• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم پیشونی سفید ۲

author-img

توسط : غزل لالوند ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

5529 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
فیلم «پیشونی سفید 2» داستانی ایرانی درباره‌ی آهویی پیشانی سفید است که برای نجات دیگر آهوان، به سوی قلعه می‌رود و آهوها و سالار را که در بند بله‌بله اسیر شده‌اند نجات می‌دهد. فیلم حاوی خشونت‌های از نوع کلامی، تندی، توهین و تهدیدِ پیشونی سفید از سوی سالار است. همچنین تیراندازی با تیروکمان و استفاده از طلسم و جادو نیز از صحنه‌های این فیلم است.

ژانر : فانتزی

سال 1396 ۹٠ دقیقه جزئیات کامل اثر
8 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 7 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم حاوی مقدار زیادی خشونت فیزیکی، کلامی و روانی است. رفتار سالار با پیشونی سفید با تحکم و تهدید به مرگ همراه است و در صحنه‌هایی او را کتک‌می زند. موضوع دزدی بچه و فروش او به سالار و سوءاستفاده از او به‌عنوان کارگر از خشونت‌های موجود در فیلم است.

تمسخر، توهین و بدزبانی، مخصوصاً از سوی سالار و روباه، بسیار زیاد است و لازم است شما راجع‌به به‌کارگیری این‌گونه الفاظ زشت با فرزندتان صحبت کنید.

در آخر داستان، سالار ضمن خداحافظی، دیالوگی راجع‌به تفاوت محبت مادر و پدر می‌گوید که حاوی خشونت کلامی و بی‌انصافی در حق پدر و مقام پدر است. خوب است که به فرزندتان خاطرنشان کنید که پدر نیز مانند مادر عاشق فرزندش است و نمی‌توان تفاوتی بین عشق پدر و مادر قائل شد.

صحنه‌هایی که از کودک‌ربایی، زندانی‌کردن آهوان و اعمال خشونت بر آن‌ها نمایش داده می‌شود می‌تواند برای کودکتان ایجاد اضطراب و دلهره کند و خوب است که شما در حین تماشای فیلم با فرزندتان همراهی کنید و بعد از پایان، به آن‌ها اطمینان‌ِخاطر بدهید که کاملاً مراقب آنان هستید و هرگز نمی‌گذارید در معرض چنین خطراتی قرار بگیرند.

خلاصه: فیلم حاوی خشونت‌های فیزیکی و کلامی و موضوعاتی مانند کودک‌ربایی می‌باشد که لازم است دراین‌باره با فرزندتان گفت‌وگو کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با فرزندان خود راجع‌به حس مسئولیت و محبت پیشونی سفید صحبت کنید. از او بپرسید اگر جای پیشونی سفید بود، با توجه به بدرفتاری‌های سالار، آیا برای نجات او خطر می‌کرد و به قلعه می‌رفت؟ اگر جای پیشونی سفید بود، آیا زندگی همنوعانش آنقدر برایش مهم بود که به‌خاطر آنان زندگی خود را به خطر بیندازد؟ راجع‌به رفتار وکیل‌مدافع و قاضی دادگاه گفت‌وگو کنید.

خلاصه: از فرزندتان بخواهید ویژگی‌های مثبت پیشونی سفید را برایتان توضیح دهد.

داستان اثر

جادوگری به نام اختاپوس برای جوان‌ماندن نیاز به نوشیدن عصاره‌ی آهو دارد. عصاره‌‌ی آهوهای معمولی فقط چند روز دوام می‌آورد. دانشمندانِ دربار می‌گویند عصاره‌ی آهوی پیشانی سفید می‌تواند اثری همیشگی و ابدی داشته باشد. پس اختاپوس بله‌بله را به‌دنبال آهوی پیشونی سفید می‌فرستد.

گرگ و روباه هم دنبال آهوها هستند و وقتی متوجه می‌شوند که همه دنبال آهوی پیشونی سفیدند، تصمیم می‌گیرند آن را شکار کنند. او پیش باباسالار زندگی می‌کند و مادرش، آهوی پیشونی طلا به‌دنبال اوست. پیشونی سفید به‌وسیله‌ی پیراستاد می‌فهمد چندین آهو در قصر زندانی هستند، به‌دنبال نجات این بچه‌آهوها راهی می‌شود، پیراستاد به او ترکیبی از گل‌های جادویی می‌دهد تا در موقع خطر آن‌ها را در صورت دشمن فوت کند تا او را از بین ببرد.

پیشونی سفید آهوان محبوس را آزاد می‌کند. خبر دستگیری بابا سالار او را مصمم به رفتن به قلعه می‌کند. او به سوی قلعه می رود و درحالی‌که همه به‌دنبال او هستند، او کلیدها را برمی‌دارد و با کمک  فلفلی به جست‌وجوی پدر عصبانی‌اش می‌رود.

درنهایت، آهوان و سالار آزاد می‌شوند، اما در کمال ناباوری، سالار که از دردسرهای پیشونی سفید به تنگ آمده او را به بله‌بله می‌فروشد. در همان حین، طلا، مادر آهو با پلیس سر می‌رسد و سالار بازداشت می‌شود و دادگاه با گرفتن رشوه حکم سرپرستی آهو را به طلا می‌دهد. آهو با مادرش به خانه می‌رود. اختاپوس ناکام و عصبانی گرگ و روباه را به خر و گاو تبدیل می‌کند و پیرکفتار بیچاره را هم می‌کشد.

جزئیات اثر

کارگردان: سید جواد هاشمی

نویسنده: سیدجواد هاشمی

بازیگران: ترلان پروانه - پژمان بازغی- محمدرضا شریفی‌نیا - لیلا اوتادی- ارسلان قاسمی- امیر غفارمنش- هومن حاجی عبدالهی-ساغر عزیزی- حسام نواب صفوی

شخصیت‌ها:

آهوی پیشونی سفید: او در کودکی از مادرش جدا شده و سالار او را خریده است و با او بدرفتاری زیادی می‌کند. او در پی زندانی‌شدن بچه‌آهوها، از پیش سالار فرار می‌کند و با پذیرفتن خطر، برای آزادی آهوان به سوی قلعه‌ی اختاپوس بدذات می‌رود.

بله‌بله و لوله شاخ‌کوتاه: روباه موذی و دوست اختاپوس که به او قول داده پیشونی سفید را بگیرد و با تعیین جایزه برای یافتن پیشونی سفید، سپاهی برای یافتن او تشکیل دهد.

آهوی پیشونی طلا: مادر آهوی پیشونی سفید که فرزندش را در بچگی دزدیده‌اند و در جست‌وجوی اوست.

باباسالار: پیرمردی که بداخلاق و تندخو است. او وقتی پیشونی سفید بچه بوده، او را خریده است و باوجود محبتی که پیشونی سفید به او دارد، او را کتک می‌زند و با وی تندخو است.

گرگی: او برای گرفتن جایزه، به‌دنبال دستگیرکردن پیشونی سفید است. او در آخر، توسط اختاپوس جادو شده، تبدیل به الاغ  می‌شود.

روبی: روباه مکاری که به‌دنبال جایزه، در پی دستگیرکردن و تحویل‌دادن پیشونی سفید است، او بعداً توسط اختاپوس بدذات تبدیل به گاو می‌شود.

اختاپوس: موجود بدجنسی که برای جوان‌ماندن، به عصاره‌ی آهو نیازمند است. او آهوان را کشته و از عصاره‌ی آن‌ها تغذیه می‌کند. او برای زندگی و جوانی ابدی به عصاره‌ی پیشونی سفید نیازمند است و در پی  اسیرکردن او ارتشی از کفتاران شکیل داده است.

 

کشور سازنده: ایران

جوایز و افتخارات: نامزد دریافت جایزه‌ی پروانه‌ی زرین برای بهترین فیلم بلند کودک بخش ملی و پروانه‌ی زرین برای بهترین فیلم‌نامه‌ی حرفه‌ای اقتباسی.

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : ارشیا لشکری

۳۰ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 7 +

بد نبود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پیشونی سفید ۲

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!