• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی سریال عدالت برای نوجوانان (Juvenile Justice)

author-img

توسط : ریحانه یافتیان ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3023 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

مینی سریال «عدالت برای نوجوانان» که محصول ۲۰۲۲ کره‌جنوبی است و از شبکه‌ی نتفلیکس پخش شده، در ژانر درام حقوقی‌ست. محوریت این سریال بر نوجوانانِ مجرم و قضاوت درباره‌ی پرونده‌های آن‌هاست. در کلِ سریال شاهد دو دیدگاهِ غالب نسبت به مجرمینِ نوجوان هستیم که یکی بر «مجازات سنگین و عدم رأفت بی‌دلیل» و دیگری بر «لزوم مدارا و درک کردن» تاکید دارد. ضمناً با توجه به ژانر اثر و پرونده‌هایی که در آن بررسی می‌شود، میزان خشونت و ناهنجاری سریال قابل توجه است.

ژانر : درام حقوقی

سال 2022 ۱۰ قسمت، هر قسمت بین ۵۵ تا ۷۰ دقیقه جزئیات کامل اثر
7 مناسب خانواده 8 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 12 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

مینی سریال «عدالت برای نوجوانان» محصول ۲۰۲۲ کره جنوبی است که از شبکه‌ی نتفلیکس پخش شده و بسیار مورد توجه قرار گرفت. این سریال که در ژانر درام حقوقی ساخته شده، به مسئله‌ی نوجوان‌های مجرم و قضاوت عادلانه درباره‌ی اعمال آن‌ها می‌پردازد.

یک دیدگاه همچون دیدگاه شخصیت «اون‌سوک» محتاطانه و سختگیرانه بوده و معتقد است نوجوان‌های مجرم نیز باید متناسب با جرمشان مجازات شوند و تخفیف بی‌جایی صورت نگیرد. دیدگاه دیگر همچون دیدگاه شخصیت «ته‌جو» نیز معتقد است که نوجوان‌های مجرم قابل اصلاح و لایق شانس مجدد هستند. بیان این دو دیدگاه مختلف مهم‌ترین پیام سریال بوده و ترکیب شخصیت‌های «اون‌سوک» و «ته‌جو» الگوی نسبتاً مناسبی‌ست که به مخاطب معرفی می‌شود.

با توجه به داستان سریال و پرونده‌های مختلفی که مطرح می‌شوند، در سراسر سریال شاهد ناهنجاری و خشونت بی‌پرده و گسترده هستیم. ارتکاب به قتل و تجاوز مهم‌ترین ناهنجاری اخلاقی و خشونت فیزیکی‌ست که توسط نوجوان‌ها صورت می‌گیرد و پرونده‌های این دو مورد (قتل در ابتدای سریال و تجاوز و فحشا در انتهای سریال) به شکلی مفصل و نسبتا بی‌پرده مورد بررسی قرار می‌گیرند و لازم است مخاطب نسبت به این موارد آگاه باشد. بی‌بند و باری‌های اخلاقی و به‌ویژه فحشا در کشورهای مختلف به‌ویژه خود کره جنوبی، موضوعی‌ست که همه از آن آگاه بوده و موضوع مورد انتقاد بسیاری از آثار همچون همین سریال است. توجه به زمینه‌های شکل‌گیری این جنایت‌ها و ضمناً عواقبی که برای قربانی و مجرم وجود دارد، از مواردی‌ست که ذهن مخاطب را درگیر کرده و می‌تواند مبنای خوبی برای مقایسه شرایط نوجوان‌ها در کشورهای مختلف باشد. لازم به ذکر است که با توجه به تفاوت قوانین قضایی و احکام شرعی موجود در ایران نسبت به کره جنوبی، پرونده‌های مختلفی که در سریال مورد قضاوت قرار می‌گیرند لزوماً قابل تعمیم نیستند. مثلاً پرداختن به مبحث تجاوز و قتل که از پررنگ‌ترین ناهنجاری‌ها و خشونت‌های سریال هستند به شکلی متفاوت در دو کشور صورت می‌گیرد. نحوه‌ی برخورد با قربانی و چگونگی و میزان مجازات مجرم‌ها یکسان نبوده و لازم است مخاطب نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشد. ضمناً با توجه به موارد غیر اخلاقی موجود در سریال، تماشای نسخه‌ی پالایش‌شده توصیه می‌گردد.

عدم پشیمانی و اصلاح‌ناپذیری بسیاری از نوجوانان مجرم به‌ویژه آن‌هایی که دست به قتل و تجاوز زده بودند نیز از مهم‌ترین نکاتی‌ست که در سریال مطرح می‌شود و خود بسیار جای بحث دارد. مخاطب می‌تواند به بیان اغراق‌آمیز و یا به‌جای این موضوع در سریال اندیشیده و در این مورد به بحث بپردازد که چه تعداد از این مجرمین قابل اصلاح هستند و تا چه حد می‌توان به مجرمین مختلف به‌ویژه آن‌هایی که جرم‌های سنگینی انجام داده‌اند، شانس برای اصلاح داد.

قضاوت عادلانه و به دور از احساسات و منافع شخصی نیز از دیگر نکاتی مهمی‌ست که در سریال مطرح می‌شود. «وون‌جونگ» که رییس سابق دادگستری بود با کشیده شدن پای پسرش به یک پرونده‌ی مورد بحث دچار پنهان‌کاری و تزلزل در امر قضاوت شد. «اون‌سوک» نیز با توجه به یادآوری خاطرات تلخ گذشته (قتل غیرعمد پسرش توسط دو پسر دیگر) درگیر مسائل شخصی شده و هنگامیکه باید به قضاوت عادلانه در مورد مجرمین پرونده تجاوز می‌پرداخت (که قاتلان پسرش در آن درگیر بودند) دچار لغزش و قضاوت بعضاً ناعادلانه شد. این دو موضوع نیز انتقادی‌ست که نسبت به سیستم قضاوت در کشورهای مختلف (به ویژه کره جنوبی) مطرح می‌گردد.

 

خلاصه: توجه مخاطب به دو دیدگاه متفاوتی که در سریال نسبت به نوجوانان مجرم وجود دارد جلب می‌شود و لازم است به دیدگاه متعادلی از بین این دو رسید و اندیشید که آیا لزوماً تمام نوجوانان مجرم غیر قابل اصلاح هستند و یا می‌توان به تعدادی از آن‌ها شانس مجدد داد؟

لازم به ذکر است که سریال دارای خشونت فیزیکی، روانی و جنسی قابل توجه است و بهتر است مخاطبینی که روحیه‌ای حساس دارند به سراغ تماشای آن نروند.

ضمناً این سریال دارای ناهنجاری‌های اخلاقی و جنسی بسیاری است که مخاطب باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. ضمن اینکه تماشای نسخه‌ی پالایش‌شده توصیه می‌گردد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

اگر می‌خواهید عمیق‌تر به سریال فکر کنید و با دیگران در مورد آن صحبت کنید، سوال‌های زیر می‌تواند چالش خوبی باشد: - چه زمینه‌هایی در فرد، خانواده/دوستان و جامعه وجود دارد که ممکن است نوجوان را به ارتکاب جرم سوق دهد؟ - در دنیای واقعی وضع نوجوان‌هایی که مرتکب جرم می‌شوند چگونه است؟ آیا لزوماً همه‌چیز سیاهِ سیاه و یا سفیدِ سفید است؟ - چگونه می‌توان از برخورد سلیقه‌ای در امر قضاوت جلوگیری کرد؟ آیا راهکارهایی برای نظارت و مدیریت قضات و وکلا وجود دارد؟   خلاصه: ۱. تمرکز بر زمینه‌های وقوع جرم توسط نوجوانان ۲. مقایسه وضعیت نوجوان‌های مجرم در دنیای واقعی با سریال ۳. اندیشیدن حول محور قضاوت عادلانه و راهکارهای نظارت بر مقام‌های قضایی

داستان اثر

«اون‌سوک» زنی سختگیر و گوشه‌گیر است که در دادگاه نوجوانان مشغول قضاوت می‌شود. او به واسطه‌ی تجربه‌ی تلخی که در گذشته داشته و معتقد است نسبت به قاتل پسرش قضاوت صحیحی صورت نگرفته، حالا به شدت با نوجوانانِ مجرم برخورد می‌کند و از آن‌ها متنفر است. در عین حال «ته‌جو» که همکارِ او در امر قضاوت است، دیدگاهی کاملاً متفاوت دارد. «ته‌جو» خود در نوجوانی مورد خشونت خانگی قرار می‌گرفته و مدتی نیز در کانون اصلاح و تربیت بوده است. حالا پس از سال‌ها که خود به قضاوت مشغول شده، معتقد است تمامی نوجوانانِ مجرم را نباید به یک چشم دید و ضمناً باید به آن‌ها شانسی دوباره داد. در کل سریال چندین پرونده‌ی مختلف شامل موارد سرقت، زورگویی، ضرب و شتم، قتل، تجاوز و … مطرح می‌شوند و «اون‌سوک» و «ته‌جو» با دیدگاه‌های متفاوتِ خویش، به قضاوت درمورد این پرونده‌ها می‌پردازند. حتی پای «وون‌جونگ» رییس دادگستری نیز به یکی از پرونده‌ها باز شده و کار قضاوت را برای همه سخت‌تر می‌کند. پس از استعفای «وون‌جونگ»، «گون‌هی» روی کار می‌آید. او قاضی سهل‌گیری‌ست که پرونده‌ها را سریعاً بررسی می‌کند و پرونده‌ی قتل فرزند «اون‌سوک» نیز توسط او قضاوت شده بود. با توجه به سرعت عمل «گون‌هی» و مخالفت «اون‌سوک» با این رویه‌ی کاری، مناقشاتی میان آن‌ها در کار نیز صورت می‌گیرد. یکی از تنش‌زاترین پرونده‌هایی که به دادگاه ارجاع داده شده و همه در آن درگیر می‌شوند، مسئله‌ی گروهی‌ست که به تجاوز گروهی و فحشا مشغول‌اند و دو نفر از اعضای اصلی آن کسانی هستند که در قتل غیر عمد فرزند «اون‌سوک» دست داشته و سابقاً با قضاوتِ ساده‌ی «گون‌هی»، مجازات سبکی دریافت کرده بودند. حالا با اصرار و تلاش‌های فراوانِ «اون‌سوک»، این‌بار پرونده با جدّیت بیشتر و در زمانی طولانی‌تر توسط «گون‌هی» قضاوت شده و مجرمین به مجازات درخوری می‌رسند. نهایتاً دیدگاه هر یک از شخصیت‌های اصلی سریال به تعدیل رسیده و آن‌ها به این نتیجه می‌رسند همانطور که نباید تماماً به نوجوانانِ مجرم اعتماد کرد، هرکسی نیز لایق شانس مجدد نبوده و باید در امر قضاوت به اعتدال  و با بررسی دقیق شواهد به قضاوت و مجازات پرداخت.

جزئیات اثر

کارگردان: هونگ جونگ-چان / Hong Jong-chan

نویسنده: کیم مین-سوک / Kim Min-seok

نام تهیه کننده: -

نام بازیگران: کیم هه‌سو، کیم مویول، لی سونگ‌مین، لی جونگ‌اون / Kim Hye-soo, Kim Mu-yeol, Lee Sung-min, Lee Jung-eun

نام شخصیت‌ها:

شیم اون‌سوک: یک قاضی سختگیر در دادگاهی مخصوص نوجوانان که خود گذشته‌ی تلخی داشته و دیدگاه مثبتی به نوجوانان مجرم ندارد.

چا ته‌جو: یک قاضی دلسوز در دادگاه نوجوانان که خود در گذشته مورد آزار خانگی قرار گرفته و مدتی در کانون اصلاح و تربیت نوجوانان بوده است. او معتقد است باید به نوجوانانِ مجرم، شانس مجدد داده شود.

کانگ وون‌جونگ: رئیس دادگستری اطفال و نوجوانان که از سمت خود استعفا می‌دهد تا در مجلس به کار قانون‌گذاری بپردازد.

نا گون‌هی: او جانشین وون‌جونگ می‌شود و دیدگاهی متعارض با اون‌سوک نسبت به نوجوانانِ مجرم دارد.

کشور سازنده: کره جنوبی

کمپانی سازنده: Gill Pictures, GTist

انتشار دهنده: Netflix

جوایز و افتخارات: نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر زن توسط «کیم هه‌سو» در Baek Sang Art Awards 2022

مخاطب اثر: جوانان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : شقایق ربیعی

۱۵ فروردین ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

خیلی اموزنده بودوواقعازیبابود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد عدالت برای نوجوانان

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!