• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم پری دریایی کوچک (The Little Mermaid)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

8 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3662 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

نسخه جدید داستان پری دریایی کوچولو یک لایواکشن موزیکال و فانتزی است. این فیلم که به دلیل انتخاب یک سیاه‌پوست برای شخصیت اصلی، موافقان و مخالفان و نظرات و نقدهای مختلفی را به همراه داشته است، محصول 2023 دیزنی است و داستان عاشقانه آن در قالب فیلم، تکرار می‌شود.

ژانر : فانتزی ماجراجویی موزیکال

سال 2023 135 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 15 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این  فیلم با نسخه انیمیشن قدیمی تفاوت چندانی ندارد و همان خط داستانی را دنبال می‌کند. داستانی عاشقانه و افسانه‌ای که به بوسه‌ای ختم شده و سپس همه چیز تا همیشه به خوبی و خوشی ادامه می‌یابد. این داستان‌های عاشقانه فانتزی و غیر واقعی باعث به وجود آمدن ذهنیتی غلط برای مخاطب کودک و نوجوان خواهد شد. به ویژه در سنین کودکی باید بسیار مراقب باشید تا داستان‌هایی به این سبک مانند سیندرلا، پری دریایی، سفیدبرفی و... برای فرزندانتان روایت نشده و یا در قالب انیمیشن به تماشایش ننشینند. مضرات تماشای چنین آثاری در سنین بلوغ و یا حتی جوانی بیشتر بروز می‌نماید. پیام‌های منفی این آثار در ناخودآگاه مخاطب رسوخ کرده و بر تصمیمات و افکار او در نوجوانی و بزرگسالی تاثیر می‌گذارد.

نکته‌ای که در این فیلم جالب توجه است این است که پرنسس‌های دیزنی زیبارو، خوش‌اندام و بی‌نقص طراحی شده بودند و اکنون گویا با انتقاداتی که به این شخصیت‌ها وارد شده، این بار یک سیاه‌پوست به عنوان پری دریایی انتخاب شده است. دیزنی با این انتخاب به دنبال فرار از اتهام نژادپرستی و یا القای معیارهای زیبایی غلط در گذشته است. اینکه چقدر در این امر موفق بوده است چیزی است که مخاطبان باید در مورد آن نظر دهند. شما نیز می‌توانید درباره این موضوع با فرزندان خود گفتگو کنید و علت چنین سیاست‌هایی را با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بگذارید.

پوشش پری‌های دریایی در نسخه‌های پالایش‌شده اصلاح شده و سکانس‌های آوازخوانی و رقص گروهی نیز حذف شده است. در نتیجه توصیه می‌کنیم برای تماشا از نسخه‌های پالایش‌شده استفاده کنید.

خلاصه: تماشای داستان‌های فانتزی عاشقانه باعث به وجودآمدن افکار غلط در مورد زندگی واقعی در مخاطب کودک و نوجوان خواهد شد. پری دریایی در این فیلم برخلاف داستان اصلی، یک سیاه‌پوست است. درباره این انتخاب با فرزندان خود گفتگو کنید. برای تماشا از نسخه‌های پالایش‌شده استفاده کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره پیام داستان پری دریایی با فرزندان خود گفتگو کنید و از آن‌ها سوال کنید:

آیا وقوع چنین عشق‌هایی در زندگی واقعی امکان‌پذیر است؟

تو به چنین داستان‌هایی علاقمندی؟

نظر تو درباره تصمیم آریل و مقابله با پدرش چیست؟

آیا پدر آریل رفتار درستی با دخترش داشت؟ او چطور باید این چالش را حل می‌کرد؟

درباره پرنسس‌های دیزنی و معیارهای غلط زیبایی که به واسطه این شخصیت‌ها در ذهن مردم ایجاد می‌شود چقدر اطلاعات داری؟

داستان اثر

آریل، پری دریایی که دوست دارد وارد دنیای انسان‌ها بشود، علیرغم مخالفت پدرش، یک شب به سطح آب آمده و کشتی انسان‌ها را می‌بیند که در طوفان گرفتار شده و در حال سوختن است. در این میان، مردی جوان را می‌بیند که در آب افتاده و امکان دارد غرق شود. آریل او را نجات داده و به ساحل می‌برد. اریک، همان مرد جوان که از قضا شاهزاده نیز هست، پس از زنده‌ماندن، دوست دارد بداند که چه کسی او را نجات داده و به این منظور، تمام افراد قصر را مامور یافتن این دختر مرموز می‌کند. از آن طرف، آریل نیز که عاشق مرد جوان شده، به دنبال راهی برای رسیدن به اوست. اورسولا یا همان جادوگر دریاها به او پیشنهاد می‌دهد که صدایش را به او بدهد و در عوض تبدیل به انسان شود. آریل می‌پذیرد و به شکل انسانی که نمی‌تواند حرف بزند، به جزیره می‌رود. اطرافیان شاهزاده او را یافته، لباس و کفش در اختیارش قرار می‌دهند و ترتیبی می‌دهند تا اریک او را ببیند. پس از ملاقات با اریک، هر دو عاشق هم می‌شوند اما اریک هنوز هم در جستجوی همان دختر مرموز است. بالاخره پس از سه روز، اورسولا خود را به شکل دختری زیبا درآورده و با شاهزاده ملاقات می‌کند اما آریل خود را رسانده و با پس‌گرفتن صدایش، خود را به اریک معرفی می‌کند. در همین لحظه طلسم هر دو از بین رفته و به شکل واقعی خود برمی‌گردند. اریک به دنبال آریل به دریا رفته و با اورسولا جنگیده و او را از بین می‌برند. تریتون وقتی عشق اریک و آریل را می‌بیند، دخترش را به انسان تبدیل می‌کند تا با اریک ازدواج کند. پس از این ازدواج، رابطه دنیای روی زمین و زیر دریا صلح‌آمیز شده و همه در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: Rob Marshall

نویسنده: David Magee

تهیه کننده: Marc Platt, Lin-Manuel Miranda, John DeLuca, Rob Marshall

بازیگران:

Halle Bailey, Jonah Hauer-King, Daveed Diggs, Awkwafina, Jacob Tremblay, Noma Dumezweni, Art Malik, Javier Bardem, Melissa McCarthy

شخصیت ها:

آریل: پری دریایی نوجوانی که کنجکاو و جسور است. او علاقمند است تا دنیای ناشناخته انسان‌ها را ببیند و با آن‌ها ارتباط برقرار کند در واقع او عاشق کسب تجربه‌های جدید است.

اریک: شاهزاده‌ای که به دنبال کشف سرزمین‌های جدید و سفرهای دریایی و هیجان‌انگیز است. او مهربان و نرم‌خو است.

تریتون: پادشاه دریاها و پدر آریل. تریتون مردی قدرتمند است که هفت دختر دارد. او به دلیل کشته‌شدن همسرش توسط یک انسان، از دنیای انسانی بیزار است.

اورسولا: خواهر تریتون که به شکل یک هشت‌پا است و به جادوگر دریاها مشهور است. او سنگدل، بی‌رحم، خودخواه و مغرور است و قصد دارد با از بین‌بردن تریتون، خود پادشاه دریاها شود.

سباستین: خرچنگی که مشاور تریتون است و مامور است تا از آریل مراقبت کند.

فلاندر: یک ماهی که دوست و همراه آریل است.

اسکاتل: یک مرغ دریایی که با آریل و فلاندر و سباستین دوست است و به آن‌ها کمک می‌کند.

ملکه: مادر اریک و ملکه جزیره کوچکشان که معتقد است پری‌های دریایی به دنبال کشتار انسان‌ها هستند.

آقای گریزبی: مشاور ملکه و اریک که به دلسوزانه به اریک کمک کرده و مراقب اوست.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney Pictures, Lucamar Productions, Marc Platt Productions

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : Nargess Mansoori

۱۴ اسفند ۱۴۰۲

مناسب سن 17 +

خیلی خوب بود عالی بودگ

بزرگسال

توسط : مجتبی چمران

۲۱ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

هنوز ندیدم ولی فک کنم خوب نباشه

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پری دریایی کوچک

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!