• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم نقش‌بازی یا نقش‌آفرینی (Role Play)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

2 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

9567 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم نقش‌بازی محصول 2024 کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان است و داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که عاشقانه یکدیگر را دوست دارند و تصمیم می‌گیرند با بازی در نقش دو غریبه که یکدیگر را برای اولین بار در یک هتل ملاقات می‌کنند، شبی رمانتیک را رقم بزنند اما آن شب سرنوشت دیگری برایشان رقم می‌خورد. هویت واقعی اِما به عنوان یک قاتلِ حرفه‌ای برای همسرش (دِیو) آشکار شده و خانواده‌شان را دچار چالشی بزرگ می‌کند که با بخشش دِیو و عشق واقعی او به زن و فرزندانش و البته همراهی آن‌ها، ختم به خیر می‌شود. شاید بتوان گفت پیام فیلم این است که همیشه می‌توان اشتباهات گذشته را جبران کرد به شرطی که عاشقانه زندگی کرد.

ژانر : اکشن کمدی

سال 2024 101 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در این فیلم زنی را می‌بینیم که مادر و همسر است اما در عین حال یک قاتل حرفه‌ای است. او حتی پس از ازدواج و تشکیل خانواده و مادرشدن نیز دست از شغلش برنداشته است و مُدام در حال دروغگویی و پنهانکاری در رابطه با همسر و فرزندانش است. گویا او فکر می‌کند برای امرار معاش به این پول نیاز دارد! و اشکالی ندارد اگر پولی که به دست می‌آید با کشتن آدم‌ها به دست آمده باشد! او به این موضوع پس از افشاشدن هویت واقعی‌اش در نزد همسرش، اقرار می‌کند و می‌گوید خب کارِ دیگری بلد نبوده! البته قول می‌دهد که شغلش را کنار بگذارد! شاید برای مخاطب ایرانی این تناقض، کمی بزرگ جلوه کند که چطور یک قاتل حرفه‌ایِ سرد و بی‌روح و بی‌رحم می‌تواند یک مادر مهربان باشد و در تربیت فرزندانش بکوشد! و البته ممکن است برای مخاطب جهانی هم سوال‌برانگیز باشد! می‌توانیم بگوییم چنین داستانی فقط در فیلم‌‌ها اتفاق می‌افتد و یا سازندگان هدف خاصی را دنبال می‌کنند و آن عادی‌سازی خشونت و کشتار انسان‌هاست! به این معنا که تو می‌توانی مادر باشی و در عین حال قاتلی حرفه‌ای که درآمد بسیاری از این راه دارد! در هر حال سوالات و ابهامات بسیاری ممکن است در ذهن بیننده ایجاد شود که نیاز است پس از تماشا درباره آن بحث و تبادل نظر کنید.

نحوه مواجهه دِیو، همسر اِما با قاتل‌بودن و پنهانکاری و دروغگویی او بسیار جالب توجه است. هرچند او در ابتدا شوکه می‌شود اما در وهله‌ی اول به خاطر فرزندانشان و سپس عشقِ چندین ساله و زندگی مشترکشان، اِما را رها نمی‌کند و برای دیدار او و روشن‌شدن مطلب به آلمان سفر می‌کند. بخشش و فداکاری دِیو، اِما را تشویق می‌کند که او نیز برای زندگی مشترکشان تلاش کند و پایان خوشی را رقم بزند.

نکته خوبِ دیگر، تلاش این پدر و مادر برای دورماندن دو فرزندشان از تمامِ اتفاقاتِ خشونت‌آمیز فیلم است. آن‌ها تا پایان هم متوجه نمی‌شوند که جریان از چه قرار بوده و چرا پدر و مادرشان زخمی به نظر می‌رسند. تلاش برای حفظ امنیت روانیِ فرزندان نکته بسیار مهمی است که می‌تواند تلنگری برای والدین باشد.

خلاصه: تناقضی در رابطه با نقش اصلی یا همان مادرِ داستان وجود دارد و آن این است که می‌توان قاتلی حرفه‌ای بود و در عین حال مادری که به فرزندانش عشق می‌ورزد! نکات خوبی نیز در فیلم وجود دارند مانند گذشت و فداکاری برای حفظ کانونِ خانواده و اهمیت امنیت روانیِ فرزندان.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره پیام‌ها و نکات فیلم می‌توانید با فرزندان خود گفتگو کنید و از آن‌ها سوال کنید:

نظر تو درباره شخصیت اِما چیست؟ آیا چنین شخصیتی می‌تواند وجود خارجی داشته باشد؟

آیا می‌توان مادری خوش‌قلب و مهربان بود و در عین حال برای پول، آدم کشت؟!

آیا دِیو تصمیم درستی گرفت؟

چه ویژگی شخصیتی در دِیو باعث تحسین تو می‌شود؟

بخشش و فداکاری چه نقشی در حفظ کانون خانواده دارد؟

نقش بچه‌ها در این میان چیست؟

صداقت چه اهمیتی در زندگی دارد؟

آیا درست است که انسان برای رسیدن پول و ثروت دست به هر کاری بزند؟

خلاصه: درباره پیام‌هایی همچون بخشش، گذشت، فداکاری و صداقت با فرزندان خود گفتگو کنید.

داستان اثر

اِما پس از بازگشت از یکی از ماموریت‌هایش به خانه متوجه می‌شود که سالگرد ازدواجشان را فراموش کرده است. او برای جبران به همسرش پیشنهاد یک دیدار عاشقانه و نقش‌بازی به عنوان دو غریبه در یک هتل را می‌دهد تا شبی رمانتیک را در کنار هم بگذرانند. او در بارِ هتل منتظر دِیو است که مردی مسن به او نزدیک شده و قصد برقراری ارتباط با او را دارد. در همین حین دِیو از راه می‌رسد و طبق نقشه مانند دو غریبه با یکدیگر برخورد می‌کنند. اِما که متوجه شده آن مرد او را شناخته، با ریختن دارو در نوشیدنی همسرش، او را بیهوش کرده و به اتاق آن مرد می‌رود. باب، همان مردِ مسن که او نیز مانند اِما قاتلی حرفه‌ای است از او می‌خواهد که در پروژه‌هایش شریک شود! اما اِما او را کشته و به اتاقش بازمی‌گردد. فردای آن روز روزنامه‌ها از وقوع یک قتل در هتل خبر می‌دهند. قتلی که به احتمال زیاد یک زن و مرد (اِما و دِیو) مرتکب آن شده‌اند. دِیو سراسیمه و ترسان به اِما خبر می‌دهد و اِما برای فرار از ماجرا به آلمان و نزد مدیرش سفر می‌کند. پلیس، دیو را دستگیر کرده و هویت واقعی همسرش را برای او فاش می‌کند. دِیو شوکه شده اما هنوز همسرش را عاشقانه دوست دارد. او برای اینکه ماجرا را از زبان خودِ اِما بشنود به آلمان سفر می‌کند. اِما اقرار می‌کند که شغلش کشتنِ آدم‌هاست و برای این کار پول می‌گیرد. او از کودکی برای این کار تعلیم دیده است و آن کسی که اکنون به دنبال اوست در واقع مادر ناتنی‌اش و همان کسی است که او را بزرگ کرده و برای این شغل آماده کرده است! اما اکنون دوست دارد نزد خانواده (دِیو و دو فرزندش) بازگردد و با این شغل خداحافظی کند؛ البته قبل از آن باید از شر کارفرما یا همان مادرش خلاص شود! افراد گوئن (مادر ناتنی اِما) دو فرزند اِما را گروگان گرفته و او را تهدید می‌کنند که با کشتن همسرش، جان فرزندانش را نجات دهد. اِما با رِندی طوری به دِیو شلیک می‌کند که اندام حیاتی‌اش آسیب نبیند و سپس گوئن را کشته و همسر و فرزندانش را نجات می‌دهد.

جزئیات اثر

کارگردان: Thomas Vincent

نویسنده: Seth Owen

نام تهیه کننده: Kaley Cuoco, Alex Heinema, Andrew Rona

نام بازیگران:

Kaley Cuoco, David Oyelowo, Rudi Dharmalingam, Connie Nielsen, Bill Nighy

نام شخصیت ها:

اِما: یک قاتل حرفه‌ای که برای پول آدم می‌کشد. او در حال حاضر مادر دو فرزند است اما برای امرار معاش هنوز از شغل خود دست نکشیده است.

دِیو: همسر اِما. مردی خانواده‌دوست، متعهد و مهربان که عاشقانه همسرش را دوست دارد و برای او تا پای جان می‌رود.

گوئن: مادر ناتنی اِما. زنی که او را بزرگ کرده و مهارت‌های شغل ِآدمکشی را به او آموخته است!

کشور سازنده: آمریکا، فرانسه، آلمان

کمپانی سازنده: StudioCanal, Picture Company, Studio Babelsberg, Yes, Norman Productions

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد نقش‌بازی یا نقش‌آفرینی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!