آنچه لازم است والدین بدانند
تابستان داغ روایت کودکانی است که در دو خانواده با دو طبقه اجتماعی فرودست و بالادست زندگی می کنند. هر دو کودک، قربانی خودخواهی والدینشان بوده و آسیبهای متفاوت فیزیکی و روانی را متحمل میشوند.
کودک طبقهی اجتماعی پایین، در خانوادهای زندگی میکند که پدر، بیمسئولیت بوده و مادر به خاطر زندگی سختی که بابت بیعاری او از سر گذرانده، حاضر به زندگی مشترک با وی نیست، از طرفی برای حفظ بچه، به طلاق هم رضایت نمیدهد. بچهی این خانواده، بین مسئولیتهای کودکی و بزرگسالی گرفتار شده است. مادر برای تأمین زندگی، مربی مهدکودک میشود. لذا، ساعاتی که او در خانه نیست، بچه کارهای بزرگسالانه همچون مرتب کردن خانه، آشپزی و رختشویی و کارهایی که وظیفهی یک فرد بزرگسال است را انجام میدهد.
کودکی که در خانوادهای با طبقه اجتماعی بالا زیست میکند، هرچند از حیث مالی و آسایش زندگی، تأمین است لیکن، شاهد دعواهای لفظی والدیناش بوده و به لحاظ روانی بسیار آسیب میبیند.
هر دو کودک قربانی وضعیت اقتصادی و اجتماعی و خواستههای فردی والدینشان خاصه مادران هستند. هر دو مادر به بهانهای میخواهند مستقل باشند. مادر خانواده فقیر، بیمسئولیتی همسرش را دستاویز قرار داده و شاغل شدن را از سر ناچاری انتخاب میکند. در مقابل، خانم دکتر، همسرش را مقصر از دست دادن موقعیتهای اجتماعی و شغلی میداند. هرچند کارگردان اثر مدعی است قصد داشته ارکان خانواده، زن و شوهر، به خصوص محصول این خانواده یعنی فرزند که بعضا قربانی مسئولیتپذیر نبودن خانواده میشود را نشان دهد، منتهی مسیری که او در فیلم دنبال میکند برگشت به خانوادهی سنتگرای ایرانی است.
مسئولیتپذیری و مدیریت خواستههای فردی، خانوادگی و حتی اجتماعی به ویژه در حوزهی زنان، مسئلهی پردامنه و بحثبرانگیز سالهای اخیر جوامع، خاصه جامعه ایران است. مسیری که فیلم در خصوص زنان طی میکند برگشت زن از نسخهی غربی به نسخهی کاملا شرقی است. زن غالبا غربی ابزاری در خدمت سرمایهداری مدرن بوده و زن غالبا شرقی، عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخ سازی. به نظر میرسد الگوی سوم زن که زن را نه شرقی و نه غربی میداند، بهترین نوع زیست یک زن باشد. با فرزندتان در خصوص شاغل یا خانهدار بودن زنان، شغل بیرون از خانه یا تربیت فرزند و شیوه تربیت فرزندان مطروحه در اثر گفتوگو کنید.
دو راهی دروغ و صداقت نیز علاوه بر موارد یاد شده از دیگر مفاهیم اساسی داستان است. تمام شخصیتها به دفعات دروغ میگویند. دروغها هم در موارد کلان مانند پنهان کردن پرستاری بچه از پدر و هم در مواردی همانند یاد دادن دروغ به دختربچهی خانوادهی فقیر توسط داییاش رخ میدهد. تنها شخصیتی که نمیخواهد دروغ گفته و نمی گذارد به فرزندش دروغ گفتن یاد بدهند" نسرین"، مادر خانواده طبقه اجتماعی فقیر، است. او در نیمه پایانی داستان در مورد حقیقت ماجرای مرگ پسر خانواده دکتر، برخلاف بقیه، صداقت را برمیگزیند. لیکن، صداقت او برخاسته از اخلاق و به خاطر بچهی فوت شده نیست. صرفا یک همدردی و همدلی زنانه است.
تماشای تابستان داغ به جهت ایجاد همدلی خاصه با کودکان داستان برای مخاطب زیر ۱4 سال مناسب نیست.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد تابستان داغ