستان قسمت سوم این مجموعه در همین‌جا به پایان می‌رسد اما با توجه به مجموعه‌ی هری پاتر مشخص است که دامبلدور درنهایت گریندل‌والد را به طور کامل شکست خواهد داد.

جزئیات اثر

کارگردان: دیوید یتس David Yates/

نویسنده: جی‌کی‌رولینگ K Rowling/

نام تهیه کننده: دیوید هیمن David Heyman/

نام بازیگران: جود لاو، مس میکلسن، ادی ردماین Jude law, Mads/ Mikkelsen, Eddie Redmayne

نام شخصیت ها:

نیوت اسکمندر:  جانورشناسی جوان و ساده‌ که در تمام عمرش مشغول شناخت جانوران جادویی بوده ‌است و  در حال حاضر بیشتر از هر کسی در دنیای جادوگری در این حوزه تخصص و مهارت دارد.

آلبوس دامبلدور: جادوگری قدرتمند که در حال حاضر یکی از اساتید مدرسه‌ی هاگوارتز است و در گذشته رابطه‌ی نزدیکی به گلرت گریندل والد داشته است. او در آینده و در سری داستان‌های هری‌پاتر مدیر مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز خواهد شد.

گلرت گریندل والد: جادوگر شروری که قصد دارد بر کل دنیا حکومت کند و با کشتن غیرجادوگر‌ها و جادوگرهای غیراصیل کاری کند که تنها جادوگرهای اصیل بر روی زمین باقی بمانند. او درنهایت توسط دامبلدور شکست خواهد خورد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Warner Bros. Heyday Films

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : مائده نجفی حسنوند

۱۹ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 6 +

سلام این فیلم عالی است لطفا این فیلم یا سریال را پخش کنید . با تشکر از سازنده این فیلم❤

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!