• امروز : 18 شهریور 1403
logo

نقد و بررسی فیلم نامه‌های کوچک شرورانه (Wicked Little Letters)

author-img

توسط : زهرا ملک‌ثابت ارزیاب کدومو

3 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

377 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +

بعد از این که اعضای خانواده سوان نامه‌هایی سراسر توهین و فحاشی به خودشان را دریافت می‌کنند، زن همسایه را به این کار متهم کرده و او را به زندان می‌اندازند. اما پلیسِ زن جوانی سعی در فاش کردن حقیقت دارد. این فیلم که محصول سال 2024 است ناهنجاری بسیار بالایی دارد که بیشتر آن شامل بد زبانی و فحاشی شخصیت‌ها است. تماشای این اثر به افراد زیر 17 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : جنایی درام کمدی

سال 2023 100 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

چرا 17 سال؟

ناهنجاری اجتماعی و جنسی این فیلم نمره بالایی گرفته است که شرح آن را در بخش مربوط به معیارها داده‌ایم. توصیه می‌کنیم نسخه پالایش شده آن را ببینید. در صورت تماشای نسخه پالایش شده، با توجه به جو کلی فیلم و موضوع آن افراد بالا ۱۵ سال نیز می‌توانند به تماشای آن بنشینند.

نقش ما چیست؟

این فیلم به روایت داستانی در دل قرن ۲۰ انگلستان می‌پردازد. در دوره ای که زنان در اروپا برای حق رای خود می‌جنگیدند و در مشاغلی که در آن حضور داشتند جدی گرفته نمی‌شدند. فیلم با نگاهی نسبتا طنز به این موضوع می‌پردازد. مثلا گلدیس یک افسر پلیس است اما از او تنها برای آرام کردن زنان گریان در اداره پلیس یا آوردن چای و کارهایی از این قبیل استفاده می‌شود. پدر ادیث او را وسیله ای برای با نظم انجام شدن امور‌ می‌داند و او را با این که سن و سال زیادی دارد تنبیه می‌کند و مجبور می‌کند صد بار از روی آیه‌ای از کتاب مقدس بنویسد؛ یا در اتاقش بماند. اما این تحقیر ها در هر کسی نوعی نتیجه می‌دهد. گلادیس به دنبال اثبات خود و رسیدن به هدفش می‌رود ولی ایدث مشکلات روانی پیدا کرده و به آزار دیگران مشغول می‌شود. این نگاه طنز فمینیستی گاهی پا را فراتر گذاشته و در تایید موضوعاتی چون رابطه خارج از ازدواج و مسائل این چنینی نیز اظهار نظرهای تندی می‌کند. بهتر است در هنگام تماشای فیلم چارچوب تاریخی و پیام‌هایی که به مخاطب می‌دهد را مدنظر قرار دهیم .

داستان اثر

شخصیت‌ها:

ایدث سوان : پیر دختر خانواده سوان که ظاهری آرام و مهربان دارد. او همیشه در حال نقل قول از کتاب مقدس است و می‌گوید نباید در خصوص دیگران قضاوت‌گرانه برخورد کرد. او که همواره مورد خشونت کلامی از سمت پدرش است و همه کارهای خانه را بر عهده دارد تصمیم گرفته این فشار را اندکی کم کند.

رز گودینگ : زنی جوان که به تازگی از ایرلند به انگلیس مهاجرت کرده و با دختر کوچک و شریک زندگی‌اش در همسایگی خانواده سوان زندگی می‌کند. او فردی اجتماعی و بد زبان است و به دیگران فحاشی می‌کند. او تلاش می‌کند تا از دخترش محافظت کند و او را درست بار بیاورد.

ادوارد سوان: پدر ایدث که او را تحت سلطه خود دارد. بیل: شریک زندگی رز که یک سیاه پوست است.

نانسی گودینگ: دختر کوچک رز که به گیتار زدن علاقه دارد.

گلدیس موس: افسر پلیس جوانی که دختر یک پلیس کشته شده است و می‌خواهد در کارش پیشرفت کند و عدالت را بر قرار کند.

آن : زن همسایه خانواده سوان که در پیدا کردن مجرم به گلدیس کمک می‌کند.

داستان اثر:

در محله‌ای متوسط در لندن، خانواده سوان نامه‌های بی ادبانه و توهین آمیزی اول خطاب به دخترشان و بعد خطاب به مادر و پدر خانواده دریافت می‌کنند. شک آقای سوان به سمت رز گودینگ، زن جوان و بی باک همسایه می‌رود. پلیس در روند تحقیقاتش با شهادت ایدث سوان، رز را دستگیر می‌کند و او راهی دادگاه می‌شود. رز که وثیقه ای برای گرو گذاشتن ندارد مجبور می‌شود چند ماهی به زندان برود تا این که چند تن از زنان همسایه برای او وثیقه گرو می‌گذارند و او موقتا تا روز دادگاه اصلی‌اش آزاد می‌شود. بعد از آزادیِ رز از زندان نامه‌های بیشتری خطاب به بقیه اعضای محله ارسال می‌شود. رز از گلدیس کمک می‌خواهد و او بدون این که به رز امیدواری بدهد شروع به پیگیری موضوع می‌کند . گلدیس از روی دست‌خط ها متوجه می‌شود که نامه‌ها کار یک فرد تحصیل کرده است و رز با سواد کمی که دارد نمی‌تواند نویسنده آن‌ها باشد. خانم سوان در اثر شوک حاصل از خواندن یک نامه بی ادبانه جدید می‌میرد. در روند کار‌های اداری بعد از مرگ او گلدیس از روی امضای ایدث متوجه می‌شود نامه‌ها در واقع کار او است؛ ولی مافوقش به او می‌گوید دست‌خط معیار نیست و باید مجرم را در حین ارتکاب به جرم دستگیر کند. گلدیس و دوستان جدیدش که زنان محله هستند نقشه‌ای می‌کشند و طی آن ایدث را در حالی که می‌خواهد آخرین نامه‌اش را که خطاب به قاضی است ارسال کند، دستگیر می‌شود. معلوم می‌شود او هر بار که پدرش تحقیرش می‌کرده یا تحت فشار زیادی قرار می‌گرفته فشاری که تحمل می‌کرده را با نوشتن متن‌های توهین آمیز تسکین می‌داده است.

جزئیات اثر

کارگردان: Thea Sharrock / تیکا شروک نویسنده: Jonny Sweet / جانی سوئیت بازیگران: Olivia Colman / Jessie Buckley / Gemma Jones / Timothy Spall / Hugh Skinner / Anjana Vasan / الیویا کلمن / جسی باکلی / جما جونز / تیموتی اسپال / هیو اسکینر / انجانا واسان شرکت سازنده: Blueprint Pictures / بلوپرینت پیکچرز کشور سازنده: آمریکا مخاطب: نوجوان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد نامه‌های کوچک شرورانه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!