• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم لطفا خراب نکنید؛ گنج کوهستان مه‌آلود (Please Don't Destroy: The Treasure of Foggy Mountain)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

2 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

6114 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم کمدیِ گنجِ کوهستان مه‌آلود، درباره سه دوست است که از کودکی با یکدیگر رفاقت داشته‌اند و اکنون در سن 26 سالگی هرکدام باید جدا از دیگری مسیر زندگی‌اش را طی کند و زندگی را کمی جدی‌تر ببیند اما در این میان "جان" تنهاست و هنوز انتظار دارد دوستانش با او وقت بگذرانند در حالی که آن‌ها دغدغه‌های دیگری دارند. در نتیجه داستانِ گنجِ کوهستان و یافتن آن، هم به تحکیم رشته رفاقتشان کمک می‌کند، هم جان را از تنهایی درمی‌آورد و هم با آوردن ثروت، زندگی هر سه را راحت‌تر می‌کند. ناهنجاری اثر بالاست به همین دلیل نسخه پالایش شده‌ی آن را مشاهده کنید.

ژانر : کمدی

سال 2023 92 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین عزیز، این فیلم داستانی مفرح، فانتزی و کمدی دارد که می‌توانید از دیدن آن در کنار خانواده لذت ببرید اما توجه داشته باشید که حتما از نسخه‌های پالایش‌شده برای تماشا استفاده کنید. نسخه پالایش‌شده فیلم می‌تواند برای نوجوانان بالای 15 سال نیز مناسب باشد.

روابط دوستی در سنین نوجوانی بسیار تعیین‌کننده و مهم هستند. این دوستی‌ها حتی پایه‌گذار آینده‌ی فرزندان خواهند بود و داستان این فیلم دقیقا درباره روابط دوستی است. دوستی‌هایی که بالاخره در دوره‌ای کمرنگ می‌شوند و هرکس به دنبال آینده‌ و زندگی خود خواهد رفت. بهتر است درباره روابط دوستی فرزندانتان با آنان گفتگو کنید و همینطور این روابط را به نوعی رصد کرده و زیر نظر داشته باشید تا بتوانید زندگی و آینده فرزندانتان را از آسیب‌های احتمالی مصون دارید.

برخی از رفتارهای غلط در فیلم وجود دارد که به دلیل طنز بودن، بیننده خود، متوجه نادرست‌بودن آن خواهد شد. مانند رفتارهای بِن و پدرش با یکدیگر و دیالوگ‌هایی که بین آنان رد و بدل می‌شد. البته از جنبه‌ای، رفتارشان می‌تواند تلنگری برای والدین باشد. پدرِ بِن او را بی‌عرضه خطاب می‌کرد و اصلا به او اعتماد نداشت. به همین علت، تمام تلاشِ بِن این بود که هر طور شده توجه پدر را جلب کند و به او ثابت کند که فرد ارزشمندی است. این برای او تقریبا تبدیل به یک رویا شده بود. گویا او به شدت تشنه محبت و توجه پدرش بود. در نتیجه بهتر است توجه داشته باشیم که فرزندان با توجه و برچسب‌زدن‌های والدین است که شخصیت مستقل و یا وابسته پیدا می‌کنند. اعتماد به نفس بالا یا پایین دارند و همه اینها به نوع نگاهِ والدین به آنان بستگی دارد.

داستان فیلم، نقدی هم دارد بر فرقه‌هایی که مانند قارچ در حال رویش هستند و نگاهی طنز به این موضوع دارد. فرقه‌ای که خود نیز نمی‌دانند برای چه دور هم جمع شده‌اند و چه می‌خواهند فقط کورکورانه از رییس فرقه تبعیت می‌کنند! البته در پایان به خود آمده و آزاداندیشی را بر حمایت متعصبانه و بی‌دلیل ترجیح می‌دهند.

خشونت فیلم جدی نیست و در نتیجه ترس و اضطرابی هم به همراه نخواهد داشت.

 

خلاصه: نسخه‌های پالایش‌شده فیلم برای تماشای خانوادگی مناسب است. پیام‌های مثبتی برای والدین مانند پرهیز از برچسب‌ زدن‌های غلط به فرزندان در فیلم وجود دارد. خشونت و ترس فیلم جدی نیست.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره رفتار شخصیت‌ها با فرزندان خود گفتگو کنید و از آن‌ها سوال کنید:

چرا جان، اینقدر تنها بود؟

آیا روابط دوستی می‌توانند برای همیشه پایدار بمانند؟

چگونه می‌توان شخصیت مستقلی داشت؟

تا کجا باید برای رفاقت و دوستی اهمیت قائل شد؟

پول و ثروت چقدر اهمیت دارد؟

                                                                                                                                          

خلاصه: درباره پیام‌های فیلم مانند اهمیت دوستی و رفاقت و یا پول و ثروت با فرزندان خود گفتگو کنید.

داستان اثر

بِن، جان و مارتین سه دوست که از کودکی با یکدیگر بوده‌اند در شرکتی که متعلق به پدر بِن است، کار می‌کنند. بن دوست دارد روزی مدیرعامل شرکت شود و از این طریق به ثروت پدرش برسد. مارتین نیز برای خرید خانه و مخارج زندگی و ازدواج به پول نیاز دارد و جان که تنهاست و انگیزه‌ای برای ثروتمند شدن ندارد فقط برای اینکه با دوستانش یک ماجراجویی را تجربه کند و به آن‌ها ثابت کند که چقدر در کنار هم خوشحال هستند، نقشه گنجی را که اتفاقی متوجه وجود آن شده است و همینطور قطب‌نمایی که در کودکی در رودخانه پیدا کرده بودند را به دوستانش نشان می‌دهد و پیشنهاد می‌کند که به دنبال یافتن گنج کوهستانِ مه‌آلود بروند. بن و مارتین با دیدنِ سر نخ‌ها موافقت می‌کنند و ماجراجویی سه نفره‌شان آغاز می‌شود. آن‌ها پس از مواجهه با اتفاقات مختلف بالاخره گنجِ 100 میلیون دلاری را به چنگ می‌آورند و قصد عزیمت به خانه را دارند که در جنگل گم شده و گرفتار یک فرقه‌ی نوظهور و تا حدودی فانتزی که خودشان هم نمی‌دانند برای چه دور هم جمع شده‌اند، می‌شوند!! آن‌ها البته هرکدام افرادی بوده‌اند که به دنبال گنج آمده و در اینجا گرفتار شده بودند و اکنون با شعار روشن‌فکرانه‌ی ثروت و زندگی متمدنانه مهم نیست، در جنگل زندگی می‌کنند. در نتیجه با اطلاع از وجود گنج سعی در تخریب آن دارند که جان آن را برداشته و به دوستانش می‌دهد تا بگریزند. بن و مارتین متوجه می‌شوند که جان قصد دارد در این فرقه بماند. وقتی علتش را جویا می‌شوند، جان می‌گوید که کسی منتظر او نیست. و بنابراین ترجیح می‌دهد همین جا بماند! پس از دو هفته، درست در شبی که قرار است خریداری برای خریدِ مجسمه باارزش بیاید، جان از بن و مارتین می‌خواهد که او را از شر این فرقه نجات دهند و در همان شب، اعضای فرقه متوجه می‌شوند که مجسمه از بین نرفته و قرار است امشب به فروش برسد. بن و مارتین به سمت جان می‌روند و از آن طرف اعضای فرقه به شهر می‌روند تا مجسمه را نابود کنند. بالاخره جان، مارتین و بن به محل فروش می‌رسند در حالی که رییس فرقه و اعضای آن قصد دزدیدن گنج را دارند. البته رییس فرقه قصد دزدیدن آن را دارد در حالی که اعضا فکر می‌کنند او می‌خواهد آن را نابود کند! پس از درگیری بین دو طرف بالاخره گنج در دستان تیم سه نفره‌ی جان، بن و مارتین می‌ماند و البته آن‌ها اینک می‌دانند که دوستی و رفاقت باارزش‌تر از هر گنج و ثروتی است.

جزئیات اثر

کارگردان: Paul Briganti

نویسنده: Martin Herlihy, John Higgins, Ben Marshall

نام تهیه کننده: Judd Apatow, Jimmy Miller

نام بازیگران:

Martin Herlihy, John Higgins, Ben Marshall, Bowen Yang, Meg Stalter, X Mayo, Nichole Sakura, Cedric Yarbrough, Sunita Mani

نام شخصیت ها:

جان: پسری 26 ساله که تنها زندگی می‌کند. جان به شدت به دوستانش وابسته است و این به دلیل تنهایی اوست. او مهربان، محتاط، پرانرژی و شوخ‌طبع است.

مارتین: دوست جان که نامزدی به نام اِیمی دارد. مارتین به خاطر ایمی مسیحی شده است. او نیز مهربان است و در رفاقت سنگ تمام می‌گذارد.

بِن: نفر سوم تیم دوستی جان و مارتین. بن با پدرش زندگی می‌کند و دوست دارد جای پدر را در شرکتش بگیرد و روزی مدیرعامل آنجا شود. او نیز مهربان است و در دوستی و رفاقت، معرفت به خرج می‌دهد.

لیزا: دختری که عاشق جان می‌شود و البته در فراز و نشیب‌های رفاقت و جدایی بالاخره در پایان به او می‌رسد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Apatow Productions, Mosaic

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد لطفا خراب نکنید؛ گنج کوهستان مه‌آلود

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!