• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم دزدان دریایی کارائیب ۱: نفرین مروارید سیاه (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4781 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
این فیلم محصول سال 2003 والت‌دیزنی در ژانر اکشن و ماجراجویی است. شخصی به نام «باربوسا» سال‌ها قبل کشتی کاپیتان «جک اسپارو» را دزدیده است. او اکنون وارد شهر رویال‌پورت می‌شود و دختری به نام «الیزابت سوان» را می‌دزدد. «ویل ترنر» با جک همکاری می‌کند تا الیزابت را نجات دهد. مصرف مشروبات الکلی از نکات منفی این محصول است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2003 143 دقیقه جزئیات کامل اثر
20 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 18 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این محصول اکشن و تخیّلی است و داستانی جذّاب و سرگرم‌کننده دارد. چند نکته در مورد این فیلم وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

مهم‌ترین مسئله‌ای که در فیلم به چشم می‌خورد نقش مثبت دزدان دریایی است. حتی در ابتدای فیلم، الیزابت کوچک درحال خواندن شعر دزدان دریایی است؛ شعری با مضامین غارت  و دزدی. این محصول ساخته‌ی سال 2003 است ولی این اواخر هم بسیاری از آثار، در تلاش‌اند افراد ناهنجار و شرور را در نقش مثبت جلوه بدهند. مطمئناً تماشای پی‌درپی این دست محصولات، در تفکر مخاطبان بی‌تأثیر نخواهد بود.

اصلی‌ترین شخصیت فیلم جک اسپارو است که از جذّابیت و محبوبیت بالایی برخوردار است، برای همین این شخصیت می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری روی مخاطب داشته باشد. او با دختران زیادی رابطه دارد و عاشق مشروبات الکلی است و به هیچ قانونی پایبند نیست. به علاوه در یک صحنه، جک به همراه ویلیام وارد شهری می‌شوند که مردم همگی به صورت دیوانه‌وار در حال نوشیدن مشروبات هستند. این فیلم، مصرف مشروبات الکلی و مستی را به صورت جذابی به مخاطب نشان می‌دهد. در صورت صلاح‌دید والدین، می‌توان در مورد خطرات و عواقب وابستگی به الکل و استفاده از آن برای مستی، با فرزندان صحبت کرد. البته مسئله‌ی حرام بودن مسکرات، بر موضوع خطرات و عواقب آن ارجحیت دارد و این به خانواده و نوع تربیت والدین بستگی دارد که کدام یک را در اولویت قرار می‌دهند. با این حال تاثیر آموزه‌های دینی می‌تواند بیشتر باشد و کودکان و نوجوانانی که با مفاهیم اسلامی بیشتر آشنا هستند، خودکنترلی بیشتری دارند. البته این به شرطی پاسخ می‌دهد که نوجوانان با روش درست و ملایمی به این سمت کشیده شده باشند وگرنه کاملا جواب عکس می‌دهد و چه بسا نوجوانانی که در یک خانوده‌ی مذهبی رشد کرده‌ ولی به شدت نسبت به مسائل اسلامی تمرد می‌کنند.

علاوه بر مسائلی که در بالا ذکر شد، در طول فیلم مواردی مانند اندام‌های نیمه‌برهنه‌ی زنان، روسپی‌ها و موقعیت‌های جنسی بدون برهنگی نیز وجود دارد. بهتر است در صورت تماشای این اثر توسط نوجوانان، از نسخه‌های اصلاح‌شده استفاده شود.

خلاصه: در این فیلم، مشروبات الکلی و مست‌بودن به صورت جذّاب نشان داده شده است؛ درصورتی‌که نوجوانان قصد تماشای این اثر را دارند حتی‌الامکان از نسخه‌ی اصلاح‌شده استفاده کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

ممکن است بچه‌ها اسم دزدان دریایی را تنها در کتاب‌ها و فیلم‌ها شنیده باشند، در حالی که برای ملوان‌ها و دریانوردان، نامی آشناست. حتی این گروه در فیلم‌ها و کتاب‌ها چهره و علامت خاصی دارند که برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب است. در حالیکه در واقعیت به این صورت نیست. با توجه به تماشای این گونه آثار، کودکان و نوجوانان ممکن است با دید مثبت به این گروه نگاه کنند. می‌توانید در مورد مشکلاتی که دزدان دریایی برای دریانوردان و بازرگانان ایجاد می‌کنند با فرزندتان صحبت کنید.

آیا باربوسا به قول‌ها و وعده‌های خود عمل می‌کرد؟ باربوسا وقتی که زمان عمل به وعده‌هایش فرا می‌رسید، فریبکارانه رفتار می‌کرد و با دوز و کلک، طرف مقابل را دور می‌زد.

قبل از اعدام جک اسپارو، مامور اجرای اعدام، جرایم جک را در ملاء عام اعلام کرد. با این حساب چرا ویلیام و الیزابت برای نجات او تلاش کردند؟ آیا کار آن‌ها درست و منطقی بود؟

خلاصه:

در مورد چهره‌ی واقعی دزدان دریایی و نوع رفتار و عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی، با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

الیزابت سوان دختر فرمانده ودربی، از کودکی شیفته‌ی دزدان دریایی است. هنگامی که به همراه پدرش در حال سفر است، خدمه‌ی کشتی، پسری به نام ویلیام ترنر را از غرق شدن نجات می‌دهند. زمانی که ویلیام بی‌هوش بود، الیزابت مدال طلای او را که نماد دزدان دریایی روی آن حک شده است، برداشته و تا بزرگسالی این گردنبند را به همراه خود نگه می‌دارد.

کاپیتان باربوسا به همراه افرادش، برای باطل کردن نفرین و یافتن آخرین مدال، وارد شهر رویال پورت می‌شوند و همه جا را به آتش می‌کشند. برای باطل کردن نفرین، علاوه بر مدال، به خون بوتاستاب بیل ترنر یا پسرش ویلیام هم نیاز است. باربوسا به اشتباه از خون الیزابت استفاده می‌کند که نفرین باطل نمی‌شود.

از طرف دیگر ویلیام، جک اسپارو را از زندان نجات می‌دهد و برای نجات الیزابت وارد منطقه‌ی تورتوگا می‌شوند. پس از این، ماجراهای مختلفی پیش می‌آید ولی در نهایت باربوسا و افرادش کشته شده و الیزابت آزاد می‌شود. در پایان داستان، جک اسپارو در حال اعدام بود که با کمک ویلیام نجات پیدا کرد. الیزابت به خاطر علاقه‌اش به ویلیام، بر خلاف میل پدرش، ازدواج با فرمانده نورینگتون را رد می‌کند.

جزئیات اثر

کارگردان: Gore Verbinski/ گوری وربینسکی

نویسنده: Ted Elliott/ Terry Rossio/ Stuart Beattie / Jay Wolpert/ تد الیوت/ تری راشیو/ استوارت بتی/ جی وولپرت

تهیه کننده: Jerry Bruckheimer/ جری براک‌هیمر

بازیگران: Johnny Depp/ Geoffrey Rush/ Orlando Bloom/ Keira Knightley/ Jack Davenport/ Jonathan Pryce/ جانی دیپ/ جفری راش/ اورلاندو بلوم/ کیرا نایتلی/ جک داونپورت/ جاناتان پرایس

شخصیت ها:

جک اسپارو: او سال‌ها قبل ناخدای کشتی مروارید سیاه بود ولی باربوسا، با دوز و کلک کشتی را از جک می‌گیرد و او را تک و تنها در یک جزیره‌ی دورافتاده رها می‌کند. اکنون جک، طی ماجرایی به زندان افتاده است. ویلیام ترنر برای یافتن الیزابت و نجات او از دست باربوسا، جک را از زندان فراری می‌دهد.

الیزابت سوان: او دختر فرماندار شهر رویال پورت است. الیزابت از کودکی شیفته‌ی دزدان دریایی بود به طوری که هنگام نجات پسربچه‌ای به نام ویلیام از غرق شدن، متوجه می‌شود او یک گردنبند با علامت دزدان دریایی به گردن دارد. برای همین هنگامی که ویلیام بی‌هوش بود، گردنبند را برمی‌دارد، چرا که امکان داشت این گردنبند جان ویل را به خطر بیاندازد. هشت سال بعد،‌ باربوسا و افرادش به خاطر این گردنبند، به اشتباه الیزابت را می‌دزدند زیرا خیال می‌کنند او فرزند بوتاستاپ بیل ترنر است.

ویلیام ترنر: او پسر بوتاستاپ بیل ترنر است و در آهنگری مهارت دارد. پدرش تنها کسی بود که در شورشی که باربوسا علیه جک اسپارو به راه انداخت، شرکت نکرد. هنگامی که خدمه‌ی کشتی، با دزدیدن طلای آزتک نفرین شدند، پدر ویلیام یکی از طلاها را برای او می‌فرستد تا شکستش در دفاع از جک اسپارو را جبران کند. بعد از این ماجرا، باربوسا و افرادش سال‌ها نفرین شده باقی ماندند و روزی که وارد شهر رویال پورت شدند، به اشتباه به جای ویلیام، الیزابت را دزدیدند.

هکتور باربوسا: او قبلا یکی از نزدیک‌ترین دوستان جک اسپارو بود که بعدا علیه او شورش کرد و کشتی مروارید سیاه را دزدید. باربوسا برای باطل کردن نفرین، به مدال طلای آزتکی که متعلق به ویلیام است نیاز دارد. او در پایان داستان به دست جک اسپارو کشته شد.

نورینگتون: او قبلا در نیروی دریایی سلطنتی به عنوان ستوان خدمت می‌کرد. هشت سال بعد، فرمانده‌ی نیروی دریایی شد. فرمانده نورینگتون، به الیزابت سوان پیشنهاد ازدواج می‌دهد ولی جواب رد دریافت کرد.

ودربی سوان: او فرماندار شهر رویال پورت و پدر الیزابت سوان است. ودربی سوان مایل بود دخترش با فرمانده نورینگتون ازدواج کند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney Pictures/ Jerry Bruckheimer Films

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : دوست داره دزدان دریایی کارائیب

۱۹ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

جنگ بین بد و بدتر که همیشه همه چی خوب نیست و اگر جهان در بدی فرو برود بازم به سمت بدی پیش میرود و این مسیر بی پایان است پس به طور ناخوداگاه به شخصیت بهتر بودن پیش میرویم

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دزدان دریایی کارائیب ۱: نفرین مروارید سیاه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!