• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم پیاز شیشه‌ای: چاقوکشی اسرارآمیز (Glass Onion: A Knives Out Mystery)

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

1152 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
فیلم معمایی «پیاز شیشه‌ای: چاقوکشی اسرارآمیز» دنباله‌ای بر شخصیت کارگاه فیلم «چاقوکشی» است. کارگاه بلانک که در پرونده قتل فیلم چاقوکشی به خوبی عمل‌کرده‌است، حالا برای حل پرونده قتل اندی، زنی ثروتمند و موفق، توسط خواهرش استخدام شده تا با بررسی سرنخ‌ها، قاتل و انگیزه قتل او را بیابد.

مسیر حل پرونده، به خوبی در فیلم نمایش داده شده و نشانه‌ها و فلاش‌بک‌هایی که در فیلم، به گذشته زده می‌شود، مخاطب را برای کشف راز و ارتباط بین نشانه‌ها مصمم‌تر می‌کند. نسخه پالایش‌شده فیلم، برای تماشا در جمع خانواده و گروه سنی +13 سال مناسب است.

ژانر : معمایی

سال 2022 139 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 18 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم «پیاز شیشه‌ای» زندگی چندین دوست که برای گذراندن آخر هفته در جزیره شخصی دوستشان جمع شده‌اند را نمایش می‌دهد. هرکدام از این افراد، به دوستشان مایلز وابستگی مالی دارند و نمی‌توانند برخلاف نظر او رفتار کنند و همین امر باعث شده تا آن‌ها در دادخواهی اندی برای به‌دست آوردن حقوقش، حقیقت را نادیده بگیرند، دروغ بگویند و دادگاه به نفع مایلز تمام شود.

این رفتار خلاف اخلاق آن‌ها، باعث شده تا همگی دربرابر اندی شرمنده باشند و جرئت مقابله با رفتارهای اشتباه مایلز را نداشته باشند، اما در انتهای فیلم و هنگامی که مایلز موقعیت و ثروتش را از دست می‌دهد، همگی حقیقت را می‌گویند و دیگر از مایلز نمی‌ترسند.

دروغگویی بدی‌های بسیاری دارد، یکی از آن‌ها که در فیلم به آن پرداخته می‌شود، احساس تنفر از خود و شرمندگی نزد دیگران است، برای همین در دین و اخلاق، به ما توصیه شده که جز حقیقت چیزی نگوییم، حتی اگر گفتن حقیقت، به ضرر ما باشد. همچنین بزرگان گفته‌اند که اگر بدی‌ها در خانه‌ای باشند، کلید آن دروغ است و براساس این سخن، در فیلم دیدیم که همه کسانی که با دروغ، جایگاهی به‌دست آورده بودند، برای حفظ آن، مجبور شدند تا دست به کارهای خلاف دیگری مثل قتل، فریب و... بزنند و دروغ اول، راه را برای کارهای نادرست آن‌ها باز کرد. بهتر است پس از اتمام فیلم، درباره این موضوع در جمع خانوادگی صحبت کنید و برای فرزندتان این مسئله را روشن کنید که حقیقت نباید به‌خاطر پول یا موقعیت شخصی دیگر، تحت تاثیر قرار بگیرد و دروغ سرمنشا همه بدی‌هاست. توجه داشته باشید که عمل به یک امر پسندیده، تاثیر بیشتری از توصیه صرف دارد و زودتر ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند.

خلاصه: درباره موضوع ثانویه فیلم که به دروغ و نادیده‌گرفتن حقیقت به خاطر حفظ منفعت می‌پردازد با فرزندتان صحبت کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

در فیلم شاهد این موضوع هستیم که افراد برای حفظ موقعیت و جایگاهشان چشم بر حقیقت می‌بندند و دروغ می‌گویند. از فرزندتان بپرسید که اگر به جای هرکدام از آن‌ها بود چه کاری انجام می‌داد؟ از او بپرسید که اگر همه، حقیقت را راجع‌به مایلز می‌گفتند، چه اتفاقی می‌افتاد و آیا او بازهم جرئت می‌کرد تا کار خلاف و غیرقانونی انجام دهد؟ از فرزندتان بپرسید که آیا می‌شود یک دروغ را برای همیشه ادامه داد و حقیقت را پنهان کرد؟

خلاصه: درباره این موضوع که اگر همه حقیقت را علیه مایلز می‌گفتند چه اتفاقی می‌افتاد با یکدیگر صحبت کنید.

داستان اثر

مایلز که یک میلیاردر معروف و مدیر شرکت آلفاست، برای دورهمی آخر هفته، دوستان قدیمی‌اش را به جزیره خود دعوت می‌کند. جمع دوستانه آن‌ها از سال‌ها پیش و در کلوپی به نام پیاز شیشه‌ای شکل گرفته و حالا هرکدام از افراد جمع، فردی موفق و مطرح است. لیونل یک نابغه و کارمند شرکت آلفا، بردی، طراح مد، دوک یوتیوبر و فعال در زمینه حقوق مردان، کلر فرماندار و اندی هم‌پایه مایلز، ثروتمند و مدیر سابق شرکت آلفاست. آن‌ها برای حل یک معما، که مایلز برای طراحی آن بسیار زحمت کشیده، دور هم جمع شده‌اند، اما با حضور بلانک، کارگاه مشهور، فرصتی برای حل معما پیدا نمی‌کنند و در همان ابتدا، معما به وسیله کارگاه حل می‌شود. رفتارهای اندی با دوستانش، حاکی از یک کدورت قدیمی‌ست و او بارها به دوستانش یادآوری می‌کند که همگی تحت سلطه مایلز هستند و بدون او توان عرض اندام در زمینه‌های کاری‌شان را ندارند. با گذشت مدتی از مهمانی، دوک با خوردن نوشیدنی آلوده کشته‌می‌شود و تفنگ جیبی‌اش به سرقت می‌رود. مایلز داستان را به نفع خود می‌چرخاند و اعلام می‌کند که کسی قصد سوقصد به او را داشته و دوک اشتباهی از لیوان او نوشیده‌است. در همین حین برق‌ها می‌رود و سوقصد دیگری به جان اندی می‌شود. اما اندی چندروز پیش در منزلش به قتل رسیده و این هلن، خواهر دوقلو، اوست که در مهمانی حضور و قصد یافتن قاتل خواهرش را دارد. او متوجه می‌شود که اندی و مایلز بر سر ایده اولیه آلفا با یکدیگر نزاع داشتند و مایلز با دزدیدن ایده از او، اندی را از حقوق خود محروم کرده‌است. هلن که از فرصت سوقصد به خوبی بهره می‌گیرد، دست‌نوشته ایده اولیه اندی را پیدا می‌کند و مایلز را با آن تهدید می‌کند و مایلز نیز آن دست‌نوشته را می‌سوزاند. هلن که نقطه ضعف مایلز را پیدا کرده، به اموال او که شامل اشیا و اختراعات گران‌بهایی مثل ماشینی خاص و تابلوی اجاره‌ای مونالیزا می‌شود، آسیب می‌رساند و این‌گونه از او انتقام می‌گیرد.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Rain Johnson

نویسنده/ مترجم:Rain Johnson

نام تهیه کننده: Ram Bergman

نام بازیگران: Madelyn Cline- Daniel Craig- Kate Hudson- Edward Norton

نام شخصیت ها: مایلز: یک میلیاردر معروف، که در جزیره‌ای شخصی زندگی می‌کند و شرکتی مطرح به نام آلفا دارد. او برای آخر هفته‌ای مفرح، دوستانش را به جزیره خود دعوت کرده‌است.

اندی: یک زن ثروتمند و موفق که با مایلز در تاسیس شرکت آلفا شریک بوده‌، اما پس از مخالفت با یکی از طرح‌های مایلز، به‌طور ناجوان‌مردانه‌ای از شرکت بیرون شده و حق و حقوق خود را نیز از دست داده‌است.

 بلانک: کارگاه مشهوری که او را در فیلم چاقوکشی دیده‌ بودیم و حالا به درخواست خواهر اندی، در میهمانی مایلز حضور دارد.

 هلن: خواهر دوقلوی اندی که برای پرده‌برداری از راز قتل خواهرش، خود را شبیه او کرده و در مهمانی حضور یافته‌ و کارگاه بلانک را نیز برای حل پرونده پیچیده اندی، همراه کرده‌است.

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا

کمپانی سازنده: Netflix

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : سعید نوروزی

۲۱ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

خیلی بد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پیاز شیشه‌ای: چاقوکشی اسرارآمیز

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!