• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم دزدان دریایی کارائیب ۳: پایان جهان (Pirates of the Caribbean: At World's End)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3462 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

در قسمت سوم از فیلم سینمایی «دزدان دریایی کارائیب»، جک اسپارو با کمک ویلیام و الیزابت از صندوق مرد مرده نجات پیدا می‌کند. این‌بار، کاتلر بکت با دردست‌داشتن قلب دیوی جونز، کل دریا را تصرّف کرده و دزدان دریایی را اعدام می‌کند. همه‌ی دزدان دریایی سراسر دنیا تحت نظر الیزابت سوان، برای مبارزه با کاتلر بکت آماده می‌شوند. عادی و خوب نشان‌دادن دزدان دریایی و پیروزی آن‌ها بر نیروی دریایی از نکات منفی داستان است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2007 169 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 5 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در قسمت سوم از مجموعه فیلم‌های «دزدان دریایی کارائیب»، حوادث تلخ بیشتری رخ می‌دهد. اوایل فیلم با اعدام‌های دسته‌جمعی شروع می‌شود؛ در جمع افرادی که اعدام می‌شدند یک پسربچه نیز وجود دارد. مرگ پدر الیزابت و مجروح‌شدن ویلیام نیز از وقایع تلخ داستان است.

فیلم با خشونت نسبتاً بالایی همراه است و اگرچه درون‌مایه‌ای طنز دارد ولی به‌هیچ‌عنوان برای کودکان مناسب نیست. موارد ناهنجار مانند صحنه‌های بوسه، رابطه‌ی جنسی بین ویلیام و الیزابت، افراد مست و استعمال مشروبات وجود دارد. برای تماشای این اثر همراه با نوجوانان، بهتر است از نسخه‌ی اصلاح‌شده استفاده شود.

در این سری، دو گروه اصلی با تمام قوا درحال جنگ با یکدیگر هستند؛ یکی دزدان دریایی و دیگری نیروی دریایی انگلستان است. هیچکدام از این دو گروه وجهه‌ی خوبی ندارند. ولی مطمئناً هر مخاطبی هنگام تماشای این فیلم، از پیروزشدن دزدان دریایی خوشحال خواهد شد. باید توجه داشت که دزدان دریایی افراد مطلوبی ندارند و در طول فیلم معلوم است که همواره درحال فریب و خیانت به یکدیگرند و از همه مهم‌تر اینکه آن‌ها «دزد دریایی» هستند.

می‌توانید با رویکردی انتقادی نسبت به این مسئله با فرزندتان صحبت کنید. هرچند مجموعه‌ی «دزدان دریایی کارائیب» داستانی جذّاب و جلوه‌های بصری بی‌نظیری دارد ولی باید توجه داشت زیبا و مطلوب جلوه‌دادن شخصیت‌های منفی و شرور در این چندسال اخیر در آثار سینمایی افزایش پیدا کرده است. تأثیر تربیتی و آموزشی رسانه‌ها بر مخاطبان نیز انکارناپذیر است و نباید از این مسئله‌ی مهم به‌آسانی عبور کرد. مخصوصاً درمورد کودکان و نوجوانان که قسمت عمده‌ی شخصیت آن‌ها در همین سنین درحال شکل‌گیری است.

در این گونه آثار، ارزش‌ها زیر پا له می‌شوند و مخاطب به‌تدریج می‌آموزد هیچ‌کسی به‌صورت مطلق، خوب یا بد نیست. این موضوع شاید درمورد اشخاص به‌تنهایی تا حدودی صحیح به نظر برسد ولی در مسائل مهم و اساسی نگاه خطرناکی است. مثلاً در این فیلم ما تنها با شخصیتی به نام جک اسپارو مواجه نیستیم بلکه همان‌طورکه قبلاً اشاره شد با گروهی به نام «دزدان دریایی» روبه‌رو هستیم که مخاطب از پیروزشدن آن‌ها خوشحال می‌شود.

نقد این‌گونه آثار تفکر نقادانه را در نوجوانان افزایش می‌دهد و موجب می‌شود نسبت به مسائل، نگاه واقع‌‌بینانه‌تری داشته باشند.

خلاصه: مهم‌ترین مسئله،‌ عادی و خوب جلوه‌دادن دزدان دریایی است که باید به آن توجه داشت. ناهنجاری‌هایی در فیلم وجود دارد که بهتر است نوجوانان از نسخه‌ی اصلاح‌شده استفاده کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درمورد ماهیت دزدان دریایی با فرزندتان صحبت کنید؛ اگر در واقعیت دزدان دریایی پیروز شوند، او چه احساسی خواهد داشت؟

درمورد شخصیت‌هایی که در طول فیلم وجود دارند با نوجوانان صحبت کنید. به‌ویژه رفتار و ویژگی‌های جک اسپارو، دزد دریایی محبوب و دوست‌داشتنی!

از فرندتان بپرسید چه ویژگی‌هایی در جک اسپارو وجود دارد که او را جذّاب می‌کند؟

 به نظر او شخصیت‌های اصلی فیلم افراد قابل‌اعتمادی بودند؟

 چه ویژگی مثبتی در شخصیت‌های اصلی فیلم وجود داشت؟

خلاصه: می‌توانید درمورد ماهیت اصلی دزدان دریایی و رفتار و عملکرد‌ غیر‌قابل‌اعتماد شخصیت‌های اصلی فیلم با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

در این قسمت، الیزابت و ویلیام و برخی از خدمه‌ی کشتی مروارید سیاه، برای نجات جک اسپارو، وارد صندوق مرد مرده می‌شوند. آن‌ها بعد از نجات جک، برای مبارزه با کمپانی تجاری هند شرقی که زیر نظر کاتلر بکت است، آماده می‌شوند. زیرا کاتلر بکت، با داشتن قلب دیوی جونز، کل دریا را تصرف کرده است. او تمامی افرادی که با دزدان دریایی ارتباط دارند، اعدام می‌کند.

تصمیم گرفته شده همه‌ی دزدان دریایی سراسر دنیا در مجمع برادران جمع شوند تا برای این مشکل چاره‌ای بی‌اندیشند. الیزابت طی ماجرایی، کاپیتان دزدان دریایی سنگاپور می‌شود. در مجمع برادران، رای‌گیری برای انتخاب پادشاه آغاز می‌شود و الیزابت با داشتن تنها یک رأی اضافی، عنوان پادشاه دزدان دریایی را از آن خود می‌کند. به دستور الیزابت، تمامی دزدان دریایی به جنگ با کاتلر بکت و دیوی جونز می‌روند. در این درگیری، ویل ترنر به دست دیوی جونز کشته می‌شود. جک، با دست بی‌جان ویل، خنجری را به قلب دیوی جونز فرو می‌کند. به این ترتیب، ویل زنده شده و کاپیتان جدید فلایینگ داچمن می‌شود. او بعد از این اتفاق، مجبور می‌شود همسرش الیزابت را ترک کند.

جزئیات اثر

کارگردان: Gore Verbinski/ گوری وربینسکی

نویسنده: Ted Elliott/ Terry Rossio/ Stuart Beattie/ تد الیوت/ تری راشیو/ استوارت بتی

تهیه کننده: Jerry Bruckheimer/ جری براک‌هیمر

بازیگران: Johnny Depp/Orlando Bloom/ Keira Knightley/ Geoffrey Rush/ Jack Davenport/Bill Nighy/ جانی دیپ/ اورلاندو بلوم/ کیرا نایتلی/ جفری راش/ جک داونپورت/ بیلی نایگی

شخصیت‌ها:

جک اسپارو: او کاپیتان کشتی مروارید سیاه بود که در سری قبل توسط هیولای کراکن، روح و جسمش به درون صندوق دیوی جونز کشیده شد. باربوسا به همراه ویل، الیزابت و خدمه‌ی کشتی برای نجات او وارد صندوق می‌شوند و او را نجات می‌دهند.

ویلیام ترنر: در این سری، ویلیام توسط دیوی جونز کشته می‌شود. چون جک با دست ویلیام، به قلب دیوی جونز خنجر فرو کرد، ویلیام به زندگی برمی‌گردد و به عنوان کاپیتان جدید فلایینگ داچمن، انتخاب می‌شود.

الیزابت سوان: او طی ماجراهایی به عنوان کاپیتان دزدان دریایی سنگاپور انتخاب می‌شود و تمامی دزدان دریایی به رهبری او به جنگ با لرد بکت می‌روند. الیزابت در این سری، با ویلیام ازدواج می‌کند ولی به خاطر حوادثی، ویلیام مجبور می‌شود او را ترک کند.

سائوفنگ: او رئیس دزدان دریایی سنگاپور است. او طی معامله‌‌ای، الیزابت سوان را تصاحب می‌کند زیرا خیال می‌کرد او کالیپسو است. او طی یک حادثه زخمی شده و قبل از مردن، الیزابت را به عنوان کاپیتان جدید انتخاب می‌کند.

کاتلر بکت: او رئیس شرکت بازرگانی هند شرقی است که برای از بین بردن دزدان دریایی در سراسر جهان تلاش می‌کند ولی بسیار بی‌رحم است.

هکتور باربوسا: او در پایان سری اول این مجموعه به دست جک اسپارو مرد. تیا دالما، او را از دنیای مردگان نجات می‌دهد. ویل و الیزابت و برخی از خدمه‌ی کشتی مروارید سیاه، تحت رهبری باربوسا، برای نجات جک اسپارو وارد صندوق مرد مرده می‌شوند.

تیا دالما: او الهه‌ی کالیپسو است. سال‌ها پیش، وقتی دیوی جونز احساس می‌کند تیا دالما به او خیانت کرده، با کاپیتان‌های دزدان دریایی، پنهانی توافق می‌کند؛ به این ترتیب دزدان دریایی، با استفاده از هشت قطعه، تیا دالما را اسیر می‌کنند و او را به فرم یک انسان درمی‌آورند. در این قسمت، باربوسا در مجمع برادران خواستار آزادی تیا دالما می‌شود.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney Pictures/ Jerry Bruckheimer Films/ Second Mate Productions

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : مهرانه پاینده

۹ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

من از فیلم خیلی خوشم اومد

بزرگسال

توسط : مهرانه پاینده

۹ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

من از فیلم خیلی خوشم اومد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دزدان دریایی کارائیب ۳: پایان جهان

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!