• امروز : 6 مرداد 1403
logo

نقد و بررسی فیلم سلفی با رستم

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

7 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

12609 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم کودکانه «سلفی با رستم» که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در ضمن داستان جذاب و زیبای خود، به شخصیت‌های شاهنامه و معرفی اساطیر ایرانی می‌پردازد. هلیا و پدرش که در غیاب مادر، زندگی آرامی دارند، با بازشدن پای دو نفر به زندگیشان، تحولات عمیقی را تجربه می‌کنند و از رازهای ناگفته هم، با خبر می‌شوند‌. در این فیلم، خشونت، فانتزی بوده و ترس و ناهنجاری خیلی کمی به چشم می‌خورد. همچنین میزان بالای پیام، الگوی مثبت و پایان خوش، این فیلم را برای تماشا در جمع خانواده مناسب کرده‌است.

ژانر : معمایی-تخیلی

سال 1398 120 دقیقه جزئیات کامل اثر
18 مناسب خانواده 18 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 2 +
بر اساس 3 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم سینمایی «سلفی با رستم» هم‌نشینی انسان امروزی و اساطیر شاهنامه را نشان می‌دهد و در کنار داستان جالب و هیجان‌انگیزش، ما را با شخصیت‌های شاهنامه آشنا کرده و از زندگی و سرنوشت آن‌ها با خبر می‌سازد. تماشای این فیلم خانوادگی، امکان گفت‌وگوی بیشتر درباره شاهنامه و قهرمانان ملی ایران را فراهم کرده و به شناخت بیشتر و بهتر فرزندانمان از مشاهیر ایرانی منجر می‌شود. در فیلم به اهمیت مطالعه شاهنامه و اطلاع از وقایع تاریخی پرداخته می‌شود؛ خوب است تا سنت کهن شاهنامه خوانی را به تفریحات خانوادگی خود اضافه کنید.

هلیا به عنوان یکی از الگوهای مثبت فیلم، بسیار کتاب‌خوان‌ا‌ست و به کتاب‌ها علاقه زیادی دارد. او به خاطر مطالعه زیاد، زیرک و جسور است و می‌تواند از تهدیدها، فرصت بسازد. بهتر است پس از اتمام فیلم، درباره اهمیت کتابخوانی و مطالعه با فرزندتان صحبت کنید. 

به نظر می‌رسد که شخصیت رستم در این فیلم، وجود بالقوه رستم ایرانی در وجود هر کودک و نوجوان ایرانی را نشان می‌دهد، که هنوز بالفعل نشده و به خاطر استفاده بیش از حد بازی‌های کامپیوتری و موبایلی، بالقوه مانده است. رستم وقتی بازی‌کردن با گوشی را کنار می‌گذارد و به توانایی‌هایش می‌پردازد بسیار موفق می‌شود و می‌تواند ضحاک را شکست دهد. با ارائه این مثال به فرزندتان، او را از عواقب بازی‌های رایانه‌ای آگاه کنید و به سمت علایق و استعدادهایش سوق دهید.

یکی از حرفه‌هایی که سالها مهجور مانده و در این فیلم به شکل مطلوبی به آن پرداخته می‌شود، حرفه نقالی‌ست. بعد از تماشای این فیلم، درباره پیشینه نقالی و فواید آن با فرزندتان صحبت کنید و در صورت امکان، احیاگر این سنت قدیمی باشید.

در «سلفی با رستم» خشونت ، در حد پایین و فانتزی باقی مانده و ارزش آموزشی، پیام و الگوی مثبت، میزان بالایی را به خود اختصاص داده‌اند؛ به همین دلایل تماشای آن در جمع خانوادگی توصیه می‌شود.

خلاصه: فیلم «سلفی با رستم» سرشار از پیام و الگوی مثبت است و خشونت فانتزی دارد؛ بنابراین برای تماشا در جمع خانوادگی مناسب است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

هلیا و پدرش چه ویژگی داشتند که باعث دردسر آن‌ها شده بود؟ اگر تو به جای پدر هلیا بودی، به رستم و گردآفرید کمک می‌کردی؟ چرا؟

دلیل باهوشی هلیا چه بود؟

کتاب خواندن چه کمکی به او کرده بود؟

چرا ضحاک رویای حکومت‌کردن را در سر داشت؟

آیا او می‌خواست پادشاه عادلی باشد یا ظالم؟ هلیا با چه روشی موفق به برگرداندن ضحاک به داخل کتاب شد؟

چرا کودکی رستم با رستم شاهنامه متفاوت بود؟

چه چیزی باعث شد تا رستم به شخصیت اصلی خودش برگردد؟

اگر تو ویژگی خاص هلیا را داشتی، از آن چه استفاده‌ای می‌کردی؟

استفاده‌های خوب یا بدی که از این ویژگی منحصر به فرد می‌شد انجام داد چه چیزهایی هستند؟ در جمع خانوادگی راجع به آن صحبت کنید.

خلاصه: درباره کارهای مثبت و منفی که می‌شد با ویژگی خاص هلیا انجام داد، با یکدیگر صحبت کنید.

داستان اثر

هلیا که با پدرش بهمن، زندگی خوب و آرامی دارد. با حضور دو مهمان ناخوانده، به رازهایی پی می‌برد که زندگیش را دگرگون می‌کند؛ پدر هلیا، وقتی با صدای بلند کتاب می‌خواند، می‌تواند اشیا و شخصیت‌های کتاب را به دنیای واقعی بکشاند یا شخصی را به دنیای کتاب‌ها بفرستد. او به طور ناگهانی، هنگام خواندن شاهنامه، پای ضحاک، شغاد، شیرویه، گردآفرید و رستم را به دنیای واقعی باز می‌کند و همسرش را به دنیای شاهنامه می‌برد و ماجرا از همین‌جا آغاز می‌شود. رستم و گردآفرید که دوست دارند به دنیای خودشان برگردند، از بهمن تقاضا می‌کنند تا دوباره کتاب را بخواند، اما او به خاطر اینکه می‌ترسد دخترش را نیز به جهان شاهنامه بفرستد، از این کار اجتناب می‌کند. ضحاک که با حیله‌گری خودش را مثل سایر انسان‌ها کرده و در حال ظلم و ستم به مردم است، باعث می‌شود بهمن، ریسک خواندن کتاب را بپذیرد تا او را به جهان شاهنامه برگرداند و توسط فریدون، به سزای اعمالش برساند. بهمن به کمک هلیا، با خواندن شاهنامه، ضحاک، رستم و گردآفرید را به دنیایی که به آن تعلق داشتند برمی‌گرداند و به زندگی عادی خود باز می‌گردد.

جزئیات اثر

ژانر اثر: معمایی- تخیلی

کارگردان: حسین قناعت

نویسنده:  حسین قناعت

تهیه کننده: حسین قناعت

نام بازیگران: امیرحسین صدیق- آناهیتا همتی- شقایق فراهانی- میرطاهر مظلومی- محمدرضا هدایتی

نام شخصیت ها: بهمن: صحاف کتابی که با همسر و فرزندش زندگی خوبی دارد، به خاطر ویژگی منحصر به فرد خود، درگیر ماجراهای عجیبی می‌شود.

هلیا: دختر بهمن که از ویژگی‌های شگفت‌انگیز خود و پدرش بی‌اطلاع است، پایش به داستانی پرماجرا باز می‌شود.

گردآفرید: بانوی قهرمان شاهنامه که به شکل تصادفی، از کتاب بیرون آمده و در دنیای امروزی گرفتار شده‌است.

ضحاک: دشمن رستم و اهریمن افسانه‌ای شاهنامه، که از شاهنامه بیرون آمده و در صدد احیای پادشاهی خود است‌.

کشور سازنده: ایران

کمپانی سازنده: 

سال تولید: 1398

زمان اثر: 120 دقیقه

وایز و افتخارات: فیلم «سلفی با رستم» در جشنواره سی‌ونهم فجر به نمایش درآمد.

مخاطب اثر: کودک و نوجوان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : سمیه صادقی

۱۱ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

خیلی بد بود

بزرگسال

توسط : سمیرا شمسایی

۲۱ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 1 +

هیچی نداشت، نه موضوع جالبی، نه انیمیشنی، واقعا جای تاسف، هم برای فیلنامه نویسا و هم هنرپیشه های معروفی که حاضر میشن برای همچین فیلم های سطح پایینی بازی کنن

بزرگسال

توسط : کسری شایسته

۱۱ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 1 +

فیلم خوبی بود.مناسب همه ی سنین و آموزنده

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد سلفی با رستم

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!