• امروز : 11 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم یه روز ابری بدون باران

author-img

توسط : فاطمه طهماسبی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

1420 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 7 +
«یه ابری بدون باران»، فیلم سینمایی ایرانی با ژانر تخیلی است که روایت­گر زندگی کودکِ­ کاری است که به­ واسطه مشکلات پیش­آمده از خانه فرار می­کند وتمام روز را با دوست فضایی­اش می­گذراند.

ژانر : اجتماعی و تخیلی

سال 1390 83 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این اثر با تمرکز بر شخصیتِ پسربچه­ کوچکی که در چهارراه­ها مشغول به­کار است، مسئله‌ای اجتماعی را با داستانی تخیلی ادغام کرده است.

رفتارهای ناهنجار بسیاری در این اثر مشاهده می­شود اما بروز چنین ناهنجاری­هایی از جانبِ راما، پسربچه­ای است که از سیاره دیگر وارد زمین شده است و از قوانین زمین آگاه نیست. تقبیح این ناهنجاری­ها به طور مستقیم بیان می­شود اما کودکان در این بازه سنی به­واسطه روحیه تقلیدپذیری، خصوصاً از رده­سنی همسال، امکان تقلید را ایجاد می­کند. در نتیجه والدین می­توانند در مورد ناهنجاری­های موجود در اثر و اشتباه و نامطلوب بودنش با فرزندان خود صحبت کنند. به­واسطه قدرت ماوراییِ راما هرگونه رفتار ناهنجارش برای او پیامدهای منفی و جبران نشدنی را در پی ندارد بنابراین لازم است پیامدهای واقعی هریک از رفتارهایِ او را در محیط اجتماعی یادآور شویم.

در این راستا، جاوید به­عنوان شخصیت اصلی داستان، پسربچه کم سن و سالی است که تا نمیه­شب به خانه نمی­رود و هیچ خطری او را تهدید نمی­کند. با تآکید بر این مسئله، لازم است شدت اشتباه بودن این رفتار را برای فرزندانتان روشن کنید.

مقید بودن جاوید به بسیاری از اخلاقیات، قابل تحسین است. او علی­رغم سن کمش و وضعیت مالی نامطلوبش حاضر نمی­شود از غذایی که راما با دزدی تهیه کرده، استفاده کند. والدین می­توانند علاوه بر  توجه به پیام­های منفی با تأکید بر پیام­های مثبت داستان رفتارهای ویژه و قابل تحسین شخصیت­ها را روشن و قابل درک کنند و همچنین شایستگی چنین رفتارهایی را برای فرزندان خود درونی کند.

خلاصه: مرور داستان و تأکید بر رفتارهای مثبت و منفی و بررسی پیامدهای آن­ها این امکان را فراهم می­کند تا کودکان نسبت به پیام­های اصلی داستان به طور دقیق واقف شوند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به نظرت فرار جاوید از خانه کار درستی بود؟ جای او بودی چه می‌کردی؟

به نظر تو کدام یک از رفتارهای جاوید پسندیده است؟

اگربا والدین خود به اختلاف بخوری چه می‌کنی؟

اگر دوست تو رفتار اشتباهی مرتکب شود چگونه با او برخورد می­کنی؟                                                                               

خلاصه: نظرت در مورد بچهای کار چیست؟

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: مسعود کرامتی

نویسنده/ مترجم: ندا نوبخت

نام تهیه کننده: ­سید علیرضا خاتمی

نام بازیگران: محمدمهدی احدی، آریا خسروی، حنانه احدی، مسعود کرامتی، حمیدرضا میلاد، بهروز پیروزان، حسین شکوهی، علی جاویدفر، سیامک ادیب، محمود شاه­رفیعی

نام شخصیت ها:

جاوید: کودکِ کاری که به­واسطه مشکلاتِ پیش آمده در زندگی شخصی­اش از خانه فرار می­کند و یک­روز کامل را با تخیلات و دوست فضایی­اش می­گذراند.

راما: دوستِ فضایی جاوید است که از سیاره دیگری وارد زمین شده و دارای قدرت­های ماورایی است.

افسانه: خواهرِ جاوید است که در چهارراه­ها گل می­فروشد و در تلاش است با محبت به برادرش کمک کند.   

کشور سازنده: ایران

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد یه روز ابری بدون باران

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!