• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم یک میلیون‌ مایل دورتر (A Million Miles Away)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

6 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2290 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

یک میلیون مایل دورتر از زمین یعنی همان‌جا که ستاره‌ها هستند، جایی که خوزه هرناندز، فضانورد ناسا، از کودکی آرزو داشت به آنجا سفر کند. این فیلم داستانی واقعی از زندگی این فضانورد است که به خوبی، تلاش، صبر، استقامت و پشتکار او را برای رسیدن به هدف والایش نشان می‌دهد. هدفی که برای یک کشاورز مهاجر، بیشتر به رویا و خیال می‌ماند تا واقعیت اما تحقق یافت.

ژانر : درام بیوگرافی

سال 2023 121 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این فیلم درامی بیوگرافی از زندگی اولین کشاورز مهاجری است که توانست به فضا سفر کند. خوزه هرناندز در خانواده‌ای مستمند زندگی می‌کرد که مجبور بودند برای امرار معاش به کارگری در مزارع ذرت مشغول شوند. آن‌ها که 4 فرزند بودند به همراه پدر و مادرشان، همگی در این مزارع کار می‌کردند. مزارعی که برای کارکردن در آن باید مهاجرت می‌کردند. خوزه که هوش و استعداد بالایی داشت توانست به دانشگاه رفته و پس از ازدواج، با وجود داشتن 5 فرزند، انواع دوره‌های آموزشی مختلف را برای کسب معیارهای لازمِ حضور در ناسا، پشت سر بگذارد. روند پذیرش او در ناسا و سپس آموزش‌هایی که در آنجا برای سفر به فضا برایشان در نظر گفته بودند، بسیار جالب و آموزنده است. این پیش‌نیازهای فضانورد شدن برای هر نوجوانی می‌تواند جالب توجه و منبع اطلاعات خوبی باشد و شاید آغازی باشد برای تلاش بیشتر در زندگی و پرهیز از رویاپردازی‌های بدون پشتوانه و تلاش.

میلیون‌ها مایل دورتر، فیلمی خانواده‌محور است. در کودکیِ خوزه، اعضای خانواده او را می‌بینیم که همدلانه در کنار یکدیگر هستند و سپس بعد از ازدواج، همسرش را می‌بینیم که برای رسیدن خوزه به آرزویش، چگونه بار زندگی را تنها به دوش می‌کشد و 5 فرزندش را بزرگ می‌کند و همچنان و همیشه حامی و مشوق اوست. خوزه نیز ارزش محبت و سختی‌های او را می‌داند و در مقابلِ رییس ناسا، یکی از افتخاراتش را داشتن 5 فرزند و همسری شگفت‌انگیز می‌داند. چیزی که موجب تعجب اطرافیان می‌شود.

یکی از نکات جالب توجه در زندگی خوزه، معلم اوست. او که خوزه را دارای استعداد و پتانسیل بالایی می‌دانست، از پدرش درخواست کرد که به خاطر خوزه و لطمه‌نخوردن به تحصیلش، در کالیفرنیا بمانند و دایم در مهاجرت و سفر نباشند. این درخواست دلسوزانه معلم، نقش مهمی در تصمیمات سالوادور (پدر خوزه) داشت و باعث شد تا او ساکن کالیفرنیا شود. او پس از سی سال، قبل از اولین سفر فضاییِ خوزه، به دیدارش رفت و گفت سال‌ها منتظر این لحظه بوده و نقاشی کودکی‌اش را به یادگار نگه داشته است.

برای تماشای این فیلم از نسخه‌های پالایش‌شده استفاده کنید.

خلاصه:

زندگی خوزه هرناندز الگوی خوبی برای کسانی است که آرزوهایی بزرگ دارند. فیلم، فیلمی خانواده‌محور است و ارزش تعلیم و تربیت چه در محیط مدرسه با حضور معلمی دلسوز و متعهد و چه در خانه با وجود پدر و مادری آگاه و تلاشگر در آن به خوبی نمایان است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره داستان فیلم و پیام‌های آن با فرزندان خود گفتگو کنید و از آن‌ها سوال کنید:

چه چیزی باعث موفقیت خوزه شد؟ چه کسانی در رسیدن او به هدفش نقش داشتند؟

تو چه آرزوهایی داری؟ برای رسیدن به این آرزوها چه اقداماتی انجام می‌دهی؟

درباره فضانوردشدن و رفتن به ناسا چقدر اطلاعات داری؟

چه ویژگی‌ای در خوزه توجه تو را جلب کرده؟

نقش امکانات و رفاه در زندگی برای رسیدن به آرزوها را تا چه اندازه مهم می‌دانی؟                                

خلاصه: درباره پیام‌های فیلم، نقش تلاش در رسیدن به هدف و ویژگی‌های شخصیتی خوزه با فرزندان خود گفتگو کنید.

داستان اثر

خوزه و خانواده‌اش مجبور هستند برای امرار معاش، همیشه در سفر بوده و مهاجرت کنند. آن‌ها برای کار به مزارع ذرت در کالیفرنیا می‌روند و پس از پایان فصل برداشت به میچوآکان، شهر خود، باز می‌گردند. خوزه در کالیفرنیا به مدرسه می‌رود و معلمش، متوجه استعداد و پتانسیل بالای او می‌شود؛ به همین علت نگرانی خود را از این جابجایی دائمی خانواده و لطمه‌ای که به تحصیل خوزه وارد می‌شود، با خانواده‌اش در میان می‌گذارد. پدر خوزه ابتدا از ناچاری برای امرار معاش سخن می‌گوید اما پس از اینکه متوجه می‌شود دستمزدی که می‌گیرند غیرمنصفانه و اندک است، تصمیم می‌گیرد تا در کالیفرنیا بمانند. خوزه پس از پایان دوره تحصیلی، وارد دانشگاه شده و مهندس برق می‌شود. او در یک آزمایشگاه معتبر استخدام می‌شود و در مدت کوتاهی، پیشرفت قابل توجهی می‌کند. در همین سال‌ها او ازدواج کرده و صاحب 5 فرزند می‌شود اما آرزوی کودکی‌اش که همان فضانورد‌شدن است را فراموش نکرده و بارها و بارها برای ناسا درخواست می‌فرستد. همسرش که از این موضوع بی‌اطلاع بود، به طور اتفاقی از ماجرا باخبر می‌شود. او از خوزه می‌خواهد که هر کاری که برای ورود به ناسا لازم است را انجام دهد؛ در نتیجه خوزه تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیری را آغاز می‌کند. او تمام آموزش‌های لازم را پشت سر می‌گذارد؛ از شنا گرفته تا دو و میدانی و یادگیری چند زبان زنده دنیا و خلاصه هر آنچه برای فضانوردشدن لازم است. بالاخره درخواست دوزادهم او برای ورود به ناسا پذیرفته می‌شود؛ اما این تازه آغاز ماجراست و تا سفر به فضا مسیر سخت و پرچالش دیگری در انتظار اوست. پس از چندین سال تلاش و تجربه‌های تلخ و شیرین بسیار، بالاخره او برای یک سفر فضایی انتخاب می‌شود و به آرزوی دیرینه‌اش می‌رسد.

جزئیات اثر

کارگردان: Alejandra Márquez Abella

نویسنده: Bettina Gilois, Hernán Jiménez, Alejandra Márquez Abella

تهیه کننده: Mark Ciardi

بازیگران: Michael Peña, Rosa Salazar, Julio Cesar Cedillo, Veronica Falcón, Juan Pablo Monterrubio, Garret Dillahunt

شخصیت ها:

خوزه هرناندز: پسری که به همراه خانواده‌اش در مزارع ذرت کارگری می‌کرد. او آرزو داشت فضانورد شود و با تلاش و استقامت آرزویش محقق می‌شود. خوزه در عین حال مردی خانواده‌دوست و مهربان بود که 5 فرزند داشت.

آدلا: همسر خوزه که بسیار مهربان و دلسوز و تلاشگر بود. آدلا آرزو داشت که رستورانی برای خود داشته باشد و بالاخره به آرزویش رسید.

سالوادور: پدر خوزه که یک کشاورز مهاجر بود. سالوادور سعی می‌کرد همیشه به فرزندانش امید بدهد هرچند از نظر مالی شرایط مساعدی نداشت.

کالپانا چاولا: زنی از کارکنان ناسا که به فضا سفر کرده بود. او در حادثه سقوط شاتل فضایی که دومین تجربه سفر فضایی‌اش بود، درگذشت.

کشور سازنده: آمریکا، مکزیک

کمپانی سازنده: Amazon Studios, Redrum, Select Films

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد یک میلیون‌ مایل دورتر

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!