• امروز : 6 مرداد 1403
logo

نقد و بررسی فیلم وزارت جنگ ناجوانمردانه (The Ministry of Ungentlemanly Warfare)

author-img

توسط : زهرا ملک‌ثابت ارزیاب کدومو

2 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

9494 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
در اواسط جنگ دوم جهانی، بریتانیا در یک قدمی تسلیم در برابر هیتلر قرار گرفته است. نخست‌وزیر، تصمیم می‌گیرد نقشه‌ای برای از بین بردن توان نازی‌ها در اقیانوس اطلس و هموار کردن راه نظامیان امریکایی در پیوستن به جنگ را اجرا کند. این فیلم که محصول مشترک امریکا و انگلستان است روایتی سینمایی از شکل گیری نوعی از عملیات خرابکاری سری و بدون ارجاع رسمی به دولت یا سازمان دستور دهنده عملیات  در طول جنگ دوم جهانی است. این اثر به دلیل نمرات بالا در ملاک‌های خشونت و ترس و ناهنجاری برای تماشا توسط افراد زیر 17 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : اکشن تاریخی

سال 2024 120 جزئیات کامل اثر
6 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 17 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

چرا 17 سال؟

وزارت جنگ ناجوانمردانه در معیار خشونت و ترس نمره بسیار بالایی دارد. در این فیلم علاوه بر این که شاهد قتل و کشتار افراد هستیم این موضوع با شوخی و خنده نیز همراه می‌شود که همین امر این خشونت را توجیح پذیر، عادی و حتی گاهی جالب و مطلوب جلوه می‌دهد. گاس مارچ در بین صدها نفری که می‌کشد تنها به یک نفر رحم می‌کند؛ ملوان نوجوانی‌ که کشته نمی‌شود اما مجبور می‌شود از کشتی به داخل آب بپرد و تا ساحل شنا کند. در معیار ناهنجاری نیز این فیلم نمره بالایی گرفته که شرح آن در ملاک‌ها ذکر شد. علاوه بر این موضوع داستان کلی فیلم در زمان جنگ دوم جهانی و بحرانی که در اروپا اتفاق افتاده بود روایت می‌شود و موضوع و فضای کلی داستان نیز مخاطب بزرگسال را طلب می‌کند. بنابراین تماشای این اثر را به افراد زیر 17 سال توصیه نمی‌کنیم. توصیه می‌کنیم نسخه پالایش شده اثر را به تماشا بنشینید.

نقش ما چیست؟

والدین گرامی با توجه به ژانر فیلم و همچنین استفاده از بازیگران مطرحی که برخی از آنان ستارگان فیلم‌های ابرقهرمانی و نوجوانانه بوده‌اند، این فیلم می‌تواند برای نوجوانان شما جذاب به نظر برسد اما باید توجه داشته باشیم که خشونتی که در این فیلم به تصویر کشیده شده تاثیرات مخربی بر ذهن فرزندان شما دارد. این فیلم با نگاه بر اسناد محرمانه وینستون چرچیل که در سال 2017 رفع محرمانگی شده‌اند ساخته شده و به موضوع اخلاقی جالبی می‌پردازد؛ "اگر دشمن ما، بی رحم، قاتل و غیر قابل اعتماد باشد ما نیز حق داریم به هر روشی برای شکست دادن او متوسل شویم." شاید یکی از مهم ترین و پرتکرارترین سوالات اخلاقی از دل همین موضوع در آمده باشد؛ "آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند؟" همانطور که اشاره کردیم جواب سازندگان وزارت جنگ ناجوانمردانه و همچنین جواب کسانی که در واقعه تاریخی مربوط به این فیلم دخیل بوده اند به این سوال مثبت است. این در حالی است که در باورها و آموخته‌های فرهنگی ما جواب این سوال همیشه مثبت نیست. اگر انسان هدف والایی داشته باشد باید راه درستی را نیز برای رسیدن به این هدف انتخاب کند و در این صورت است که رسیدن به آن هدف، اصالت و ارزش اصلی خود را پیدا می‌کند. سنین اولیه نوجوانی سال‌هایی است که باورهای اخلاقی نوجوانان در آن شکل گرفته و تقویت می‌‌شود به همین سبب بهتر است منابعی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد (از خانواده و گروه‌ همسالان گرفته تا کتاب و محصولات رسانه‌ای مورد استفاده آنان)، منابع سالم و قابل اعتماد باشد که بیشترین هم‌خوانی را با فرهنگ ما داشته باشند. و وقتی این باورها به درستی تثبیت شد و قوه قضاوت در فرزندانمان به خوبی پرورش یافت آنان می‌توانند با منابع دیگری که وجود دارد تعاملی سالم و سازنده داشته باشند.

داستان اثر

شخصیت‌ها:

گاس مارچ-فلیپس : سرگردی انگلیسی که به زبان و تند و تیزش و این که از هیچ کس حرف شنوی ندارد و به طرف هدف تعیین شده حرکت می‌کند، مشهور است. او از طرف وینستون چرچیل و فرمانده بخش عملیات ویژه مامور می‌شود تا با افرادش عملیات پست-مستر که عملیاتی سری و خطرناک را در ساحل جزیره فرناندوپو انجام دهد.

جِفری اپل‌یارد: عضو تیم مارچ، برنامه ریز جنگی خبره که در شناسایی و تعیین اهداف جنگی مهارت بالای دارد.

آندرِس لاسِن: عضو تیم مارچ که در مبارزه تن به تن و کشتن افراد به هر روش ممکنی بسیار ماهر است.

هنری هیز: عضو تیم مارچ،یک ملوان جوان و باهوش و ساکت که به خاطر مرگ برادرش به دست نازی‌ها انگیزه بالایی برای انجام عملیات دارد.

مارجری استوارت: خواننده و بازیگر که تحت آموزش سرویس جاسوسی بریتانیا قرار گرفته و به عنوان تاجر طلا برای اغوای یک افسر رده بالای نازی و پرت کردن حواس او از پست-مستر پرت کند. هرون : مامور مخفی بریتانیا که در پوشش کازینو دار و اداره کننده معاملات غیرقانونی در جزیره فرناندو پو انجام وظیفه می‌کند.

فردی فراگمن: عضو تیم مارچ، غواصی ماهر که در استفاده از مواد منفجره نیز مهارت بالای دارد.

وینستون چرچیل: نخست وزیر زیرک بریتانیا در سال‌های جنگ‌جهانی که اجازه انجام عملیات پست-مستر را به طور مخفیانه به سازمان جاسوسی بریتانیا و تیم مارچ داد.

اِم: فرمانده عملیات و رییس سازمان عملیات ویژه بریتانیا هاینریک لور: یک مقام بلند مرتبه نازی که به وحشی‌گری و هوش مشهور است.

کمپ بِیلی: پرنس جزیره فرناندو پو که در انگلستان تحصیل کرده و در عملیات به تیم مارچ کمک می‌کند.

داستان اثر:

در میانه جنگ جهانی دوم ارتش نازی اکثر اروپا به غیر از انگلستان و چند منطقه بی‌طرف را اشغال کرده بود. نازی‌ها با استفاده از زیردریایی‌‌های مستقر دراقیانوس اطلس مانع ورود نظامیان امریکایی به خاک اروپا برای پیوستن به جنگ می‌شدند. چرچیل با وجود فشار تمام اعضای کابینه‌اش برای امضای قرار داد صلح با هیتلر تصمیم گرفت عملیاتی کاملا سری و غیررسمی را برای از این بردن کشتی‌ حامل منابع مورد نیاز زیر دریایی‌ها و فلج کردن زیر دریایی‌ها طراحی کند. سرگرد مارچ-فلیپس و تیمش به دلیل ویژگی‌های خاصشان برای عملیات انتخاب شدند. آنان مامور شدند در پوشش یک کشتی ماهیگیری به جزیره فرناندو پو که مستعمره اسپانیا بود، رفته و کشتی داچِس را منفجر کنند. عملیاتی که در آن اگر توسط مامورین بریتانیایی دستگیر می‌شدند به زندان می‌افتادند و اگر به چنگ نازی‌ها می‌افتادند سرنوشتشان شکنجه و مرگ بود. در حالی که کشتی مارچ به جزیره نزدیک شده بود، مارجری به طور اتفاقی در مکالمات صاحب داچس و یک مقام نازی متوجه می‌شود کشتی ایمن سازی شده و امکان منفجر کردن آن وجود ندارد. افراد تیم به پیشنهاد اپل‌یارد، تصمیم گرفتند داچس را به وسیله کشتی یدک کشی که پرنس بیلی در اختیارشان گذاشته بود بدزند و به ناوشکن‌های بریتانیا که در آب‌های آزاد حضور داشتند برسانند. و تمامی کشتی‌ها و قایق‌هایی که امکان دنبال‌کردنشان به وسیله نازی‌ها را فراهم می‌کرد از بین ببرند. پس از انجام موفقیت آمیز ماموریت، افراد تیم همگی توسط نظامیان بریتانیایی دستگیر شدند اما بلافاصله بعد از رسیدن به مقصد چرچیل از آنان تقدیر کرد. و بعد از انجام موفقیت آمیز این عملیات، نظامیان امریکایی برای شرکت در جنگ به اروپا وارد شدند .

جزئیات اثر

کارگردان: گای ریچی / Guy Ritchie نویسنده: پاول تاماسی / اریک جانسون / آرش عامل / گای ریچی / Paul Tamasy / Eric Johnson / Arash Amel / Guy Ritchie تهیه‌کننده: ایوان اتکینسون / Ivan Atkinson بازیگران: هنری کویل / آلن ریچسون / الکس پتیفر / ایزا گنزالس / هیرو فاینس-تیفین / تیل شوایگر / فردی فاکس / Henry Cavill / Alan Ritchson / Alex Pettyfer / Eiza González / Hero Fiennes Tiffin / Freddie Fox / Til Schweiger کشور سازنده: امریکا و انگلستان شرکت سازنده: بیک بِر / Black Bear مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : متین شفیعی

۹ خرداد ۱۴۰۳

مناسب سن 17 +

پر از صحنه های اکشن با اسلحه و داستان جذاب که البته برای کودکان و نوجوانان در هنگام بلوغ مناسب نیست به دو دلیل ۱_آرایش غلیظ کاراکتر زن و ماموریت اصلی او (پرستو بودن) ۲_سرشار از قتل و کشتن با اسلحه و کارهای حسنی که غیر قابل نوشتن هست

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد وزارت جنگ ناجوانمردانه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!