• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم مارسل، صدفِ کفش‌پوش (Marcel the Shell with Shoes On)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2830 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
در این فیلم با شخصیتی جدید و بسیار کوچک آشنا می‌شویم که صدفی یک اینچی است و نامش مارسل است. چالش‌هایی که او به عنوان یک موجود زنده‌ی بسیار کوچک و ریز با آن مواجه است، بهانه ساخت یک مستند است. این مستند و شهرتی که مارسل پیدا می‌کند، در نهایت به پیداکردن خانواده مارسل منجر می‌شود. فیلم ترس، خشونت و یا ناهنجاری اجتماعی ندارد اما پیام‌هایی عمیق از زندگی در طبیعت دارد که دریافت آن برای کودکان مشکل است و ممکن است برایشان جذاب نباشد.

ژانر : درام

سال 2021 90 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 7 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در میان قهرمانان انیمیشن‌های امروزی که سرعت بالایی در حرکت و کلام دارند و بچه‌ها به تماشای آن‌ها عادت کرده‌اند، مارسل، قهرمان کوچک و آرامی است که قرار است فلسفه زندگی را برایمان بیان کند. او آهسته و پیوسته به انجام کارهایش پرداخته و به هدفش نزدیک می‌شود. گویی به ما می‌گوید که بایستید، اینقدر عجله برای چیست؟ زندگی دکمه بازگشت ندارد، کمی آرام‌تر حرکت کنید تا حتی از پیچیدن صدای باد در میان درختان و رشد و بالندگی آن در فصول مختلف، بیشتر لذت ببرید. مارسل برای بچه‌ها شاید یک قهرمان نباشد اما شخصیتی است که می‌تواند با راهنمایی ما به درک بیشتر بچه‌ها از زندگی، کمک کند.

از طرفی فیلم می‌خواهد به ما بگوید که انسان‌ها باید بیشتر در طبیعت مراقب حرکات و رفتار خود باشند. شاید آنجا موجودی کوچک در حال زندگی باشد و با یک کار اشتباه ما، حیات او به خطر بیفتد. حیات همه موجودات ارزشمند است و هرکدام به این دنیا آمده‌اند تا نقشی مهم ایفا کنند و دنیا بدون هریک از آن‌ها چیزی کم خواهد داشت. همانطور که اگر زنبورها نباشند، دنیا به بیابان تبدیل خواهد شد و محیط زیست به خطر خواهد افتاد. درباره این موضوع مهم و لزوم احترام به طبیعت، می‌توانیم با فرزندان خود گفتگو کنیم.

هرچند این فیلم ترس، خشنوت و ناهنجاری اجتماعی ندارد اما روایت آن یک خطی و آرام است. صدای مارسل، این صدف یک اینچی در تمام فیلم پخش می‌شود که آرام آرام صحبت کرده و حرکاتش نیز به آرامی رخ می‌دهد. ریتم کُند فیلم، می‌تواند از هیجان آن برای بچه‌ها کاسته و علاقه‌شان به تماشا را به ویژه برای بچه‌های کوچکتر، کمرنگ کند. از آنجا که پیام‌های فیلم به صورت غیرمستقیم و تقریبا پیچیده مطرح می‌شود، ممکن است دریافت آن را برای بچه‌ها مشکل کند؛ از همین رو بهتر است پس از تماشا در کنارشان بنشینیم و با مطرح کردن سوالاتی درباره داستان فیلم و پیام‌های آن، ابهامات ذهنی‌شان را برطرف کنیم.

خلاصه: فیلم داستانی یک خطی و ریتمی کند دارد. پیام‌های آن غیرمستقیم بوده و ممکن است دریافتش برای بچه‌ها مشکل باشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره داستان فیلم و پیام‌های آن با فرزندان خود گفتگو کرده و از آن‌ها بپرسید:

این فیلم را دوست داشتی؟ چرا؟

آیا شخصیت مارسل برای تو جذاب بود؟ کدام بعد شخصیتی او را پسندیدی؟ فکر می‌کنی او چیزی داشت که بتواند به تو در درک مفهوم زندگی کمک کند؟!

داستان فیلم را می‌توانی برای من بازگو کنی؟

به نظر تو پیام فیلم چه بود؟ آیا اصلا پیامی داشت؟

چرا باید به طبیعت و موجودات زنده احترام بگذاریم؟

آیا انسان می‌تواند به تنهایی زندگی کند؟ لزوم زندگی جمعی چیست؟

تصور کن در دنیایی بزرگ تنها هستی، آن وقت چه اتفاقی می‌افتاد؟

                                                                                                                   

خلاصه: درباره داستان فیلم و پیام‌های آن با فرزندان خود گفتگو کنید.

داستان اثر

مارسل، صدفی است که به همراه مادربزرگش در خانه‌ای بزرگ زندگی می‌کنند. دین، قصد دارد تا از زندگی آن‌ها و به ویژه مارسل، یک مستند بسازد. او تمامِ مدت در حال فیلمبرداری از مارسل است. مارسل نوع زندگی خود را برای او روایت می‌کند. از اینکه آن‌ها جامعه‌ای بزرگ بودند که در کنار هم زندگی می‌کردند تا اینکه با دعوای زن و شوهر در خانه و رفتن مرد از آنجا، آن‌ها در کشوی جوراب‌های او پنهان شده و بدون اینکه بخواهند با او رفته‌اند. مارسل از دین می‌خواهد تا ویدیویی از او در اینترنت منتشر کرده تا شاید والدین و اعضای دیگر جامعه را بیابد. ویدیوی او بارها و بارها توسط کاربران اینترنت دیده شده و پسندیده (لایک) می‌شود؛ تا اینکه توسط یک برنامه تلویزیونی از او برای مصاحبه دعوت می‌شود. همین مصاحبه و پیگیری‌های تهیه‌کننده برنامه موجب می‌شود تا والدین و سایر اعضای جامعه مارسل، دوباره دور هم جمع بشوند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Dean Fleischer-Camp

نویسنده/ مترجم: Dean Fleischer-Camp, Jenny Slate, Nick Paley

نام تهیه کننده: Dean Fleischer-Camp, Andrew Goldman Elisabeth Holm, Caroline Kaplan, Terry Leonard

نام بازیگران: Jenny Slate, Dean Fleischer, Isabella Rossellini,

نام شخصیت ها:

مارسل: صدفی به ارتفاع یک اینچ که یک چشم داشته، قادر به تکلم و تفکر است. دو پا دارد و کفشی نیز به پا کرده است. مارسل بسیار احساساتی است و مسائل را به صورت عمقی و متفکرانه نگاه می‌کند. او با تلاش و سماجت موفق می‌شود تا جامعه صدف‌ها و خانواده‌اش را پیدا کند.

دین: مردی که در حال ساخت مستند از زندگی مارسل است. دین از همسرش جدا شده و یک سگ خانگی نیز دارد. او در پیداکردن خانواده مارسل، نقش مهمی دارد.

کانی: مادربزرگ مارسل است. او عاشق باغبانی و کشاورزی است. کانی همچنین اهل کتاب و مطالعه است. او تنها همراه زندگی مارسل است که سعی می‌کند با راهنمایی‌هایش به زندگی نوه‌اش معنا ببخشد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Cinereach, You Want I Should LLC., Human Woman Inc., Sunbeam TV & Films, Chiodo Bros. Productions

جوایز و افتخارات: نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم_انیمیشن از جشنواره گلدن گلوب 2023 و برنده جوایز متعدد از جشنواره‌های داخلی آمریکا

مخاطب اثر: بزرگسال

دیالوگ: بعضی وقتا باید ذهنیتت این باشه که می‌خوام زندگی کنم و زنده بمونم، البته نه اینکه فقط زنده بمونم بلکه یه زندگی خوب داشته باشم.

صد در صد فرصت‌هایی که ازشون استفاده نکنی، از دست رفتن!

بهترین چیزها، لزوما بزرگترین چیزها نیستند.

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : علیرضا محمدزاده

۷ اسفند ۱۴۰۱

مناسب سن 7 +

انیمیشن خوبیه

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد مارسل، صدفِ کفش‌پوش

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!