• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم پرونده باز است

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

10 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

18486 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم«پرونده باز است» به نویسندگی کیومرث پوراحمد، در ژانر درام-اجتماعی ساخته شده. این فیلم که در جشنواره چهل‌و‌یکم به نمایش درآمد درباره پرونده قتلی در دهه 80 است و به مشکلات نوجوانی به نام فرهاد پرداخته و آسیب‌های قشر ضعیف فرهنگی را بررسی کرده‌است.

بالابودن میران خشونت و ناهنجاری‌هایی که در زندان و توسط قشر بزه‌کار نمایش داده‌می‌شود و پایین‌بودن پیام و الگوی مثبت، رده سنی +۱۵ سال را برای تماشای فیلم مناسب کرده‌است.

ژانر : اجتماعی

سال 1401 110 دقیقه جزئیات کامل اثر
20 مناسب خانواده 28 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 12 +
بر اساس 13 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم «پرونده باز است» که برای نخستین بار، در جشنواره چهل‌ویکم به نمایش درآمد، داستانی نیمه واقعی از یک پرونده قتل دارد که شخصیت اصلی آن یک نوجوان است. این نوجوان، بر سر مسائل عاشقانه، با دوست خود درگیر شده و او را به قتل می‌رساند، اصل داستان و روابط عاشقانه بین دو نوجوان 16 ساله محل مناقشه است.

 هدف اصلی فیلم، نکوهش اعدام و تلاش برای سوق دادن اولیای دم به سمت بخشش بوده‌است که با پردازش ضعیف به موضوع، از میان رفته و بسیار کم‌رنگ شده‌است.

فیلم با ریشه‌یابی دلیل قتل علیرضا، به خانواده و پدر او می‌رسد که سال‌ها پیش، با دعوا و تحقیر او مقابل فرهاد، آتش خشمی را در دل او روشن کرده‌بود و در سن 16 سالگی، خشم و سرخوردگی، علیرضا را به سمت دعوا با فرهاد می‌کشاند و موجبات قتل او را فراهم می‌‌کند. از این قسمت داستان، به اهمیت حفظ عزت نفس و شخصیت فرزندان مخصوصا در سنین نوجوانی پی می‌بریم. همچنین علیرضا با اینکه در خانواده‌ای فرهنگی رشد یافته بود، به دلیل اشتباهات تربیتی پدر، توجه بیش از اندازه مادر و قرار گرفتن در محله‌ای بزه‌کار، کارش به دعوا و در نهایت قتل رسید، وجود این نکته، به ما در تربیت بهتر فرزندان کمک می‌رساند.

وجود خشونت‌های بسیار و همچنین ناهنجاری‌هایی مثل سیگارکشیدن، انحرافات جنسی در زندان و... رده سنی این فیلم را به +15 سال رسانده است.

خلاصه: یکی از دلایل قتل علیرضا، شکستن عزت نفس او مقابل فرهاد بوده است، در تربیت فرزندان به حفظ عزت نفس و استقلال شخصیتی آن‌ها توجه کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

دلیل درگیری بین فرهاد و علیرضا چه بود؟ چرا علیرضا با وجود رشد در خانواده‌ای فرهنگی، اهل دعوا و کتک‌کاری بود؟ دلیل هما برای بخشش قاتل برادرش چه بود؟ چرا فرهاد راضی به دروغ‌گویی نشد؟ دلیل فرهاد برای بازگشت به کانون، بعد از فرار چه بود؟ به نظر شما سرنوشت فرهاد چه‌شد؟

خلاصه: درباره شخصیت فرهاد و ارتکاب قتل او با یکدیگر صحبت کنید.

داستان اثر

فرهاد و نرگس که از کودکی با یکدیگر هم‌بازی بوده‌اند، با رسیدن به سن نوجوانی، به یکدیگر دلبسته‌اند. در این میان علیرضا، که با آن‌ها هم محله است، به نرگس علاقه دارد و سعی می‌کند به نوعی فرهاد را از میان بردارد. فرهاد و علیرضا که یکدیگر را رغیب عشقی می‌بینند، باهم درگیر شده و فرهاد ناخواسته مرتکب قتل می‌شود. خانواده علیرضا که دلبسته تنها پسرشان هستند، تقاضای قصاص می‌کنند. هما، خواهر علیرضا، که با نامزدش حامد، در یک موسسه نگهداری و آموزش از کودکان کار، فعالیت می‌کند، تحت تاثیر حرف‌های او و فشار رسانه‌ای مبتنی بر گذشت از حق قصاص، سعی بر رضایت گرفتن از خانواده‌اش را دارد. از طرف دیگر، چون شاهد دقیقی برای اثبات قتل وجود ندارد، هما و حامد از فرهاد می‌خواهند تا در دادگاه منکر قتل بشود و خود را آزاد کند، اما او که روح پاکی دارد، نمی‌پذیرد دروغ بگوید و به‌خاطر رضایت ندادن خانواده مقتول، به پای اعدام می‌رسد. در پایان با وجود تلاش‌های هما، مشخص نمی‌شود که پدر علیرضا به اعدام رضایت داده یا از آن منصرف شده‌است.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: کیومرث پوراحمد

نویسنده/ مترجم: کیومرث پوراحمد

نام تهیه کننده: علی قائم مقامی

نام بازیگران: پژمان بازغی- حسین پاکدل- نسیم ادبی- محمدرضا غفاری- شادی مختاری

نام شخصیت ها: فرهاد: پسری از خانواده‌ای کم بضاعت که بر سر دختری به نام نرگس، با همسایه خود علیرضا دعوا دارد. او در یکی از دعواها، چاقویی به قلب او فرو کرده و علیرضا را می‌کشد.

علیرضا: پسری از خانواده فرهنگی که به نرگس علاقه دارد و چون چراغ سبزی از جانب او نمی‌بیند، به فرهاد که مورد علاقه نرگس است حسادت می‌کند و با او درگیر می‌شود. او در این درگیری جان خود را از دست می‌دهد.

نرگس: همسایه علیرضا و فرهاد، که مورد علاقه هر دو آن‌هاست ولی خودش به فرهاد علاقه دارد. او دلیل دعوای فرهاد با علیرضاست و به نوعی خودش را در قتل علیرضا سهیم می‌داند.

هما: خواهر علیرضا. او خبرنگار است و تحت تاثیر نامزدش حامد و اخبار رسانه، به فکر آزادی فرهاد و جلب رضایت مادر و پدرش است.

کشور سازنده: ایران

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : مهتا نوری

۸ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

خیلی فیلم خوبی بودو البته ناراحت کننده من خیلی گریه کردم ناگفته نمونه که از سال ۱۴۰۱بعد از اون تظاهرات خیلی جوونا همینطوری اعدام شدن و واقعا این فیلم منو یاد اونا میندازه

بزرگسال

توسط : دله شکسته

۲۷ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

یاد لحظه ای افتادم که التماس مادرش میکرد که با من ازدواج کنه ولی مادرش دادتش به یکی پونزده سال بزرگ تر

بزرگسال

توسط : هومن سلطان

۱۰ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

فرعاد عدام شد اگر توجه کنیین ی صحنه خیالی قبل اعدام نشون داد ک چطوری داره جون میده و بخشیده نشد پیام این فیلم واقعا سنگینه ک انسان هایی ک مذهبی هستن توان بخشش ندارن ولی همش ازبخشش میگن

بزرگسال

توسط : افسانه شعرباف

۲۷ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

بنظر من باید بخشیدن و تو این فیلم ب ببینده آموزش میدادن بد تموم شد حیف کردن زحماتشونو

بزرگسال

توسط : حامد مطابق

۱۱ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

خوبه خیلی

بزرگسال

توسط : حامد مطابق

۱۱ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

خوبه خیلی

بزرگسال

توسط : Sedna عبدالخانی

۱۱ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

اگه فیلم از روی پرونده ی واقعی برداشته شده پس باید آخرش درست نشون میداد قصاص شد یا نه. فیلم مثل اسمش با پابان باز تموم شد. امیدوارم خشونت نه برای نوجوانان و نه بزرگسالان به این شکل نباشه و مشکل آفرین نشه‌.

بزرگسال

توسط : رضا فرهادی

۱۱ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

به دردنخور اخرش نفهمیدم مردیانمرد ریدتوفیلمه

بزرگسال

توسط : گل یخ موسوی

۱۰ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 16 +

چشمها مون رو بازتر کنیم

بزرگسال

توسط : صدف سهیلی

۲۵ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

پرداخت فیلم بسیار ضعیف بود بازی بازیگران ضعیف و اغراق آمیز بود به غیر از دو سه نفر بازیگران نامی مثل اقای پاکدل یا پدر قاتل که اسمشون خاطرم نیس بنظرم کارگردانی فیلم اتوبوس شب.مجید.سرنخ اصلا ربطی به این فیلم نداره داستان زیبا ولی پرداخت در حد یه کار اماتور دانشجویی بود انگار فیلم و برای رده سنی کودک و نوجوان ساخته باشی تو سینما همه نصفه فیلم پاشدن رفتن

بزرگسال

توسط : علی آقا

۲۱ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

مهمترین پیام این فیلم در فریاداخر فرهاد ( قاتل نوجوان ) خلاصه میشود که هر چند منظورش این است که سریعتر مرا اعدام کنید ولی یک‌بینده ریز بین میتواند این برداشت را داشته باشد که " عوامل ایجاد قتل توسط نوحوان ها که از تربیت گرفته تا فقر ادامه دارد را " تمامش کنید "

بزرگسال

توسط : علی آقا

۲۱ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

مهمترین پیام این فیلم در فریاداخر فرهاد ( قاتل نوجوان ) خلاصه میشود که ا چند منظورش این است که سریعتر مرا اعدام کنید ولی یک‌بینده ریز بین میتواند این بر دشت را داشته باشد که " عوامل ایجاد قتل توسط نوحوان ها که از تربیت گرفته تا فقر ادامه دارد را " تمامش کنید "

بزرگسال

توسط : مژگان صبری

۲۰ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

به جرات میتوانم بگویم اتوبوس شب، کفشهایم کو و پرونده باز است سه اثر بی نظیر در سینمای اجتماعی محسوب میشوند که تنها محدود به جامعه ایران نیستند. مخاطب مشکل را از زاویه ای متفاوت میبیند و دوربین چشم مخاطب را به سمت و سویی هدایت میکند که قبلا متوجه آن نبوده. تفاوت در زاویه دید در این سه اثر بی نظیر است. در اینجا مجال طرح بقیه ویژگیهای مثبت این آثار سینمایی نیست.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پرونده باز است

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!