• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم چشمان تامی فی (The Eyes of Tammy Faye)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

7 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

9318 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

چشمان تامی فی درامی از زندگی زنی به همین نام است که در دهه‌های 70 و 80 میلادی به خوانندگی، اجرا و موعظه‌گری در شبکه تلویزیونی PTL که او و همسرش تاسیس کرده بودند، می‌پرداخت. سال‌ها تامی فی و جیم بیکر به عنوان موعظه‌گران و اشاعه‌دهندگان دین مسیحیت از محبوبیت بالایی بین مردم برخوردار بودند و ثروت و شهرت بسیاری داشتند اما با کلاهبرداری و خیانت آن‌ها، امپراطوری‌شان فرو می‌ریزد.

ژانر : درام بیوگرافی

سال 2021 126 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این فیلم درباره زندگی تامی فی است. زنی که از کودکی به کلیسا علاقه فراوانی داشت و همیشه در خلوت خود با خدا گفتگو می‌کرد و مسیح را صدا می‌زد. او به خاطر این عشق خالصانه تصمیم گرفت پا در مسیر موعظه‌گری بگذارد و به مردم کمک کند تا همیشه شاد باشند و از مشکلات عبور کنند. جیم بیکر، همسر او نیز همین نگاه عاشقانه را به خدا داشت و در نتیجه در کنار یکدیگر برای اشاعه دین خدا تلاش می‌کردند. کم‌کم محبوبیتشان بین مردم زیاد شد و توانستند شبکه تلویزیونی خود را تاسیس کنند که با کمک‌های بی‌دریغ مردمی، ثروتی کلان را برایشان به ارمغان آورد. آن‌ها اما مغرور شده و خود را نماینده خدا می‌دانستند و به خود حق می‌دادند اگر بخشی از این پول‌ها را صرف تجمل‌گرایی و تفریحات خود کنند! هر کاری را که انجام می‌دادند، ورد زبانشان این بود که خدا به من گفت! و با این جمله حتی خودشان را نیز گول می‌زدند!!!

این غرور و زیاده‌خواهی کار دستشان داد و به کلاهبرداری و خیانت منجر شد. آن‌ها طبق عقیده مسیحیان در مقابل چشمان میلیون‌ها بیننده به گناهان خود اعتراف کردند و طلب عفو و بخشش داشتند؛ اما اعتراف به گناه برایشان گران تمام شد و تمام دارایی‌شان مصادره شده و جیم نیز راهی زندان شد.

هرچند آن‌ها کشیش و مسیحی بودند اما گرایشات همجنس‌گرایانه را تایید می‌کردند! تامی فی معتقد بود مسیح، انسان‌ها را همانطور که هستند دوست دارد و با این جمله کلیدی و پر از انحراف تمام کارهای خلاف خود را توجیه می‌کرد. وقتی یکی از اساتید کلیسا از آرایش غلیظ او ایراد گرفت و آن را گناه دانست او به یکی از بخش‌های انجیل اشاره کرده و آن را امری خداپسندانه توصیف کرد! دگرباش‌ها یا همجنس‌گرایان نیز از نظر او مورد علاقه مسیح بودند و گناهکار محسوب نمی‌شدند. تامی فی حتی برای حمایت از آنان، برای اولین بار مصاحبه‌ای تلویزیونی با یک همجنس‌گرا ترتیب داد تا به عادی‌سازی این نوع روابط کمک کند. جیم نیز کم‌کم به همجنس‌گرایی رو آورد و این در حالی بود که همسرش، تامی فی از این موضوع دلخور بود!!! کشیش جری، با آگاهی از این اعتقادات خلاف دین آن‌ها، با مخالفت و سنگ‌اندازی در کارهایشان، بالاخره توانست شبکه را از مالکیت آن‌ها خارج کند.

این فیلم نکات قابل توجهی از دین مسیحیت را در اختیار بیننده قرار می‌دهد و می‌تواند او را به یک چالش ذهنی دعوت کند تا آغازی باشد برای تحقیق و جستجو در زمینه دین و خداباوری.

خلاصه: فیلم درباره دو کشیش است که علیرغم عشق و علاقه خالصانه به خداوند و مردم دچار انحرافات فکری و رفتاری شدند. حمایت از همجنسگرایان یکی از این انحرافات فکری بود. تماشای فیلم بهانه‌ای است برای چالش جستجو و تفکر درباره دین و خداباوری.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره نکات فیلم و زندگی تامی فی و اعتقادات او با فرزندان خود گفتگو کنید و از آن‌ها سوال کنید:

تامی فی چه اعتقاداتی داشت؟ آیا خداوند هر انسانی را همانطور که هست دوست دارد؟ یا دوست دارد انسان‌ها زندگی سالم داشته باشند و عاری از گناه داشته باشند و به تعالی روح و روانشان کمک کنند؟

اینکه خداوند ستارالعیوب است به چه معناست؟ آیا درست است که انسان‌ها گناهان را خود علنی کرده و به آن اعتراف کنند؟

ثروت و شهرت تا چه اندازه برای تو اهمیت دارد؟

چرا تامی فی فقیربودن را مورد علاقه خداوند نمی‌دانست و آیا کسب ثروت از هر راهی مورد پسند خدا هست؟

نظر تو درباره اعتقادات و صحبت‌های مادر تامی فی چیست؟

علت شکست تامی فی و جیم در زندگی‌شان چه بود؟

خلاصه: درباره اعتقادات تامی فی، نحوه زندگی او، علت شکست او و همسرش و اهمیت ثروت و شهرت در زندگی با فرزندان خود گفتگو کنید.

 

داستان اثر

تامی‌ فی و جیم بیکر که هر دو علاقه زیادی به کلیسا و دین مسیحیت داشتند با یکدیگر ازدواج می‌کنند و تصمیم می‌گیرند تا به اشاعه دین مسیحیت و موعظه‌گری بپردازند. آن‌ها شهر به شهر می‌روند و به اجرای نمایش عروسکی و سخنرانی می‌پردازند تا اینکه اجرای آن‌ها مورد توجه پت رابرتسون، مدیر پخش شبکه مسیحی قرار می‌گیرد و از آن‌ها دعوت به کار می‌نماید. برنامه نمایش عروسکی برای کودکان در این شبکه مورد استقبال قرار می‌گیرد. تامی فی و جیم تصمیم می‌گیرند تا خود، شبکه‌ای تاسیس کنند. آن‌ها شبکه PTL را راه می‌اندازند و برنامه‌هایشان علاقمندان بسیاری از سراسر جهان را جذب می‌کند که با پرداخت حق اشتراک، درآمد میلیون‌ها دلاری را برایشان به ارمغان می‌آورد. در حالی که سال‌ها این درآمد به ساخت مسکن و کمک به محرومین اختصاص داده می‌شد، جیم و تامی بخش بسیاری را نیز صرف منافع شخصی خود می‌کردند اما مردم همچنان به پرداخت این کمک‌ها ادامه می‌دادند تا اینکه ماجرای همجنس‌گرایی جیم، خیانت او به همسرش، خیانت تامی فی به او و کلاهبرداری‌های کلانشان افشا شد. جری، کشیش محبوب و معروف، آن‌ها را به اعتراف تلویزیونی مجبور کرد. با این اعتراف، شبکه از مالکیتشان خارج شد و در نگاه مردم منفور شدند. جیم به زندان رفت و تامی فی با طلاق غیابی، سال‌ها در تنهایی و فقر مالی زندگی کرد تا اینکه پس از گذشت چندین سال با دعوت یک کلیسا، بار دیگر به خوانندگی در آن پرداخت.

جزئیات اثر

کارگردان: Michael Showalter

نویسنده: Abe Sylvia

تهیه کننده: Jessica Chastain, Kelly Carmichael, Rachel Shane, Gigi Pritzker

بازیگران:

Jessica Chastain, Andrew Garfield, Cherry Jones, Vincent D'Onofrio

شخصیت ها:

تامی فی: زنی که از کودکی عاشق خدا و دین مسیحیت بود و در بزرگسالی به دنبال علاقه خود به کلیسا رفت. او خواننده، مجری و موعظه‌گر معروف و بزرگی شد که قلبی مهربان اما ساده داشت.

جیم بیکر: همسر تامی فی که او نیز به امور دینی و سخنرانی و موعظه‌گری علاقمند بود و به همراه تامی فی به این کار پرداخت. جیم بعدها گرایشات همجنسگرایانه پیدا کرد.

مادر تامی فی: او در کلیسا به نواختن پیانو اشتغال داشت و زنی معتقد و ساده‌زیست بود که در بسیاری از موارد با دخترش مخالف بود.

جری: یکی از کشیشان بسیار معروف و محبوب که شبکه‌ای تلویزیونی را اداره می‌کرد و با اعتقادات تامی فی و همسرش مخالف بود. او معتقد بود آن‌ها مسیحیان را به بازی گرفته‌اند و در نهایت تمام اموال و شبکه جیم را به نام کلیسا مصادره کرد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده:

TSG Entertainment, Freckle Films, MWM Studios, Semi-Formal Productions

مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد چشمان تامی فی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!