• امروز : 18 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم کلاس سوم ب

author-img

توسط : فاطمه طهماسبی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

4365 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 6 +

فیلم سینمایی «کلاس سوم ب» به کارگردانی غلامرضا رمضانی روایت‌گر چالش‌های یک معلم جوان با دانش‌آموزانی است که به‌واسطه علاقه بسیار به معلم سابق‌شان، او را به‌عنوان معلم جدید نمی‌پذیرند.

ژانر : اجتماعی خانوادگی

سال ۱۳۹۰ 94 دقیقه جزئیات کامل اثر
25 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

  داستانِ «کلاس سوم ب»، روایت جالبی از چالش دانش‌آموزان با معلم جدیدشان در فضای مدرسه است. عامل این چالش و درگیری‌ها، قضاوت نابجا و تصورات اشتباهی است که در نتیجه بی‌فکری دانش‌آموزان به‌وجود آمده است. آن‌ها برای رسیدن به خواسته خود بدون توجه به دلایل و واقعیت‌ها در تلاشند تا به هدف خود برسند. این‌ها نکات درخورتوجهی است که به‌صورت غیرمستقیم پیام اصلی را به مخاطب منتقل می‌کند.

این داستان با نمایش رفتارهای نادرست و اشتباه نتیجه مطلوب و درستی را به نمایش می‌گذارد. در نتیجه بهتر است درمورد سیر داستان با فرزندانتان گفت‌وگو کنید تا ضمن مشاهده اثر پیام‌های اصلی و پیامدهای حاصل از رفتارها را با یکدیگر مرورو کنید.

این اثر می‌تواند برای فرزندان محصل شما به‌واسطه روایت‌گری از فضایی که آن را تجربه کرده‌اند جالب باشد، فرصتی مناسبی است تا از این بستر برای گفت‌وگو درباره الگوهای رفتاری صحیح دانش‌آموزان، جایگاه معلم و روابط بین آن‌ها استفاده کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

 اگر یکی از دانش‌آموزان کلاس سوم ب بودی چه انتظاری از آقای ربیعی به عنوان معلم جدید داشتی؟

به نظرت آقای ربیعی در این شرایط بهترین رفتاری که میتوانست داشته باشد، چه بود؟

اگر به‌جای فرشاد بودی، برای جبران اشتباهت چه می‌کردی؟

تابحال از رفتار ناپسندی که نسبت به اطرافیانت داشتی پشیمان شده‌ای؟

برای جبرانش چه‌کار کردی؟

داستان اثر

«کلاس سوم ب» داستان دانش‌آموزانی است که دبیر ادبیات‌شان، که از بهترین معلمان مدرسه است بی‌دلیل و ناگهانی مدرسه را ترک می‌کند. این اتفاق برای دانش‌آموزان این کلاس شدیداً ناراحت‌کننده است اما جایگزین شدن فوری معلم جدید به‌جای آقای گلچین که از قضا از آشنایان مدیر مدرسه است آن‌ها را بیش از پیش عصبانی و ناراحت می‌کند. و قضاوت‌ها و رفتارهای نامناسبی را نسبت به مدیر، معلم جدید و هم‌کلاسی هایشان موجب می‌شود.

فرشاد که یکی از دانش‌آموزان قلدر کلاس است. به‌واسطه احساس دِینش به آقای گلچین در جهت کمک‌هایش به خانواده خود ، علاقه شدید و عمیقی به او دارد در نتیجه بعد از این اتفاق تلاش می‌کند تا به هر قیمتی شده آقای گلچین را به مدرسه بازگرداند. تصمیمات عجولانه فرشاد و تمرکز بر برگرداندن آقای گلچین به مدرسه باعث می‌شود به همه‌ی اطرافیانش ازجمله آقای مدیر و حتی همکلاسی‌هایش بدبین شود و آن‌ها را به اشتباه قضاوت کند. او بعد از حضور معلم جدید تمام تلاشش را به کار می‌برد تا آقای ربیعی را عصبانی و ناراضی کند تا این نارضایتی او را وادار به ترک مدرسه کند و آقای گلچین دوباره به کلاس درس بازگردد.

آقای ربیعی که معلم صبوری است تلاش می‌کند از ابتدا مقاومتی نشان ندهد و در برابر رفتار بچه‌ها و اذیت‌هایشان صبوری کند اما بعد از گذشت مدتی روش دیگری را جایگزین می‌کند و سعی می‌کند با تنبیه و امتحان‌های سخت و تکالیف زیاد مانع آزار و اذیت آن‌ها شود.

فشار تکالیف و امتحانات آنقدر زیاد می‌شود تا بچه‌های کلاس علی‌رغم میل فرشاد از معلم خود عذرخواهی می‌کنند و از او می‌خواهند تا از فشار درس و تکالیف کم کند. آقای ربیعی که متوجه پشیمانی بچه‌های کلاس می‌شود عذر آن‌ها را می‌پذیرد و روال طبیعی تکالیف و امتحانات را در پیش می‌گیرد. اما فرشاد همچنان در تلاش است تا مانع احساس رضایت معلم خود از فضای کلاس شود. او با پنچر کردن ماشین آقای ربیعی و نسبت دروغ و تهمت در مورد کتک خوردنش از آقای ربیعی موفق می‌شود تا او به تصمیم مدیر مدرسه اخراج شود.

این اتفاق باعث می‌شود، هم‌کلاسی فرشاد که پسر آقای گلچین است و تابحال این موضوع را فاش نکرده بود همه‌ی موضوع را برای او بازگو کند و فرشاد را به بیمارستانی که آقای گلچین در آن بستری بود ببرد. دیدار فرشاد با آقای گلچین او را نسبت به تمام رفتارهای بد و اشتباهش نسبت به اطرافیانش روشن کرد. در نتیجه با ابراز پشیمانی به سمت خانه‌ی آقای ربیعی رفت و از او عذرخواهی کرد. آقای ربیعی نیز تصمیم گرفت برای بهبود حال آقای گلچین یکی از کلیه‌هایش را به او اهدا کند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: غلام‌رضا رمضانی

نویسنده/ مترجم: علی فرزین‌فرد

نام تهیه کننده: ­ حسین فهیمی

نام بازیگران: بهروز شفیعی، احمدرضا اسعدی، جمشید جهان‌زاده، حسین آقایی، سوگل طهماسبی

نام شخصیت ها:

آقای گلچین: دبیر ادبیات مدرسه، معلم با‌اخلاق و مهربانی که جای بسیاری در قلب دانش‌آموزان پیدا کرده بود؛ اما حالا به‌واسطه بیماری و ناتوانی جسمی‌اش مجبور به ترک مدرسه شد.

آقای ربیعی: معلم جوان و تازه‌کاری که به‌عنوان دبیر قبلی مدرسه آمده بود اما با چالش‌های غیرمنتظره‌ای از جانب دانش‌آموزان کلاس روبرو شد.

فرشاد: یکی از دانش‌آموزان قلدر کلاس، که به‌واسطه علاقه بسیار به آقای گلچین تمام تلاش خود را برای اخراج دبیر جدید به‌کار برد تا با حذف او موفق به بازگرداندن آقای گلچین شود.

کشور سازنده: ایران

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کلاس سوم ب

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!