• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم در جستجوی ناکجاآباد (Finding Neverland)

author-img

توسط : مهین محمدپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3849 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«در جستجوی ناکجاآباد» درباره‌ی نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی پیترپن است. شخصیت «جیمز» با بازی «جانی دپ» یک نمایشنامه‌نویس ناموفق است. او در آشنایی اتفاقی با خانواده‌ی دیویس راهی تازه به دریچه‌ی الهاماتش پیدا می‌کند.

سال 2004 101 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این اثر نکات مثبت و منفی بسیاری را در خود جای‌داده که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم. مایکل پسر کوچکی است که همواره مورد تحقیر و سرزنش مادر و برادرش قرار می‌گیرد. رفتار سرزنش‌آمیز مادر و برادران با مایکل می‌تواند مورد تقلید قرار بگیرد و الگوی منفی برای کودکان باشد. مخصوصا کودکانی که خواهر یا برادر کوچکتر از خود دارند. لازم است والدین بدانند در این فیلم مرگ رخ میدهد، سیلویا بر اثر بیماری فوت می‌کند و فرزندان از این غم متأثر هستند. کودکان ممکن است خود را جای شخصیت فرزندان در نظر بگیرند و این مسئله می‌تواند موجب ناراحتی روحی کودک شود، لذا تماشای این فیلم برای کودکان توصیه نمی‌شود. در فیلم صحنه‌هایی از بوسیدن زن و شوهر و ابراز علاقه به نمایش درآمده که با مکث همراه است و دیدن چنین صحنه‌هایی می‌تواند موجب در گیری ذهنی مخاطب شود. در صحنه‌هایی لباس بانوان پوشش کامل ندارد و به صورت نیمه برهنه نشان داده‌شده‌است. زن و شوهر جدا از هم زندگی می‌کنند که این مورد می‌تواند الگوی منفی در ذهن مخاطب به جای بگذارد. این فیلم به نکات مثبتی هم چون بهادادن به کودکان و دفاع از حق خود در مقابل حرف زور نیز اشاره داشت. مایکل با دیدن اشتیاق جیمز برای نوشتن، به نویسندگی علاقه پیدا کرد و با مشورت گرفتن از جیمز توانست ترس را کنار بگذارد و شروع به نوشتن کند و استعداد خود را شکوفا کند.

خلاصه: در این اثرطلاق عاطفی بین زوجین، صحنه‌های احساسی و با مکث از ابراز علاقه و بوسیدن همسر، سرزنش و تحقیر کودک به تصویر کشیده‌شده‌است. در کنار این، فیلم به نکاتی مثبتی هم چون بهادادن به کودکان و دفاع از حق خود اشاره داشت.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

تذکر این نکته لازم است که اگر محتوا و پیام یک محصول رسانه‌ای با انتظارات و دیدگاه والدین در تضاد باشد، تنبیه و تحکّم فایده‌ای ندارد. باید درباره‌ی مشکلات چنین محتوایی به‌خوبی صحبت شود.

درمورد داستان فیلم با فرزندتان گفت‌وگو کنید تا متوجه بشوید او چه درکی از فیلم دارد. از کودک خود بخواهید سیر داستان را تعریف کند؛ این کار باعث می‌شود نتیجه‌گیری درستی از داستان محقق شود.

از او بپرسید چه چیزی باعث فاصله بین جیمز و همسرش شده بود؟ بپرسید رفتار تحقیرآمیز و سرزنش کودک چه تأثیری بر روان او می‌گذارد؟ از فرزندتان بپرسید از نظر او نزدیک‌شدن جیمز به خانواده‌ی سیلویا کار درستی بود؟ بپرسید به نظر خودش در انجام چه کارهایی استعداد دارد یا چه کارهایی را می‌تواند به‌خوبی انجام دهد؟

 

خلاصه: از فرزند خود بپرسید دلیل موفقیت جیمز را در نمایش‌نامه‌ی آخرش در چه می‌بیند؟

داستان اثر

 داستان فیلم مربوط به سال 1903 در شهر لندن است. آخرین تلاش نمایشنامه‌نویس مشهور، «جیمز»، مورد استقبال قرار نگرفته است، او این مسئله را حتی قبل از اجرای نمایشنامه می‌دانست. این ناکامی جیمز را تحت فشار قرار می‌دهد تا سریع‌تر یک نمایشنامه‌ی دیگر بنویسد، زیرا چارلز فروهمن نمایشنامه‌ی جذّاب دیگری برای ماندگاری تئاترش احتیاج دارد.

جیمز با سگ خود بیرون رفت تا ذهنش برای نوشتن آماده شود، کاملاً اتفاقی‌ با خانواده‌ی لولین دیویس برخورد می‌کند: سیلویا لولین دیویس (دختر نویسنده‌ی درگذشته، جورج ال. دو موریر) و چهار پسر نوجوانش که اخیراً بیوه شده است.

جیمز با فرزندان سیلویا دوست می‌شود و قصه‌گویی و اجرای نمایش برای بچه‌ها باعث شد وارد دنیای تخیّلات شده و ذهنش برای نوشتن یک نمایشنامه‌ی خوب آماده شود. سیلویا همچنین از جیمز در زندگی آن‌ها استقبال می‌کند و او به یک بخش مهم و جدایی‌ناپذیر زندگی آن‌ها تبدیل می‌شود.

مادر سیلویا و همسر جیمز مخالف این ارتباط هستند، مادر سیلویا جیمز را مانعی برای حفظ نظم در پسران می‌داند. جیمز هنوز امیدوار است که داستان پیتر را از ذهن پریشان خود بیرون بیاورد، اما در این روند ایده‌ای برای یک نمایش دیگر براساس ترکیبی از خودش و پیتر ارائه می‌دهد، آن نمایشنامه که درنهایت تبدیل به همان چیزی می‌شود که چارلز آن را تا حد زیادی غیرقابل‌تغییر و درنتیجه محکوم می‌داند داستانی به نام «پیترپن». بعد از فوت سیلویا، جیمز سرپرستی پسران او را قبول کرد.

جزئیات اثر

کارگردان: مارک فورستر

نویسنده: دیوید مگی

تهیه کننده: نیل بل‌فلاور ریچارد گلدستین

بازیگران: Joe Prospero/ Radha Mitchell / Luke Spill / Sir James Matthew Barrie

شخصیت‌ها:

جیمز: نویسنده‌ی نمایشنامه و شخصیت اصلی داستان.

مایکل: پسری باهوش از خانواده‌ی دیویس.

سیلویا لولین دیویس :دختر نویسنده‌ی درگذشته، جورج ال. دو موریر.

مری باری : همسر جیمز.

کشور سازنده: آمریکا

جوایز و افتخارات: جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی فیلم

مخاطب اثر: نوجوان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد در جستجوی ناکجاآباد

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!