• امروز : 14 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم شب اول ۱۸سالگی

author-img

توسط : صدیقه کاتب ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

47170 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم سینمایی «شب اول 18سالگی» کشته‌شدن دختر خوب و محبوبی در شب تولد 18سالگی‌اش توسط برادر دوستش را داستان قرار داده و از تلاش‌های مادرش برای اجرای حکم قصاص می‌گويد و در آخر با ديدن بيماری سختِ قاتل، از او می‌گذرد.

ژانر : درام

سال 1399 92 دقیقه جزئیات کامل اثر
144 مناسب خانواده 67 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 13 +
بر اساس 12 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

تربيت فرزندان امری مهم و پيچيده است که ظرايف بسياری در آن نقش خواهد داشت. در مسئله‌ی تربيت، اکثر روانشناسان معتقدند که بايد جايگاه پدر به‌خوبی و با اقتدار همراه با محبت تبيين شود. به‌خصوص برای دختران که بايد اين تکیه‌گاه نشانگر قدرت و صلابت باشد و برای پسران نیز به‌عنوان الگویی برای آینده‌شان قلمداد شود.

تعریف درست جایگاه پدر در خانواده می‌تواند اعتمادبه‌نفس فرزندان را بالا ببرد و آن‌ها را از انحراف‌های اجتماعی و اخلاقی دور کند. اما در این فیلم همه‌ی شخصیت‌هایی که نقش پدر گرفته‌اند مسئله‌دارند.

پدر هدی اصلاً معلوم نيست چرا غایب است و همسر و فرزندش را تنها گذاشته! پدر ارغوان که عليل و ضعيف است و نه‌تنها برای بچه‌هايش وقت نگذاشته، بار اضافه‌ی آنان نيز شده است و معطّل تأمين خرجی توسط پسر جوانش است! پسری که با زور و دعوا می‌خواهد برای خواهرش برادری کند! و معلوم نيست چقدر بر خواهرش ظلم کرده که خواهر حاضر می‌شود تنها پس‌انداز خود را جهت تأمين ديه‌ی او برای قصاص به مادر مقتول بدهد و در آخرش بگويد بااينکه هيچ‌وقت فکر نمی‌کردم براي برادرم چنين خواسته‌ای داشته باشم، اما از او بگذريد! و نهايتاً برادرش با مبتلاشدن به سرطان و مجدّداً نمايش زبونی و ضعف او، دل مادر مقتول نرم می‌شود.

همچنين در فيلم، حتی اگر خانواده‌ای تمام تلاشش را برای حفظ و مراقبت دخترش بکند باز ممکن است توسط مردان جامعه مورد تهديد قرار بگيرد و همه‌ی حاصل عمر يک‌شبه بر باد رود. و مردان تنها اسم سرپرست خانواده را يدک می‌کشند درحالی‌که بيشتر برای دختران و زنان مانع‌تراشی می‌کنند.

مادر هدی به‌تنهایی دختر خود را بزرگ کرده بود و او دختر درسخوان و خوبی بود که همه از او راضی بودند، اما ناگهان یک‌شبه توسط مردی عصبانی کشته می‌شود! یا ارغوان به‌خاطر بدهی برادرش به صاحب‌کارش، تهدید به قتل می‌شود! اين حجم از سياه‌نمايی مردان و پسران و القای اینکه آن‌ها موانع زندگی زنان هستند‌ برای امنیت روحی و عاطفی مخاطب نوجوان بسیار خطرناک است و لازم است والدين در اين موارد با نوجوان خود صحبت کنند.

همچنين متأسفانه فيلم براي ايجاد کشش مناسب براي مخاطب به مسائل پرحاشيه و نخ‌نمايی مانند قصاص می‌پردازد و با ايجاد سوالاتی مخاطب را دچار مسئله می‌کند که چرا بايد دين خدا تفاوتی در دیه‌ی زن و مرد قائل باشد؟ حتی اگر قاتل مرد باشد چرا باید تفاضل دیه به قاتل پرداخت شود و اين چنين به زنان ظلم شود؟

لذا لازم  است والدين با اشراف بر مسائل حقوقی به کمک ذهن نوجوان خود بشتابند و از این فیلم به‌عنوان فرصت مناسبی برای پرداختن به این موضوع استفاده کنند و آن‌ها را با چرايی مسئله‌ی قصاص و نقش و جايگاه آن آشنا کنند. همچنين به اين نکته توجه شود که باوجود تجویز قصاص، باز تأکيد اسلام بر بخشش و گذشت است.

همچنين درمورد تفاضل ديه به دور از حواشی احساسی فیلم، به‌خوبی طرح مسئله کنید و ذهن پرسشگر نوجوان خود را روشن کنید.

خلاصه:  این فيلم فرصتی است تا والدين درمورد موضوع قصاص و تفاوت ديه‌ی زن و مرد صحبت کنند. همچنين لازم است به تبيين جايگاه پدر در خانواده بپردازند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا حکم قصاص در احکام اسلامی وجود دارد؟ آيا قصاص تأثيری در عدم ارتکاب جرم در جامعه دارد؟

به نظر شما بهتر نبود ارغوان با اجازه‌ی خانواده‌اش، دوستانش را دعوت می‌کرد تا اصولاً قتلی رخ نمی‌داد؟

چرا سامان قبل‌ازاينکه با خواهرش صحبت کند و دليل حضورش را در شهربازی بپرسد متوسل به زور شد؟

به نظر شما چه چيزي در بهبود روابط خواهر و برادری ارغوان کمک می‌کرد؟

چرا بايد به قاتل مردی که مرتکب قتل یک زن شده هنگام قصاص مبلغی به‌عنوان تفاوت ديه داد؟

روابط هدی و مادرش را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

دوستان هدی بعد از شوک مردن هدی، چطور می‌توانستند به درس بازگردند؟ اصولاً بعد از فوت نزديکان و دوستان چطور می‌شود به زندگي عادی برگشت؟

خلاصه: با طرح سوالات و ارائه پاسخ‌های غيرمستقيم، ذهن نوجوان خود را ياری کنيد تا به دور از احساسات بتواند پاسخ سوالات را بيابد.

داستان اثر

هدی عليزاده دانش‌آموز درسخوان و موفقی است که با دعوت دوستش، ارغوان، به اتفاق چند نفر از دوستان ديگرش، قرار است در شهربازی جشن تولد بگيرند. در شهربازی برادر ارغوان با ديدن خواهرش عصبانی می‌شود و از او می‌پرسد چرا بدون اجازه به شهربازی آمده و به‌زور می‌خواهد او را به خانه برگرداند که مادر هدی که دخترها را از دور زیر نظر داشت وارد عمل می‌شود و در اين حين، به‌صورت اتفاقی سامان هدی را هل می‌دهد که باعث پرت‌شدن او و فوتش می‌شود.

مادر هدی (خانم صالحی) تصميم به قصاص سامان می‌گيرد تا او بار ديگر خانواده‌ی ديگری را عزادار نکند. (اگرچه درحقیقت نباید به این جرم حکم قصاص داد و این ضعف عجیب فیلمنامه است!) درنهايت به کمک وکيلش حکم قصاص صادر می‌شود ولی متوجه می‌شود برای اجرايی‌شدن حکم به دليل مردبودن قاتل و تفاوت در جنسيت مقتول بايد مبلغی به‌عنوان مابه‌التفاوت به خانواده‌ی قاتل داده شود.

مادر هدی که کارمند بانک است با گرفتن وام و فروش ماشين و پس‌گرفتن شهريه‌ی مدرسه‌ی دخترش از مدير مدرسه، پول را آماده می‌کند که متوجه تهديدهای صاحب‌کار سامان می‌شود که از او 200 ميليون سفته داشته است که درصورت قصاص، پولش را از خانواده‌ی او به‌زور هم که شده می‌گيرد.

با دخالت مادر هدی و وساطت او قرار می‌شود یک چک کارمندی داده شود تا ديگر خانواده به‌خصوص ارغوان مورد تهديد قرار نگيرند. مادر هدی از دوستان دخترش قول می‌گيرد تلاششان را براي درس بکنند و هيچ چيزی مانعشان نشود.

زمانی‌که مادر هدی به صاحب‌کار سامان چک را می‌دهد او می‌گويد با ديدن وضعيت سامان از او گذشته است و چک را بر می‌گرداند و سفته‌ها را پاره می‌کند.

با تکميل پول ديه، مادر هدي متوجه مي شود سامان مبتلا به سرطان شده است و از اين بيمارستان به بيمارستان ديگر درحال جابه‌جايی است و مشکل مالی برای درمان دارد. با پرداخت هزينه‌ی بيمارستان توسط مادر هدی و بازشدن دستبند از دست سامان، روند درمان شروع می‌شود و درنهايت مادر هدی با خشم از سامان می‌خواهد زود خوب شود.

جزئیات اثر

کارگردان: حامد تهرانی

نویسنده: حسین تهرانی

تهیه کننده: علیرضا شجاع نوری

بازیگران: ژاله صامتی، بهنوش بختیاری، علیرضا استادی، مهدی حسینی نیا

شخصیت‌ها:

هدی عليزاده: دختر باهوش و درسخوانی که با مادرش زندگی می‌کند و در شب تولدش در یک دعوا کشته می‌شود.

خانم صالحی: مادر هدی و کارمند بانک است بعد از فوت هدی به‌دنبال قصاص است.

ارغوان: دوست و همکلاسی هدی است که برنامه‌ی تولد در شهربازی را او تدارک ديده است و برادر او باعث فوت هدی می‌شود.

سامان: برادر ارغوان که در شب تولد هدی، با دعوا سر اينکه چرا خواهرش به شهربازی آمده، هدی را هل می‌دهد و باعث مرگ او می‌شود.

سليمی: کسی که از سامان سفته‌ی 200 ميليونی دارد و خانواده‌ی سامان را تهديد می‌کند که پول او را قبل از قصاص بدهند.

 

کشور سازنده: ايران

جوایز و افتخارات: جایزه‌ی بهترین فیلمنامه از جشنواره‌ی بارسلون را دریافت کرده و در بیست‌وچهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی آوانکا موفق به دریافت سه جایزه‌ی بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و جایزه‌ی فدراسیون بین‌المللی باشگاه فیلم ficc (دن‌کیشوت) شده است.

مخاطب اثر: نوجوان، بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : محبوبه ابراهیم پور

۲۵ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

خیلی بی معنی و تناقض‌های زیادی داشت ن ارغوان ب زندگیش میومد ن ی کارمند بانک اینقدر بی سرمایه میشه ن بیماری قاتل مشخص شد ن مرگ قاتل مشخص شد ن بی‌خبری مادر هدی از بیماری قابل قبول هست

بزرگسال

توسط : ریحانه سادات حسینی

۵ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

اینکه همون اول فیلم هدی مرد یکم بد بود و اینکه اگر آخرش رو نشون میداد که مادره گذشت شاید قشنگ تر میشد

بزرگسال

توسط : فرهان ولیپوری

۱۸ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

فیلم خوبی بود و مادر هدا بهترین کار رو کرد برای دخترش

بزرگسال

توسط : گاشید ندری

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 13 +

برای اینکه دوستم بفهمه تو سن کم تنها نباید رفت بیرون

بزرگسال

توسط : معصومه حسینی

۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

یه حس منفی به ادم میده اصن دلم برای سامان بدبخت سوخت چه تقصیری داشت مشکل از تربیت پدرش بود خودش بی تقصیر بود دلم برای ارغوان هم خیلیییییی سوخت بیچاره

بزرگسال

توسط : بهاره رحمانیان

۲۸ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

فیلم بسیار عالی بود ولی پایانش برای من نامشخص بود

بزرگسال

توسط : فاطمه مرادی

۷ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

فیلم داستان خوبی داشت و در عین حال که پیام بخشش و مهربانی رو منتقل کنه سعی میکرد عاقبت بی حواسی هایی که گاها خیلی هامون انجام میدیم رو به نمایش بزاره و اهمیت کنترل خشم ،اهمیت تربیت درست و فرهنگ ها و رفتارهای غلط جا افتاده در بعضی خانواده ها نکات بارز این فیلم بودند. در عین حال کارگردان میتونست روند بهتری از داستان به نمایش بزاره. جدا از حکم قاضی که تخصصی در نظر دادن درباره درستو غلط بودنشو ندارم به شخصه معتقدم رفتار های گاها تحقیرآمیز که با مادر هدی که داغ دیده فرزندش بود و درخواست دیگران برای گذشتن از حقش میشد برای برخورد با یک فردی که تنها بچه ش رو از دست داده و تنها شده درست نبود.

بزرگسال

توسط : سیدعباس ایزی

۲۰ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

مادر هدی تلاش های بسیار زیادی برای دختر خود انجام داده بود اما در آن طرف موضوع عکس آن موضوع اتفاق افتاده بود یعنی پدر نتوانسته بود مراقب پسر خود باشد چون فرزند پسر دیگری نداشت که نان آور باشد اگر به تک فرزندی ادامه دهیم این فیلم ها به واقیعت ها تبدیل میشود ویک نقد دیگر کم رنگ بودن مسئولین دولتی به خاطر کمک نکردن به خانواده ای ارغوان اگر خانواده ای ارغوان زیر نظر بهزیستی و کمیته امداد میبودن همچین اتفاقی رخ میداد که پسر خانواده به خاطر تعصب نان آور بودنش متعصب شود ودر پایان منجر به قتل شود؟

بزرگسال

توسط : عرفان جنتی

۲۹ شهریور ۱۴۰۱

مناسب سن 10 +

قبول خشونت قاتل زیاد بود ولی ایا از قصد و به قصد کشت زد؟ خودتون رو تصور کنید که عصبی هستید یکی میاد جلوتون که ارومتون کنه قبلشم سیلی خوردین نمیفهمین هولش میدین میفته میمیره مقصر تمام نبودید اما بی تقصیر هم نیستید مادر هدا هم همینطور اصلا به چه حقی سیلی زد این بیشتر پسره رو عصبی کرد. قصاص نمیشه داد واقعا حبس چرا اما قصاص نه مملکت ماهم چه قانونایی داره ها

بزرگسال

توسط : اهورا دولتی

۱۱ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

فیلم خوبی

بزرگسال

توسط : محدثه واحدی

۲۶ اسفند ۱۴۰۰

مناسب سن 18 +

چرا نباید به این جرم حکم قصاص داد؟

بزرگسال

توسط : هستی مقدم

۲۳ اسفند ۱۴۰۰

مناسب سن 5 +

پر از ابهام از چگونگی درس خواندن ارغوان در آن مدرسه شیک که بدون توجه به بیماری پدرش سامان برای مدرسه او پول قرض گرفته و خب کمی توقعشان پایین نیامده که برن مدرسه آیی با خرج کمتر درس بخونن نداشتن سرمایه مادر هدی اما زندگی به آن زیبایی و وسایل هوایی بسیار گران از بی خبری مادر هدی از سرطلان قاتل چون عجیبیه خبر دار نشده در حالیکه در رفت و آمد بوده به دادگاه روند سریع بیماری با توجه به زمان کم چون مادر هدی زود پول رو جور کرد واقعا عجیب بود و خیلی سوال ایجاد شد برام

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد شب اول ۱۸سالگی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!