• امروز : 30 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم سرزمین عجایب ویلی (Willys Wonderland )

author-img

توسط : فهیمه فرزانگهر ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1680 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«سرزمین عجایب ویلی» فیلمی اکشن و سرشار از صحنه‌های خشن اما غیرواقعی به کارگردانی کوین لوئیز محصول سال ۲۰۲۱ کشور آمریکاست. این فیلم درمورد مردی تنها و مرموز است که پس از خراب‌شدن ماشینش و به‌ازای تعمیر آن می‌پذیرد که مرکزی تفریحی را نظافت کند. اما از نیروهای شیطانی این مکان آگاهی ندارد و خود را در موقعیت مرگ و زندگی می‌بیند و مجبور می‌شود با موجودات مرموز این مکان بجنگد.

ژانر : اکشن

سال 2021 ۵ ۸دقیقه جزئیات کامل اثر
10 مناسب خانواده 6 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 11 +
بر اساس 3 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم سرزمین عجایب ویلی به داستان مکانی می‌پردازد که ظاهراً برای تفریح و سرگرمی کودکان و خانواده‌هایشان ساخته شده است. اما برخلاف ظاهر فریبنده‌اش، باطن شوم و پلیدی دارد که بیان همین نکته برای فرزندان می‌تواند حائز اهمیت باشد. عامل ترسناک و خشن در این فیلم شهربازی است.

این فیلم برای کودکان مناسب نیست. درصورت تماشا، به والدین توصیه می‌شود فرزند کم‌سن خود را هنگام دیدن این فیلم تنها نگذارید. در حین تماشاکردن، غیرواقعی‌بودن داستان را گوشزد کنید. این فیلم فاقد ارزش آموزشی است و پیام مثبت چندانی ندارد. بنابراین برای اینکه میزان تأثیر خشونت و ترس فیلم را کنترل کنید.

فرزند خود را متوجه نکات مثبت و نسبتاً آموزنده‌ی داستان کنید. از تسلیم‌نشدن مرد دربرابر ربات‌ها بگویید. اینکه می‌توان با تکیه بر قدرت بدنی و فکری بر شرایط مسلّط شد و افکار شوم و انرژی‌های منفی اطرافمان را از خود دور کنیم. در این فیلم مرد قدرت خود را با نوشیدن خاصی به دست می‌آورد، درحالی‌که ما می‌توانیم قدرت‌های فراوانی را به سبب کسب دانش روز، ایمان و توکل به قدرت‌های لایتناهی و حمایت افرادی مثل پدر، مادر و مربی به دست بیاوریم؛ چون تاریخ مصرف ندارند.

تسخیر عروسک‌ها توسط شیطان، انجام اعمال شیطان‌پرستی، اقدام عامدانه جهت قتل انسان‌ها و رفتار خارج از عرف جوانان مصداق‌هایی از خلاءهای اعتقادی است.

با توجه به اینکه فرزند شما در این سن مرز بین خیال و واقعیت را درک می‌کند، قطعاً به‌خاطر صحنه‌های ترسناک درگیری و زدوخورد فیلم دچار عارضه‌ای در واقعیت و مصداق‌ها نخواهد شد، ولی تکرار این صحنه‌ها قطعاً در ناخودآگاه فرد آسیب‌زا خواهد بود و به‌خاطر استفاده از انواع آلت‌های قتل، ممکن است یک نوع عادی‌انگاری استفاده از این وسایل در نزاع‌ها و دعواها را به همراه داشته باشد.

سعی کنید هنگام استفاده از انواع تولیدات رسانه‌ای همراه فرزندانتان باشید.

خلاصه: توصیه می‌شود با همراهی فرزندتان در هنگام تماشای فیلم از میزان اثرگذاری خشونت و ترس فیلم بکاهید و سعی کنید با گوشزدکردن پیام‌های مثبت فیلم توجه او را به پیام‌های پنهان داستان جلب کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره‌ی غیرواقعی‌بودن داستان با فرزندتان صحبت کنید.

درمورد شوم‌بودن تفکرات و رفتارهای شیطانی با فرزندتان صحبت کنید.

ظاهر فریبنده‌ی ساختمان سرزمین عجایب همه را چنان شیفته می‌کرد که کسی متوجه نیت پنهان و شوم این مکان نمی‌شد. به فرزند خود بگویید که صرف جذّابیت ظاهری و آنچه در ظاهر فریبنده‌ی انسان‌ها و مکان‌ها و حتی آیین‌ها، نباید به آن‌ها اعتماد کرد. با چراجویی‌های متنوع تفکر نقاد را در فرزند خود تقویت کنید.

به فرزند خود یادآور شوید که همیشه در سیاه‌ترین اتفاقات به‌دنبال نقاط روشن داستان باشند. مرد ساکت دربرابر ربات‌ها تسلیم نشد، می‌تواند نقطه‌ی روشنی در سیر داستان باشد.

ازفرزندخود بپرسید اگر به‌جای جوانان بودید، شما هم آتش‌زدن ساختمان را راه‌حل درستی می‌دانستید؟ از او بخواهید کار کلانتر و آقای تکس را ارزیابی کند.

 

خلاصه: با بیان نکات مهم و به‌زبان‌آوردن پیام‌های مثبت داستان و کنکاش درمورد رفتار شخصیت‌های داستان با فرزند خود گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

در این فیلم مردی بی‌نام و نشان که در جاده‌ای دچار حادثه می‌شود در ازای تعمیر اتومبیلش مجبور می‌شود یک شب در مکانی به نام «سرزمین عجایب ویلی» به نظافت بپردازد؛ جایی جذّاب با عروسک‌های گوناگون که ظاهراً برای تفریح و شادی کودکان همراه خانواده‌هایشان درسال ۱۹۹۶ ساخته شده است؛ جایی که زاییده‌ی افکار مردی بیمار و سادیست به نام «جری» است که حرفه‌اش قتل‌های زنجیره‌ای بوده و این مکان را برای قربانی‌کردن انسان‌ها ساخته است.

به‌این‌صورت که انرژی و آگاهی را از موجودات جاندار به موجودات بی‌جان انتقال داده تا عروسک‌ها بتوانند مانند ربات‌ها به‌طورخودکار به حرکت دربیایند. حرکت و رفتار این عروسک‌ها در تسخیر افکار شیطانی صاحب ساختمان بوده است؛ به‌همین‌دلیل برای تفریح و تغذیه، جان کودکان و خانواده‌های آن‌ها را می‌گرفتند.

با مداخله‌ی پلیس این مکان تعطیل می‌شود ولی بعد از ۱۰ سال مجدداً این مکان بازگشایی می‌شود. این‌بار مردی به نام «تکس مکدو» این مکان را افتتاح می‌کند. او سعی می‌کند که مردم و مخاطبان جدید از تاریخچه‌ی عجیب این مکان مطّلع نشوند، اما اتفاقات وحشتناکی رخ می‌دهد که باعث می‌شود پلیس آقای مکدو را مجبور به تخریب ساختمان کند. ولی اتفاقی بدتر رخ می‌دهد و آن اینکه یک‌روز قبل از تخریب ساختمان، فردی که برای این کار استخدام شده بود، به همراه خانواده‌‌اش توسط عروسک‌ها نابود می‌شوند.

بعد از این اتفاق هیچ‌‌کس حاضر نشد این کار، یعنی تخریب ساختمان را انجام دهد و ساختمان ویلی به همین شکل باقی ماند. ولی برای آرام‌نگه‌داشتن ربات‌ها، کلانتر و آقای مکدو تصمیم می‌‌گیرند تا از ربات‌ها بخواهند که کاری با مردم نداشته باشند، در عوض غذای ربات‌ها را فراهم کنند.

به‌همین‌دلیل خانواده‌هایی را به‌عمد دچار حادثه می‌کردند تا ماشین آن‌ها از کار بیفتد و برای جبران هزینه‌ی تعمیر خودرو یا دادن سرپناه برای یک شب، تمییزکردن ساختمان ویلی را پیشنهاد می‌‌دادند و عروسک‌های سرزمین عجایب هم با کشتن و خوردن آدم‌ها آرام می‌گرفتند.

این‌بار این مرد ناشناس مهمان ساختمان ویلی شده است. ولی او برخلاف دیگران به‌جای ترسیدن و تسلیم‌شدن، با ربات‌ها می‌جنگد و یکی‌یکی آن‌ها را از بین می‌برد و ساختمان ویلی برای همیشه از وجود منحوس و شیطانی این ربات‌های تسخیرشده پاک می‌شود.

جزئیات اثر

کارگردان: کوین لوییز، Kevin Lewis

نویسنده: جی‌.او.پارسونز   O. Parsons

تهیه کننده: گرانت کرامر، جرمی دیویس

Grant Cramer,Jermy Davies

بازیگران:

نیکلاس کیج ، بت گرانت ، کیلی کووان، ریک ریتز، امیلی تاستا

Nicolas Cage, Beth Grant, Caylee

 Cowan,Rock Reitz, Emily Tosta

شخصیت‌ها:

مرد بی‌نام‌ونشان: شخصیتی مرموز و ساکت که بااینکه نقش اول فیلم را بازی می‌کند، ولی درطول فیلم هیچ دیالوگی ندارد.

لیو: دختری جوان که در کودکی پدر و مادرش قربانی عروسک‌های سرزمین عجایب ویلی شدند و اکنون به‌دنبال انتقام و تخریب ساختمان ویلی هستند.

کلانتر: پلیس زنی که از اسرار ساختمان ویلی و عروسک‌ها آگاه است.

جری: مردی بیمار و سادیست که صاحب اولیه و سازنده‌ی ساختمان و عروسک‌های سرزمین عجایب است.

تکس مکدو: صاحب جدید ساختمان سرزمین عجایب است که برای کنترل عروسک‌های تسخیر‌شده تصمیم می‌گیرد با کمک کلانتر بعضی از افراد را قربانی این ربات‌ها کند.

 

کشور سازنده: آمریکا

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : آروین اسدی

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مناسب سن 13 +

فیلم خوبیه ولی خشونت زیادی داره اصلا ترسناک نیست

بزرگسال

توسط : پارسا فیلی

۲۰ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

فیلم واقعن خوب و ترسناکی بود اما چیزی که بهترش کرد مبارزه هاش بود

بزرگسال

توسط : رادمان کاظمی

۷ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 9 +

عالی بود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد سرزمین عجایب ویلی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!