• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم میون: نگهبان ماه (Mune: Guardian of the Moon)

author-img

توسط : الهام طالبی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1943 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 4 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

ماجرا از جایی شروع می‌شود که ماه نگهبان آموزش‌دیده‌ی خود را نمی‌پذیرد؛ چون شخصیتی بی‌تجربه به نام «میون» برای نگهبانی از آن انتخاب شده است. میون ابتدا مشکلاتی به بار می‌آورد، اما درنهایت موفق می‌شود توانایی‌های خود را پیدا کرده و به سیاره‌ی خود کمک کند. در این انیمشن تخیّلی، تلاش و مسئولیت‌پذیری میون برای نجات ماه از الگو‌های رفتاری مثبت به شمار می‌رود. خشونت، ترس‌ و ناهنجاری‌های این اثر نیز فانتزی و کوتاه است.

ژانر : علمی تخیلی

سال 2014 84 دقیقه جزئیات کامل اثر
12 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

موضوع این انیمیشن جدال خیر و شر است که درنهایت نیروی‌ خیر پیروز نهایی این جدال است. در این انیمیشن، متوجه مسائلی می‌شویم که در دین و فرهنگ ما به شکل دیگری تعریف شده است. مسائلی مانند آفرینش و خلقت، نظم و انضباط دقیقی که در آفرینش ماه و خورشید وجود دارد و آن نظم و ترتیب را خداوند به وجودآورده است.

این موضوع به‌صورت اتفاقی یا به دست انسان‌های قدرتمند شکل نگرفته است، اما این مسائل به‌صورت تخیّلی در این انیمیشن نشان داده می‌شود. همچنین در این انیمیشن شاهد تخیّلاتی در رابطه با قرارگرفتن ماه و خورشید و جایگاه آن‌ها هستیم. ماه و خورشید سوار بر دو موجود خیالی هستند و با طناب و زنجیری که به آن‌ها بسته شده هدایت می‌شوند.

این مسائل باعث می‌شود سوالاتی در ذهن کودک شکل بگیرید مثل: ماه و زمین چگونه شکل گرفته است و یا چرا باید از ماه و خورشید نگهبانی کرد. همچنین این انیمیشن نشان می‌دهد که خورشید و ماه به دور زمین در حرکت هستند که این کاملاً اشتباه است.

در این داستان میون و گلیم هردو با بی‌اعتنایی و سرپیچی از والدین خود، در مراسم تعیین نگهبان جدید برای ماه و خورشید شرکت می‌کنند. همچنین وقتی میون در کنترل ماه شکست می‌خورد و تمام خانواده ازجمله پدرش او را ترک می‌کنند که ممکن است به کودک القاء کند که خانواده‌اش درصورتی‌که دچار شکست یا اشتباهی شود، او را ترک می‌کنند.

اما از نکات مثبتی که این انیمیشن دارد می‌توان به خود باوری اشاره کرد، در طول داستان همه میون را مسخره می‌کردند و قدرتش را باور نداشتند ولی خود میون به خودش باور داشت و در پایان داستان، قدرتش را به همه اثبات کرد. این داستان حس فداکاری را به کودک نشان می‌دهد افرادی مثل فسفو یا گلیم از جان خود برای نجات دیگران گذشتند. همچنین سوهون و لیون اشتباهات خود را پذیرفتند و برای جبران آن تلاش کردند.

خلاصه: توصیف اشتباه از حرکت ماه و خورشید، گوش‌ندادن به حرف خانواده و ترک‌شدن توسط خانواده زمانی‌که میون در هدایت ماه شکست می‌خورد از موارد منفی این انیمیشن و خودباوری، فداکاری، پذیریش اشتباهات از نکات مثبت در این انیمیشن است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با فرزندان خود درمورد منظومه‌ی شمسی و شکل‌گیری ماه و خورشید و چگونی ایجاد شب و روز همچنین چرخش زمین، خورشید و ماه گفت‌وگو کنید.

از او بپرسید آیا منظومه‌ی شمسی را می‌شناسد؟ آیا خورشید و ماه نگهبان دارند؟ آیا ماه و خورشید به جایی متصل هستند؟

ایثار و از خود گذشتگی فسفو و گلیم کار درستی بود؟ آیا با مفهوم فداکاری آشناست؟ در دنیای واقعی فرد فداکاری می‌شناسد؟

مارهای شرور اهریمنی چگونه باعث شرارت نکروس شده است؟ میون چگونه توانست این مارهای شرور را شکست دهد؟

افکار خوب و افکار بد چه تفاوتی با هم دارد؟

همچنین از فرزند خود بپرسید چه توانایی‌هایی دارد؟

همچنین راجع‌به اشتباه بزرگی که خانواده‌ی میون در ترک‌کردن او داشتند صحبت کنید و این اطمینان را به او بدهید که شکست او در کارهایش باعث ناراحتی یا دلسردی شما از او نمی‌شود.

 خلاصه: با فرزندان خود درمورد منظومه‌ی شمسی و شکل‌گیری ماه و خورشید و چگونی ایجاد شب و روز همچنین چرخش زمین، خورشید و ماه گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

در یک دنیای خیالی، اولین نگهبانان خورشید و ماه انتخاب می‌شوند. این نگهبانان نسل‌به‌نسل وظیفه‌ دارند که از هماهنگی دنیا محافظت کنند. اما در اعماق این سیاره، نکروس منتظر فرصتی است تا تاریکی را بر سیاره مسلّط کند. روزی قرار شد نگهبانان خورشید و ماه تغییر کرده و شاگردان جوانشان، سوهون و لیون، جانشین آن‌ها شوند.

نور خورشید سوهون را می‌پذیرد، اما ماه به‌جای لیون پسر دیگه‌ای به نام میون را انتخاب می‌کند. میون با هدایت ماه مشکل دارد و باعث تداخل در کار سوهون می‌شود و سوهون با تحریک لیون معبد خود را ترک می‌کند تا میون را سرزنش کند.

نکروس دو شیطان سنگی را برای سرقت خورشید می‌فرستد. تاریکی همه‌جا را فرامی‌گیرد. میون و سوهون با یک دختر جوان به نام گلیم در تلاش برای یافتن خورشید بودند. دانش گلیم باعث رسیدن آن‌ها به دنیای زیرین می‌شود.

نگهبان دنیای زیرین، فسفو، یکی از محافظان قبلی ماه است و آن‌ها را به جایی که نکروس زندگی می‌کند، می‌برد. لیون در معبد ماه باعث نابودی ماه و معبد می‌شود. میون، به معبد ماه می‌رود در حالی که سوهون برای گرفتن خورشید نزد نکروس رفته است.

میون متوجه‌ شد که با استفاده از قدرت جادوی زرق و برق خود می‌تواند معبد ماه را آرام کند و برای ساخت یک ماه جدید همراه گلیم وارد معدن رویایی شده و ماه جدیدی می‌سازند. سپس آن‌ها دوباره نزد سوهون رفتند. سوهون توسط مارهایی گرفتار شده که سعی می‌کنند او را تبدیل به اهریمن کنند او با فداکاری فسفو نجات می‌یابد. گلیم خورشید را پیدا کرده و آتش آن ‌را زنده می‌کند اما باعث ذوب‌‌شدن خودش می‌شود.

میون با استفاده از قدرت‌های رویایی خود نکروس را که تحت تأثیر یک مار شرور قرار دارد نابود می‌کند. شکست نکروس منجر سرسبزی شده و نگهبانان جوان مشغول نگهبانی ماه و خورشید می‌شوند. میون با انرژی ترکیبی خورشید و ماه گلیم را دوباره زنده می‌کند. میون و گلیم قبل از رفتن به دور دنیا در معبد ماه با یکدیگر ملاقات می‌کنند و یکدیگر را می‌بوسند.

جزئیات اثر

کارگردان: الکساندر بویان/ Alexandre Heboyan

نویسنده: بنوآ فیلیپون / Benoît Philippon

تهیه کننده: دیمیتری رسام / Dimitri Rassam

بازیگران: عمر سی، ایزی یا هیگلین، مایکل گریگوریو/ Omar Sy, Izïa Higelin, Michaël Grégorio

شخصیت‌ها:

میون: موجود آبی رنگ عجیبی، با گوش‌های بلند است. او بازیگوش و مهربان است و به طور اتفاقی برای نگهبانی ماه انتخاب می‌شود. در طول داستان با پی‌بردن به قدرتش، ماه جدیدی برای سیاره‌اش می‌سازد.

گلیم: دختری از جنس موم است که در آفتاب ذوب می‌شود. او به مطالعه‌ی کتاب‌های باستانی و محاسبات دقیق رویدادها علاقه‌مند است. به میون و سوهون برای برگرداندن ماه و خورشید کمک می‌کند.

سوهون: فرد سنگی که در پرتاب نیزه ماهر است و شاگرد زولا نگهبان قدرتمند خورشید است، سوهون برای نگهبانی خورشید انتخاب می‌شود اما با ترک معبد باعث دزدیدن خورشید‌ می‌شود و به همراه میون و گلیم برای پیدا کردن خورشید تلاش می‌کند.

نکروس: در واقع نگهبان خورشید بوده که توسط نیروهای اهریمنی به موجودی شرور تبدیل شده است. او با زولا جنگیده و شکست می‌خورد و به اعماق زمین تبعید می‌شود.

فسفو: موجودی دانا که در گذشته نگهبان ماه بوده اما به دلیل ترس نتوانست از ماه مراقبت کند و به دنیای زیرین تبعید شد، او به سوهون کمک کرد تا از دست مارهای اهریمنی نجات یابد و خود نابود شد.

کشور سازنده: فرانسه

کمپانی سازنده: اونیکس فیلمز / Onyx Films

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد میون: نگهبان ماه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!