• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم خیابان ترس (سه‌گانه) (Fear Street Part One: 1994 /Fear Street Part Two: 1978 /Fear Street Part Three: 1666)

author-img

توسط : فاطمه مقیم خان ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4458 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
مجموعه فیلم‌های «خیابان ترس» سه‌گانه‌ای است در ژانر اسلشر که‌ با اقتباسی نه‌چندان وفادارانه از کتاب‌های آر.ال.استاین، نویسنده‌ی کتاب‌های ترسناک برای گروه سنی نوجوانان، ساخته شده است. شاید کمتر فیلم نوجوانانه‌ای را سراغ داشته باشیم که همزمان در نمایش صحنه‌های جنسی، خشونت، قتل‌های دلخراش و سریالی، مثله‌کردن جسد، فحاشی و... در بالا‌ترین سطح قرار بگیرد. تماشای این محصول به دلیل خشونت بسیار بالاتر از حد انتظار و همچنین نمایش روابط جنسی توصیه نمی‌شود. ازآنجاکه سه فیلم سینمایی این مجموعه پیوستگی داستانی دارند، هر سه فیلم را در یک مرحله ارزیابی کرده‌ایم.

ژانر : ترسناک معمایی

سال 2021 ۳ قسمت ۱۱۰دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 7 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

ازآنجاکه این فیلم از روی کتاب‌های آر.ال.استاین که در میان نوجوانان بسیار پر‌طرفدار است ساخته شده و پوستر فیلم و تیزر و... متناسب با ذائقه‌ی نوجوانان طراحی شده است، ممکن است فرزند شما درصورتی‌که این مجموعه کتاب‌ها را خوانده باشد، بسیار به تماشای فیلم ترغیب شود. اما چون فیلم چندان به نسخه‌ی مکتوب خود پایبند نبوده و خشونت و ناهنجاری‌‌هایی فراتر از گنجایش مخاطب نوجوان و حتی بزرگسال ارائه داده است، تماشای این مجموعه به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

صحنه‌های خشونت‌آمیز به‌گونه‌ای دردناک است که ممکن است تصاویر آن تا مدت‌ها در ذهن تماشاگران حک شود و آنقدر تکان‌دهنده است که بعید نیست مخاطب نا‌خودآگاه چشمانش را ببندد تا زجرکشیدن قهرمانان فیلم را نبیند.

 به‌ویژه اگر فرزند شما تاکنون عادت به دیدن فیلم‌های خشونت‌آمیز و ترسناک نداشته است، این تصاویر می‌تواند بسیار برای او تکان‌دهنده باشد. این صحنه‌ها برای قهرمانان فیلم اتفاق می‌افتد و همین موضوع تأثیرگذاری‌شان در ذهن مخاطب را افزایش می‌دهد.

صحنه‌های ناهنجاری (رابطه‌ی جنسی) مکرر است و چون گره‌های اصلی داستان به این صحنه‌ها وابسته است و درصورت حذف روایت داستان ناقص می‌شود، تاکنون که این ارزیابی نوشته می‌شود، هیچ نسخه‌ی پالایش‌شده‌‌ی مناسبی از این مجموعه وجود ندارد. همجنسگرایی در این فیلم امری کاملاً پذیرفته‌شده و طبیعی در طول تاریخ نمایش داده می‌شود.

 

با فرزند خود در این مورد صحبت کنید که برای کاهش اضطراب هنگام تماشای چنین صحنه‌های خشنی می‌تواند صدای فیلم را کم کند، چشمانش را ببندد، و خودش فیلم را جلو بزند تا از صحنه‌های خشن و دارای ناهنجاری کمترین تأثیر را بگیرد. با این کار، خودکنترلی را در فرزند نوجوان خود تقویت می‌کنید و صرفاً با ایجاد ممانعت او را برای تماشای فیلم تهییج نمی‌کنید. 

خلاصه: صحنه‌های خشونت‌آمیز فیلم به‌گونه‌ای دردناک است که ممکن است تصاویر آن تا مدّت‌ها در ذهن تماشاگران حک شود و نسخه‌های پالایش‌شده هم شدّت این صحنه‌ها و ناهنجاری‌ها را کاهش نمی‌دهد؛ لذا تماشای این محصول برای هیچ رده‌ی سنی‌ای توصیه نمی‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

دیدن این مجموعه توصیه نمی‌شود، اما درصورتی‌که فرزند شما به تماشای این مجموعه نشسته است، می‌توانید از نوجوان خود این سوالات را بپرسید:

۱) چقدر اشتراک بین کتاب‌های آر.ال.استاین و این فیلم وجود داشت؟ به نظرت چه ویژگی‌هایی این فیلم را از نسخه‌ی اصلی آن  (کتاب) دور کرده بود؟

۲) چه صحنه‌هایی از این فیلم تو را تحت تأثیر قرار داد؟ چه چیز‌هایی برایت عجیب‌تر بود؟

۳)صحنه‌ای از فیلم هست که تو را طوری تحت تاثیر قرار دهد که دائم در ذهنت مرورش کنی؟ آیا این تصاویر برایت آزاردهنده است؟

۴) با فرزند خود درمورد راه‌کارهایی که در پاراگراف پایانی بخش «توصیه به والدین» آمده است صحبت کنید و از او بپرسید چطور می‌توان تأثیرات چنین فیلم‌هایی را که تمایل به دیدنشان داریم اما می‌دانیم که ممکن است به نا‌خودآگاهمان آسیب بزند و بیش‌ازحد ما را بترساند کاهش دهیم؟ بهتر نیست از دیدن چنین فیلم‌هایی صرف‌نظر کنیم؟

۵) آیا به این ژانر علاقه داری؟ چرا؟

خلاصه: صحنه‌ای از فیلم هست که تو را طوری تحت تأثیر قرار دهد که دائم در ذهنت مرورش کنی؟ آیا این تصاویر برایت آزاردهنده است؟

داستان اثر

بااینکه تمام ماجراهای «خیابان ترس» از سال ۱۶۶۶ آغاز شده است، در اولین فیلم شاهد داستان‌های سال ۱۹۹۴ هستیم و در این سه قسمت در خطی زمانی به عقب می‌رویم تا به ریشه‌ی تمام اتفاقات که به سال ۱۶۶۶(قسمت سوم) برمی‌گردد، پی ببریم.

خط اصلی داستان مربوط می‌شود به طلسمی ۳۰۰ساله که اهالی شهری به نام «شیدی ساید» را تهدید می‌کند. این طلسم در طول این ۳۰۰ سال زمینه‌ی دیوانه‌شدن تعدادی از اهالی شیدی ساید و تبدیل شدن آن‌ها به قاتل و در نتیجه قتل تعداد زیادی از هم‌شهریانشان را موجب شده است. درحالی‌که شیدی ساید به دلیل این سابقه در قتل به پایتخت قتل ایالات متحده مشهور شده، شهری در همسایگی آن‌ها به نام سانی ویل وجود دارد که تمام افراد در آن موفق و ثروتمند هستند. البته که اهالی شیدی ساید از این طلسم بی‌خبرند و تمام اتفاقات ناگوار را به عنوان «بدشانسی» تعبیر می‌کنند.

 

داستان ۱۹۹۴:

این فیلم با سکانس قتل دختری نوجوان توسط دوستش آغاز می‌شود. فردای روز قتل که خبر در دبیرستان شیدی ساید می‌پیچد هیچ کس چندان تعجب نمی‌کند، چون اهالی این شهر به قتل‌های زنجیره‌ای عادت کرده‌اند. البته افسانه‌هایی وجود دارد که ریشه‌ی این قتل‌ها را به ماجرای روحِ  انتقام‌جوی سارا فی‌یر که در سال ۱۶۶۶ به جرم جادوگری اعدام شده بود مرتبط می‌کند.

قهرمان این داستان دختری هم‌جنس‌گرا به نام دینا است که به علت مهاجرت معشوقه‌اش، سامانتا، به سانی ویل دچار شکست عاطفی شده است. او اعتقادی به افسانه‌ها ندارد اما در جریان فیلم و با اتفاقات وحشتناکی که برای سامانتا و دیگر دوستانش رقم می‌خورد متوجه غیر عادی بودن قتل‌ها می‌شود. دینا و گروهی از دوستانش تلاش می‌کنند راز این قتل‌ها را کشف کنند، در این حین تعداد زیادی از دوستانشان به بدترین شکل توسط قاتلان تاریخی شیدی ساید که پیش از این کشته شده‌اند اما با طلسم سارا فی‌ير دوباره زنده‌ شده‌اند، به قتل می‌رسند.

داستان ۱۹۷۸:

پس از اتفاقات پیش آمده در سال ۱۹۹۴، دینا به سراغ دختری به نام زیگی برمن می‌رود که در سال ۱۹۷۸ یک بار از قتل‌های سریالی سارا فی‌یر جان سالم به در برده است و از او می‌خواهد داستانش را بگوید تا بتوانند معمای این قتل‌ها را حل کنند. بیشترین زمان فیلم به خاطرات زیگی در کمپ تابستانی بر می گردد. کمپی که در آن تمام دانش آموزان به بدترین شکل توسط قاتلانی تاریخی که دوباره زنده شده‌اند به قتل می‌رسند. در پایان این داستان گوشه‌ای از معما حل می‌شود. آن‌ها باید دست بریده‌ شده‌ی سارا فی‌یر را در کنار جسدش دفن کنند تا نفرین تمام شود.

داستان ۱۶۶۶:

وقتی دینا دست سارا فی‌یر را به بدنش بر می‌گرداند، گذشته را در بدن سارا فی‌یر تماشا می‌کند و اتفاقاتی که برای سارا فی‌یر در سال ۱۶۶۶ افتاده را می‌بیند. سارا فی‌یر دختری مهربان در دهکده است، بازیگران شخصیت‌های مختلف در این دهکده با قسمت اول فیلم که در سال ۱۹۹۴ می‌گذشت اشتراک دارند. مثلاً دینا در نقش سارا‌ فی‌یر با دختری کاملا مشابه سامانتا ارتباط عاطفی دارد. آن‌ها در گوشه‌ای از جنگل درحال برقراری رابطه‌ی جنسی هستند که یکی آن‌ها را تماشا می‌کند. فردای آن روز تمام محصولات دهکده آفت می‌زند و کشیش دهکده در اقدامی عجیب تمام کودکان دهکده را در کلیسا جمع می‌کند، آن‌ها را می‌کشد و سپس چشمانشان را از حدقه بیرون می‌آورد و سپس خود کشی می‌کند.

اهالی دهکده پس از دیدن این اتفاقات وحشتناک دنبال مقصر می‌گردند، آن‌ها بعدازاینکه متوجه همجنسگرایی سارا می‌شوند به او اتهام می‌زنند و او را مقصر نفرین و آفت‌ها می‌دانند و برای همین او را دار می‌زنند تا بدبختی‌هایشان تمام شود. سارا پیش از آن که توسط اهالی دهکده دست گیر شود پی می‌برد که یکی از دوستانش به نام سالامن گود که به ظاهر مردی خوب بوده است با کشتن ساحره‌ی جنگل، کتاب طلسمی را می‌دزدد و با شیطان معامله می‌کند که در ازای خوشبختی ابدی خودش و نوادگانش، پیشکشی از دهکده را تقدیم شیطان کند تا از خونش تغذیه کند. پس راز تمام بدبختی‌های شیدی سایدی‌ها آشکار می‌شود. اما با این حال اهالی دهکده سارا فی‌یر را دار می‌زنند درحالی‌که سارا، سالامن را نفرین می‌کند و می‌گوید در نهایت روزی رازت آشکار می‌شود. در پایان داستان در سال ۱۹۹۴ دینا این راز را برملا می‌کند، نوادگان سالامن گود رسوا می‌شوند و شیدی ساید به آرامش می‌رسد در حالی که دینا و سامانتا رابطه‌شان را علنی می‌کنند!

جزئیات اثر

کارگردان: لی جانیاک

نویسنده: لی جانیاک/زاک اولکویچ/ اقتباس از آر ال استاین

نام بازیگران:

سیدی سینک

کیانا مادیرا

الیویا اسکات

امیلی راد

رایان سیمپکینز

مک کیب اسلی

تد ساترلند

جوردانا اسپیرو

 

شخصیت‌ها:

دایانا (کیانا مادیرا): قهرمان داستان که تمایلات همجنسگرایی دارد و با سامانتا در رابطه است. او نقش اصلی را در کشف راز سارا فی‌ير و نجات شیدی ساید از دست طلسم قدیمی ایفا می‌کند.

سامانتا (الیویا اسکات): با دایانا در رابطه است، او به‌خاطر فشار مادرش و مخالفت او با همجنسگرایی با دایانا قطع رابطه کرده و با پسری دوست می‌شود. اما در طول داستان اول دوباره با دایانا وارد رابطه می‌شود. سامانتا در بخشی از قسمت اول تسخیر می‌شود و حرکت‌های دیوانه‌وار انجام می‌دهد. او یک بار به امید احیای مجدد توسط دایانا و باطل شدن سحر، خود کشی می‌کند.

سارا فی‌ير: او به ساحره معروف است اما درواقع ساحره نیست و دختری همجنسگرا در سال ۱۶۶۶ است که به‌علت رابطه‌داشتن با دختری دیگر متهم می‌شود و افراد دهکده اعدامش می‌کنند. در پایان فیلم بی‌گناهی سارا فی‌یر و ساحره نبودنش آشکار می‌شود. بازیگر نقش دایانا در این نقش نیز بازی می‌کند.

نیک گود/ سالامن گود (اشلی زاکر من): سالامن گود در سال ۱۶۶۶ با شیطان عهد می‌بنندد تا در ازای قتل افراد بی‌گناه، آینده‌ی نوادگانش را تامین کند. این راز بین نسل‌های مختلف خاندان گود منتقل می‌شود تا در سال ۱۹۹۴به نیک گود، نواده‌ی سالامن ختم می‌شود. نیک شخصی به‌ظاهر موجّه است که پلیس محلی شیدی ساید است و از لحاظ اجتماعی موفق است، او طبق عهد اجدادی‌اش با شیطان عهد بسته و نمی‌گذارد راز قتل‌های سریالی شیدی ساید آشکار شود. در پایان نیک گود و خاندانش رسوا می‌شوند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: نتفلیکس

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد خیابان ترس (سه‌گانه)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!