• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم پیشونی سفید ۱

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

5 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4354 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید 1» که در سال 1391 ساخته شد، یک داستان کودکانه و موزیکال است که سعی دارد با استفاده از شخصیت‌های فولکلور ادبیات فارسی مثل آقا موشه، خاله سوسکه، پیشونی سفید و... پیام خانواده دوستی و فریب نخوردن را به مخاطب کودک و نوجوان برساند. در کنار پیام مثبت فیلم، وجود شخصیت مثبتی مثل آقا موشه که به فکر دیگران است و از خودگذشتگی دارد و در مقابل آن عجوزه که می‌خواهد با تباه‌کردن زندگی دیگران، عمری جاودانه پیدا کند، تقابل جالبی‌ست که وجود آن، می‌تواند مخاطب را به تفکر وادار کند.

پیشونی سفید که از دست کارهای خانه و بی‌حوصلگی‌های پدرش خسته شده، گمان می‌کند که با همراهی یک غریبه و رفتن به شهری دور، به آرزوهایش می‌رسد. اما نمی‌داند که هیچکس مثل خانواده‌اش، به فکر پیشرفت و خوشحالی او نیست.

این داستان کودکانه، با موسیقی و حرکات موزون همراه است و بازیگران کم‌سن و سال در آن، آرایش‌های غلیظ و زننده‌ای دارند. همچنین ترس جداشدن از خانواده و زندانی‌شدن، از جمله موقعیت‌های دلهره‌آور فیلم است و رده سنی آن را تا +12 سال افزایش داده است.

ژانر : کودکانه معمایی

سال 1391 90 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 5 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم «پیشونی سفید 1» پیام مثبتی با مضمون فریب دیگران را نخوردن و خانواده دوستی ارائه می‌دهد و به مخاطب کودک و نوجوان نشان می‌دهد؛ سختی‌هایی که ممکن است در فضای خانواده وجود داشته باشد، بسیار ناچیزتر از سختی‌هایی‌ست که بیرون خانواده وجود دارند. در بیرون از دایره خانوادگی، همه به دنبال سود و منفعت خود هستند و فقط اعضای یک خانواده هستند که حاضرند برای هم فداکاری کنند و به فکر پیشرفت هم باشند.

علاوه بر پیام فوق، این فیلم پیام پنهانی برای والدین دارد؛ اینکه مشغله کاری و سختی‌های زندگی، نباید باعث پرخاشگری یا بی‌حوصلگی ما در مقابل فرزندانمان باشد. چرا که در این صورت، زمینه روی آوردن فرزندمان به محیط بیرون از خانواده و ارتباط‌گرفتن با افراد ناباب فراهم خواهد شد.

آرایش‌ بازیگران خانم در این فیلم، فانتزی و اغراق شده است و از آن‌جایی که شخصیت اصلی داستان، دختری کم سن و سال است. ممکن است آرایش او، برای مخاطبین کودک- علی الخصوص دختران- جذاب باشد و بخواهند آن را الگویی بر رفتار خود قرار دهند. درباره ساختگی‌بودن این گریم‌ها و ضرر لوازم آرایشی برای پوست، با فرزندتان صحبت کنید.

وجود داستانی دلهره‌آمیز و خشونتی که در طول داستان اتفاق میوفتد، سبب شده تا این فیلم، برای گروه سنی کمتر از 12 سال توصیه نشود.

خلاصه: درباره پیام مثبت فیلم با یکدیگر صحبت کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزندتان بپرسید که چرا پیشونی سفید راضی شد تا با عفریته همراه شود؟ اگر او با پدرش مشورت می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟ هدف عفریته از همراهی با پیشونی سفید چه بود؟ او خیرخواه پیشونی سفید بود؟ چرا آقاموشه می‌خواست به آهوها کمک کند؟ دلیل اصرار عفریته و عجوزه بر نگهداری از آهوها چه بود؟ آن‌ها چه نفعی از آهوها می‌بردند؟ پیشونی سفید در آخر چه نتیجه‌ای از این سفر گرفت؟

خلاصه: درباره هدف عجوزه و عفریته از به‌کارگیری آهوها با یکدیگر صحبت کنید.

داستان اثر

آهوی پیشونی سفید، که به همراه بابا سالار در جنگل زندگی می‌کند. وظیفه دارد هرروز غذا بپزد، خانه را جارو کند، لباس‌ها را بشوید اما در پایان روز، با بی‌مهری بابا سالار مواجه می‌شود. این بی‌توجهی و خشم بابا سالار سبب می‌شود که آهو، با عفریته، راهی شهر آرزوها شود. عفریته به پیشونی سفید می‌گوید که در شهر آرزوها همه شاد و خوشحالند و به همه خواسته‌های خود می‌رسند. درصورتی که چنین نیست و عفریته و خواهرش عجوزه، از اختاپوس دستور می‌گیرند تا از آهوها، برای بافت فرش استفاده کنند و شیره جان آن‌ها را به عنوان عصاره جوانی، به اختاپوس بدهند.  آقا موشه که از مخالفین سرسخت عفریته و عجوزه است، تصمیم می‌گیرد تا با فراری‌دادن آهوها، نقشه آن‌ها را نقش بر آب کند. او در غذای اهالی قصر قرص خواب‌آور می‌ریزد و آهوها را آزاد می‌کند. در پایان پیشونی سفید متوجه می‌شود که هیچکس مثل بابا سالار، خوبی او را نمی‌خواهد.

جزئیات اثر

کارگردان: سید جواد هاشمی

نویسنده: سید جواد هاشمی

تهیه کننده: مسعود اطیابی

نام بازیگران: ترلان پروانه-امین حیایی-امین زندگانی-محمدرضا شریفی‌نیا-گوهر خیراندیش- هومن حاجی عبدالهی- امیر غفارمنش

نام شخصیت ها:

آهوی پیشونی سفید: آهوی کوچکی که با پدرش در جنگل زندگی می‌کند. او از دست کارهای خانه و بداخلاقی‌های پدرش خسته شده، دل به قول عفریته داده و راهی شهر آرزوها می‌شود.

بابا سالار: پدر بداخلاق آهو. او بسیار بداخلاق و تندخوست ولی دلش نمی‌خواهد آهو زندگی بدی داشته باشد.

عجوزه و عفریته: خواهر و برادری که دستیار اختاپوس هستند. آن‌ها برای اینکه همیشه جوان و زیبا بمانند و بتوانند از نیروهایی که اختاپوس در اختیار آن‌ها گذاشته استفاده کنند. آهوان را می‌دزدند و عصاره بدن آن‌ها را به اختاپوس تقدیم می‌کنند.

آقا موشه: یکی از ساکنین شهر آرزوها. او که سال‌ها پیش، هنگام ربوده‌شدن خانوم سوسکه، با عجوزه و عفریته جنگیده و آن‌ها را شکست داده‌است. بار دیگر سعی می‌کند آهوان را از چنگال آن‌ها بیرون بکشد.

کشور سازنده: ایران

مخاطب اثر: کودک و نوجوان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : عسل خوئینی

۱۹ اسفند ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

به نظر من فیلم آهوی پیشونی سفید خیلی خوب و آموزنده بود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پیشونی سفید ۱

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!