• امروز : 25 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند (Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

7106 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

در پنجمین سری از مجموعه «دزدان دریایی کارائیب»، جک اسپارو با دشمن جدیدی به نام کاپیتان سالازار روبه‌رو می‌شود. جک به همراه هنری، پسر الیزابت و ویل، به دنبال پیدا کردن نیزه سه شاخ می‌روند تا با شکستن طلسم دریا، هم پدر هنری را نجات داده و هم اینکه سالازار را شکست دهند. شخصیت ناهنجار جک اسپارو و افرادش از نکات منفی داستان است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2017 129 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 11 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در سری پنجم «دزدان دریایی کارائیب»، شاهد ماجراجویی جک اسپارو و هنری پسر الیزابت و ویل ترنر، هستیم. با توجه به تجربه‌ی مخاطبان از سری‌های قبل، ممکن است داستان تکراری به نظر برسد؛ از این منظر می‌توان گفت طرح داستان، از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

فیلم، فاقد پیام و محتوای آموزنده است و صرفا جنبه‌ی سرگرمی داشته و حس هیجان و کنجکاوی مخاطب را بر می‌انگیزد. در مورد مسئله‌ی دزد دریایی بودن شخصیت‌های فیلم در سری‌های قبل، توضیحات بیشتری داده شده است. شخصیت و ویژگی‌ افراد و گروه‌هایی که در حال جنگ با هم هستند، بسیار پیچیده است و نمی‌توان با اطمینان از آنان سخن گفت؛ مسئله‌ای که در تمامی سر‌ی‌های دزدان دریایی با آن مواجهیم. شخصیت اصلی فیلم، جک اسپارو است و داستان بیشتر از زاویه‌ی دید او شرح داده می‌شود. درواقع این جک اسپاروست که همه چیز به نفع او تمام می‌شود و مطمئنا قهرمان محبوب و اصلی داستان از نگاه مخاطبان اوست؛ ولی سوال این جاست چه کسی گفته جک بهتر از بقیه‌ است؟ در طول این پنج سری، جک اسپارو همان بوده که هست. همیشه انتظار می‌رود شخصیت‌های اصلی، با تجربه‌ی حوادث و اتفاقات، شخصیتی جدیدی پیدا کنند و لااقل رفتاری بهتر از آغاز داستان داشته باشند ولی ما هیچ تغییری در رفتار جک نمی‌بینیم.

استفاده‌ی افراطی از مشروبات الکلی توسط جک همانند سری‌های قبل وجود دارد؛ او با اینکه مست است در مقابل دشمنانش می‌ایستد و با آن‌ها می‌جنگد! می‌توانید در مورد شخصیت جک اسپارو و بالاخص دزدان دریایی با فرزندانتان صحبت کنید. سعی کنید نوجوانان به این مسائل، متفاوت‌تر و واقع‌بینانه‌تر نگاه کنند، این نوع گفت‌وگوها به آن‌ها کمک می‌کند در ارزیابی و پردازش پیش‌آمدهای اطرافشان، مهارت بیشتری داشته باشند و هر چیزی را که می‌بینند به راحتی قبول نکنند.

چهره‌ی سالازار و خدمه‌ی اشباحش برای کودکان ترسناک به نظر خواهد رسید. گلشیفته فراهانی، در دو سکانس در نقش شانتا، دومین جادوگر دزدان دریایی کارائیب، بازی کرده‌ است؛ جادوگر سری‌های قبل، تیا دالما بود. فراهانی در این نقش، سر تراشیده و خطوط رنگی و خالکوبی روی سر و گردن خود دارد؛ تاثیرگذاری این شخصیت بسیار کم است.

خلاصه:

فیلم، فاقد پیام آموزنده‌ای بوده و مانند سری‌های قبل، با مسئله‌ی پیروز شدن دزدان دریایی بر نیروی دریایی مواجهیم. جک اسپارو، همچنان شخصیت ناهنجاری دارد، در صورتی که فرزندتان قصد تماشای این محصول را دارد، در مورد این مسئله با او صحبت کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا شخصیت جک اسپارو نسبت به آغاز داستان تغییری کرده است؟چه ویژگی و خصوصیتی در جک هست که او را نسبت به بقیه‌ی شخصیت‌های داستان متمایز می‌کند. در این سری، دشمن جک اسپارو، سالازار است؛ مثلا در مورد تفاوت جک اسپارو و کاپیتان سالازر صحبت کنید، بالاخره سالازار از افسران نیروی دریایی اسپانیا بود. پیروز نهایی در تمامی سری‌ها، جک اسپارو است ولی جک نه تنها هیچ برتری نسبت به بقیه‌ی افراد ندارد بلکه یک دزد دریایی است.

خلاصه:

در مورد ویژگی جک اسپارو و دزدان دریایی با فرزندانتان صحبت کنید. سعی کنید با رویکردی انتقادی در مورد این مسائل گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

در این قسمت، جک اسپارو با دشمن جدیدی روبه‌رو می‌شود. او سال‌ها پیش زمانی که جوان بود، فردی به نام سالازار و خدمه‌ی کشتی‌اش را در محلی به نام مثلث شیطان می‌کشد. اکنون آن‌ها به مردگانی تبدیل شده‌اند که با کوچک‌‌ترین فرصت، قصد انتقام از جک اسپارو را دارند. جک اسپارو به قطب نمای جادویی خیانت می‌کند و آن را به ازای خریدن یک شیشه عرق می‌فروشد. قطب‌نما هم با آزاد کردن سالازار و خدمه‌ی اشباحش از مثلث شیطان، بزرگترین هراس را روبه‌روی او قرار می‌دهد. سالازار پس از آزاد شدن از مثلث شیطان، با تهدید باربوسا، او را مجبور می‌کند تا هرطور شده جک را پیدا کند.

از طرف دیگر، هنری پسر الیزابت و ویل، به دنبال باطل کردن طلسم کشتی هلندی است تا پدرش را به خانه برگرداند؛ او برای این کار، نیاز به شکستن نیزه‌ی سه شاخ دارد. هنری، جک را پیدا می‌کند و او را متقاعد می‌کند تا در این کار به او کمک کند چرا که برای نجات از دست سالازار، خودش هم به این شمشیر احتیاج پیدا خواهد کرد. هنری در این مسیر با دختری به نام کارینا آشنا می‌شود که از قضا او هم به دنبال پدرش است. کارینا تنها کسی است که می‌تواند نقشه را بخواند.

در نهایت، آن‌ها موفق به شکستن نیزه می‌شوند، به این ترتیب تمام طلسم‌های دریا باطل شده و ویل آزاد می‌شود. از طرف دیگر، باربوسا متوجه می‌شود، کارینا دختر اوست و در پایان فیلم برای نجات او جانش را از دست می‌دهد.

جزئیات اثر

کارگردان: Joachim Rønning/ Espen Sandberg/ یوآخیم رونینگ/ اسپن سندبرگ

نویسنده: Jeff Nathanson/ Terry Rossio/ Ted Elliott/ جف ناتانسان/ تری راشیو/ تد الیوت

نام تهیه کننده: Jerry Bruckheimer/ جری براک‌هیمر

نام بازیگران: Johnny Depp/ Javier Bardem/ Geoffrey Rush/ Brenton Thwaites/ Kaya Scodelario/ Kevin McNally/ Golshifteh Farahani/ جانی دپ/ خاویر باردام/ جفری راش/ برنتون توایتس/ کایا اسکودلاریو/ کوین مک‌نالی/ گلشیفته فراهانی

نام شخصیت ها:

جک اسپارو: در این سری، جک اسپارو کاپیتان دزدان دریایی، در حال فرار از دشمن قدیمی‌اش سالازار است و در پایان داستان، برای دومین بار، سالازار را شکست می‌دهد. او هنوز هم در اعماق قلبش عاشق الیزابت سوان است.

هنری: هنری پسر ویل ترنر و الیزابت سوان است. او برای نجات پدرش، باید طلسم دریا را باطل کند؛ ولی برای اینکار ابتدا باید نیزه‌ی سه شاخ را پیدا کند. او در این مسر با کارینا آشنا شده و عاشق او می‌شود.

کارینا اسمیث: او دختری یتیم است که قصد دارد پدرش را با دفترچه خاطرات و یاقوتی که از او بر جای مانده، پیدا کند. در اوایل داستان، او محکوم به جادوگری می‌شود ولی هنگام اعدام با کمک هنری و جک نجات پیدا می‌کند. در پایان او نامش را به کارینا باربوسا تغییر می‌دهد.

باربوسا: در سری پنجم، کاپیتان باربوسا، ناوگان ثروتمندی را کنترل می‌کند ولی به اجبار سالازار در پی یافتن جک اسپارو برمی‌آید. باربوسا در ادامه داستان، متوجه می‌شود کارینا دختر اوست و احساسات پدری‌اش برانگیخته می‌شود و در پایان هم جان خود را برای نجات دخترش از دست می‌دهد.

آرموندا سالازار: او یکی از افسران نیروی دریایی سلطنتی اسپانیا بود که دزدان دریایی را شکار می‌کرد. سالازار طی نبرد با خدمه‌ی کشتی ویکد ونچ (دختر فریبکار) به فرماندهی جک اسپارو جوان کشته می‌شود. جک اسپارو، سالازار را فریب می‌دهد و به سمت مثلث شیطان می‌کشاند، جایی که او و خدمه‌اش همگی کشته می‌شوند. حال او در پی انتقام از جک اسپارو است.

کشور سازنده: آمریکا/ استرالیا/ انگلستان/ کانادا

کمپانی سازنده: Walt Disney Pictures/ Jerry Bruckheimer Films/ Infinitum Nihil

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!