آنچه لازم است والدین بدانند
فیلم «راننده تاکسی» اثر ۲۰۱۷ کرهجنوبی در ژانر اکشن/تاریخی و درام میباشد که مخاطب آن نوجوان و جوان است. این فیلم که بسیار محبوب و خوشساخت بوده و جوایز متعددی را نیز دریافت کرده، برگرفته از ماجرایی واقعی در جریان قیامهای ۱۹۸۰ گوانگجوست. در این اثر قیامهای مردمی و سرکوب آنها توسط دولت به نمایش گذارده شده که دارای خشونت قابل توجه و مقداری ترس میباشد که به علت همان صحنههای خشونتآمیزِ درگیریست. با توجه به این میزان از خشونت موجود در فیلم، دیدنِ این فیلم به کودکان و حتی نوجوانانِ حساس پیشنهاد نمیشود. ضمناً لازم به ذکر است که این درگیریها و خشونتها مشروع نبوده و همگی از سوی دولتی دیکتاتور نسبت به مردمی که به شکل مسالمتآمیز اعتراض میکردند صورت میگرفت. در مورد این اعتراضات و نحوهی واکنش دولت تحقیق و گفتگو کنید و بگویید که بنظرتان واکنشِ صحیح نسبت به این اعتراضات چیست؟
مورد مهم دیگری که در این فیلم به چشم میخورد، نمونههای متعدد پیام و الگوی مثبت میباشد. ما به شکلی وسیع شاهد نمونههایی چون: فداکاری، شجاعت، اراده راسخ، اتحاد، مقابله با ظلم و … هستیم که از سوی مردم و بهویژه دانشجویان (که آگاه و دغدغهمند هستند) صورت میگیرد. شخصیتهای اصلیِ فیلم یعنی «مانسوب» و «پیتر» نیز الگوهای قابل توجهی هستند. مانسوب دچار تغییر دیدگاه شده و از فردی ترسو و بیتوجه به فردی دغدغهمند و شجاع تبدیل میگردد. در این رابطه گفتگو کنید و ببینید تا چه حد و تحت چه شرایطی، تغییر شخصیتیِ انسانها ممکن است؟ ضمناً شخصیت پیتر نیز فردی دغدغهمند و شجاع است که دست از تلاش برنمیدارد. بر این ویژگیهای مثبت تمرکز کرده و به این فکر کنید که چه مسیرها و اهدافی هستند که ارزشِ این حجم از تلاش و شجاعت را دارند؟ ضمناً در این فیلم شخصیت پیتر به شکل قهرمانوارانهای نشان داده میشود که صرفاً دغدغهی کشف و نشر حقیقت را دارد و مردم او را ناجی خود میدانند.
ادامه متن با فرزندان خود صحبت کنید درباره
- دلیل اعتراضات مردم چه بود؟
- چرا دانشجویان بیشترین جمعیتِ معترضین بودند؟
ادامه متن داستان اثر
کیم مانسوب که یک راننده تاکسیست و زندگی فقیرانهای را با دختر کوچکش در سئول میگذراند، روزی مسافری خارجی را بجای همکارش سوار میکند و مسافر که یک روزنامهنگار آلمانی به نام یورگن هینزپتر (پیتر) است، از وی میخواهد در ازای کرایهی قابل توجهی او را به گوانگجو برای تهیه گزارش ببرد و قبل از شلوغی مجدد شهر که در آن زمان درگیرِ قیامهای مردمی بوده، او را به سئول بازگرداند. آنها در مسیر رسیدن به گوانگجو با بنبستهای حکومتی مواجه میشوند و پس از تلاشهای فراوان بالاخره موفق میشوند مسیری پیدا کرده و وارد شهر شوند و در این بین با تعدادی از دانشجویان نیز برخورد میکنند. دانشجویان و روزنامهنگار، با انگلیسیِ دست و پا شکستهای با هم ارتباط گرفته و پیتر موفق میشود از اخبار و وقایعِ گوانگجو، گزارشهای خوبی تهیه کند. پس از کجخلقیهای مانسوب که هم از وقایعِ گوانگجو گریزان بوده و هم نگران و دلتنگِ دخترش بود و همچنین پس از اتمام ملاقاتهای پیتر با مردم شهر، آنها راهیِ سئول میشوند اما در این بین، مامورهای دولتی متوجه آنها شده و با تعقیب آنها باعث میشوند که ماشینِ مانسوب نیز از کار افتاده و آنها در گوانگجو گرفتار گردند. آنها با کمک مردم تلاش میکنند مجدد به سئول بازگردند اما درگیریها در شهر بالا گرفته و مانسوب تلاش فراوانی برای فرار کرده و در این بین مشاهده میکند که افراد زیادی از جمله دانشجویانی با سن کم، در درگیری با سربازان و لباس شخصیها کشته شده و شهر به خاک و خون کشیده میشود. مشاهدهی این وقایع موجب میشود او خشم شدیدی را حس کند و دیدگاهش تغییر کرده و دیگر مانند سابق نسبت به مسائل جامعه بیتفاوت و یا انسانی بزدل نباشد. مانسوب و دیگر تاکسیرانان عزم خود را جزم کرده و با ساختنِ سدی از ماشینها در مقابلِ سربازان، موفق میشوند زخمیها را نجات داده و گزارشگر را نیز از محل درگیری دور کنند. مانسوب و پیتر به همراه مدارک تهیهشده از وقایع گوانگجو، سوار تاکسی شده و راهی سئول میگردند و دیگر تاکسیرانان نیز با بستنِ راهِ سربازان و حکومتیها، به فرارِ آنها کمک میکنند. این گزارشها نهایتاً بین عموم مردم جهان پخش شده و همه در جریانِ فجایع و کشتارهای گوانگجو قرار میگیرند.
ادامه متن جزئیات اثر
کارگردان: جانگ هون / Jang Hoon
نویسنده: اوم یونا / Eom Yu-na
ادامه متن
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد راننده تاکسی