• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3340 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» داستان خانواده‌ای خلاف‌کار را روایت می‌کند که به‌خاطر افکار پوسیده و زنگ زده‌شان، دست به هر خشونت کلامی و رفتاری می‌زنند تا خود را حفظ کنند، تا جایی که برای حفظ غرور و آبرویشان، حاضر به کشتن خواهر خود نیز می‌شوند.

وجود ناهنجاری‌هایی مثل تولید و مصرف مواد مخدر و خشونت‌های بسیار، از جمله خواهرکشی، سبب شده تا فیلم، برای گروه سنی کمتر از 17 سال توصیه نشود.

ژانر : اجتماعی

سال 110 دقیقه 1396 جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 13 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 14 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»، نتیجه تربیت اشتباه و سرکوب‌کردن احساسات و عواطف فرزندان در خانواده را به ما نشان می‌دهد. توهین و تحقیر شخصیت‌ها توسط خانواده سبب شده تا افراد به دنبال قدرت یا ایجاد احترام کاذب باشند و در این راه به خود و دیگران، آسیب برسانند. مغزهای کوچک زنگ زده به ما یادآوری می‌کند که بازتولید خشم، نفرت و ... باعث ادامه‌دارشدن این صفت‌ها در نسل‌های آینده می‌شود و نمی‌توان از نسل جدید، انتظار بهبود داشت. تاثیر تربیت و القای احساس ارزشمندبودن در فرزندان ،بخصوص در نوجوانان، موضوع بسیار مهمی‌ست که در شکل گیری شخصیت بسیار اثرگذار است؛ پس بهتر است در رفتار و گفتار، از تاثیر این مولفه‌های تربیتی غافل نشوید.

این فیلم، به‌علت وجود ناهنجاری‌هایی مثل استعمال دخانیات و مواد مخدر و همچنین خشونت‌هایی که عمده آن، از شخصیت نوجوان فیلم بروز می‌کند، برای تماشای گروه سنی کمتر از 17سال مناسب نیست.

خلاصه: فیلم، نتیجه تربیت غلط و بازتولید خشونت را به ما نشان می‌دهد و به‌دلیل ناهنجاری‌ها و خشونت‌های عیان، برای گروه سنی -17 سال توصیه نمی‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

رفتار شکور با خواهر و برادرهایش چه تاثیری در شخصیت و عقده‌های آنها داشته‌است؟ از فرزندتان بپرسید، آیا کشتن خواهر مشکلی که پیش‌آمده‌بود را حل کرد؟ تفاوت تعصب و غیرت در چیست؟ تربیت اشتباه افسر، مادرشان، چه پیامدهایی را در پیش داشت؟ دوستان شاهین چه تاثیری در رفتار و افکار او داشتند؟

خلاصه: در مورد تاثیر رفتار شخصیت‌ها در مقابل یکدیگر، با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

داستان «مغزهای کوچک زنگ زده» اوضاع نابه‌سامان خانواده‌ای را بررسی می‌کند، خانواده‌ای که در آن، شاهین، پسر خانواده، سعی دارد خودش را به برادر بزرگترش شکور ثابت کند و مثل او اوضاع خانواده را در دست بگیرد. شکور مثل یک چوپان که بره‌ها را بزرگ می‌کند و از آن‌ها استفاده می‌کند، بچه دیگران را بزرگ کرده و حالا با استفاده از آن‌ها شبکه خلاف‌کاری ساخته و آن‌ها را وابسته خود کرده است. شاهین برای اینکه خودش را به برادرش ثابت کند پیگیر فیلمی که از خواهرشان پخش شده می‌شود و با حرف‌هایش غیرت شکور را تحریک می‌کند. تا اینکه شکور از سر تعصب، تن به کشتن خواهرش می‌دهد تا سنگ روی ننگ بگذارد. بعد از کشتن خواهر، شبکه مواد مخدر شکور لو می‌رود و زندانی می‌شود. او که حالا حکم اعدام برایش صادر شده، به شاهین اعتراف می‌کند که او هم جز بچه‌هایی‌ست که تربیت کرده و برادر واقعی او نیست. با این حرف، شاهین نگاهش نسبت به خانواده و زندگیش تغییر می‌کند و تصمیم به انتقام می‌گیرد و سایر خلاف‌هایش را لو می‌دهد و شکور را به دردسر بزرگی می‌اندازد.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: هومن سیدی

نویسنده/ مترجم: هومن سیدی

نام تهیه کننده: سعید سعدی

نام بازیگران: نوید محمدزاده- فرهاد اصلانی- نوید پورفرج- فرید سجادی حسینی- نازنین بیاتی- مرجان اتفاقیان- هامون سیدی- مهیار راحت طلب- لادن ژاوه‌وند

نام شخصیت ها: شکور: برادر بزرگ و سرپرست خانواده که با رفتاری خشن قدرت را به‌دست گرفته و خانواده را مدیریت می‌کند. شاهین: برادر ناتنی شکور که به خاطر ترسو بودنش و رفتاری که بقیه با او دارند سعی دارد خودش را به خانواده‌اش ثابت کند. شهره: خواهر شکور که دختری مستقل است و می‌خواهد خودش زندگی خودش را بسازد. شهروز: برادر کوچک شکور، پسر بچه مغروری که می‌خواهد پا به پای برادر بزرگش حرکت کند و از قدرت نفوذ او استفاده کند.

کشور سازنده: ایران

کمپانی سازنده: نیکان فیلم

جوایز و افتخارات: این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه، بهترین فیلمنامه و بهترین صداگذاری شد و همچنین نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد، بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و صدا برداری شد و در بیست و یکمین جشنواره سینمای ایران برنده تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای آقای فرهاد اصلانی و نامزد دریافت تندیس شایستگی برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد، بازیگر نقش اول زن، بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین تدون، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین صداگذاری و جلوه‌های ویژه بصری شد.

مخاطب اثر: بزرگسال

دیالوگ: هرکی مغز نداره، به یه چوپون نیاز داره، چوپون حکم پدر گوسفندارو داره، یه پدر دلسوز!

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : حلما سعیدی زاده

۱ مهر ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

فیلم خیلی خوبی بود و متاسفانه روایت جامعه ما که برای حفظ آبروشون هر کاری میکنن

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد مغزهای کوچک زنگ زده

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!