• امروز : 10 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی فیلم پیتر پن و وندی (Peter Pan & Wendy)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

10 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1186 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

پیتر پن، شخصیت محبوب انیمیشن‌های دیزنی، این بار در جدیدترین ساخته این کمپانی، در قالب فیلم، در تقابل با دختری به نام وِندی قرار می‌گیرد تا بگوید بزرگ‌شدن، موهبتی الهی است و چه ماجراجویی‌هایی در دل این زندگی وجود دارد که اگر همیشه کودک بمانیم، نه تنها از تجربه آن‌ها محروم می‌شویم بلکه مفهوم زیبایی مثل مادر و خانواده را نیز از دست خواهیم داد! سطح درگیری‌ها و خشونت در این فیلم اما بالاست و تقریبا تمام سکانس‌ها به مبارزه و درگیری بین بچه‌ها و کاپیتان هوک می‌گذرد و گاه لحظات ترسناک و دلهره‌آوری را نیز رقم می‌زند. 

ژانر : ماجراجویی

سال 2023 103 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

حتما با داستان پیتر پن آشنا هستید. پسری که دوست ندارد بزرگ شود. او همواره یک پری را در کنار خود دارد و از نیروی جادوی پریان بهره می‌برد و همیشه کاپیتان هوک را شکست می‌دهد! با همین توصیف یک خطی، می‌توان به فانتزی‌بودن و خیالی‌بودن داستان پی برد. البته در این فیلم، این فانتزی و خیال جدی‌تر می‌شوند و کودکان معصوم را می‌بینیم که در نبرد با یک نیروی شر قرار می‌گیرند. بنابراین حتما به رده سنی و میزان خشونت فیلم دقت کرده و سپس به تماشای این فیلم ماجراجویانه در کنار فرزندانتان بنشینید. در دنیای خیالی پیتر پن و وِندی، پیام‌های خوبی نیز برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که مهم‌ترین آن ارزش بلوغ و بزرگ‌شدن است. از آنجا که این پیام به صورت مستقیم در داستان و دیالوگ‌ها مطرح می‌شود، درک آن برای مخاطب، آسان است و شما می‌توانید درباره این موضوع با فرزندان خود به گفتگو بنشینید. از چالش‌های بزرگسالی و ماجراهای پیش رویشان با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنید و از مکنونات درونی فرزند نوجوانتان آگاه شوید.  بهره‌مندی از نیروی جادو برای پیروز‌شدن در این فیلم بسیار پررنگ است. بهتر است به این موضوع توجه کرده و درباره آن با فرزندانتان گفتگو کنید.    خلاصه: داستان فیلم خیالی و فانتزی است. خشونت‌ها در آن جدی و متعدد هستند. فیلم پیام‌های مثبتی همچون اهمیت بلوغ و بزرگ‌شدن دارد. 

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره داستان فیلم و خیالی‌بودن با فرزندان خود صحبت کنید و از آن‌ها سوال کنید:  چرا همیشه کودک‌ماندن جذاب نیست؟ چه ایرادی دارد که همیشه کودک بمانیم؟ از نظر تو چالش‌های بزرگسالی و بزرگ‌شدن در چیست؟ آیا تو خود را آماده مواجهه به این چالش‌ها می‌بینی؟ ماجراجویی‌هایی که وندی از آن نام می‌برد از نظر تو چه چیزهایی هستند؟  اگر بزرگ نشویم، دنیا چگونه خواهد شد؟ و چه چیزهایی را از دست خواهد داد؟ آیا بدون نیروهای جادویی نیز می‌توان موفق بود؟  به طور کلی نظر تو درباره شخصیت پیتر پن چیست؟ کدام ویژگی شخصیتی او خوب و کدام بد است؟ آیا تو پیتر را در شرور شدن هوک، مقصر می‌دانی؟ نقش خودِ او در این میان چه بود؟  اگر تو جای هوک بودی، پیتر را می‌بخشیدی؟  نقش سرنوشت و تقدیر را در زندگی انسان‌ها تا چه حد موثر می‌دانی؟  خلاصه: درباره خیالی‌بودن داستان، پیام‌های آن، شخصیت پیتر پن و تصمیمات او با فرزندان خود گفتگو کنید. 

داستان اثر

وِندی دوست ندارد به مدرسه شبانه‌روزی برود و بزرگ شود. او این آرزو را در گفتگو با مادرش، به زبان می‌آورد و با این کار، ناخواسته پیتر پن را به سوی خود دعوت می‌کند! پیتر و تینکربل نیمه شب به اتاق خواب او و برادرهایش آمده و آن‌ها را با خود به سرزمین ناکجاآباد می‌برند. جایی که هیچ چیز هرگز تغییر نمی‌کند و بچه‌ها همیشه بچه می‌مانند و هرگز بزرگ نمی‌شوند. در اولین دقایق ورود به ناکجاآباد، آن‌ها مورد حمله دزدان دریایی به رهبری کاپیتان هوک قرار می‌گیرند و خطر مرگ تهدیدشان می‌کند. پس از پایان اولین درگیری، وِندی که با یک ماجراجویی خطرناک روبرو شده، پیتر را سرزنش می‌کند که او و برادرانش را در چنین مهلکه‌ای قرار داده، حال آنکه خود از نیروی جادوی پریان استفاده می‌کند و بقیه از آن بی‌بهره هستند. از طرفی کاپیتان هوک دست‌بردار نیست و با افرادش در تعقیب پیتر و سایر بچه‌هاست. این تعقیب و گریزها و درگیری‌ها بین او، پیتر و وندی تا پایان فیلم ادامه دارد تا اینکه به مرگ هوک منجر شده و به درخواست وندی، پیتر همه را نزد خانواده‌هایشان بازمی‌گرداند. در پایان اما خود به ناکجاآباد بازگشته و هوک و افرادش را زنده بر روی دریا می‌بیند تا این داستان برای همیشه ادامه داشته باشد!

جزئیات اثر

کارگردان: David Lowery

نویسنده:  David Lowery, Toby Halbrooks

نام تهیه کننده: Jim Whitaker

نام بازیگران:

Jude Law, Alexander Molony, Ever Anderson, Yara Shahidi, Alyssa Wapanatâhk, Joshua Pickering, Jacobi Jupe, Molly Parker, Alan Tudyk, Jim Gaffigan

نام شخصیت‌ها:

پیتر پن: پسربچه معروف داستان‌های دیزنی که هرگز بزرگ نمی‌شود و در سرزمین ناکجاآباد (نِوِرلند) زندگی می‌کند. پیتر همواره یک پری به همراه خود دارد که با استفاده از پودر او به پرواز درمی‌آید. او همواره با کاپیتان هوک در جنگ و مبارزه است و هرکجا کودکی آرزو کند که نمی‌خواهد بزرگ شود به کمک او شتافته و آرزویش را برآورده می‌کند! 

وِندی: دختری که در آستانه سن نوجوانی قرار دارد و قرار است به مدرسه شبانه‌روزی فرستاده شود. او دوست ندارد که بزرگ شود و با به زبان‌آوردن این آرزو، پیترپن را به سوی خود می‌خواند و با او به سرزمین ناکجاآباد می‌رود. 

مایکل و جان: برادران کوچکتر وندی که عاشق داستان‌های پیتر پن هستند و با وندی به ناکجاآباد می‌روند. آن‌ها بسیار شجاع بوده و شناختی از خطر ندارند. 

تینکربل: یک پری که همیشه در کنار پیتر پن است و به او کمک می‌کند. 

کاپیتان هوک: کاپیتان یک کشتی و دزد دریایی که در گذشته با پیتر پن دوست و رفیق بوده اما با ترک ناکجاآباد و زندگی در کنار دزدان دریایی به فردی شرور تبدیل شده که دوست دارد پیتر را بکشد! او بی‌رحم و سنگدل است. 

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney Pictures, Whitaker Entertainment

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پیتر پن و وندی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!