• امروز : 25 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم زنان بزرگ کوچک (Little Big Women )

author-img

توسط : ریحانه یافتیان ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1112 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
«زنان بزرگ کوچک» فیلمی در ژانر درام و با مایه‌های خانوادگی و اجتماعی است که در سال ۲۰۲۰ به اقتباس از یک فیلم کوتاه ساخته شده است. در این فیلم شاهد درگیری‌های عاطفی و قضاوت‌های عجولانه‌ی شخصیت اصلی (مادربزرگ) نسبت به گذشته‌ی خود، ازجمله همسرش و معشوقه‌ی او هستیم. فیلم شامل صحنه‌هایی از ناهنجاری دینی و اجتماعی به‌ویژه نمایش مراسم‌های مربوط به آیین بودایی است و در خلال فیلم شاهد پیام‌های مثبتی که از سمت شخصیت‌های مختلف ارائه می‌شوند نیز هستیم.

ژانر : درام

سال 2020 ۱۲۳ دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این فیلم که محصول ۲۰۲۰ است به اقتباس از فیلم کوتاهی در سال ۲۰۱۷ بازسازی شده است و ژانری درام و خانوادگی دارد. در سراسر فیلم با چالش‌های مربوط به روابط خانوادگی و مسائل اجتماعی مواجه هستیم.

شاخص ترس در این فیلم بسیار اندک است و تنها نمود آن در مریضی و مرگ پدربزرگ و همچنین ترس و نگرانی خواهر بزرگ نسبت به بیماری و مرگ خویش است. خشونت نیز در حد کمی قرار دارد و بیشتر شامل خشونت کلامی/رفتاری است. شاخص‌های عمده‌ی آن نیز توهین، تحقیر، تمسخر، پرخاش کلامی، بددهانی، بدگویی و فریادزدن هستند. مثلاً در قسمت‌های مختلف فیلم شاهد سرزنش دخترها توسط مادرشان (مادربزرگ) هستیم یا توهین و تحقیرهای مادربزرگ نسبت به پدربزرگ و خانم سای بسیار تکرار می‌شود.

فیلم فاقد ارزش آموزشی است و از این لحاظ کمبودی برای مخاطب حس می‌شود. پیام مثبت و الگوی مثبت نیز در حدی متوسط بوده و به توصیه‌های اخلاقی در گفتار یا رفتار محدود می‌شود. مثلاً در صحنه‌ای از فیلم از زبان مرد جوان می‌شنویم که سیگار را ترک کرده است. نقطه‌ی عطف پیام مثبت و الگوی مثبت فیلم مراقبت‌های خواهرها از مادر و پدر پیرشان و همچنین احترام به بزرگ‌ترهاست.

بیشترین سهم عامل‌ها مربوط به ناهنجاری اجتماعی و سپس ناهنجاری دینی است که شدّت بالایی دارند و شاخص‌های آن‌ها بسیار پرتکرار هستند. به‌عنوان‌نمونه، در سراسر فیلم شاهد سرو غذاهای حرام و مشروبات الکلی توسط کل خانواده هستیم که شدّتِ ناهنجاری‌ها را افزایش می‌دهد.

والدین محترم باید توجه باشند که نمایش تفاوت‌های فرهنگی/دینی میان ایران/اسلام و تایوان/بودایی در این فیلم علاوه‌بر جذاب و آموزنده‌بودن، اگر با توضیحات و رفع شبهات شما همراه نباشد، موجب سردرگمی نوجوان خواهند شد. ضمناً تمرکز این فیلم بر روابط خانوادگی و روابط عاطفیست که لزوم نظارت و همچنین حمایت والدین را می‌طلبد.

همچنین نمایش و ذکر مواردی حول محور روابط جنسی خارج از خانواده و خیانت برای نوجوانان مناسب نبوده و درصورت تماشای آن‌ها، لزوم ارائه‌ی توضیحات و تقبیح این روابط برای نوجوان وجود دارد. والدین می‌توانند با تمرکز و تاکید بر نکات مثبت فیلم، مثل احترام به بزرگ‌ترها، عدم قضاوت و پیش‌داوری، اعتماد به جوانان و... الگوی مثبتی را برای فرزند خود ارائه داده و او را تشویق به تقلید و انجام این اعمال کنند.

خلاصه: با توجه به درون‌مایه‌ی خانوادگی و اجتماعیِ فیلم، پیام و الگوی مثبتی به مخاطب ارائه می‌شود، اما با توجه به طرح مباحثی چون خیانت، این اثر مناسب سنین زیر ۱۴ نبوده و نظارت والدین توصیه می‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

در این فیلم شاهد ناهنجاری‌های اجتماعی و دینی فراوانی هستیم که عموماً مربوط به صحنه‌های استعمال سیگار (توسط خواهر بزرگ و مرد جوان) و سرو غذاهای حرام و مشروبات الکلی (توسط کل خانواده) و همچنین روابط محرم و نامحرم (رابطه‌ی جنسی پدربزرگ و خانم «سای» که خارج از خانواده و نامشروع بود و همچنین بوسیدن و درآغوش‌گرفتن که بین خواهر بزرگ و مرد جوان اتفاق افتاد.) است.

والدین باید توجه باشند که با تقبیح این رفتارها و ارائه‌ی توضیحات علمی و شرعی لازم و موردنیاز، رفتار و تفکر فرزند خود را در مسیری صحیح هدایت و کنترل کنند. والدین می‌توانند با اشاره به قضاوت عجولانه و پیش‌داوری مادربزرگ نسبت به پدربزرگ و خانم سای، این رفتار را تقبیح کرده و پیامدهای مخرّب آن را به فرزند خود گوشزد کنند.

همچنین والدین می‌توانند با تمرکز و تاکید بر نکات مثبت فیلم، ازجمله احترام‌گذاشتن به بزرگ‌ترها و مراقبت از والدین، الگوی مناسبی را برای فرزند خود ارائه دهند. نمایش صحنه‌های مربوط به برخاستن خواهرها از صندلی با حضور دایی‌شان و همچنین ملاقات خواهر کوچک از پدر خود در بیمارستان پیام و الگوی مثبت مناسبی را به فرزند شما انتقال می‌دهد.

سؤالات زیر را می‌توانید برای فرزند خود مطرح کنید و او را متوجه مسائل اصلی فیلم کنید.

- چرا مادربزرگ تا این حد از پدربزرگ عصبانی و ناراحت بود؟

- از نظر تو بخشش خیانتِ پدربزرگ عقلانیست؟

- حسّت نسبت به خواهر بزرگ و بیماری او چیست؟ اگر یکی از اطرافیانت با مشکل یا بیماری خاص و بزرگی مواجه شود، واکنش تو چیست؟

- دوست داری رابطه‌ی تو و مادربزرگ/پدربزرگ خودت چطور باشد؟ مانند نوه‌ی مادربزرگ در این فیلم یا به شکلی دیگر؟

خلاصه: با فرزند خود درباره‌ی قضاوت و پیش‌داوری صحبت کنید و نظر او را درمورد پیامدهای منفی آن جویا شوید. همچنین توضیحات شرعی/علمی لازم در رابطه با ناهنجاری‌های فیلم (مثل روابط محرم و نامحرم، سرو غذای حرام و مشروبات الکلی، سیگار کشیدن و...) را به زبانی ساده و در حد نیاز برای فرزند خود بیان کنید.

داستان اثر

«لین شئویینگ» که مادربزرگ خانواده‌ای تایوانی است با گذشته‌ی خود و روابطش با همسرش دچار مشکلات و کشمش‌های عاطفی است. پدربزرگ (همسر لین) در جوانی و درحالی‌که متاهل و صاحب فرزند بوده است، مرتکب خیانت می‌شود و این منجر به تنفر مادربزرگ (لین) از همسرش و همچنین خانم «سای» (معشوقه‌ی پدربزرگ) می‌شود.

پدربزرگ بابت کارهای اشتباه خویش اظهار ندامت می‌کند و مادربزرگ درخواست طلاق را نادیده گرفته و به جدایی عاطفی رضایت می‌دهد. سال‌ها بعد و پس از مرگ پدربزرگ، به درخواست دخترانِ مادربزرگ (چینگ، یو، وان‌جیا) مراسم ترحیم‌هایی برگزار می‌شود. در این بین مادربزرگ به دنبال یافتن خانم «سای» و صحبت‌کردن با اوست.

پس از کشمش‌های فراوان مادربزرگ با دخترانش بر سر حل اختلافات خانوادگی و همچنین برگزاری مراسم مطابق با دین موردنظرشان، مادربزرگ خانم سای را پیدا کرده و با او صحبت می‌کند. مادربزرگ متوجه پیش‌داوری‌های خود می‌شود و دیدگاهش نسبت به خانم سای و پدربزرگ تغییر می‌کند.

در آخر نیز مادربزرگ از اشتباه خود مبنی بر دزدیدن مهر پدرش و گرفتن وام و به‌گردن‌گرفتنِ این اشتباه توسط پدربزرگ پرده برداشته و اموال خود را نیز بین دخترانش تقسیم می‌کند. دختران خانواده نیز که هریک درگیری‌های عاطفی خانوادگی و مشکلات شخصی خود را داشته‌اند رفته‌رفته با مشکلات خود کنار آمده و با دیدگاهی مثبت به زندگی ادامه می‌دهند.

جزئیات اثر

کارگردان: Joseph Hsu / جوزف هسو

تهیه‌کننده: Ching-Song Liao, Vivian Hsu / چینگ سونگ لیائو، ویویان هسو

نام بازیگران: Chen Shu-fang, Hsieh Ying-xuan, Vivian Hsu, Sun Ke-fang, Ding Ning / چن شو فانگ، هسیه یینگ هسوان، ویویان هسو، سونگ کی فان، دینگ نینگ‌

شخصیت‌ها:

لین شیوئینگ: مادربزرگ و شخصیت اصلی فیلم که با گذشته‌ی خود و روابطش با همسر خود مشکلات عاطفی دارد.

چن وان چینگ: خواهر بزرگ‌تر که به سرطان سینه مبتلاست.

چن وان یو: خواهر وسطی که حالات افسردگی داشته و صاحب یک فرزند دختر است.

چن وان جیا: خواهر کوچک‌تر که صاحب رستوران است.

سای میلین: رقیب عشقی مادربزرگ.

کشور سازنده: تایوان

کمپانی سازنده: Each Other Films

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد زنان بزرگ کوچک

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!