• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم دزدان دریایی کارائیب ۲: صندوق مرد مرده (Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3170 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

در قسمت دوم از مجموعه‌ی ماجراجوایانه‌ی «دزدان دریایی کارائیب»، جک اسپارو، ویلیام ترنر و نورینگتون هرکدام با اهدافی متفاوت، به دنبال یافتن صندوقچه‌ی قلب «دیوی جونز» هستند. این قسمت با گرفتارشدن جک اسپارو درون صندوق دیوی جونز به پایان می‌رسد. این فیلم خشونت نسبتاً بالایی دارد.

ژانر : ماجراجویی

سال 2006 151 دقیقه جزئیات کامل اثر
13 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در سری دوم دزدان دریایی، جک اسپارو و ویلیام ترنر به دنبال یافتن صندوق مرد مرده هستند. درکل، فضای این فیلم تاریک است و در این قسمت شاهد هیولاهایی هستیم که چهره‌های زشتی دارند.

شخصیت‌های اصلی با وقایع ترسناکی مواجه‌اند ولی این حوادث در برخی مواقع، درون‌مایه‌ی طنز دارند. نوجوانان، قادر به تشخیص صحیح محتوای طنزآمیز حوادث ترسناک هستند، به همین خاطر کمتر احساس ترس خواهند کرد. ولی ناهنجاری‌هایی هم در فیلم وجود دارد.

شخصیت‌های اصلی، به‌ویژه جک اسپارو که شخصیت محبوب فیلم است، به مشروبات الکلی علاقه دارد و در طول فیلم نیز افراد مست دیده می‌شوند. در یک صحنه، الیزابت سوان به قصد فریب جک اسپارو، او را اغوا می‌کند و می‌بوسد. رابطه‌ی بین جک اسپارو و الیزابت سوان هم تاحدودی همراه با شوخی‌های جنسی است.

شخصیت‌های اصلی در بسیاری از موارد به نظر می‌رسید که در حال همکاری با هم هستند ولی کمی بعد مشخص می‌شد که نیت واقعی آنها کمک نبوده بلکه از طرف مقابل، برای پیشبرد اهداف خودشان بهره‌ برده‌اند. این مسئله ممکن است برای مخاطبان جذاب به نظر برسد. می‌توانید درمورد غیرقابل‌اعتمادبودن شخصیت‌های فیلم با فرزندتان صحبت کنید.

به‌علاوه، شخصیت‌های اصلی فیلم، برای رسیدن به اهداف خود، طمع زیادی دارند و خودخواهانه عمل می‌کنند؛ با این حال دعواهای احمقانه‌ی آن‌ها موجب می‌شود این نوع رفتار در نگاه مخاطب مذموم و ناپسند جلوه کند.

این اثر از نظر انتقال ارزش‌های مثبت، مورد به خصوصی برای ارائه ندارد و تنها می‌تواند برای مخاطب سرگرم‌کننده باشد. در صورتی که نوجوانان علاقه به تماشای این محصول دارند، بهتر است از نسخه‌ی دوبله و اصلاح شده استفاده شود.

خلاصه: فیلم پیام خاصی برای ارائه به مخاطب نداشته و صرفاً جنبه‌ی سرگرمی دارد. مواردی از ناهنجاری در طول فیلم وجود دارد که لازم است برای تماشای نوجوانان از نسخه‌ی اصلاح‌شده استفاده شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با توجه به اینکه جک اسپارو در نگاه مخاطبان محبوب و دوست‌داشتنی است، می‌توانید درمورد شخصیت او با فرزندتان صحبت کنید. جک اسپارو شخصیت نامتعادلی دارد و اینکه تا چه اندازه نسبت به دوستان و اطرافیانش وفادار است معلوم نیست. او خیلی اوقات دروغ می‌گوید و دوستانش را فریب می‌دهد. آیا در واقعیت می‌توان به افرادی مانند جک اسپارو اعتماد کرد؟

کمک‌های جک اسپارو، ویلیام و الیزابت به هم تا چه اندازه خالصانه بود؟ آن‌ها برخی مواقع هدف مشترک داشتند ولی هدفشان از این همکاری منافع خودشان بود.

خلاصه: درمورد رفتار و عملکرد نامتعادل و فریبکارانه‌ی شخصیت‌های اصلی فیلم با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

ویلیام و الیزابت به خاطر فراری دادن جک اسپارو در قسمت قبل، در روز ازدواج‌اشان توسط لرد بکت دستگیر می‌شوند. لرد بکت، به ویلیام پیشنهاد می‌دهد درصورتی که بتواند قطب‌نمای جادویی جک اسپارو را به او تحویل بدهد، هر دوی آن‌ها را آزاد می‌کند. نورینگتون نیز بعد از غرق شدن کشتی دانتلس، استعفا داد و ناپدید شد.

از طرف دیگر، جک اسپارو به دنبال کلید صندوقچه‌ی دیوی جونز است و این کلید نزد خود این شخص است. ویلیام، جک را پیدا می‌کند و از او می‌خواهد قطب‌‌نما را برای آزادی الیزابت به او بدهد. جک به شرطی قبول می‌کند که ویلیام بتواند کلید را از دیوی جونز بگیرد.

پس از ماجراهایی، کلید و صندوقچه پیدا می‌شوند ولی بین جک، ویلیام و نورینگتون درگیری پیش می‌آید. از آنجایی که داخل صندوق، قلب دیوی جونز قرار دارد، هرکدام اهداف متفاوتی دارند. جک می‌خواهد کنترل دیوی جونز را به دست گیرد، ویل قصد دارد پدرش را آزاد کند و نورینگتون می‌خواهد با اهدای قلب به لرد بکت، زندگی گذشته‌اش را پس بگیرد. بالاخره پیروز این نبرد نورینگتون است. از طرف دیگر، دیوی جونز، از دست جک اسپارو بسیار عصبانی است و در پایان، جک اسپارو و کشتی مروارید سیاه، توسط هیولای کراکن به درون صندوق دیوی جونز کشیده می‌شود.

جزئیات اثر

کارگردان: Gore Verbinski/ گوری وربینسکی

نویسنده: Ted Elliott/ Terry Rossio/ تد الیوت/ تری راشیو

نام تهیه کننده: Jerry Bruckheimer/ جری براک‌هیمر

نام بازیگران: Johnny Depp/ Orlando Bloom/ Keira Knightley/ Jack Davenport/ Bill Nighy / Jonathan Pryce/ جانی دیپ/ اورلاندو بلوم/ کیرا نایتلی/ جک داونپورت/ بیل نایگی/ جاناتان پرایس

نام شخصیت ها:

جک اسپارو: در این قسمت جک اسپارو، به دنبال صندوق مرد مرده است. داخل صندوق قلب دیوی جونز قرار دارد. او در پایان فیلم، با بوسه‌ی الیزابت سوان، فریب می‌خورد. الیزابت، دست‌های او را به دکل کشتی می‌بندد و در این هنگام توسط هیولایی به نام کراکن، به درون صندوق کشیده می‌شود.

ولیام ترنر: ویلیام هنگام ازدواج با الیزابت، توسط لرد کاتلر بکت دستگیر می‌شود. لرد بکت، از او می‌خواهد درصورتی که قطب‌‌نمای جادویی جک اسپارو را نزد او بیاورد، هر دوی آن‌ها را آزاد می‌کند. ویلیام برای آزادی پدرش، به دنبال تصاحب قلب دیوی جونز است.

الیزابت سوان: الیزابت، دختر فرمانده ودربی است. مراسم ازدواج او و ویلیام توسط لرد بکت بهم می‌خورد. لرد بکت، آن‌ دو را به خاطر فراری دادن جک اسپارو دستگیر می‌کند. در پایان فیلم، الیزابت با اغوای جک اسپارو، دستان او را به دکل کشتی مروارید سیاه می‌بندد.

دیوی جونز: او کاپیتان کشتی هلندی یا فلایینگ داچمن است. قلب دیوی جونز درون یک صندوق نگهداری می‌شود. نورینگتون، جک اسپارو و ویلیام ترنر هرکدام به دلایلی به دنبال قلب دیوی جونز هستند.

کاتلر بکت: او رئیس شرکت بازرگانی هند شرقی است، او از نوریگتون می‌خواهد قلب دیوی جونز را به نزد او بیاورد تا اشتباهات گذشته‌اش، بخشیده و دوباره در نیروی دریایی مشغول به کار بشود.

تیا دالما: تیا دالما، الهه‌ی کالیپسو است. جک اسپارو یک شیشه خاک از تیا دالما می‌گیرد تا او را در برابر دیوی جونز محافظت کند. در گذشته، دیوی جونز عاشق تیا دالما شد، تیا دالما وظیفه‌ی هدایت روح مردگان گمشده در دریا را به او داد و جونز هم از سر علاقه قبول کرد. به این ترتیب به دیوی جونز جاودانگی داده شد ولی او فقط هر ده سال یک بار می‌توانست به خشکی برگردد. وقتی جونز برای دیدن تیا دالما به خشکی آمد، او ظاهر نشد، برای همین دیوی جونز احساس می‌کند این زن به او خیانت کرده است.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney Pictures/ Jerry Bruckheimer Films/ Second Mate Productions

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دزدان دریایی کارائیب ۲: صندوق مرد مرده

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!