• امروز : 9 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی فیلم دکتر استرنج در چندجهانیِ دیوانگی (دکتر استرنج ۲) ( Doctor Strange in the Multiverse of Madness)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4423 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 16 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

دختر نوجوانی به‌نام «آمریکا چاوز» با قدرت ورود به دنیاهای موازی سر از رویای دکتر استرنج درمی‌آورد. آمریکا تسلطی بر قدرت خود ندارد به‌همین خاطر استرنج از او در برابر تهدیداتی مثل هیولاها و واندا ماکسیموف که در پی تصاحب قدرت آمریکاست محافظت می‌کند. این فیلم بنا بر ژانر اکشنی که دارد حاوی صحنه‌های هیجان‌انگیز و خشونت‌آمیزی مثل کشت‌وکشتار است و همچنین اشاره می‌شود که چاوز فرزند دو زن همجنسگراست.

 

ژانر : ابرقهرمانی فانتزی

سال 2022 126 دقیقه جزئیات کامل اثر
11 مناسب خانواده 12 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 16 +
بر اساس 5 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«دکتر استرنج در چندجهانیِ دیوانگی» محصول سال 2022 کشور آمریکا، بیست‌وهشتمین فیلم در دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود که توسط مارول استودیوز ساخته و از طریق استودیو سینمایی والت دیزنی نیز منتشر شده ‌است. این فیلم دنباله‌ی (دکتر استرنج 2016) است و شخصیت اصلی آن (دکتر استیون استرنج) بر پایه‌ی یکی از شخصیت‌های مارول کامیکس به‌همین نام ساخته شده است. این اثر به‌فراخور ژانر ابرقهرمانی خود از خشونت‌هایی نیز برخوردار است که تماشای آن برای افراد زیر 16سال یا افرادی که از روحیه‌ای پرخاشگر یا حساس برخوردارند مناسب نخواهد بود.

شخصیت اصلی یعنی دکتر استرنج یک جادوگر است و او به‌ پشتوانه‌ی جادو از پس تمام مشکلات و موانع برمی‌آید. این شخصیت در کمیک‌ها از طریق آموزه‌های خاص و ریاضت‌های فراوان به این درجه رسیده است. این موضوع ممکن است برای بعضی از نوجوانان جذاب باشد و آنها را به‌سمت مطالعه یا دانستن درمورد آن سوق دهد. اگر متوجه کنجکاوی فرزندتان نسبت به این موضوع شدید بهتر است به اتفاق یکدیگر درباره‌ی جادو در دنیای واقعی از منابع موثق مطالعه یا کسب اطلاع کنید تا فرزندتان از طریق منابع نامطمئن در راه غلط و پرخطری قرار نگیرد.

آمریکا چاوز دختر نوجوانی است که به‌طور اتفاقی دارای قدرت سفر در دنیاهای موازی شده است و همین موضوع باعث می‌شود تا او در مسیر قهرمانی قرار گیرد. «نوجوانِ قهرمان» یا «شخصیت قهرمانان» یک الگوی جذاب و پرطرفدار درمیان قشر نوجوان است. گروهی از نوجوانان همیشه سعی بر این دارند که از ویژگی‌های مثبت و منفی قهرمانان تقلید کنند. این تقلید هم می‌تواند در ظاهر باشد و هم در اخلاق و رفتار. شما می‌توانید با فرزند خود درباره‌ی ویژگی‌های ظاهری و باطنی چاوز و همچنین دکتر استرنج صحبت کنید، وجوه مثبت آنها را تحسین و وجوه منفی آنها را نیز نقد کنید و درباره‌ی این وجوه در دنیای واقعی با فرزند خود به‌ گفت‌وگو بپردازید.

لازم است بدانید که والدین چاوز یک زوج مونث همجنسگرا هستند. آنها به‌صورت گذرا در نسخه‌ی بدون سانسور نیز نمایش داده می‌شوند. برای آنکه این موضوع در ذهن نوجوان شما عادی‌سازی نشود، پیشنهاد ما این است که از نسخه‌ی پالایش شده‌ی این محصول در پلتفرم‌هایی مثل فیلمو یا نماوا استفاده کنید.

خلاصه:

این فیلم دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز است. جادو نیز در این اثر جایگاه پررنگی دارد. چاوز دختر نوجوانی است که در راه ابرقهرمانی قرار می‌گیرد، او از یک زوج مونث همجنسگرا متولد شده است. بنابراین نکات تماشای این محصول برای افراد زیر 16سال نامناسب است و اگر این اثر در سبد مصرفی فرزند شما قرار دارد، بهتر است که از نسخه‌ی پالایش‌شده استفاده کند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به‌نظرت دکتر استرنج در این فیلم چطور بود؟ تصمیمات او را چطور ارزیابی می‌کنی؟

انگیزه‌ی واندا از به‌راه انداختن آن همه خشونت و کشت‌وکشتار چه بود؟ به‌نظرت کارهای او می‌تواند توجیه درستی داشته باشد؟

از اینکه دکتر استرنج با آمریکا چاوز همراه شد چه حسی داشتی؟

نظرت راجع به قهرمانانی که در این فیلم ظاهر شدند چیست؟ وجوه مثبت و منفی آنها را چطور ارزیابی می‌کنی؟

راجع به دنیاهای موازی چه می‌دانی؟ آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟ آیا انسان می‌تواند وارد دنیاهای دیگر شود؟

به‌نظرت چرا جادو در دنیای واقعی می‌تواند خطرآفرین باشد؟

خلاصه:

قهرمانان تو در این فیلم چه کسانی بودند؟ چه چیزهایی در درون آنها بود که دوستشان داشتی؟

داستان اثر

دختری به‌نام «آمریکا چاوز» در اثر گزیدگی یک حشره صاحب نیرویی می‌شود که کنترل آن از دسترسش خارج است. او به محض اینکه در درون خود احساس ترس می‌کند وارد دنیاهای موازی می‌شود و ناشی‌بودن او باعث ایجاد هرج‌ومرج در جهان‌های موازی می‌شود. دکتر استرنج از این موضوع مطلع می‌شود و برای آنکه بتواند جلوی آمریکا را بگیرد او را پیش خود نگه می‌دارد.

 از سوی دیگر واندا ماکسیموف نیز که دلش می‌خواهد از دنیای خود به دنیای دیگری برود تا با فرزندانِ نسخه‌ی دیگری از خود در آنجا زندگی کند، وسوسه می‌شود تا نیروی آمریکا را به‌دست آورد. او از استرنج می‌خواهد که آمریکا را در اختیارش قرار دهد. استرنج امتناع می‌کند و همین موضوع باعث بروز جنگی تمام عیار میان او و استرنج می‌شود. وانگ به استرنج می‌گوید که تنها راه شکست‌دادن واندا دست‌یابی به کتاب ویشانتی است، زیرا واندا کتاب گناهان را در اختیار دارد و حالا با قدرت آن قادر به انجام هر کاری خواهد بود.

استرنج به‌همراه آمریکا وارد دنیایی به‌نام «زمین- 838» می‌شود که در آنجا با کریستین، پروفسور ایکس، آقای شگفت‌انگیز، بلک بولت، کاپیتان مارول و پگی کارتر ملاقات می‌کند و حقایقی راجع به نسخه‌ی دیگری از خود که تانوس را شکست داده بود می‌شنود. در همین حین واندا سر می‌رسد. او همه‌ی آنها به‌جز استرنج و کریستین را می‌کشد و آمریکا را نیز به‌چنگ می‌آورد.

استرنج و کریستین وارد دنیایی می‌شوند که در آن استرنج با استرنج دیگری ملاقات می‌کند. استرنج، استرنج شرور این جهان را می‌کشد و کتاب گناهان او را به رؤیا می‌برد تا وارد بدن مرده‌ی استرنج مدافع در «زمین-۶۱۶» شود و آمریکا را نجات دهد. آمریکا که از هدف واندا آگاه می‌شود، او را به دنیای دیگری می‌برد که در آنجا با نسخه‌ی دیگری از خود و فرزندانش ملاقات کند. او که ترس فرزندانش را از خود می‌بیند از هدفش دست می‌کشد. کتاب گناهان را در تمامی دنیاها نابود می‌کند و با کشتن خود به این داستان پایان می‌دهد.

جزئیات اثر

کارگردان: سم ریمی/ Samuel M. Raimi

نویسنده: مایکل والدرون/ Michael Waldron

نام تهیه کننده: کوین فایگی/ Kevin Feige

نام بازیگران: بندیکت کامبریچ، الیزابت اولسن، بندیکت وانگ، سوچی گومز، ریچل مک آدامز/ Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Benedict Wong, Xochitl Gomez, Rachel McAdams

نام شخصیت ها:

استیون استرنج: او در گذشته یک جراح مغز بود که بر اثر یک تصادف دست‌هایش از کار می‌افتد. استیون برای مداوای خود راهی صومعه‌ای به‌نام کامارتاج می‌شود و در آنجا تحت آموزش‌های جادوگر و استاد اعظم عرفان (استاد وان) به مرتبه‌ی جادوگر اعظم می‌رسد. یکی از امتیازات ویژه‌ی استیون بازکردن دروازه‌‌ی دنیاهای موازی است. او در این فیلم برای محافظت از دختری به‌نام «آمریکا چاوز» در مقابل واندا ماکسیموف قرار می‌گیرد.

واندا ماکسیموف: او یکی از اعضای سابق گروه انتقام‌جویان بود که قادر است افراد را هیپنوتیزم کند و از دور نیز بر آنان مسلط شود. نسخه‌ی دیگری از واندا در دنیایی موازی با دنیای او، مادری است که صاحب دو پسر است. واندا به آن پسرها حس مادری دارد و برای به‌دست آوردن آنها و ورود به آن دنیای به‌قدرت «آمریکا چاوز» احتیاج دارد.

وانگ: او جادوگر اعظم زمین و مربی استیون است.

آمریکا چاوز: او دختری است که از یک زوج مونث همجنسگرا متولد شده است. آمریکا در اثر نیش یک حشره صاحب قدرتی ماورای می‌شود که قادر به کنترل آن نیست. او به‌محض آنکه احساس ترس می‌کند، به‌طور غیر ارادی وارد دنیاهای موازی می‌شود.

کریستین پالمر: او زنی است که استیون در تمام دنیاها عاشق اوست. کریستین یک جراح اورژانس است که در این فیلم باوجود علاقه‌ به استیون با شخص دیگری ازدواج می‌کند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: مارول استودیوز/ Marvel Studios

جوایز و افتخارات: این فیلم با بیش از ۹۵۳ میلیون دلار فروش در سراسر جهان دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ است و نقدهای مثبتی را از طرف منتقدان دریافت کرده و در زمینه‌ی کارگردانی ریمی، سکانس‌های اکشن، جلوه‌های ویژه، موسیقی و اجراهای بازیگران تحسین شده ‌است.

مخاطب اثر: نوجوان، بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : آرمان احمدی

۳۰ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 13 +

به نظر من فیلم خوبی نبود

بزرگسال

توسط : سعیده اعلمی نیا

۲۶ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 13 +

عالی بود و خیلی ترسناک . ممنون از بچه های مارول . و ممنون از بازیگری خوب خانم الیزابت اولسن. ممنونم

بزرگسال

توسط : الهام قرنفلی

۲۰ شهریور ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

داستان خلاقانه و جذاب و بازیگری عالی داشت

بزرگسال

توسط : امیررضا محرابی فر

۲۶ مرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

سلام به همگی ، ما با ساده گیری هایمان داریم ذائقه کودکانمان را عوض می کنیم ، ما اصلا نباید بگذاریم چنین فیلمی را ببینند . من اصلا صلاح نمی دانم و اصلا پیشنهاد نمی کنم .

بزرگسال

توسط : امیررضا محرابی فر

۲۶ مرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

سلام به همگی ، ما با ساده گیری هایمان داریم ذائقه کودکانمان را عوض می کنیم ، ما اصلا نباید بگذاریم چنین فیلمی را ببینند . من اصلا صلاح نمی دانم و اصلا پیشنهاد نمی کنم .

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دکتر استرنج در چندجهانیِ دیوانگی (دکتر استرنج ۲)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!