• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets )

author-img

توسط : مریم رحیمی پور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3591 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 10 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

هری و دوستانش دومین سال تحصیل در مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز را می‌گذارنند که اتفاقاتی عجیب موجب به خاطر افتادن جان دانش‌آموزان می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند برای نجات جان دیگران و جلوگیری از تعطیلی مدرسه عامل حوادث را پیدا کنند. این فیلم سینمایی دارای صحنه‌های ترسناک و بعضاً خشونت‌آمیز است اما سطح پایینی از ناهنجاری دارد.

ژانر : فانتزی

سال 2022 161 دقیقه جزئیات کامل اثر
6 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 7 +
بر اساس 3 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«هری پاتر و تالار اسرار» دومین بخش از مجموعه‌ی هری پاتر است. در این قسمت به تدریج گذشته‌ی اتفاقات دنیای جادوگری آشکار می‌شود. برای مثال اینکه ولدمورت در کودکی چه ویژگی‌هایی داشته و تفکرات پشت رفتارهای او و طرفدارانش دقیقاً چیست. فضای کلی داستان مبتنی بر تفکری نژادپرستانه است که جادوگر‌ان اصیل‌زاده را برتر از جادوگران غیراصیل و همه را برتر از غیرجادوگرها می‌داند. ولدمورت و طرفدارانش (مانند لوسیوس مالفوی) با چنین تفکری سعی داشتند که قدرت را در جامعه‌ی جادوگری دست بگیرند و افراد دیگر مانند دامبلدور و پدر و مادر هری و خانواده ویزلی مقابل چنین تفکری ایستاده‌اند. هری و دوستانش نیز مانند خانواده‌های خود فکر می‌کنند و تلاش دارند با رفتارهای این چنینی مقابله کنند. جزییات این مبارزه در قسمت‌های بعدی به تدریج روشن‌تر می‌شود.

به نظر می‌رسد داستان هری پاتر تلاش دارد با خلق یک دنیای فانتزی مسائل دنیای واقعی را به تصویر بکشد. افرادی شرور سعی دارند که گروهی از مردم را از بین ببرند و افرادی خیرخواه در مقابل آن‌ها می‌ایستند. هری و دوستانش در این داستان نمادی برای شجاعت و مقابله در برابر شرارت هستند. از طرفی دوستی و همکاری آن‌ها به طی کردن این مسیر کمک می‌کند. به همین ترتیب می‌توان از این داستان فانتزی برای صحبت در مورد مسائل دنیای واقعی بهره برد.

هری علی‌رغم اینکه قهرمان این داستان است موجودی بی‌نقص نیست. در طول این قسمت او متوجه شباهت‌هایی میان خود و ولدمورت می‌شود. برای مثال کلاه گروه‌بندی قصد داشته او را به گروه اسلایترین بفرستد و یا متوجه می‌شود که مانند ولدمورت توانایی صحبت به زبان مارها را دارد. هری از این شباهت‌ها هراسان است. در انتهای داستان دامبلدور برای او توضیح می‌دهد که سرنوشت انسان‌ها وابسته به انتخاب‌های آن‌هاست نه ویژگی‌های ذاتی‌شان و انتخاب‌های هری نشان می‌دهد که او در زندگی چه مسیری را طی خواهد کرد. این مسأله در قسمت‌های بعدی هم به نمایش در می‌آید، هری علی‌رغم شباهت زیاد با لردولدمورت، مانند کودکی سخت، استعداد ذاتی در جادوگری، از دست دادن پدر و مادر و... مسیر متفاوتی را در زندگی خود پیش می‌گیرد. با توجه به این نکته مخاطبان می‌توانند درک کنند که زندگی هر انسانی بیش از هر چیز وابسته به انتخاب است و انتخاب‌های درست می‌تواند سرنوشت بهتری برای هر فرد ایجاد کند.

از طرفی بینندگان باید توجه کنند که حوادث این داستان در بستر یک دنیای تخیلی اتفاق می‌افتد که صرفاً برای جذابیت قصه خلق شده ‌است. برای مثال در دنیای واقعی انسان‌ها با جارو پرواز نمی‌کنند و نمی‌توانند با چوبدستی خود جادو کنند. به این ترتیب همه‌ی اتفاقات داستان را تنها باید به عنوان یک حادثه تخیلی و داستانی پذیرفت. از طرفی گرچه هری، رون و هرمیون می‌توانند به مشکلات غلبه کنند و آسیب نبینند اما این اتفاق ممکن است در دنیای واقعی به شکل دیگری رخ دهد. توجه نکردن به توصیه والدین و مربیان و ورود به حوادث پرخطر ممکن است نتایج جبران‌ناپذیری داشته باشد.

در نهایت داستان هری پاتر و تالار اسرار اثری سرگرم‌کننده برای نوجوانان است که با توجه به نکات ذکر شده می‌تواند پیام‌های مثبتی برای مخاطبان داشته باشد. علاوه بر این کتاب‌های مجموعه‌ی هری پاتر پیشنهاد مناسبی برای علاقه‌مند کردن نوجوانان به کتابخوانی است.

خلاصه آنچه لازم است والدین بدانند:

هری پاتر و تالار اسرار دومین قسمت از مجموعه‌ی هری پاتر است. باید توجه داشت که این مجموعه در ژانر فانتزی است و عناصر موجود در آن با دنیای واقعی تفاوت دارد گرچه پیام‌های داستان در دنیای واقعی نیز معنا پیدا می‌کند. شخصیت‌های مثبت و منفی این داستان هر کدام الگوهایی برای رفتار مناسب در دنیای واقعی هستند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

در مورد حوادث داستان گفتگو کنید، چرا مشنگ‌زاده‌ها در مدرسه مورد حمله کلامی و فیزیکی قرار می‌گرفتند؟ افرادی مانند خانواده مالفوی چه تفکری نسبت به جادوگران غیر اصیل داشتند؟

چرا هری، دامبلدور و اطرافیان آن‌ها با تفکر افرادی مانند اسلایترین، ولدمورت و مالفوی مخالف بودند؟

اتفاقات این داستان چقدر با اتفاقات دنیای واقعی شباهت دارد؟ آیا افرادی در دنیای واقعی نیز ممکن است چنین تفکری داشته‌ باشند؟

رفتار افرادی مانند مالفوی با دیگران چگونه است؟ تفکر برتری‌طلبانه‌ی این خانواده از چه چیز نشأت می‌گیرد؟ برخورد درست در مقابل چنین افراد چیست؟

در مورد شباهت‌های هری و ولدمورت گفتگو کنید. آیا این شباهت‌ها ممکن است به نقطه‌ای برسد که هری مانند ولدمورت جادوگری شرور شود؟

در مورد ویژگی‌های داستان‌های فانتزی و وجود عناصر خارق‌العاده گفتگو کنید. اشاره کنید که این داستان‌ها با زندگی واقعی تفاوت دارند. در مورد ارتباط پیام‌های این داستان با واقعیت‌های موجود در جامعه صحبت کنید. چطور داستان‌های فانتزی می‌توانند مسائل زندگی واقعی را به تصویر بکشند؟

خلاصه با فرزندان خود صحبت کنید:

در مورد رفتار شخصیت‌های مثبت و منفی و تفاوت‌ها و شباهت‌های داستان‌های فانتزی و دنیای واقعی گفتگو کنید.

داستان اثر

«هری پاتر و تالار اسرار» دومین قسمت از مجموعه‌ی هری پاتر است. هری و دوستانش در این قسمت سال دوم تحصیلی در مدرسه جادوگری هاگوارتز را می‌گذارنند و اتفاقات عجیبی در مدرسه می‌افتد. بعضی از دانش‌آموزان طی حوادثی تقریباً مشابه، یک‌مرتبه خشک می‌شوند و روی زمین می‌افتند و هیچ‌کس علت وقوع آن را نمی‌داند. به تدریج مشخص می‌شود که درِ تالار اسرارِ مدرسه توسط وارث سالازار اسلایترین که یک از مؤسسین مدرسه ‌است باز شده و موجودی ناشناخته تلاش دارد که دانش‌آموزان مشنگ‌زاده (افرادی که پدر و مادر غیرجادوگر دارند) را از بین ببرد تا تنها دانش‌آموزانی که پدر و مادر جادوگر دارند در مدرسه باقی بمانند. این اتفاق موجب درگیری‌هایی میان دانش‌آموزان اصیل‌زاده و مشنگ‌زاده می‌شود. این اتفاق و روند آسیب دیدن دانش‌آموزان ممکن است به تعطیلی مدرسه منتهی شود و اگر مدرسه تعطیل شود هری ناچار است به خانه‌ی خاله و شوهرخاله‌اش برگردد به همین خاطر با دوستانش تصمیم می‌گیرد که عامل این اتفاقات و وارث اسلایترین را پیدا کند. آن‌ها سرنخ‌های متعددی را دنبال می‌کنند؛ در این مسیر هرمیون هم مورد حمله قرار می‌گیرد و موجود ناشناخته جینی ویزلی خواهر رون را به تالار اسرار می‌برد. در نهایت هری و رون دروازه ورود به تالار اسرار را پیدا می‌کنند و برای نجات دادن جینی وارد آن می‌شوند. داخل تالار اسرار موجودی به نام باسیلیسک زندگی می‌کند که یک مار غول‌پیکر است و زهر مرگباری دارد، اما علاوه بر آن نگاه کردن به چشم‌های او هم موجب مرگ می‌شود. هری بدن نیمه‌جان جینی را در تالار اسرار پیدا می‌کند اما در کنار او پسرک ناشناسی حضور دارد. هری پیش از این پسرک ناشناس را در یک خاطره دیده‌ است، او «تام ریدل» است که مدت‌ها پیش در مدرسه جادوگری هاگوارتز تحصیل می‌کرده. هری متوجه نمی‌شود که چرا ریدل با چهره‌ی ده‌ها سال پیش، در آنجا حضور دارد و ارتباط او با جینی چیست اما با صحبت‌های ریدل مشخص می‌شود که جینی از طریق یک دفترچه خاطرات جادویی او را پیدا کرده ‌است و تام ریدل در حقیقت جوانی «لردولدمورت» است. تام ریدل یا لردولدمورت وارث اسلایترین است و با سوءاستفاده از جینی موفق شده درِ تالار اسرار را باز کند تا بتواند با گرفتن جانِ جینی زندگی دوباره پیدا کند تا هری پاتر را بکشد به قدرت برسد. (در قسمت‌های بعدی مشخص می‌شود که لرد ولدمورت بخشی از روح خود را درون دفترچه خاطرات گذاشته است.) درگیری زیادی بین هری و تام ریدل و باسیلیسک شکل می‌گیرد و در نهایت هری موفق می‌شود با شمشیر گریفندور، باسیلسک را بکشد و با نیش باسیلسک دفترچه خاطرات و تام ریدل را نابود کند و مانع از بازگشت لردولدمورت به زندگی شود. داستان قسمت دوم در اینجا به پایان می‌رسد اما ماجرای درگیری هری و لردولدمورت در قسمت‌های بعدی ادامه دارد.

جزئیات اثر

کارگردان: کریس کلمبوس/ Chris Columbus

نویسنده: جی.کی رولینگ/ K. Rowling

نام تهیه کننده: David Heyman/ دیوید هیمن

نام بازیگران: دنیل رادکلیف، روپرت گرینت، اما واتسون

Daniel Radcliffe ،Rupert Grint ،Emma Watson

نام شخصیت ها:

هری پاتر: پسر یتیمی است که پدر و مادرش توسط لردولدمورت جادوگر معروف کشته شده‌اند اما او تنها کسی است که از طلسم مرگبار ولدمورت جان سالم به در برده و موجب ناپدید شدن ولدمورت شده است. او در این قسمت وارد تالار اسرار می‌شود تا با تام ریدل مبارزه کند.

لرد ولدمورت (تام ریدل): تام ریدل سال‌ها پیش دانش‌آموز مدرسه جادوگری هاگوارتز بوده است و در حال حاضر تبدیل به جادوگری شرور لرد ولدمورت شده است.

رون ویزلی: پسری از یک خانواده جادوگر که بهترین دوست هری پاتر است.

هرمیون گرنجر: دختری از یک خانواده غیر جادوگر (مشنگ‌زاده) که یکی از بهترین دوستان هری پاتر است.

جینی ویزلی: خواهر کوچک‌تر رون ویزلی که به تازگی به مدرسه هاگوارتز آمده است.

سالازار اسلایترین: یکی از چهار نفری که هزار سال پیش مدرسه هاگوارتز را تأسیس کرده‌ است. او اعتقاد داشته که تنها اصیل‌زادگان باید در این مدرسه تحصیل کنند و به دلیل اختلاف با سه نفر دیگر بعد از مدتی مدرسه را ترک کرده ‌است.

گودریک گریفندور: یکی از چهار نفری که هزار سال پیش مدرسه هاگوارتز را تأسیس کرده‌ است.

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان

کمپانی سازنده: Warner Bros. Pictures

مخاطب اثر: نوجوان، بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : زینب جمالی

۱ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 8 +

این فیلم یکی از شاهکار هست و عالیه

بزرگسال

توسط : زینب جمالی

۱ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 8 +

این فیلم یکی از شاهکار هست و عالیه

بزرگسال

توسط : سارا رحیم خانی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

بسیار عالی و هیجان انگیز دنیایی که جی کی رو لینک خلق کرد بسیار زیبا و جذاب است

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد هری پاتر و تالار اسرار

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!