• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم قفس پرنده (Bird Box)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

8 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

14144 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلمی اقتباسی در ژانر وحشت که داستان آخرالزمانی دیگری با حضور زنی باردار را روایت می‌کند. مادری در قامت قهرمان فیلم که نه تنها فرزند خود که فرزند دوستش را نیز نجات می‌دهد. موجوداتی که مشخص نیست دقیقا چه هستند به زمین آمده و مردم، فقط با یک نگاه به آن‌ها، دست به خودکشی می‌زنند. تنها دیوانگان و روان‌پریش‌ها هستند که عاشق این موجودات بوده و به همکاران آن‌ها تبدیل می‌شوند! به دلیل نمایش قتل و خودکشی به اشکال مختلف، میزان خشونت این فیلم بالاست.

ژانر : وحشت

سال 2018 124 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 2 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

بار دیگر با داستانی آخرالزمانی روبرو هستیم. جهانی که توسط موجوداتی ناشناخته در حال نابودی است و انسان‌ها را وادار به خودکشی می‌کند. تنها دیوانگان و جنون‌زده‌ها هستند که می‌توانند زنده بمانند و البته انسان‌های دیگر را به قتل برسانند و در این نسل‌کشی همکارشان شوند! در این فیلم البته هیچ منجی وجود ندارد که زمین را از لوث وجود این موجودات پاک کند. تنها عده‌ای از نابینایان توانسته‌اند زنده بمانند و مکانی امن را برای تعداد محدودی از انسان‌های بینا فراهم کنند. قهرمان فیلم نیز به همراه دو فرزندش به همین مکان پناه می‌برد و نجات می‌یابد اما این موجودات همچنان زنده هستند و منتظر فرصتی دیگر... شخصیت اصلی فیلم زن بارداری است که علاقه‌ای به بچه‌دار شدن ندارد اما با به دنیا‌آمدن فرزندش و همنشینی با زن باردار دیگری که بچه‌اش را به او می‌سپارد، عاشق فرزندش شده و او را موهبتی الهی می‌بیند. تام در هنگام زایمان به مالوری می‌گوید که او اکنون در حال انجام کاری بزرگ و ارزشمند است. می‌توان گفت پیام فیلم ارزش و اهمیت مادری و به دنیا ‌آوردن فرزند است. روند داستانی فیلم، دیالوگ‌ها و حضور دو زن باردار در فیلم که یکی قهرمان آن است، به خوبی گویای این مطلب است.

در این فیلم نابینابودن یک نعمت و مزیت است در حالی که در دنیای واقعی اینطور نیست. نابینایان چون قادر به دیدن آن موجود نیستند در نتیجه زنده می‌مانند و بینایان متوجه می‌شوند که این برای آن‌ها نقص نیست بلکه نعمتی است که اکنون بیشتر بروز نموده است.

مهربانی و عاشق حیوانات بودن باعث شد تا مالوری از وجود موجودات عجیب مطلع شود. اگر او پرندگان را با خود به خانه نمی‌آورد، شاید نجات پیدا نمی‌کرد؛ چرا که پرندگان حضور این موجودات را درک کرده و با سر و صدا او را مطلع می‌کردند.

فیلم در یک سکانس سیاسی، گریزی نیز به جنگ عراق می‌زند. تام که یک سرباز آمریکایی در عراق بوده، خودشان را ناجی عراقی‌ها می‌داند و اینگونه توصیف می‌کند که گویا آن‌ها برای کمک به مردم عراق به آنجا حمله کرده بودند. درباره این نگاه سیاسی می‌توانید با فرزندان خود گفتگو کنید.

در نهایت توصیه می‌کنیم که از تماشای چنین فیلم‌هایی (ژانر وحشت) پرهیز کرده و مراقب مصرف رسانه‌ای فرزندانتان نیز باشید؛ چرا که تماشای آثار این چنینی می‌تواند بر ذهن و روحشان آثار منفی بر جای گذاشته و آرامش روحی‌شان را به هم بزند. از طرفی خشونت بالای فیلم نیز موجب بروز رفتار پرخاشگرانه در آنان می‌شود که بهتر است به این نکته نیز توجه ویژه داشته باشید. 

خلاصه: فیلم فضایی تخیلی و آخرالزمانی دارد. قهرمان فیلم یک مادر است. تماشای آثاری در ژانر وحشت باعث به هم‌خوردن آرامش ذهنی مخاطب خواهد شد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

بهتر است در مورد تماشای فیلم‌هایی در ژانر وحشت و با خشونت بالا و مضرات آن با فرزندان خود گفتگو کنید. گفتگو را می‌توانید با این سوالات آغاز کنید:

پس از تماشای فیلم چه حسی داشتی؟

آیا به تماشای فیلم‌های ژانر وحشت علاقمندی؟

به نظر تو این فیلم چه پیامی داشت؟

چه چیزی باعث نجات مالوری شد؟

در مورد جنگ آمریکا و عراق چقدر اطلاعات داری؟ نظرت درباره صحبت‌های تام در این باره چیست؟

خلاصه: در مورد مضرات تماشای فیلم‌های با ترس و خشونت بالا با فرزندان خود گفتگو کنید و نظر آنان را جویا شوید.

 

داستان اثر

موجوداتی عجیب که تصویری از آنان به نمایش در نمی‌آید به زمین آمده‌اند و مردم فقط با نگاه‌کردن به آن‌ها دست به خودکشی می‌زنند. مالوری که باردار است پس از خودکشی خواهرش به خانه داگلاس پناه می‌برد. این موجودات نمی‌توانند به خانه‌ها وارد شوند در نتیجه مردم به داخل خانه‌ها پناه می‌برند. در خانه داگلاس او با چند نفر دیگر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند تا راه حلی برای این مشکل بیابند. مردم جهان همه در حال خودکشی هستند و رسانه‌ها از کار افتاده‌اند. در این خانه هرکدام از اعضا به نحوی با دیدن آن موجودات خودکشی می‌کنند. مالوری و المپیا در یک روز زایمان می‌کنند اما در همان روز گری، داگلاس را به قتل رسانده و سپس به سراغ المپیا می‌رود و او را مجبور به تماشای آن موجودات می‌کند. المپیا خودکشی کرده و مالوری از فرزندش مراقبت می‌کند. پس از کشتن گری توسط تام، او و مالوری 5 سال را به همین منوال زندگی می‌کنند و بچه‌ها را بزرگ می‌کنند تا اینکه یک روز صدایی در بی‌سیم شنیده می‌شود که آنان را به حضور در مکانی امن، فرا می‌خواند؛ اما تام توسط عده‌ای روان‌پریش کشته می‌‌شود و مالوری و دو فرزندش به تنهایی راهی سفری در مسیر رودخانه می‌شوند. بالاخره پس از چند روز حرکت بر روی آب با چشمان بسته! به مکان مورد نظر می‌رسند. آنجا جایی است که نابینایان فراهم کرده‌اند و بدین شکل به مردم کمک می‌کنند. مالوری و فرزندانش نجات می‌یابند اما هنوز دنیا در همان وضعیت است...

جزئیات اثر

کارگردان: Susanne Bier

نویسنده: Josh Malerman

تهیه کننده: Dylan Clark, Chris Morgan, Clayton Townsend

بازیگران:

Sandra Bullock, Trevante Rhodes, Danielle Macdonald, Rosa Salazar, Sarah Paulson, Jacki Weaver, John Malkovich

شخصیت ها:

مالوری: زنی تنها و هنرمند نقاش که باردار است اما از این موضوع خوشحال نیست. او همچنین زنی مستقل، شجاع، آرام، صبور و مهربان است.

تام: مردی سیاه‌پوست که عاشق بچه‌هاست و در جریان اتفاقات فیلم عاشق مالوری شده و با او ارتباطی عاشقانه برقرار می‌کند. او شخصیتی شجاع، مسئولیت‌پذیر و مهربان و دل‌رحم دارد.

داگلاس: مردی مسن که مالوری، تام و بقیه به خانه او پناه می‌آورند. داگلاس تقریبا به همه مشکوک است و معتقد است نباید به کسی کمک کرد.

المپیا: زنی باردار که به خانه داگلاس پناه می‌آورد. او ترسو، وابسته و ساده است.

چارلی: مرد سیاه‌پوستی که در سوپرمارکت کار می‌کرده و اکنون به خانه داگلاس پناه آورده است. هرچند او ترسو به نظر می‌رسد اما جانش را برای دوستانش فدا می‌کند.

گری: مردی دیوانه که از تیمارستان فرار کرده و عاشق موجودات ترسناک است. او داگلاس، المپیا و چند نفر دیگر را به قتل می‌رساند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Bluegrass Films, Chris Morgan Productions

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد قفس پرنده

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!