• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم همه چیز، همه جا، به یکباره (Everything Everywhere All at Once)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

10 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2332 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم همه چیز، همه جا، به یکباره، همانطور که از نامش پیداست قرار است ما را با داستانی پیچیده و گیج‌کننده که در آن هرج و مرج بیداد می‌کند، همراه کند. زمان طولانی فیلم، جهش‌های متعدد بین جهان‌های موازی که برای اِوِلین، شخصیت اصلی، رخ می‌دهد و مبارزاتی که به نظر می‌رسد پایانی ندارد، علاوه بر اینکه مخاطب را خسته می‌کند بلکه ذهن او را با سوالات و ابهامات بسیاری مواجه می‌کند. سوالاتی که شاید جوابی هم برای آن‌ها وجود نداشته باشد! شاید بتوان درک متقابل اعضای خانواده به ویژه درک نوجوانان از طرف پدر و مادر را از پیام‌های مثبت فیلم دانست اما خشونت و ناهنجاری اجتماعی بالای فیلم و به ویژه مطرح‌کردن موضوعاتی مانند نیهیلیسم (پوچ‌گرایی) و همجنس‌گرایی و تاکید بر صحت آن، باعث می‌شود تا تماشای آن را توصیه نکنیم!

ژانر : اکشن

سال 2022 139 دقیقه جزئیات کامل اثر
-1 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین عزیز بهتر است بدانید با فیلمی پیچیده و مملو از پیام‌های ضد دینی و ضد هنجارهای اجتماعی مواجه هستید. مفهوم جهان‌های موازی، چیزی است که محور اصلی داستان این فیلم قرار گرفته است. اِوِلین، مادر خانواده در جوانی عاشق همسرش شده و با وجود مخالفت خانواده و به ویژه پدرش، با او ازدواج کرده و راهی آمریکا می‌شود تا زندگی شاد و مستقلی داشته باشد اما اکنون می‌داند که اشتباه کرده و این بدترین انتخابی است که او داشته است. او به زنی با روح و روانی آسیب‌دیده تبدیل شده که کسی درکش نمی‌کند و در این میان به ویژه با دختر نوجوانش دچار چالش‌های فراوانی است. پس از آشنایی با وجود جهان‌های موازی توسط همسرش، درمی‌یابد که اگر با او ازدواج نمی‌کرد اکنون در جهانی دیگر به یک سلبریتی تبدیل شده بود که طرفداران زیادی داشت و یا یک خواننده بود با صدایی رویایی و یا یک آشپز موفق بود و یا... آنقدر شخصیت او در جهان‌های موازی متعدد تغییر و تحول داشت و آنقدر این موضوع و رفت و برگشت او به درون این شخصیت‌ها اتفاق می‌افتد که مخاطب دچار سردرگمی ذهنی و حتی بصری می‌شود! اِوِلین درمی‌یابد که اگر ازدواج نکرده بود اکنون دختری هم نداشت که او را درک نکند و از طرفی همیشه نگرانش باشد! پس زندگی مجردی به موفقیت‌های فردی بیشتری می‌انجامد! هرچند حالا که او مادر یک دختر است با تمام توان سعی می‌کند تا او را نجات دهد و خود را در قبال او به شدت مسئول می‌داند. او که باور ندارد دخترش همجنس‌گرا است، خود، در یکی از جهان‌ها با خانم کارمند اداره مالیات رابطه‌ای همجنسگرایانه دارد! پس همجنس‌گرایی در وجود خود او نیز نهفته است اما فرصت ظهور و بروز نیافته است! در نتیجه او در پایان با دخترش همراه و همدل و می‌شود و دوستِ دختر او و رابطه‌شان را به رسمیت می‌شناسد! می‌توان گفت این موضوع مهم‌ترین پیام چندوجهی فیلم است که مخاطب را دچار سردرگمی خاصی می‌کند! از آنجا که این فیلم به پرجایزه‌ترین فیلم تاریخ سینما تبدیل شد، ممکن است نوجوانان علاقه زیادی به تماشای آن داشته باشند در نتیجه بهتر است اگر نوجوان شما این فیلم را تماشا کرد، حتما درباره آن با او گفتگو کنید و نظراتش را جویا شوید.

فیلم تقریبا به تمامی به مبارزه و درگیری سپری می‌شود. مبارزه با شخصیتی ابَرشیطانی که با صحبت‌هایش همانطور که بر روی اِوِلین اثر می‌گذارد و از پوچی زندگی و جهان هستی می‌گوید، بر روی مخاطب، خاصه مخاطب نوجوان نیز تاثیر گذاشته و این تاثیر می‌تواند بسیار عمیق باشد؛ چرا که نوجوان به خودی خود، سوالات بسیاری را در مورد جهان هستی در ذهنش مرور می‌کند و تماشای این فیلم باعث سردرگمی بیشتر او می‌شود. در مورد این موضوع نیز می‌توانید با یکدیگر گفتگو کرده و مطالعه و تحقیق کنید و از این فرصت برای برقراری ارتباط بیشتر و صمیمانه‌تر با او بهره ببرید.

                                                                                                                   

خلاصه: داستان فیلم پیچیده و پیام‌های آن ضد دین و ضد هنجارهای اجتماعی است. خشونت در آن بسیار زیاد و برخی شخصیت‌ها به صورت شیطانی به تصویر کشیده می‌شوند. همجنس‌گرایی و پوچ‌گرایی به امری بدیهی در آن تبدیل می‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

موضوعات قابل بحث بسیاری در این فیلم وجود دارند که می‌توانید درباره آن با فرزندانتان گفتگو کرده و به مطالعه و تحقیق در کنارشان بپردازید. گفتگو را می‌توانید با این سوالات آغاز کنید:

آیا تا به حال واژه جهان موازی به گوش تو خورده بود؟ چقدر در مورد آن اطلاعات داری؟ آیا چنین چیزی با توجه به باورهای دینی ما، می‌تواند حقیقت داشته باشد؟

در مورد علت وجودی جهان هستی چه می‌دانی؟ آیا مایلی بیشتر در این رابطه مطالعه کنی؟ چه سوالاتی در این مورد، ذهن تو را به خود مشغول کرده است؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ای؟

قرآن و مفاهیم دینی تا چه حد می‌توانند گره‌گشای ذهنی ما در این رابطه باشند؟

تا به حال واژه نیهیلیسم را شنیده‌ای؟ این واژه به چه چیزی اشاره دارد؟ چقدر در مورد آن اطلاعات داری؟

انتخاب اِوِلین چقدر در خوشبختی و سعادت او نقش داشت؟ آیا بهتر نبود او به حرف پدرش گوش می‌داد و این چنین خود را در زندگی شکست‌خورده نمی‌یافت؟

آیا اساسا تو به چنین فیلم‌هایی علاقه داری؟

                                                                                                                   

خلاصه: در مورد مفاهیم مطرح شده در فیلم مانند جهان‌های موازی، پوچ‌گرایی، هدف از آفرینش جهان هستی و انتخاب درست در زندگی با فرزندان خود گفتگو و مطالعه و تحقیق کنید.

داستان اثر

اِوِلین مشغول تدارکات شب تولد پدرش است اما روح و روانی ناآرام دارد و در این میان با دخترش جوی نیز به دلیل گرایش همجنس‌گرایانه او، دچار چالش‌هایی شده است. همان روز، او و همسرش برای انجام کارهای مالیاتی به اداره مالیات می‌روند که در آنجا به صورت ناگهانی، ویموند دچار جهش شده و شخصیت جهان آلفا را از خود بروز می‌دهد و اِوِلین را نیز از این موضوع آگاه می‌کند. اِوِلین ناگهان خود را در دنیایی دیگر می‌بیند و مدام در حال رفت و آمد به دنیای کنونی و آن شخصیت جهان آلفایی است. او در جهان آلفا با کارمند ادراه مالیات، در حال جنگ و مبارزه است که جوبو توپاکی از راه می‌رسد. اِوِلین به دلیل شخصیت شکست‌خورده‌ای که در خود می‌بیند، بهترین گزینه برای از بین‌بردن جوبو توپاکی است. او درمی‌یابد که توپاکی، بدن دخترش را تسخیر کرده در نتیجه به هر قیمتی شده باید او را نجات دهد. در نتیجه، او روش‌های عجیب و غریب ورود به جهان‌های دیگر را یاد گرفته و به مبارزه‌ای طولانی با توپاکی می‌پردازد. این جهش‌ها و مبارزات ادامه می‌یابد تا اینکه اِوِلین به هم‌درکی با جوی، همسر و پدرش رسیده و توپاکی از بین می‌رود! در بخش سوم فیلم که به یکباره نام دارد، این خانواده زندگی خوب و آرامی در کنار یکدیگر دارند.

جزئیات اثر

کارگردان: Daniel Kwan, Daniel Scheinert نویسنده: Daniel Kwan, Daniel Scheinert نام تهیه کننده: Anthony Russo, Joe Russo, Mike Larocca, Daniel Kwan, Daniel Scheinert, Jonathan Wang, Peter Tam Lee نام بازیگران: Michelle Yeoh, Stephanie Hsu, Ke Huy Quan, Jenny Slate, Harry Shum Jr., James Hong, Jamie Lee Curtis نام شخصیت ها: اِوِلین: مادر خانواده که مسئولیت همه خانواده و حتی پدرش بر عهده اوست. او مدیر یک خشکشویی است که کسب و کار موفقی نیز دارد اما از زندگی زناشویی‌اش ناراضی است و خود را در زندگی شکست‌خورده می‌داند. ویموند: پدر خانواده که شخصی ساده‌لوح و بی‌دست و پا است اما در دنیای آلفا مردی نیرومند و قدرتمند است که به هنرهای رزمی نیز مسلط است. ویموند در جهان اولین قصد دارد تا از اِوِلین جدا شود. جوی: دختر نوجوان خانواده که همجنس‌گرا است. جوی در جهان‌های دیگر فردی شرور و خبیث است که به شدت قدرتمند بوده و هیچکس یارای مقابله با او را ندارد. خانم دیردرا: مامور مالیاتی که در جهانی دیگر با اِوِلین رابطه‌ای عاشقانه دارد! و در دو جهان دیگر در حال مبارزه با اوست! گونگ گونگ: پدربزرگ خانواده که در جهان آلفا رییس بزرگ محسوب شده و در حال مبارزه با جوبو توپاکی است! کشور سازنده: آمریکا کمپانی سازنده: IAC Films, Gozie AGBO, Year of the Rat, Ley Line Entertainment جوایز و افتخارات: همه‌چیز همه‌جا به یکباره، مورد تحسین جهانی قرار گرفت و به پرجایزه‌ترین فیلم تمام تاریخ تبدیل شد. در میان این جوایز متعدد، این فیلم یازده نامزدی در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار را دریافت کرد و برنده ۷ مورد، از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین تدوین و بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی شد. این فیلم همچنین برنده دو جایزه گلدن گلوب، پنج جایزه انتخاب منتقدان (از جمله بهترین فیلم)، یک جایزه بفتا، یک رکورد چهار جایزه‌ای از جوایز انجمن بازیگران فیلم (از جمله بهترین گروه بازیگران) و هفت جایزه ایندیپندنت اسپیریت (از جمله بهترین فیلم) شد. این فیلم همچنین بیشترین تعداد جایزه را از چهار انجمن‌ اصلی فیلم آمریکا به خود اختصاص داده ‌است. مخاطب اثر: بزرگسال دیالوگ: تو زندگی هیچ‌چی مهم نیست!!! هیچ‌چی!!!

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد همه چیز، همه جا، به یکباره

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!