• امروز : 19 شهریور 1403
logo

نقد و بررسی فیلم بعد از آفتاب (Aftersun)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

1 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

7579 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +

فیلم روایت سفری پدر و دختری در دهه 1990 میلادی است. داستان فیلم با آرامش و با نمایش جزییاتِ سرگرمی‌ها و کنار هم بودن‌های سوفی و پدرش پیش می‌رود. فیلم خشونت و ترسی ندارد اما درباره مسئله افسردگی سخن به میان می‌آورد. فیلم نمایش دهنده این مسئله است که افسردگی می‌تواند گاها پنهان باشد. به گونه‌ای که اطرافیان افراد افسرده نیز متوجه مشکل فرد نشوند. فیلم همچنین مسئله خودکشی را به نمایش می‌گذارد؛ در نتیجه تماشای آن برای افراد زیر 17 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : اجتماعی درام

سال 2022 101 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

چرا 17 سال؟

بیشترین سکانس‌های فیلم در کنار دریا و استخر به تصویر کشیده می‌شود در نتیجه پوشش شخصیت‌های اصلی و فرعی نیمه‌برهنه و مخصوص شنا است! سوفی به عنوان دختری که در آستانه بلوغ است کنجکاوی‌های جنسی دارد و رفتار جنسیِ در محیط اطراف از نگاه تیزبینِ او پنهان نمی‌ماند. او درباره مسائل جنسی با پدرش صحبت می‌کند و جریان بوسیدن پسری را با او در میان می‌گذارد. سکانسی از معاشقه دو مردِ گِی در فیلم وجود دارد. مسئله افسردگی و خودکشی در داستان مطرح است. بنابراین تماشای این فیلم را به افراد زیر 17 سال توصیه نمی‌کنیم.

نقش ما چیست؟

داستان فیلم به دنبال بیان این نکته است که انسان‌ها هرگز نمی‌میرند؛ چرا که آن‌ها با خاطراتشان زنده هستند. این خاطرات هستند که در ذهن خانواده و اطرافیان می‌مانند همانطور که پس از سال‌ها سوفی، لحظه به لحظه خاطراتش را با پدرش مرور می‌کرد و این سوال ذهنش را آزار می‌داد که چه شد که پدر تصمیم به پایان زندگی‌اش گرفت؟! علاوه بر این باید بگوییم مخاطب فیلم والدین و بزرگسالان هستند. رفتار کالوم به عنوان یک پدر و نحوه رابطه و توجه به دخترش برای والدین بسیار آموزنده خواهد بود و برای آنان تلنگر خوبی است. آنجا که کالوم با محبت کفش‌های دخترش را در حالی که خسته بر روی تخت خوابیده است، از پایش درمی‌آورد، آنجا که با همدلی به سخنان دخترش درباره روابط دختر و پسری و رابطه جنسی، گوش می‌دهد (البته در مورد چگونگی صحبت در مورد این مسائل در فرهنگ خانوادگی ما، باید با احتیاط، با مطالعه و با مشورت با روانشناسان برخورد کرد. در اینجا هدف از طرح این مسئله، دوستی با نوجوانان در این سن حساس است به گونه‌ای است که از در میان گذاشتن مکنونات درونی‌شان با والدین ترس و هراسی نداشته باشند.) آنجا که با محبت برای او کرم ضد آفتاب می‌زند و خلاصه جزییاتی که همه نشانه‌هایی از توجه یک پدر به دخترش هستند، می‌توانند برای والدین به ویژه والدین غیر همجنس، محلی از دقت و تامل باشند. هرچند تماشای این فیلم در کنار فرزندان توصیه نمی‌شود اما اگر فرزند نوجوان شما این فیلم را تماشا کرده بود می‌توانید در مورد برداشت‌های او از داستان و پیام آن با او صحبت کنید.

داستان اثر

شخصیت‌ها:

سوفی: دختری 11 ساله که با پدرش به مسافرت رفته است. او کنجکاو و در آستانه بلوغ است.

کالوم: مردی 30 ساله که از همسرش جدا شده و به بیماری افسردگی مبتلاست.

داستان اثر:

سوفی اکنون 31 سال دارد و مشغول تماشای فیلم‌های آخرین سفر تابستانی که با پدرش رفته بود، است. او در آن زمان 11 سال داشت و این سفر برایش لحظه‌های خوش و تجربیات خوبی به همراه داشت. از همه مهم‌تر اینکه، آخرین روزهایی بود که پدر را در کنار خود داشت. آن‌ها به ترکیه سفر کرده بودند و در هتلی اقامت داشتند. روزها را به تفریح، شنا، بازی و... می‌گذراندند و هر روز بیشتر، قدر یکدیگر را می‌دانستند. کالوم تمام توان خود را برای خوشحالی دخترش به کار می‌گرفت و سوفی نیز علاوه بر کنجکاوی‌های خاص دوران بلوغ، از بودن و تفریح در کنار پدرش لذت می‌برد. به نظر می‌رسید که پدر پس از این سفر از دنیا رفته و دست به خودکشی زده است! از همین رو، مرور این خاطرات برای سوفی، حزن و اندوهی عمیق را در پی داشت.

جزئیات اثر

کارگردان: Charlotte Wells نویسنده: Charlotte Wells تهیه‌کننده: Adele Romanski Amy Jackson Barry Jenkins Mark Ceryak   بازیگران: Paul Mescal Frankie Corio Celia Rowlson-Hall کشور سازنده: آمریکا و انگلیس شرکت سازنده:• BBC Film • Screen Scotland • Tango Entertainment • BFI • Pastel Productions • Unified Theory مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بعد از آفتاب

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!