• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم بی بدن (بیبدن)

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

3 هفته پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

7945 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم «بیبدن» داستانی جنایی با الهام ازیک پرونده قوه قضایی‌ست که در جشنواره چهل و دوم به نمایش درآمده است. داستان این فیلم، درباره ارغوان دختری‌ست که مفقود شده و تنها کسی که از او خبر دارد دوست‌اش،سروش، است. سروش که به اجبار پدرش، سخنی از سرنوشت ارغوان نمی‌گوید، اوضاع را برای خود و خانواده ارغوان پیچیده‌تر می‌کند. رابطه ارغوان و سروش، یک رابطه مخفیانه و ناهنجار است، با اینکه صحنه‌ای از قتل یا درگیری در فیلم نمایش داده نمی‌شود ولی، موضوع آن، یک موضوع ناراحت‌کننده جنایی بوده و برای گروه سنی کمتر از 15 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : اجتماعی درام

سال 1402 112 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 10 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

چرا 15 سال؟

بیبدن، داستان یک دوستی نابه‌هنجار است که در نهایت به قتل ختم می‌شود. در این داستان، با اینکه خشونت و درگیری، نمایش داده نمی‌شود اما فشار رسانه‌ها بر تغییر ماجرا و تعلیق حاکم بر داستان که مشخص نمی‌کند قتلی اتفاق افتاده یا نه، همچنین نشان دادن درد و رنج قربانیان این پرونده ماجرایی بزرگسالانه بوده وتماشای آن برای گروه سنی +15 بلامانع است.(با توجه به موضوع ملتهب و پیام فیلم، بنابه نظر و صلاحدید والدین می تواند رده سنی بالاتر هم بگیرد.) خشونت بیبدن از جنس قتل و خون‌ریزی نیست و اظهار بی‌اطلاعی نسبت به سرنوشت مقتوله و بازی روانی با خانواده او، خشونتی ذهنی دارد و مخاطب را بین حقیقت و دروغ، معلق نگه می‌دارد. موضوع دیگری که در فیلم به طور واضح مشهود است، تاثیر فضای مجازی بر افکار عمومی‌ست. اینکه یک نفر با استفاده از قدرت رسانه، ماجرا را وارونه جلوه می‌دهد و مردم هم بدون در نظرگرفتن واقعیت، از او پیروی می‌کنند. تماشای این فیلم، می‌تواند این هشدار را برای مخاطب نوجوان داشته باشد که هرچه در فضای مجازی منتشر می‌شود، صرفا درست نیست و می‌تواند نفعی در پشت پرده داشته باشد.

نقش ما چیست؟

قبل از انتخاب فیلم برای تماشا حتما بخش های مختلف را مطالعه کنید زیرا ممکن است با توجه به روحیات افراد رده سنی اثر بالاتر از 15 سال باشد. «بیبدن» از جهت نمایش دو مدل والدگری و عاقبت آن، می تواند با رعایت گروه سنی، نمونه خوبی برای تماشا در جمع خانوادگی باشد. بهتر است پدر و مادر، در تربیت فرزند با یکدیگر هم‌سو باشند و هر دو بر شخصیت فرزندشان تاثیر بگذارند، چرا که کمبود یک والد، می‌تواند باعث روی‌آوردن فرزند به دیگران و جست‌وجوی رفتار والد غایب، در دیگری شود. در جنجال رسانه‌ای که پدر سروش به راه انداخت، پیامی نهفته است؛ اینکه هر چه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، صرفا درست نیست و ممکن است افرادی با نیت‌های مختلف این‌کار را کرده باشند. با کمک چنین پیامی در فیلم می‌توانید درباره درستی یا نادرستی اخبار در فضای مجازی با فرزندتان گفت‌وگو کنید و مثال‌هایی را در ابن باره مرور کنید. «بیبدن» به خاطر نوع متفاوتی از روایت درباره اعدام و بخشش می تواند موضوع خوبی برای گفت و گو در جمع خانوادگی باشد، پس از اتمام فیلم، درباره دریافت های شخصی از اثر با یکدیگر صحبت کنید.

بیشتر بدانید...

فیلم «بیبدن» که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، با الهام از چند پرونده قضایی و علی‌الخصوص پرونده جنجالی چند سال اخیر ساخته شده است. البته نویسنده اثر، ارتباط فیلم با پرونده جنجالی «آرمان و غزاله» را کتمان کرده است. این فیلم، در بخش سودای سیمرغ شرکت داده نشد و این تصمیم خشم عوامل به ویژه بازیگر آن «الناز شاکردوست» را برانگیخت. این محرومیت، باعث جنجال‌سازی فیلم و استفاده تبلیغاتی بیشتر برای جذب مخاطب شد. این فیلم نامزد دریافت دو جایزه بهترین فیلم و کارگردانی اول از جشنواره فجر شد.

داستان اثر

شخصیت ها:

ارغوان: دختری که مفقود شده و داستان فیلم، حول محور گم‌شدن او می‌گردد.

سروش: دوست غزاله و مظنون اصلی پرونده.

پدر سروش: مردی که تلاش می‌کند با بی‌گناه نشان‌دادن پسرش، از قصاص او جلوگیری کند.

داستان اثر:

پدر و مادر ارغوان که چندروز است از دخترشان بی‌خبرند، شکایتی مبنی بر مفقودی او، در اداره پلیس ثبت می‌کنند. با بررسی‌های پلیس، مشخص می‌شود که ارغوان، آخرین‌بار در خانه دوست‌اش سروش بوده و بعد از آن، دیگر خبری از او نیست. پلیس سروش را دستگیر می‌کند تا به وسیله اعترافات او، به ارغوان برسد. سروش هرگونه درگیری یا اطلاع از ارغوان را انکار کرده و اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، اما از آن‌جایی که مادر ارغوان، در جریان رابطه بین سروش و دخترش بوده است، اصرار بر مطلع‌بودن سروش می‌کند. پدر سروش که فرد ثروتمند و با نفوذی است، سعی می‌کند تا با پرداخت اعتبارش، سروش را از مخمصه نجات دهد اما موفق نمی‌شود. با پیگیری بازپرس پرونده، خون ارغوان بر لبه وان حمام خانه سروش، پیدا می‌شود ولی سروش همچنان به اجبار پدرش، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. مادر ارغوان تنها خواسته‌اش، اطلاع از وضعیت ارغوان و یافتن پیکر اوست اما با اظهار بی‌اطلاعی سروش، این خواسته‌اش برآورده نمی‌شود. در پایان خانواده ارغوان، نسبت به قصاص مصمم می‌شوند و سروش در حالی که پرونده قتل ارغوان را باز می‌گذارد، اعدام می‌شود.

جزئیات اثر

کارگردان:مرتضی علی‌زاده نویسنده:کاظم دانشی تهیه‌کننده:سید مصطفی احمدی بازیگران:الناز شاکر دوست-پژمان جمشیدی- سروش صحت- گلاره عباسی کشور سازنده:ایران شرکت سازنده: مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بی بدن (بیبدن)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!