• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم راه، راه بازگشت (The Way Way Back)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2350 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم راه، راه بازگشت، محصول سال 2013 کشور آمریکا، روایت زندگی پسر نوجوانی به نام دانکن است که در میان انبوهی از آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی، از جمله جدایی پدر و مادر و زندگی اجباری با دوست پسرِ مادرش، باید مسیر زندگی‌اش را بیابد. این فیلم دارای میزان بالایی از ناهنجاری اجتماعی است که در عین حال می‌تواند پیام‌های خوبی برای والدین داشته باشد.

ژانر : درام

سال 2013 103 دقیقه جزئیات کامل اثر
-1 مناسب خانواده 6 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این فیلم عصاره مشکلات اخلاقی ناشی از بی‌بندوباری در کشورهای غربی است. پسر نوجوانی که پدر و مادرش از یکدیگر جدا شده، پدر با زنی دیگر دوست شده و مادر برای جبران خلا ناشی از تنهایی و طلاق، با مردی دوست شده و تمام سعی‌اش این است که این رابطه در نهایت به ازدواج ختم شود. او حتی به خاطر ترس از تنهایی و جدایی مجدد، چشم بر روی تمام بی‌اخلاقی‌ها و خیانت ترنت، دوست پسرش، می‌بندد و به این رابطه مریض ادامه می‌دهد. در شهر ساحلی، همه از این مشکلات اخلاقی و جنسی رنج می‌برند. به طور مثال، همسایه ترنت و پم، زنی تنهاست که از همسرش جدا شده و اظهار می‌دارد که پس از سال‌ها، متوجه شده که او همجنس‌باز است! او پس از جدایی پارتنری برای خودش یافته اما این زن، هنوز موفق به یافتن یک پارتنر نشده، از همین رو، دائم‌الخمر است و مذبوحانه تلاش می‌کند تا مردان را به دام بیاندازد اما هیچ مردی حاضر نیست با او زندگی کند. او نیز دو فرزند دارد که هر دو از جدایی پدر و مادرشان، آسیب دیده و دچار افسردگی هستند. تماشای این فیلم نشان می‌دهد که چگونه روابط خارج از چارچوب و آزادی بی حد و حصر که نتیجه خودخواهی و فردگرایی غربی‌هاست، باعث از بین رفتن نیروی جوانی و نشاط و شادابی آنان شده و در عوض افسردگی، ناامیدی و تنهایی را به ارمغان می‌آورد. با این تفاسیر ناهنجاری اجتماعی این اثر بالاست و برای رده سنی نوجوان توصیه نمی‌شود.

بی‌توجهی به فرزندان به ویژه نوجوانان، موجد مشکلات متعددی برای آن‌هاست و در این فیلم نیز شاهد آن هستیم. پم به عنوان مادر، هرچند فکر می‌کند با اعمال و رفتارش به دنبال کمک به دانکن است اما در واقع او فقط به فکر خودش است. دانکن متوجه این موضوع است و بسیار تحقیر می‌شود اما شانس با او یار است و حضور اوون در زندگی‌اش به او کمک می‌کند تا خود را از این ماجرای تلخ بیرون بکشد.

خلاصه: این فیلم با میزان ناهنجاری اجتماعی بالا، برای رده سنی زیر 18 سال توصیه نمی‌شود. پیام فیلم را می‌توان در توجه به فرزندان به ویژه نوجوانان و مسئولیت‌‌پذیری والدین، خلاصه کرد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با فرزندان بالای 18 سال خود می‌توانید دوستانه گفتگو کنید و از آن‌ها سوال کنید:

به نظر تو منشا مشکلات دانکن، سوزانا و پیتر چه بود؟

چرا دانکن، خودباوری و اعتماد به نفس خود را از دست داده بود؟

نقش اوون در زندگی دانکن چه بود؟

آیا اوون دوست خوبی برای دانکن بود؟ چرا؟

نظر تو درباره علت ماندن پم در رابطه با ترنت چیست؟ آیا همیشه برای جبران اشتباهات، راه بازگشتی وجود دارد؟

خلاصه: درباره شخصیت دانکن و تصمیمات او با فرزندان بالای 18 سال خود، گفتگو کنید.

داستان اثر

دانکن و مادرش به دعوت ترنت برای گذران تعطیلات تابستانی به شهر ساحلی واترویز می‌روند. دانکن که اصلا از این اتفاق خوشحال نیست، غمگین و افسرده به نظر می‌رسد. ترنت او را تحقیر می‌کند اما در ظاهر سعی دارد تا با او ارتباط دوستانه‌ای برقرار کند که دانکن به این ریاکاری او پاسخ منفی می‌دهد. پس از مدتی، او با مردی به نام اوون آشنا می‌شود که این آشنایی نقطه عطف زندگی اوست. اوون به او پیشنهاد کار در پارک ساحلی را می‌دهد و این اتفاق باعث می‌شود تا دانکن، مسیر جدیدی برای زندگی‌اش بیابد تا جایی که حتی به مادرش نیز برای جدایی از ترنت که به او خیانت کرده، جسارت و جرات می‌دهد و هر دو تصمیم می‌گیرند تا روی پای خود بایستند و شجاعانه زندگی کنند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Nat Faxon, Jim Rash

نویسنده/ مترجم: Nat Faxon, Jim Rash

نام تهیه کننده: Tom Rice, Kevin J. Walsh

نام بازیگران:

Steve Carell, Toni Collette, Allison Janney, AnnaSophia Robb, Sam Rockwell, Maya Rudolph, Liam James, Rob Corddry, Amanda Peet, River Alexander

نام شخصیت ها:

دانکِن: پسر نوجوان 14 ساله که پدر و مادرش از یکدیگر جدا شده‌اند. دانکن شخصیتی خجالتی و آرام دارد که به راحتی نیز نمی‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند و یا با کسی دوست شود. او اکنون با مادرش زندگی می‌کند اما دلش می‌خواهد در کنار پدر باشد اما گویا پدرش از سرپرستی او امتناع ورزیده و دانکن از این موضوع بی‌اطلاع است.

پم: مادر دانکن که با دوست پسرش برای گذران تابستان به شهر ساحلی آمده و قصد دارد تا زندگی جدیدی را آغاز کند. پم زن تلاشگر، مهربان و ساده‌ای است.

اووِن: مرد جوانی که مدیریت یک پارک ساحلی را بر عهده دارد و بسیار خوشرو، شوخ طبع، مهربان و خوش قلب است. اوون به دانکن کمک می‌کند تا شخصیتی اجتماعی پیدا کرده و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. او در واقع اولین دوست دانکن است.

ترنت: دوست پسر پم که خود دختری نوجوان دارد. ترنت شخصیتی خودخواه و مغرور دارد و فکر می‌کند هر کاری را می‌تواند مدیریت کرده و حل کند؛ در حالی که اینطور نیست.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Sycamore Pictures, The Walsh Company, Madison Wells, What Just Happened Productions

جوایز و افتخارات: برنده جایزه بهترین کمدی از جشنواره فیلم‌های AARP آمریکا و نامزد دریافت چندین جایزه از جشنواره‌های داخلی آمریکا

مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد راه، راه بازگشت

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!