• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم سارا و آیدا

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

4023 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم «سارا و آیدا» که در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر به اکران عمومی رسید. داستان رفاقت دو دوست است که با گرفتاری یکی، زندگی دیگری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. رفاقتی که حد و مرزی ندارد و تا پای جان، پیش می‌رود.

وجود مسائلی از قبیل ربا، نزول‌خواری و بی‌اخلاقی در روابط کاری، در کنار تلاش‌های شخصیت اصلی، برای پاک‌دستی و جبران خطا، سبب شده تا فیلم، دارای مفاهیمی بزرگ‌سالانه باشد و تماشای آن برای گروه سنی بزرگسال، قابل فهم بوده و جذابیت بیشتری داشته‌باشد.

ژانر : اجتماعی

سال 1395 90 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم سینمایی «سارا و آیدا»، روایت‌گر رابطه بین دو دوست است که بخاطر بروز مشکلی خانوادگی برای یکی از آن دو، به چالش کشیده می‌شود. سارا که به‌خاطر بلند پروازی برادرش به دردسر افتاده، باید دو روزه 500 میلیون پول جور کند تا نگذارد مادرش به زندان بیوفتد. او برای جورکردن این مبلغ، مجبور می‌شود پیشنهاد کاری و غیر اخلاقی سعید، نامزد آیدا، را قبول کند. سارا که بعد از انجام کار، از کرده خود پشیمان می‌شود، سعی می‌کند تا با کمک آیدا، جبران مافات کند و این بحران اخلاقی را پشت سر بگذارد. آن‌ها موفق نمی‌شوند و آیدا جان خود را از دست می‌دهد. در این قسمت داستان، سارا بین آبروی دوستش و حیثت خود، بر سر دوراهی می‌ماند و همه چیز و همه کس، سعی دارند تا او آبروی آیدا را فدای خود کند، اما سارا راه درست را انتخاب می‌کند و با اعلام حقیقت و پذیرش عواقب آن، به دوستش خیانت نکرده و گناه خود را گردن می‌گیرد.

درسی که از داستان فیلم می‌گیریم این است که با اهداف نادرست، نمی‌توان به مقاصد درست رسید و نباید با چشم‌پوشی بر حقیقت، حیثیت و آبروی خود را حفظ کرد. سارا با اینکه می‌توانست گناه خود را به گردن آیدا بیاندازد، این‌کار را نکرد تا وجدانی آسوده داشته باشد. او کار اشتباه و عواقب آن را پذیرفت و خطای دیگری مرتکب نشد.

در چند صحنه از فیلم، درباره ربا و نزول، به عنوان راه‌حل مشکل سارا، صحبت می‌شود. بهتر است پس از اتمام فیلم، درباره معضلات خانمان‌برانداز ربا و دلایل حرام‌بودن آن با فرزندتان صحبت کنید و نادرستی آن را در ذهن او، جا بیاندازید.

در این فیلم به مسائلی مانند روابط خارج از چهارچوب، ربا، نزول پول و کارهای غیر اخلاقی برای رسیدن به منافع مادی، پرداخته می‌شود که توصیه می‌شود تماشای آن برای افراد بالای 14 سال همراه با نظارت والدین صورت بگیرد.

خلاصه: درباره الگوی فیلم و تصمیمات او با فرزندتان صحبت کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

خطای برادر سارا، که باعث دردسر خانواده‌اش شد، چه بود؟ اگر سارا از نیت سعید برای کمک به خود خبر داشت، کمک او را می‌پذیرفت؟ اگر مادر سارا می‌دانست که سارا برای رهایی او از زندان، تن به چه کاری داده، راضی به این رهایی می‌شد؟ دلیل دوستی سعید و آیدا چه بود و سعید چه اهدافی در سر داشت؟ اگر سارا از ابتدا، مسئله را با آیدا یا علیرضا در میان گذاشته بود، چه اتفاقی می‌افتاد؟ چرا سارا با اینکه می‌توانست گناهش را به گردن آیدا بیاندازد، این‌کار را نکرد؟

خلاصه: دلیل رفتار سارا، از به گردن گرفتن گناه خود، وقتی که همه‌چیز علیه آیدا بود، چه بود؟

داستان اثر

سارا و آیدا دو دوست هستند که در شرکتی اقتصادی با یکدیگر مشغول به فعالیت هستند. سارا که به دلیل بلند پروازی و بدهی‌های برادرش میثاق، مجبور شده تا خانه

پدری‌اش را بفروشد و با مادرش اجاره‌نشین شوند، متوجه می‌شود که یکی از چک‌های تضمین مادر، به اجرا گذاشته شده و او دو روز فرصت دارد تا پول طلبکار را تهیه کند. او که نمی‌خواهد نامزدش علیرضا، از این ماجرا بویی ببرد و آبروی خانواده‌اش به خطر بیوفتد، با آیدا مشورت می‌کند و به پیشنهاد او، نزد سعید، نامزد آیدا، می‌رود. سعید مشکل سارا را حل می‌کند اما از او می‌خواهد تا در آخرین مزایده شرکت دست برده، اطلاعات را به او برساند و در غیر این صورت، چک مادر را به اجرا خواهد گذاشت. سارا که در این مهلکه، خود را ناچار می‌بیند، پنهان از آیدا و علیرضا، تن به این خواسته می‌دهد و اسناد مزایده را برمی‌دارد. بعد از اینکه اسناد به دست سعید می‌رسد، سارا عذاب وجدان می‌گیرد و با آیدا مسئله را مطرح می‌کند. آیدا که از قبل، به سعید مشکوک بوده، مدارک را از سعید می‌رباید، اما قبل از رسیدن به سارا، در تصادف، جانش را از دست می‌دهد. در تحقیقات پلیس، دزد پاکت‌های مزایده، آیداست و مدرکی علیه سارا وجود ندارد، اما سارا که خود را در برابر آیدا مسئول می‌داند، حقیقت را برملا می‌کند و گناهش را گردن می‌گیرد.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: مازیار میری

نویسنده/ مترجم: امیر عربی

نام تهیه کننده:مازیار میری

نام بازیگران: غزل شاکری- پگاه آهنگرانی- مصطفی زمانی- سعید چنگیزیان

نام شخصیت ها: سارا: دختری جوان که با مادرش زندگی می‌کند. آن‌ها به خاطر بدهی‌های برادر سارا، مجبور به فروش خانه و رفتن به یک خانه اجاره‌ای هستند و سارا برای رهایی مادرش از بدهی که برای ضمانت بردارش متحمل شده، به دردسر بزرگی می‌افتد.

آیدا: آیدا که نام اصلی‌اش طاهره است، با سارا دوست و همکار هستند و برای رفع مشکل او، سارا و نامزد خود، سعید، را با هم آشنا می‌کند.

سعید: پسری جوان و متمول که با آیدا نامزد است. او به خاطر منافع مالی با آیدا ارتباط گرفته و برای رسیدن به اهدافش، مشکل مالی سارا را حل کرده و تقاضای کاری غیر اخلاقی را از او دارد.

علیرضا: نامزد سارا که در جریان اتفاقاتی که برای سارا می‌افتد نیست و هنگامی که کار از کار گذشته و سارا در مخمصه بزرگی قرار گرفته، متوجه وخامت موضوع می‌شود.

کشور سازنده: ایران

جوایز و افتخارات: این فیلم در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در سه بخش بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین تدوین و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، نامزد دریافت جایزه شد.

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد سارا و آیدا

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!