• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم یک آدم خوب (A Good Person)

author-img

توسط : معصومه جمالی ارزیاب کدومو

11 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

998 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

داستانی درام از آلیسون که با تبعات یک تصادف مرگبار مواجه می‌شود و ارتباطی دور از ذهن با پدرنامزدش برقرار می‌کند. او کمک بزرگی به آلیسون می‌کند که منجر به نجات او از منجلاب اعتیاد می‌شود. ناهنجاری‌های قابل توجه مانند: مصرف مواد مخدر و ارجاعات جنسی سبب افزایش رده‌بندی سنی در این اثر شده است.

ژانر : درام

سال 2023 128 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در صورت انتخاب این فیلم برای تماشا، پیشنهاد می‌شود از نسخه‌ی پالایش شده‌ی فیلم استفاده کنید. فیلم دارای ناهنجاری اجتماعی قابل توجه است، پس به رده‌سنی ارائه شده دقت نمایید. ارجاعات جنسی و مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در فیلم پرتکرار است. آلیسون برای فرار از واقعیت به اعتیاد و قرص‌های مسکن پناه می‌برد. ارتباط بین اعضای خانواده سرد و غیر دوستانه است. والدین در خانواده دارای ناهنجاری‌های بالایی در رفتارشان هستند و نمی‌توانند الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند. فرزندان نسبت به والدین و بزرگ‌ترهایشان حرمت‌شکنی می‌کنند و از الفاظ رکیک استفاده می‌کنند. حتماً درباره‌ی این موضوع با فرزندان خود گفتگو کنید. چرا که رفتارهای هنجارشکن از سوی قهرمانان داستان تأثیر بسزایی در نوجوانان خواهد داشت. دنیل در سنین جوانی اعتیاد به مصرف مشروبات الکلی داشته است و در زمان مستی هر بلایی سر فرزندانش می‌آورده. تا حدی که نتن به خاطر کتکی که از پدرش می‌خورد شنوایی یکی از گوش‌هایش را از دست می‌دهد. فیلم زمینه‌ی مناسبی برای گفتگو با نوجوانان دارد. با آن‌ها درباره‌ی تأثیرات منفی مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی گفتگو کنید.

 

خلاصه:

ناهنجاری‌های قابل توجه در فیلم سبب می‌شود تماشای آن‌ برای سنین کم‌تر مطلقاً مناسب نباشد. درباره‌ی تأثیرمصرف موادمخدر و مشروبات الکلی در مغز با فرزندان خود صحبت کنید. حرمت شکنی و استفاده از الفاظ رکیک جنسی در بین اعضای خانواده مشاهده می‌شود. از تأثیر چنین رفتارهایی بر فرزندان خود غافل نشوید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا آلیسون نتن را ترک کرد؟

چرا دنیل تصمیم می‌گیرد به آلیسون کمک کند؟

مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر چه تأثیری در زندگی دنیل و آلیسون گذاشته بود؟

چه عاملی باعث شد آلیسون تصادف کند؟ چرا آلیسون قصور خودش را در رانندگی نمی‌پذیرفت؟

چرا رابطه‌ی نتن با پدرش سرد و خشک بود؟

خلاصه:

چرا آلیسون هربار در ترک اعتیاد شکست می‌خورد؟

چرا دنیل، آلیسون را کمک کرد؟

مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر چه تأثیری در زندگی دنیل و آلیسون گذاشته بود؟

داستان اثر

داستان فیلم روایت زندگی دختری به نام «آلیسون» است که در آستانه‌ی ازدواج با نتن است که در یک حادثه‌ی رانندگی خواهرنامزدش و همسرش کشته می‌شوند و تنها آلیسون که راننده بوده است زنده می‌ماند. این حادثه‌ی تلخ و آسیب‌هایی که به آلیسون وارد می‌شود، باعث می‌شود که او به مصرف بی‌حد مخدر‌های مسکن و اعتیاد به این قبیل قرص‌ها پناه ببرد. شرم از مواجه شدن با نامزدش سبب می‌شود که آلیسون نتن را رها کند و تنهایی را انتخاب کند.

یک سال بعد از این حادثه او کاملا معتاد به قرص شده و با مادرش زندگی می‌کند. از سویی دیگر «دنیل»؛ پدر نتن سرپرستی نوه‌ی دختری‌اش «رایان» را به عهده گرفته و در برقراری ارتباط با او به مشکلاتی برخورده است. آلیسون پس از مدتی تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرد و در یک گروه ترک اعتیاد عضو می‌شود که دنیل هم عضو قدیمی این گروه برای ترک الکل است. دنیل تلاش می‌کند به آلیسون کمک کند ولی آلیسون هربار در این راه شکست می‌خورد. آلیسون هم برای جبران اشتباهاتش در حق رایان سعی می‌کند با او ارتباط دوستانه‌ای برقرار کند و به او کمک کند. دنیل که تمایلی به ارتباط رایان با آلیسون ندارد و از عواقب این ارتباط هراس دارد به آلیسون هشدار می‌دهد که به نوه‌اش نزدیک نشود. حس خیرخواهی آلیسون باعث می‌شود ارتباط او با رایان هرروز پررنگ‌تر شود. رایان برای این‌که آلیسون و نتن را دومرتبه به هم برساند طی نقشه‌ای آن‌ها را در یک مهمانی با هم رودررو می‌کند. ولی این نقشه با آمدن دوست‌دختر نتن همراه او خراب می‌شود. در این مهمانی رایان و آلیسون به خاطر مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و هم‌خوابی با عده‌ای سودجو توسط دنیل نجات پیدا می‌کنند ولی این اتفاق باعث می‌شود دنیل، آلیسون را مقصر همه‌ی این اتفاقات بداند و ارتباط با او را قطع کند.

بعد از این اتفاق آلیسون کاملاً مصمم تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرد و بعد از مدتی، پاک از کمپ ترک اعتیاد بیرون میاید. با مرگ دنیل، آلیسون نامه‌ای از او دریافت می‌کند که از او خواسته تا دومرتبه نزد نتن بازگردد و باهم رایان را بزرگ کنند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Zach Braff

نام شخصیت ها:

آلیسون: دختری جوان که در آستانه‌ی ازدواج با معشوقه‌اش، تصادفی مرگبار همه‌چیز را تغییر می‌دهد و او را به سمت نابودی با مصرف موادمخدر می‌کشاند. آلیسون با کمک پدر نامزدش و پشتکار و تلاش خود موفق می‌شود از اعتیاد خلاص شود.

دنیل: پیرمردی دنیادیده و پشیمان از گذشته‌ی ننگین خودش است. او سال‌ها اعتیاد به مصرف مشروبات الکلی داشته و در این مدت رابطه‌ی نامناسبی با فرزندانش برقرار کرده است. او در تمام فیلم سعی می‌کند گذشته‌اش را جبران نماید.

رایان: دختری نوجوان که والدینش را در یک حادثه‌ی رانندگی از دست می‌دهد و با پدربزرگش زندگی می‌کند. خلأ والدین باعث بروز برخی رفتارهای هنجارشکنانه مانند رابطه‌ی جنسی خارج از خانواده می‌شود.

 

کشور سازنده: آمریکا، کانادا

کمپانی سازنده: Metro-Goldwyn-Mayer/ Killer Film

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد یک آدم خوب

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!